Infinity Kappa Perfect 10 sub

Started by Tazzy, February 12, 2007, 09:14:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tazzy

Ben net even begonnen met kast ontwerp in sketchup. Had ooit een halve tekening gemaakt op papier waar niemand wat van begreep.
Tijd voor het serieuze werk. Ben nu tot hier gekomen:


Niet gek voor de 1e keer met sketchup werken toch?

Tis trouwens een gesloten 18 liter kast voor een Infinity Kappa Perfect 10. Vak onderin is de zandbak & de rand net voorbij het midden is de wand tussen sub en subamp. De subamp is een wellicht wat ondermaatse XXL PowerSound AM5080 van 150w die ik via een forum lid gekocht heb. Heb em nu in 18mm getekend er komt straks rondom nog 12mm omheen. Dan hoef ik niets in te frezen :D

Iemand een idee of ik straks iets van een zaagplan kan maken als ik hier klaar mee ben.
Hoop even niet dat ik straks met de hand alle stukjes met de "tape measure" kan op meten en opschrijven.

Wellicht dat ik met Skechup Pro versie richting autocad meer kan?
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

ruud2

plaat voor plaat een tekening maken, of stuklijstje met maatvoering.


ligt er alles aan waar je het laat zagen.. bouwmarkt? dan gewoon een lijstje met maten , materiaal en aantal.

overigens als je het geautomatiseert laat zagen ,moeten ze nog steeds de maten handmatig invoeren.....dus weer gewoon een zaaglijstje handgeschreven of getypt.

conclusie: gewoon een lijstje

tenzij er moeilijk gefreesde delen tussen zitten, maar das een ander verhaal

ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Tazzy

#2
Ik wilde juist niets infrezen maar er straks nog een buiten laag omheen leggen.
Buiten de voorkant & achterkant zit er niets bijzonders aan.

Remo kon in ieder geval niets met de Sketchup tekening. Alleen de autocad formaten zijn ondersteund.
Maar even zien of ik het geld er voor over heb om het te laten zagen :)
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

mipo

Niet slecht die simulatie voor de eerste keer, ik heb er nogal moeite mee eerlijk gezegd. ( en ook wat weinig geduld geloof ik   :-X )

Even voor de goede orde:  het is frezen en niet vrezen !

Groet, max.

Interficior

Tazzy: Hoe groot is die woofer eigenlijk? 10" neem ik aan? Dat is wel een erg kleine kast dan zeg! Overigens, probeer eens 1 velletje papier te golven. Dat gaat waarschijnlijk makkelijk. Zet er dan nog een papiertje, en doe dan dezelfde test. Met andere woorden, het dikker maken van wanden is niet zo heel erg nuttig. Bracen werkt beter. Je zou er goed aan doen om 2 plankjes van 16mm bijvoorbeeld dwars te zetten.



Zorg dat dat je er net zoveel luchtgaten in hebt als de Sd.

Wat gaat je afwerking trouwens worden? 8)
Take it or lease it

Tazzy

Bracen staat niet op de tekening maar was wel rekening mee gehouden.
Zal zo de specs even opzoeken en hier neer planten.
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

Tazzy

Quote from: mipo on February 12, 2007, 16:27:10
Niet slecht die simulatie voor de eerste keer, ik heb er nogal moeite mee eerlijk gezegd. ( en ook wat weinig geduld geloof ik   :-X )

Even voor de goede orde:  het is frezen en niet vrezen !

Groet, max.
Thanks, ik heb vreselijk lang geleden met 3D studio gewerkt (prive) en les gehad op de MTS in autocad.

Vrezen even in frezen veranderd :D
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

Tazzy

Heb em nog even door winisd getrokken met deze info (eigenlijk met de driver die al in winisd zat)


Ik kom dan op 17,5 liter uit voor een gesloten systeem. WinISD geeft wel aan dat ie volgens de Efficiency Bandwidth product index meer richting vented gaat. Vented word de kist iets van 37 liter. Ik begrijp verder niets van WinISD en kan dus over de grafieken niets zeggen.

Heb net de kist na gerekend - ik zit nu zonder bracing op 17,7 liter.
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

Interficior

#8
In het PDF'je staat het zelf al, een kast van 17 liter en de curve. Daar wordt je niet heel erg vrolijk van. Je zult wel moeten boosten om het een beetje recht te krijgen. In-car doet hij het heel netjes, maar in een huiskamer zal hij al snel afvallen, zoals je ziet.

