Minimale grootte van een muziek / HT kamer

Started by MickeyMan, March 2, 2007, 11:17:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MickeyMan

Hoi,

Wellicht kan ik in een nog te bouwen huis een muziek / HT kamer gaan maken. Nu zitten we te stoeien met plattegronden, en het moge duidelijk zijn: hoe minder ruimte het inneemt, hoe beter de vrouw dit vindt.

Nu heb ik e.e.a. gelezen over de beste verhoudingen en zo, maar ik vraag me vooral af wat nu eigenlijk het effect is van een grote danwel kleine kamer, geluidstechnisch gezien. Het lijkt mij moeilijker om het goed te krijgen in een kleinere kamer (meer refleties) maar misschien valt dit wel mee.

Ik vind stereo het belangrijkst overigens. Aan surround zou ik -indien nodig- kleine consessies kunnen doen.

Als het allemaal definitiever is dan ga ik zeker professionele hulp inroepen voor definitieve afmetingen en akoestische maatregelen, maar het gaat nu om de schetsen die we maken voor de indeling van het huis.

Concreet: wat zouden jullie de minimale afmetingen van een muziek / HT kamer noemen?


Heart: Denon 3805 (Silver)
Source: Denon 2200 (Silver)
Source: Project Debut III (White)
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

ThomasBelgium

Er staat een uitgebreid artikel in FWD Magazine (laatste editie) over die problematiek! >:D

Davey

Hoi MickeyMan,

Ben er nu ook al een tijdje over aan het nadenken en ga dit topic zeker volgen. Hieronder hoe ik het nu voor mezelf zie.

Eén en ander is eigenlijk afhankelijk van je huidige setup. Wil je hier concessies aan doen door deze setup te veranderen naar de afmetingen van de nieuwe ht-ruimte. Wat wil je gaan vervangen of uitbreiden?

In een kamer van 4 bij 3 meter kan je volgens mij al aardig aan de gang. Er worden hier zeker "kleine" ht-paleisjes gemaakt maar dat moet natuurlijk wel mogelijk zijn. Kan dat niet, om wat voor reden dan ook, dan is een slaapkamer echt wel om te toveren tot een hartstikke mooi ht. Het is maar net wat je erin gaat zetten aan apparatuur.

Heel veel succes met je informatietocht (en uiteindelijk de bouw van jouw ht  O0)

Groeten, Dave

MickeyMan

#3
Quote from: ThomasBelgium on March  4, 2007, 13:53:59
Er staat een uitgebreid artikel in FWD Magazine (laatste editie) over die problematiek! >:D

Laat ik daar nou geen abonnee van zijn... is die gewoon in de betere kiosk te koop?
Heart: Denon 3805 (Silver)
Source: Denon 2200 (Silver)
Source: Project Debut III (White)
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

MickeyMan

Quote from: Davey on March  4, 2007, 14:09:14
Hoi MickeyMan,

Ben er nu ook al een tijdje over aan het nadenken en ga dit topic zeker volgen. Hieronder hoe ik het nu voor mezelf zie.

Eén en ander is eigenlijk afhankelijk van je huidige setup. Wil je hier concessies aan doen door deze setup te veranderen naar de afmetingen van de nieuwe ht-ruimte. Wat wil je gaan vervangen of uitbreiden?

In een kamer van 4 bij 3 meter kan je volgens mij al aardig aan de gang. Er worden hier zeker "kleine" ht-paleisjes gemaakt maar dat moet natuurlijk wel mogelijk zijn. Kan dat niet, om wat voor reden dan ook, dan is een slaapkamer echt wel om te toveren tot een hartstikke mooi ht. Het is maar net wat je erin gaat zetten aan apparatuur.

Heel veel succes met je informatietocht (en uiteindelijk de bouw van jouw ht  O0)

Groeten, Dave

Hoi Dave,

Om een indicatie te geven wat ik er in ga zetten: zie de setup in mijn signature hieronder. Maar: in de toekomst kan ik mij de volgende uitbreidingen voorstellen: 2 extra surroundspeakers en een subwoofer (een volledige 7.1 opstelling dus), monoamps voor de fronts of een 7 kanaalsversterker voor alle kanalen. O ja, last but not least (sterker: als allereerste) een beamer en scherm.

O ja, ik wil ook cd's dvd's en lp's kwijt kunnen. Minimaal 5 vierkante meter kast

Maar eerst wil ik op de plattegrond van het huis een kamer gaan afbakenen...



Michael.
Heart: Denon 3805 (Silver)
Source: Denon 2200 (Silver)
Source: Project Debut III (White)
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

ThomasBelgium

Quote from: MickeyMan on March  5, 2007, 16:09:42
Laat ik daar nou geen abonnee van zijn... is die gewoon in de betere kiosk te koop?

