"El Terremoto", een subwoofer van formaat

Started by Interficior, February 9, 2007, 20:27:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

Quote from: R on July 23, 2007, 09:21:38

Vlampolijsten kan ook, maar denk niet dat je een brander in de buurt hebt.

:o en...een klein risico dat de boel ik de fik gaat?  :-\ ;D ;)

R

Wel effe het plaatje demonteren natuurlijk :P, maar je moet er een goede hete vlam voor hebben, lucht + zuurstof in ieder geval toegevoegd.

Quote from: Arno P on July 23, 2007, 09:33:43
:o en...een klein risico dat de boel ik de fik gaat?  :-\ ;D ;)

B.J.


Interficior

#153
Ik denk 't wel. Bij mij tuis zag 'ie d'r zo uit:









Edit: En Ruben: ja klopt, effe tot 1200 opschuren geeft mooi effect. Maar eigenlijk niet echt nodig in dit geval. Ik moet eens een heftige kijk in dat bakje gaan nemen. :-\
Take it or lease it

BOUBOU

De sub staat momenteel in mijn huiskamer, het was nog een hele toer het gevaarte naar boven te krijgen in mijn bovenwoning  :o
Het grote nadeel welke ik momenteel ondervindt, is dat  van de aktieve koeling van de eindversterker, deze is echt overduidelijk aanwezig  :-\
Nadat ik thuis de sub met de versterker op standje 20 gedurende ongeveer een half uur flink had laten knallen, was deze niet eens lauw te noemen, ik ga morgen eens uitzoeken of deze eenvoudig te demonteren dan danwel te vervangen is.

Mijn eerste ervaring is, dat deze sub een stuk minder spectaculair overkomt als de SVS, deze liet het laag vol lopen bij iedere explosie, bij een serie van explosies gingen deze in elkaar over, nu heb ik het idee de losse knallen te onderscheiden.
Verder gelukkig geen last van resonerende kozijnen, rinkelende kopjes enz., dit is waarschijnlijk te danken aan de woonkamer welke aan de volle kant is...  :D

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

snikkeltje

Precies zo als een echt goeie sub hoort te klinken! Veel plezier gewenst (ook je buren... >:D)
Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+

Bart_M

#156
Quote from: BOUBOU on July 23, 2007, 21:42:46
De sub staat momenteel in mijn huiskamer, het was nog een hele toer het gevaarte naar boven te krijgen in mijn bovenwoning  :o
Het grote nadeel welke ik momenteel ondervindt, is dat  van de aktieve koeling van de eindversterker, deze is echt overduidelijk aanwezig  :-\
Nadat ik thuis de sub met de versterker op standje 20 gedurende ongeveer een half uur flink had laten knallen, was deze niet eens lauw te noemen, ik ga morgen eens uitzoeken of deze eenvoudig te demonteren dan danwel te vervangen is.

Kijk eens of je een draadje de fan kan losmaken en zo simpel testen. Over het algemeen staat de sub voornamelijk LFE weer te geven, dus hij moet niet de hele tijd hard werken. Hij heeft ook tijd om af te koelen.

Quote
Mijn eerste ervaring is, dat deze sub een stuk minder spectaculair overkomt als de SVS, deze liet het laag vol lopen bij iedere explosie, bij een serie van explosies gingen deze in elkaar over, nu heb ik het idee de losse knallen te onderscheiden.
Verder gelukkig geen last van resonerende kozijnen, rinkelende kopjes enz., dit is waarschijnlijk te danken aan de woonkamer welke aan de volle kant is...  :D

MvGr. BOUBOU

Gebruik je het correctie netwerkje al? Heb je al metingen?

R

Moet de zijkant nu nog in de olie/lak? Zie ik dat goed?

BOUBOU

Quote from: R on July 24, 2007, 10:33:18
Moet de zijkant nu nog in de olie/lak? Zie ik dat goed?

Ruben, dat je heb helemaal goed gezien, ik moet nog bij de bouwmarkt langs om danish oil aan te schaffen.
Ik vondt het zonde om het voor het verplaatsen al aan te brengen.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

gast_001

#159
QuoteMijn eerste ervaring is, dat deze sub een stuk minder spectaculair overkomt als de SVS, deze liet het laag vol lopen bij iedere explosie, bij een serie van explosies gingen deze in elkaar over, nu heb ik het idee de losse knallen te onderscheiden.
Verder gelukkig geen last van resonerende kozijnen, rinkelende kopjes enz., dit is waarschijnlijk te danken aan de woonkamer welke aan de volle kant is...  Cheesy

tja je gebruikt ook de cylinder sub die tot 10hz gaat en freq. weergeeft die veel subs niet halen.
SVS Cylinder subs zijn een apart verhaal en serieus voor HT en DB's ontwikkeld.
Overtreffende trappen zijn er altijd !