Edit: ga je hem in de hoek zetten?
Take it or lease it

Tazzy

Quote from: Interficior on February 13, 2007, 09:37:36
In het PDF'je staat het zelf al, een kast van 17 liter en de curve. Daar wordt je niet heel erg vrolijk van. Je zult wel moeten boosten om het een beetje recht te krijgen. In-car doet hij het heel netjes, maar in een huiskamer zal hij al snel afvallen, zoals je ziet.

Edit: ga je hem in de hoek zetten?

Ik heb geen idee hoe ik de PDF moet lezen. Zou vented dan toch een betere optie zijn? Ik heb werkelijk geen idee
Mijn huiskamer is een dedicated bios waar ik alleen links achter de luister positie eventueel in de hoek wat kwijt kan.
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

Darkman

Quote from: mipo on February 12, 2007, 16:27:10
Niet slecht die simulatie voor de eerste keer, ik heb er nogal moeite mee eerlijk gezegd. ( en ook wat weinig geduld geloof ik   :-X )

Even voor de goede orde:  het is frezen en niet vrezen !

Groet, max.

Sommige subs zijn wel om te vrezen !  ;D
Knowledge is not power, knowledge applied is power.

Interficior

Quote from: Tazzy on February 13, 2007, 09:45:44
Ik heb geen idee hoe ik de PDF moet lezen. Zou vented dan toch een betere optie zijn? Ik heb werkelijk geen idee
Mijn huiskamer is een dedicated bios waar ik alleen links achter de luister positie eventueel in de hoek wat kwijt kan.
Het grafiekje bovenin moet je lezen als een plot waar de geluidsdruk uitgezet staat tegen de frequentie. Je wilt dus in principe een horizontale lijn behouden, dat is het meest perfecte. Je ziet aan de stippellijn dat hij aardig snel onder de ~90Hz begint af te vallen. Met vented kun je dit wel oprekken, en zeker als het voor HT is zou ik eerder voor een gepoorte kist gaan, mits je niet te hoog afstemd. Alleen is jouw kist dan niet zo groot en je stemt redelijk diep af, dus je moet die poort wel kwijtkunnen. Je kunt ook gaan boosten natuurlijk, maar ik weet niet in hoeverre jouw versterker dat trekt.
Take it or lease it

Tazzy

Begint me wat duidelijk te worden. Ik heb denk zo nog wel wat vragen :)
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

Tazzy

Hoe belangrijk is group delay?

Van links naar rechts:



Wat ik bedacht had naar aanleiding van het infinity ontwerp, het ontwerp van de datasheet & het ontwerp van WinISD

Bijhorende group delay:



Met crossover punt rond 60hz weg neig ik naar de groene. Of snap ik er dan nog niets van?
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

Interficior

Quote from: Tazzy on February 13, 2007, 18:39:44
Hoe belangrijk is group delay?
Voor films niet zo heel erg. Voor muziek is dit veel belangrijker. Een vuistregel is f*t<400 waarbij f uitgedrukt wordt in Hz en t in ms.
QuoteWat ik bedacht had naar aanleiding van het infinity ontwerp, het ontwerp van de datasheet & het ontwerp van WinISD
Met crossover punt rond 60hz weg neig ik naar de groene. Of snap ik er dan nog niets van?
De group delay, maar qua curve is de rode het mooist. Maar let op dat je de pijp in je kast kunt krijgen. Hoe groter de pijp hoe beter.
[/quote]
Take it or lease it

Tazzy

Dankje, ben nu het kastje op nieuw aan het tekenen aan de hand van de rode curve
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

Tazzy

#16
Dit is em nu (plaatje laad hier niet op het forum?):

http://img149.imageshack.us/my.php?image=finalbox3fj7.png

Van gesloten naar vented, inhoud is in deze tekening 37,1 liter. Met WinISD kom ik op 36,7. De 0,4 verschil los ik op door te gaan bracen & loodbitumen. In de tekening zie je door het perspectief 1 baspijp dit zijn er in werkelijkheid 2.
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

Interficior

#17
Quote from: Tazzy on February 16, 2007, 13:06:18
Van gesloten naar vented, inhoud is in deze tekening 37,1 liter. Met WinISD kom ik op 36,7. De 0,4 verschil los ik op door te gaan bracen & loodbitumen. In de tekening zie je door het perspectief 1 baspijp dit zijn er in werkelijkheid 2.
Tazzy,