In België wel, in Nederland niet in elke kiosk...

MickeyMan

#6
Hier een paar 'ideale' verhoudingen van kamers ( de kamer wordt 2 meter 60 hoog)



Dolby's optimum ratios for Film & Music Room:388,1x601,5
IEC 60268-13: Recommendation for listening room:1998:  510,4x674,1
Louden 1:364,0x494,0
Louden 2:338,0x494,0
Louden 3:390,0x546,0
Louden 4:390,0x572,0
Louden 5:312,0x390,0
Louden 6:364,0x546,0

Het kan (qua verhoudingen) dus wel, zo'n kleine kamer, zie Louden 5. Maar voor mijn gevoel is dat toch een kleine kamer om een goede akoestiek in te krijgen. Of maakt het weinig verschil of je een grote of kleine kamer hebt, als de verhoudingen maar goed zijn?

Maar wat komen de luidsprekers toch dicht bij je staan met dat soort groottes... lijkt me eigenlijk niks.

Michael.
Heart: Denon 3805 (Silver)
Source: Denon 2200 (Silver)
Source: Project Debut III (White)
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

MickeyMan

Quote from: ThomasBelgium on March  5, 2007, 16:34:24
In België wel, in Nederland niet in elke kiosk...

Ik zal er eens naar zoeken...
Heart: Denon 3805 (Silver)
Source: Denon 2200 (Silver)
Source: Project Debut III (White)
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

reza

#8
Hoi,

Ik heb ongeveer louden 6 En het klinkt erg goed. Ik hoor alleen maar positieve verhalen van mensen die bij mij hebben geluisterd.
Ik ga binnenkort de ruimte nog wel aanpassen met Arulex platen, voor een nog betere acoustiek.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

FFF

De door jou genoemde maten zijn wellicht juist als het op akkoustiek gaat.

Alleen (als je het mij vraagt) heeft je set ook ruimte nodig om te spelen.

Ik vind : de afstand tussen de muren en de speakers minimaal 1 meter, op een wand van 5 meter zou je de speakers dus 3 meter uit elkaar kunnen zetten, ik zou dan zelf kiezen om ze minimaal een halve meter van de achter muur te zetten. en dan tussen de 3 en de 4 meter verderop gaan zitten.

Minimale kamer lijkt me 4 x 5 meter, en dan de speakers geplaatst op de 4 meter wand.

Met de plaatsing van de speakers in naar mijn mening net zoveel winst te halen als met akkoustiek.

reza

Hoi,

Over het plaatsen van de speakers, kan ik je eigenlijk alleen maar gelijk geven ;) Dat is namelijk heel erg belangrijk. Zet eigenlijk NOOIT je speakers in de/een hoek!!

Alleen is het in de meeste gevallen ( ook in die van mij ) Niet anders, dan dat je ze wel in/tegen de muur aan moet zetten.
Heel veel mensen hebben gewoon niet de ruimte om de speakers te laten ademen ;D

Maar dat gaat indd wel weer ten koste van je geluidskwaliteit van de speaker.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Davey

De juiste verhouding van speakers tov de beschikbare ruimte uitzoeken is de beste manier. Alleen is het vaak zo dat de speakers er al zijn en moet de ruimte aangepast worden. Dat laatste is vaak een heel stuk lastiger dan het eerste  ;)

ThomasBelgium

Quote from: MickeyMan on March  5, 2007, 16:45:16
Hier een paar 'ideale' verhoudingen van kamers ( de kamer wordt 2 meter 60 hoog)



Dolby's optimum ratios for Film & Music Room:388,1x601,5
IEC 60268-13: Recommendation for listening room:1998:  510,4x674,1
Louden 1:364,0x494,0
Louden 2:338,0x494,0
Louden 3:390,0x546,0
Louden 4:390,0x572,0
Louden 5:312,0x390,0
Louden 6:364,0x546,0

Het kan (qua verhoudingen) dus wel, zo'n kleine kamer, zie Louden 5. Maar voor mijn gevoel is dat toch een kleine kamer om een goede akoestiek in te krijgen. Of maakt het weinig verschil of je een grote of kleine kamer hebt, als de verhoudingen maar goed zijn?

Maar wat komen de luidsprekers toch dicht bij je staan met dat soort groottes... lijkt me eigenlijk niks.

Michael.

De maten die jij opgeeft (Louden ed) hebben alleen maar iets te maken met een goede spreiding van staande golven. Zonder meer een belangrijk aspect, maar goede akoestiek en goede plaatsing van de speakers behelst echt wel heel wat meer dan alleen maar staande golven.

MickeyMan

Quote from: ThomasBelgium on March  6, 2007, 09:14:51
De maten die jij opgeeft (Louden ed) hebben alleen maar iets te maken met een goede spreiding van staande golven. Zonder meer een belangrijk aspect, maar goede akoestiek en goede plaatsing van de speakers behelst echt wel heel wat meer dan alleen maar staande golven.

O ja dat begrijp ik wel, en nogmaals, ik ga zeker professionele hulp inroepen als het dichterbij komt. Waar het me nu om gaat is de (globale) indeling van een verdieping in het huis. Het eerste dat ik moet weten is wat de afmetingen voor de ruimte moeten / kunnen zijn. Tegen de tijd dat er gebouwd gaat worden komen alle andere aspecten aan bod.
Heart: Denon 3805 (Silver)
Source: Denon 2200 (Silver)
Source: Project Debut III (White)
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

MickeyMan

Quote from: FFF on March  5, 2007, 18:38:43
De door jou genoemde maten zijn wellicht juist als het op akkoustiek gaat.

Alleen (als je het mij vraagt) heeft je set ook ruimte nodig om te spelen.

Ik vind : de afstand tussen de muren en de speakers minimaal 1 meter, op een wand van 5 meter zou je de speakers dus 3 meter uit elkaar kunnen zetten, ik zou dan zelf kiezen om ze minimaal een halve meter van de achter muur te zetten. en dan tussen de 3 en de 4 meter verderop gaan zitten.

Minimale kamer lijkt me 4 x 5 meter, en dan de speakers geplaatst op de 4 meter wand.

Met de plaatsing van de speakers in naar mijn mening net zoveel winst te halen als met akkoustiek.

Kijk, dat is wat ik bedoel met mijn gevoel dat een kleine kamer te klein is  ::)

De mogelijkheden om te spelen met plaatsing van speakers, plaatsen van eventuele basstraps e.d. is dan te beperkt. Bovendien heb ik zo'n gevoel dat als de speakers te dicht op je staan dat de ruimtelijkheid nooit zo krijgen is als met grotere kamers.

Dit soort argumenten heb ik nodig richting de vrouw  >:D >:D >:D



Heart: Denon 3805 (Silver)
Source: Denon 2200 (Silver)
Source: Project Debut III (White)
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

Davey

Quote from: MickeyMan on March  6, 2007, 09:55:23
Kijk, dat is wat ik bedoel met mijn gevoel dat een kleine kamer te klein is  ::)

De mogelijkheden om te spelen met plaatsing van speakers, plaatsen van eventuele basstraps e.d. is dan te beperkt. Bovendien heb ik zo'n gevoel dat als de speakers te dicht op je staan dat de ruimtelijkheid nooit zo krijgen is als met grotere kamers.

Dit soort argumenten heb ik nodig richting de vrouw  >:D >:D >:D

Oooohw, is dat het plan. En ik al heel serieus antwoord geven. Excuses  :-X ;)



MickeyMan

#16
Quote from: reza on March  5, 2007, 23:29:35
Hoi,

Over het plaatsen van de speakers, kan ik je eigenlijk alleen maar gelijk geven ;) Dat is namelijk heel erg belangrijk. Zet eigenlijk NOOIT je speakers in de/een hoek!!
En daar heb ik ervaring mee. Mijn set staat nu in de huiskamer (geheel tegen de zin in van de vrouw). Deze is niet heel klein en zelfs daar had ik moeite om de speakers niet te veel in de hoek te plaatsen (dat heeft ook te maken met verkeersruimte e.d.). Daarom heb ik daar voor de oplossing gekozen om de speakers op verrrijdbare planken te zetten. Dat werkt perfect.

Zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=22492.27

Met een eigen ruimte hoeft dit natuurlijk niet.
Quote from: reza on March  5, 2007, 23:29:35
Alleen is het in de meeste gevallen ( ook in die van mij ) Niet anders, dan dat je ze wel in/tegen de muur aan moet zetten.
Heel veel mensen hebben gewoon niet de ruimte om de speakers te laten ademen ;D
En dat is nu de reden dat ik me er zo druk om maak en dat de afmetingen van de kamer goed moeten zijn!

Quote from: reza on March  5, 2007, 23:29:35
Maar dat gaat indd wel weer ten koste van je geluidskwaliteit van de speaker.
En dat kunnen we niet hebben  ;)
Heart: Denon 3805 (Silver)
Source: Denon 2200 (Silver)
Source: Project Debut III (White)
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

MickeyMan

Quote from: Davey on March  6, 2007, 06:39:30
De juiste verhouding van speakers tov de beschikbare ruimte uitzoeken is de beste manier. Alleen is het vaak zo dat de speakers er al zijn en moet de ruimte aangepast worden. Dat laatste is vaak een heel stuk lastiger dan het eerste  ;)

En het is het laatste  ;)

Hoewel... wie weet dat er nog eens andere speakers in komen. Maar voorlopig niet!
Heart: Denon 3805 (Silver)
Source: Denon 2200 (Silver)
Source: Project Debut III (White)
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

reza

Als je de ruimte er voor hebt, moet je het zeker doen/proberen als je vrouw het goed vind ;)
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

gvy

#19
Hoy,

Als je nog in het ontwerpstadium zit van je woning,
Heb je wel eens stilgestaan bij een gegoten betonkelder?