QuotePrecies zo als een echt goeie sub hoort te klinken! Veel plezier gewenst (ook je buren... Evil)

aha een Rel gebruiker....nog nooit deze zelfbouw sub of een SVS gezien of gehoord maar meteen commentaar geven >:D
Hoe kun je kritiek geven zonder ook maar beide subs gezien of gehoord te hebben ?

Verder @ Interficior: ziet er serieus strak uit wat je gemaakt hebt, petje af !

Wowly

Quote from: BOUBOU on July 23, 2007, 21:42:46
Mijn eerste ervaring is, dat deze sub een stuk minder spectaculair overkomt als de SVS, deze liet het laag vol lopen bij iedere explosie, bij een serie van explosies gingen deze in elkaar over, nu heb ik het idee de losse knallen te onderscheiden.
Verder gelukkig geen last van resonerende kozijnen, rinkelende kopjes enz., dit is waarschijnlijk te danken aan de woonkamer welke aan de volle kant is...  :D

MvGr. BOUBOU

Duidelijk het geluid van de betere baskast zullen we maar zeggen. Hoe laag je gaat is niet zozeer het belangrijkste. Wat dat betreft zit ik mijn mijn Cyklop ultrasub die de 13 Hz even hard weergeeft als de 20 Hz  aan de top. Maar de Tumult van Bart_M gaat bijv. minder laag maar heeft wel een betere resolutie. Hier zie je toch dat oppervlakte en vaak kostbare driver erg belangrijk zijn...helaas wat dat dure betreft.

Wowly

marcel@svsound

QuoteDuidelijk het geluid van de betere baskast zullen we maar zeggen. Hoe laag je gaat is niet zozeer het belangrijkste. Wat dat betreft zit ik mijn mijn Cyklop ultrasub die de 13 Hz even hard weergeeft als de 20 Hz  aan de top. Maar de Tumult van Bart_M gaat bijv. minder laag maar heeft wel een betere resolutie. Hier zie je toch dat oppervlakte en vaak kostbare driver erg belangrijk zijn...helaas wat dat dure betreft.

Wowly

ook wederom, beide subs waarschijnlijk niet gehoord maar meteen conclusies trekken ?
Verder mag hopen dat deze DIY beter is dan de cylinder want de componenten zijn ook serieus duurder van deze schitterende zelfbouw........

QuoteWat dat betreft zit ik mijn mijn Cyklop ultrasub die de 13 Hz even hard weergeeft als de 20 Hz  aan de top
geef eens een link, of zelfbouw ?
Wederom alles is relatief, wat de een top vind, is voor de andere een flop  ;)
SV Sound Benelux
[email protected]
06-46121848

BOUBOU

#162
Quote from: Wowly on July 24, 2007, 16:38:22
Duidelijk het geluid van de betere baskast zullen we maar zeggen. Hoe laag je gaat is niet zozeer het belangrijkste. Wat dat betreft zit ik mijn mijn Cyklop ultrasub die de 13 Hz even hard weergeeft als de 20 Hz  aan de top. Maar de Tumult van Bart_M gaat bijv. minder laag maar heeft wel een betere resolutie. Hier zie je toch dat oppervlakte en vaak kostbare driver erg belangrijk zijn...helaas wat dat dure betreft.

Wowly

Over 3 weken zullen we het weten, ik ben reuze benieuwd hoe deze presteert tegenover "El Terremoto", ik hoop nog wat leren met betrekking tot de correctie icm. Beringer.
Ik was initieel van plan om er een SMS-1 aan te knopen, maar volgens Bart_M is een Beringer meer dan voldoende...


Zojuist na terugkomst van mijn werk meteen maar even de fan uit de QSC amp gehaald, nu kan ik eindelijk weer zonder bijgeluiden van mijn set genieten.
Tot zover nog geen warmte ontwikkeling kunnen bespeuren.
Nu is het alleen nog wachten totdat mijn vrouw zicht naar boven verplaatst, zodat ik ook enkele film fragmenten kan gaan testen waarbij de amp wel wat te doen heeft, muziek doet ie volgens mij op één oor...