Liever 1 grote pijp dan twee kleine. Dit vanwege het feit als de pijpen net een verschillende lengte hebben krijg je weer verschillen in de tuningsfrequentie. Liever gewoon 1 pijp. Dat verschil in liters hoef je echt niet te compenseren. Heb je de T/S-parameters zelf nagemeten bijvoorbeeld? In de T/S-parameters zitten namelijk ook toleranties. Of als de lucht wat vochtiger is, of de temperatuur anders. Je hebt echt wel wat speling hoor. ;)

Edit: Wat dacht je er bijvoorbeeld van om de pijp door je zandruimte te laten gaan? Dan staat je pijp gelijk lekker sterk en stevig.
Take it or lease it

Tazzy

#18
Door de zandbak heen had ik ook al naar zitten kijken. Zal nog eens kijken, de waarden die ik van WinISD kreeg vond ik wat lastig :)

2x 4,7cm rond komt op lengte van beide 34,2 cm (vent mach 0,09)
1x 8,2cm word 51,2 cm (vent mach 0,11)
1x 10,2 cm word 81,11 (vent mach 0,07)

Vraag me af in hoeverre poort ruis nog van last is als de poort aan de achter kant zit & natuurlijk wat er gebeurd als hij bijvoorbeeld een bocht krijgt.


http://img246.imageshack.us/my.php?image=finalbox4zm7.png
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

Interficior

Quote from: Tazzy on February 16, 2007, 14:41:39
Door de zandbak heen had ik ook al naar zitten kijken. Zal nog eens kijken, de waarden die ik van WinISD kreeg vond ik wat lastig :)

Vraag me af in hoeverre poort ruis nog van last is als de poort aan de achter kant zit & natuurlijk wat er gebeurd als hij bijvoorbeeld een bocht krijgt.


http://img246.imageshack.us/my.php?image=finalbox4zm7.png
Als je de poort door naar de achterkant doet, dan krijg je wel veel 'boemboem' als hij dicht bij een muur staat.

Heb je ook al een vierkante poort overwogen?
Take it or lease it

Tazzy

Dicht bij de muur hoeft niet, denk dat ie als het audiotechnisch werkt in de lengterichting van de rechter zijwand komt.

Vierkant is ook een optie inderdaad, zie jij problemen dan in de 90 graden hoek?
Als ik hier kijk dan word het wel gedaan met bochten: http://www.subwoofer-builder.com/EBS-snorky-gal/EBS-2.htm
Ik deze kist heb ik niet echt de ruimte voor een lange buis. Op zich kan ik wel opnieuw beginnen en het optisch 4kante kist verhaal los laten.

Dit is ook best boeiend: http://www.subwoofer-builder.com/port-flares.htm
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

Interficior

Quote from: Tazzy on February 16, 2007, 15:53:36
Vierkant is ook een optie inderdaad, zie jij problemen dan in de 90 graden hoek?
Nee hoor, als hij maar afgerond wordt, anders krijg je turbulentie. Je kunt ook nog een middendeel maken en dan een PVC-pijp doormidden zagen, en deze op de kanten zetten.
Take it or lease it

Tazzy

Moet morgen toch nog even naar de gamma, ik kijk gelijk wel even naar die bochten enzo :D
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

Tazzy

Word een beetje suf van Sketchup, ben in middels voor de 10e keer opnieuw begonnen.
Door de poort kreeg ik het niet meer lekker voor elkaar om de beoogde 4kante kist te maken.

Voorbeeld genomen aan projecten met bracing. Leek mij dat je met bracing best een nagenoeg 4kante kist kunt maken zonder in de problemen te komen met staande golven.
Zit alleen net het afgelopen uur vrolijk met de oude binnen maten te tekenen... CTRL-A -> SHIFT-DEL... pfffffffffff
Even moed verzamelen om weer te beginnen.
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

Tazzy

#24
Dit is de status nu:

http://img246.imageshack.us/my.php?image=finalbox4eh8.jpg

Er komt een PVC pijp als baspijp. Deze komt langs de achterkant binnen en word met een bocht omhoog gevouwen. Poortruis hoop ik op te lossen door aan beide kanten een flinke flare te maken.
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler