"El Terremoto", een subwoofer van formaat

Started by Interficior, February 9, 2007, 20:27:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wijx wondere wereld

enenenenenenenenenenenenenenenenenenenenen hoe is het geworden?
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Interficior







De deksel zit op de pan met bruislijm et-al... Laat het maar lekker een nachtje slapen. Dan met de schuurmachine alles vlaktrekken. Dan is het de beurt voor de bracing. Er komen 2 vertikale schotten en 3 horizontale schotten van 18mm MDF. Dan komt er ook nog van dat groene ondervloerspul in, voor de extra demping. Daar loodbitumen overheen. (of andersom?). En dan de dikke voorkant eropzetten. Als de zijkanten erop zitten, de woofer erin en de zandkamers gevuld wordt het toch echt een subwoofer die vrij zwaar wordt. Het ding is nu al dat je zegt van... Quite heavy.
Take it or lease it

Wijx wondere wereld

goed bezig! eerst bitumen en dan ondervloerplaten anders blijft het niet goed zitten.
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

BOUBOU

Wat is de stand van zaken bij deze sub, is het een beetje gelukt met de bracing?  :)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Interficior

Na heel weinig tijd, heel veel vervelend weer, en ook nog eens verkeerd gezaagde stukken heb ik toch nog het een en ander weten te maken. Ik denk wel dat het onder de noemer 'intensieve bracing' valt.



En dan ook nog twee vertikaal... Overigens is er al een woofergat uit, ik zit er nog over na te denken in hoeverre in de uitsparing voor de woofer kleiner kan houden bij de buitenste twee. Volgens mij gaat het door de dikte van de bracing niet echt veel schelen.

Het schuren van de uitstekende platen, dat ik expres had gedaan zodat er sowieso een 'perfect fit' was, duurde ook nogal lang, de schuurzool scheurt de hele tijd kapot, en de schuurmachine zelf is nog half overleden geweest, maar deze heb ik weten te reanimeren. 22mm MDF is gewoon wat moeilijker voor dat schuurpapier. De korrels zitten na een schuurbuurt ook totaal niet meer op het papier. ::)

Ik heb in ieder geval nog genoeg onderplaat over, om deze subwoofer ermee te vullen.

Ik kijk in ieder geval al tegen de dag op als de bracing erin zit, en ik moet toch nog die subwoofer naar buiten verplaatsen... Ik zou zeggen, als dat ding eenmaal thuis staat, lekker laten staan. Met de zandkamers gevuld uiteraard.
Take it or lease it

BOUBOU

Quote from: Interficior on March 26, 2007, 21:18:58
Na heel weinig tijd, heel veel vervelend weer, en ook nog eens verkeerd gezaagde stukken heb ik toch nog het een en ander weten te maken. Ik denk wel dat het onder de noemer 'intensieve bracing' valt.



En dan ook nog twee vertikaal... Overigens is er al een woofergat uit, ik zit er nog over na te denken in hoeverre in de uitsparing voor de woofer kleiner kan houden bij de buitenste twee. Volgens mij gaat het door de dikte van de bracing niet echt veel schelen.

Het schuren van de uitstekende platen, dat ik expres had gedaan zodat er sowieso een 'perfect fit' was, duurde ook nogal lang, de schuurzool scheurt de hele tijd kapot, en de schuurmachine zelf is nog half overleden geweest, maar deze heb ik weten te reanimeren. 22mm MDF is gewoon wat moeilijker voor dat schuurpapier. De korrels zitten na een schuurbuurt ook totaal niet meer op het papier. ::)

Ik heb in ieder geval nog genoeg onderplaat over, om deze subwoofer ermee te vullen.

Ik kijk in ieder geval al tegen de dag op als de bracing erin zit, en ik moet toch nog die subwoofer naar buiten verplaatsen... Ik zou zeggen, als dat ding eenmaal thuis staat, lekker laten staan. Met de zandkamers gevuld uiteraard.

8)

Heel veel respect voor al jouw werk tot nu toe, ik doe het je echt niet na.
Hopelijk vindt mijn vrouw het wat  :-X, ze weet nog van niets  >:D

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Interficior

Quote from: BOUBOU on March 26, 2007, 22:02:56
Hopelijk vindt mijn vrouw het wat  :-X, ze weet nog van niets  >:D
Houden zo >:D

Inmiddels staat de bracing er zo voor:

Take it or lease it

BOUBOU

Kunnen we dat bubinga niet in black ash schilderen zodat het geheel iets wat kleiner overkomt?  :-X


MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Interficior

#33
Quote from: BOUBOU on March 29, 2007, 22:08:02
Kunnen we dat bubinga niet in black ash schilderen zodat het geheel iets wat kleiner overkomt?  :-X


MvGr. BOUBOU
Black Ash wordt het nooit, je kunt wel wellicht wel black bubinga van maken. ;)
Met oostindische inkt, geeft mischien wel een heel leuk effect. Het lijkt me toch meer een typische kwesie van zonde. Bovendien is de rest in het leer al zwart, dat maakt al slank. Én er kan een bloemetje op. Naja, een hortus botanicus. >:D

Ik denk dat je gewoon moet wennen aan een grote subwoofer. En eentje die écht strak speelt, maar da's weer een hele andere kwesie.