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Wowly

#163
Quote from: marcel@svsound on July 24, 2007, 18:52:51
ook wederom, beide subs waarschijnlijk niet gehoord maar meteen conclusies trekken ?
Verder mag hopen dat deze DIY beter is dan de cylinder want de componenten zijn ook serieus duurder van deze schitterende zelfbouw........
geef eens een link, of zelfbouw ?
Wederom alles is relatief, wat de een top vind, is voor de andere een flop  ;)

hahahaha, waarom moet je altijd alle subs hebben gehoord om er wat van te zeggen eigenlijk? En welke subs heb je het eigenlijk over? Ik heb het over zijn sub waar het hier om draait en de mijne, geen woord gezegd over de SVS-en.....Overigens ken ik wel een fotootje waarin de mening over SVS subs die hier erg populair zijn zeer duidelijk is  >:D En ik heb niet de indruk dat er een svs is die díe sub voorbij gaat, maar goed, dat weet ik niet zeker, want ik heb niet alle svs subs gehoord...... :P

Een link over de Cyklop staat onderaan in mijn posts. "Wowly's ultrasub" is klikbaar. Is een vrij grote transmissielijn subwoofer welke forse druk geeft op de oren terwijl de thommessen nog maar 2 klikjes open staat (oftwel bijna uit....). Nog maar 1 homecinemasub gehoord die eraan voorbij ging....en dat was die van rob dingen. De Sub van Bart heeft een hele mooie resolutie. Die prefereer ik boven mijn cyklop, maar ja, hij was ook wel vrij kostbaar. Onlangs nog een zeer fraaie line-up gehoord van prachtige zelfbouwsubs. Ik was niet ontevreden over de mijne zal ik maar zeggen  :D

Ook wel grappig dat de impo van SVS hier meteen komt reageren  ;D ;D Bang voor imagoschade? Zou je niet moeten zijn. Of je moet natuurlijk ook een sub zelf willen bouwen natuurlijk...... >:D ;)

Wowly

Edit: boubou, gefeliciteerd met je prachtige sub overigens!! Geniet ervan!

Wijx wondere wereld

Quote from: BOUBOU on July 24, 2007, 19:18:17

Zojuist na terugkomst van mijn werk meteen maar even de fan uit de QSC amp gehaald, nu kan ik eindelijk weer zonder bijgeluiden van mijn set genieten.
Tot zover nog geen warmte ontwikkeling kunnen bespeuren.
Nu is het alleen nog wachten totdat mijn vrouw zicht naar boven verplaatst, zodat ik ook enkele film fragmenten kan gaan testen waarbij de amp wel wat te doen heeft, muziek doet ie volgens mij op één oor...

MvGr. BOUBOU

kun je niet een temperatuur gestuurde ventilator erin zetten?
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Bart_M

Ik heb wel eens eerder een dergelijke amp gehoord. Die fans worden aangestuurd door de load van de amp, niet door de temperatuur. Dus heb je ff een heftig LFE stuk, dan springt hij gelijk even hard aan. Na een aantal seconden gaat hij weer uit.

Interficior

Het leek er anders op dat hij constant aan het blazen was. Ik zou er zelf een stiller fannetje in zetten. Werkt waarschijnlijk efficienter en daardoor beter. Aan de andere kant is het een PA-amp. Dat fannetje zit er omdat er heel veel watts constant doorheen worden geblazen, in PA-situaties. Maar dat heb je nu niet. Ook aannemende dat je subwoofer niet de hele tijd staat te spelen, is de fan niet nodig imo. Andere versterkers die een stuk minder efficient werken hebben ook geen fan nodig.
Take it or lease it

gast_001

#167
Quotehahahaha, waarom moet je altijd alle subs hebben gehoord om er wat van te zeggen eigenlijk? En welke subs heb je het eigenlijk over? Ik heb het over zijn sub waar het hier om draait en de mijne, geen woord gezegd over de SVS-en.....Overigens ken ik wel een fotootje waarin de mening over SVS subs die hier erg populair zijn zeer duidelijk is   En ik heb niet de indruk dat er een svs is die díe sub voorbij gaat, maar goed, dat weet ik niet zeker, want ik heb niet alle svs subs gehoord...... 

Nou persoonlijk zeg ik altijd: eerst zien en ook horen, beter nog is referentie materiaal meenemen.
puur en alleen kijken naar impressies, specs enz dan val je eens op je neus, geloof me.

verwacht ook dat dit een hele goede sub zal zijn:
goede kast
goede driver
zeer nette finish
enz enz
Vind het een schitterend project !