Ik heb mijn hele woning onderkelderd (15m op 10m en 2,45m hoog ) en O wat ben ik daar blij mee nu.  ;D

Superhandig : Ik heb een toffe knutselatelier, een grote ruimte voor opslag, die een onhandige zolder overbodig maakt (tuinmeubilair in de winter, kerstgerief ::),......), een voorraadkamer voor voeding, wijn en andere drank en nu..... mijn HT d'ondergrondse. Losjesweg, 9,4m x 5m.
Als je dat op je gelijkvloers wil , ben je een derde van je huis kwijt , en in tegenstelling tot andere leefruimtes is een kelder uitermate geschikt voor een HT.
Zie maar eens bij hometheaters "d'ondergrondse".

Groetjes en succes met je ontwerpplannetjes van je woning.
Steek er heel veel tijd en overleg in, Ik heb m'n woning zelf 3D getekend (en gebouwd) en er is enorm veel tijd gekropen in dimensioneren en schikken van alle ruimtes op onze maat en levensgewoontes. En ik heb het me nog niet beklaagd.

Geert

PS : Zo'n kelder is misschien een investering, maar die is dat meer dan waard.
Bovendien is het DE stabiliteitsoplossing, voor alle mogelijke funderingsproblemen. Een betere fundering dan je volledige woning op een betonkelder is er niet.

knillis

Hier kan ik Geert niet anders dan gelijk geven. Bij mij is het allemal wel iets minder groot, maar ook wij hebben een volledige onderkeldering van 9.8 x 11 ongeveer. Een ideale ruimte voor een HT, maar bij ons ook de waskelder en een opslagplaats.

Bij ons is het uit nood geboren, maar wanneer ik ooit nog een huis bouw, is dat weer met een betonnen gegoten kelder!
Yamaha + Wharfedale + Denon + Optoma + Van den Hul = Puur plezier!

Davey

Die kelders wil in Nederland nog wel eens een probleem zijn qua het krijgen van de vergunning ervoor. Zowieso moeten we hier bijna altijd betonnen palen van een meter of `5 erin slaan voor een goede fundering maar ik snap je verhaal. Zo'n ondergrondse is een droomoplossing  O0

MickeyMan

Hoi Geert,

Dank voor je reaktie, ik kan je niets anders dan 100% gelijk geven. Sterker, je maakt me jaloers want dat zou voor mij werkelijk de ideale oplossing zijn, en als ik de kans krijg doe ik het ZEKER zo.

Nu is het in mijn geval ook zeker niet slecht, ik zal het even schetsen, want ik ben hier nog niet duidelijk in geweest. De woning die we op het oog hebben is reeds ontworpen en maakt deel uit van een groter project. Het is een beetje een onconventionele woning, omdat het bestaan uit 2 verdiepingen waarvan er 1 bijna helemaal onder de grond ligt (voila, de onderkeldering!). Van de buitenkant lijkt het dan ook en beetje op een bungalow. De kelderverdieping is de slaapverdieping (overigens wel met ramen deuren, omdat de kamers uitkomen op een patio). Het mooie is dat we de vrijheid hebben in waar we binnenmuren laten plaatsen. Het enige dat we dus zelf kunnen ontwerpen is de plattegrond van de verdieping, verder hebben we er niet veel over te zeggen.

Wij zijn eigenlijk al jaren op zoek naar een kavel waarop we een modern huis met onderkeldering kunnen bouwen. We beginnen de hoop echter aardig op te geven (binnen de regio waar we zoeken althans, die toch niet zo heel klein is). Wat dat betreft ben ik jaloers op onze zuiderburen.

Dit huis is in ieder geval een acceptabel alternatief, met kelderverdieping en bovenal met een zeer fraaie architectuur.
Heart: Denon 3805 (Silver)
Source: Denon 2200 (Silver)
Source: Project Debut III (White)
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

gvy

Hallo,

Jouw woning lijkt mij echt een leuk project.
Het geeft je toch heel wat vrijheid binnen een vaststaand concept.
En als het dan nog eens een mooie buitenverpakking heeft is het inderdaad helemaal top.

Alvast veel succes ermee

Geert