QuoteEen link over de Cyklop staat onderaan in mijn posts. "Wowly's ultrasub" is klikbaar. Is een vrij grote transmissielijn subwoofer welke forse druk geeft op de oren terwijl de thommessen nog maar 2 klikjes open staat (oftwel bijna uit....). Nog maar 1 homecinemasub gehoord die eraan voorbij ging....en dat was die van rob dingen. De Sub van Bart heeft een hele mooie resolutie. Die prefereer ik boven mijn cyklop, maar ja, hij was ook wel vrij kostbaar. Onlangs nog een zeer fraaie line-up gehoord van prachtige zelfbouwsubs. Ik was niet ontevreden over de mijne zal ik maar zeggen 
Ah maar jij maakt een sub zonder concessies wat betreft afmetingen enz enz
Verder is de Lab12 geen slechte driver, natuurlijk wederom zijn er altijd betere.
Kom die Lab12's vaker tegen in de PA wereld als me eigenlijk lief is.
Meestal worden deze Eminence Lab12's ingezet als de originele vaak betere en duurdere drivers de geest hebben gegeven en het budget niet mag worden opgeblazen..Het is echter een veelzuidige driver !
Ziet er netjes uit wat je gemaakt hebt, al geef ik de voorkeur aan de looks van Interf. zijn design


QuoteOok wel grappig dat de impo van SVS hier meteen komt reageren    Bang voor imagoschade? Zou je niet moeten zijn. Of je moet natuurlijk ook een sub zelf willen bouwen natuurlijk...... 
Ach nee, hoor, ik weet dat zelfbouwers een aparte maar wel gezonde visie hebben !
Imagoschade, absoluut niet, er zijn altijd betere alternatieven en ik heb respect voor de DIY mensen ;)

Wowly

Hear hear!

mooie reply. De afwerking van interficior is idd buitengewoon fraai!

Wowly

BOUBOU

Quote from: The one and only Wijx on July 24, 2007, 19:32:21
kun je niet een temperatuur gestuurde ventilator erin zetten?

Vooralsnog lijkt mij dit niet nodig, mijn Naim eindversterker word heeel ietsje warm, de QSC is daarintegen koud te noemen, ik houd dit in ieder geval de komende tijd goed in de gaten.

De 80mm fan was trouwens verbonden met een kartonnen constructie die om de koelribben gevouwen was, karton lijkt mij nou niet meteen hét materiaal wat gebruikt wordt in een amp die erg warm wordt tijdens het doen waar hij goed in is.

MvGr. BOUBOU 
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

fgroen

Quote from: BOUBOU on July 24, 2007, 11:47:05
Ruben, dat je heb helemaal goed gezien, ik moet nog bij de bouwmarkt langs om danish oil aan te schaffen.
Ik vondt het zonde om het voor het verplaatsen al aan te brengen.

MvGr. BOUBOU

Dat vind je niet in de bouwmarkt, ben ik bang. (heb daar zelf ook gekeken). Ik weet, dat Baptist (Arnhem) het heeft. Je kunt daar ook online bestellen als je geen zin hebt om op en neer naar Arnhem te gaan.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

sphere

"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

snikkeltje

Quote from: darkraver on July 24, 2007, 16:12:48

aha een Rel gebruiker....nog nooit deze zelfbouw sub of een SVS gezien of gehoord maar meteen commentaar geven >:D
Hoe kun je kritiek geven zonder ook maar beide subs gezien of gehoord te hebben ?


Volgens mij gaf ik geen kritiek maar juist een compliment... De beschrijving omtrent de weergave is precies wat ik verwacht van een sub, onopvallend, een natuurlijke uitbreiding in de laagweergave en donderen als het moet!   
Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+

BOUBOU

Quote from: fgroen on July 25, 2007, 11:22:47
Dat vind je niet in de bouwmarkt, ben ik bang. (heb daar zelf ook gekeken). Ik weet, dat Baptist (Arnhem) het heeft. Je kunt daar ook online bestellen als je geen zin hebt om op en neer naar Arnhem te gaan.

Baptist Arnhem is geen probleem, ik woon er praktisch naast  ;D
Het is eigenlijk ook geen Danish Oil, maar meer werkblad olie waarvoor ik van plan was naar de bouwmarkt te gaan, ik ben even het merk vergeten, interficior heeft me er ieder geval een blik van laten zien.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Interficior

Trip-trap. :)

http://www.trip-trap.nl/product.php?action=product&menu=5&id=25

Dat is echter ook danish oil hoor. Danish oil is geen merknaam maar een soortnaam.
Take it or lease it