Edit: Ik heb er wel wat gewicht voor je afgehaald:





En ja al die gaten worden nog mooi afgerond uiteraard. Dan mag het alweer de kast in. Kan ik lekker loodbitumen gaan plakken... Fracturi te salutant...
Take it or lease it

PaulSQ

erg O0

ben benieud naar 't eindresultaat!
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Interficior

Quote from: PaulSQ on March 31, 2007, 22:24:18
erg O0

ben benieud naar 't eindresultaat!
Om eerlijk te zijn: ik ben ook wel benieuwd hoe het er precies uit gaat zien. Dat het speciaal en mooi wordt ben ik wel van overtuigd. En hij wordt groot. ;)
Tenminste vergeleken met mijn vorige bouwsels uiteraard.





Nu maar alles aan elkaar lijmen en hij kan de kast in :D
Take it or lease it

kobuzz

Toch eeuwig zonde dat je dit nooit meer gaat zien straks... ;)

Mijn vader heeft vroeger eens van Bose een plexiglazen sub gekregen, is dat eigenlijk een beetje audiofiel verantwoord? Hij had niet de uitgebreide bracing zoals deze, maar ook minder power en was gemaakt van 25-30mm plexi. Vond het zelf niet denderend klinken, maar o-o-o wat stond t O0
Audio: Yamaha RX-V771, Sony SA-VE705, KEF Q1, KEF Q-9C, SVS 25-31 PC+
Video: Yamaha PDM-4220, BG1208s/2, Projecta electrol 1,90m 16:9, PS3, HDFuryII+Box1020

You you and you...Panic. The rest of you, come with me

Interficior

Quote from: kobuzz on April  1, 2007, 13:32:51
Toch eeuwig zonde dat je dit nooit meer gaat zien straks... ;)
Ach, we zien het niet meer, maar aan aan het uiteindelijke resultaat maakt de bracing zich wel zichtbaar. O0
QuoteMijn vader heeft vroeger eens van Bose een plexiglazen sub gekregen, is dat eigenlijk een beetje audiofiel verantwoord? Hij had niet de uitgebreide bracing zoals deze, maar ook minder power en was gemaakt van 25-30mm plexi. Vond het zelf niet denderend klinken, maar o-o-o wat stond t O0
Plexiglas is een stuk zwaarder dan hout, dus het scoort op dat punt erg goed. Plexiglas is daarom aan de ene kant goed geschikt voor hogetonenkasten, omdat het weinig resoneert, maar aan de andere kant is het niet zo goed ervoor geschikt (voor de hogetonen) omdat er waarschijnlijk veel staande golven onstaan, aannemende dat je het plexiglas niet bedekt met dempingsmateriaal.

Maar voor een subwoofer zou ik het persoonlijk niet gebruiken als je niet zoveel bracing hebt omdat het meer resoneert in de lage regionen. Maar het ziet er wel heel vet uit natuurlijk.

Dit is de kastwandtrilling van plexiglas:


En dit van hout:
Take it or lease it

kobuzz

en dit doordat plexi stijver is en dus minder trillingen absorbeert?

De sub was idd niet bekleed, juist daarom was het zo'n mooi ding, alle componenten van de filters en woofers waren prachtig zichtbaar, als het vermogen hoog genoeg stond zag je zelfs de buizen oplichten :)

Dit ziet er ook top uit hoor, ben erg benieuwd naar het resultaat :D
Audio: Yamaha RX-V771, Sony SA-VE705, KEF Q1, KEF Q-9C, SVS 25-31 PC+
Video: Yamaha PDM-4220, BG1208s/2, Projecta electrol 1,90m 16:9, PS3, HDFuryII+Box1020

You you and you...Panic. The rest of you, come with me

Matthijs Jager

De bracing is nog niks vergeleken met de woofer die er in komt. Niks ten nadelen van de bouwkunsten van Interficior, maar die unit is pas echt een beauty!

Interficior

Quote from: Matthijs Jager on April  1, 2007, 17:14:34
De bracing is nog niks vergeleken met de woofer die er in komt. Niks ten nadelen van de bouwkunsten van Interficior, maar die unit is pas echt een beauty!
Tja, de woofer is natuurlijk gemaakt om mooi te zijn. Ik heb nooit geprobeerd van de bracing een kunstwerk te maken. Door al die gaatjes ziet het er wel een beetje spacy uit maargoed, dat is een bijkomstigheid. Feit is dat de kast al behoorlijk dood klinkt. En dat is zonder voorkant er nog op. Nog 52mm MDF komt er nog even leuk op. En dan natuurlijk de zijwanden die extra krijgen, namelijk het bubinga. ;)

Omdat sommige mensen verzot zijn op foto's:







Take it or lease it

Matthijs Jager

Je hebt helemaal gelijk Interficior, bracing hoeft niet zo zeer mooi te zijn maar vooral stevig. Mijn reactie was dan ook vooral bedoelt richting Kobuzzz :)

Wijx wondere wereld

eigenlijk moet je de woofer buiten de kast hangen. Zonde om die te verbergen :p
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Davey


dipswitch

tering, dit ziet er mooi uit!  :o meer fotooo's!!!

Interficior

#45
Quote from: dipswitch on April  2, 2007, 09:35:04
tering, dit ziet er mooi uit!  :o meer fotooo's!!!
Komt-'tie-dan-hè, komt-'tie, komt 'tie dan hè. ;D

Even mijn subwoofer uitlaten hoor. ;D
Ik bespeur al gelijk dat 'ie zich op zijn gemak voelt bij de koeienschouderbladen links, dus ik kieper hem gelijk om, om het zaagse... - hoow telefoon - enniewee, om het zaagsel eruit te kloppen. Ik heb hem vanochtend namelijk even perfect gelijkgeschuurd, zodat de baffle er mooi zal invallen. Vandaag heb ik ook nog gepoogd een plexiglazen cirkelmal te maken (je ziet er rechts ook een liggen, maar da's Mk I laten we maar zeggen), Enhanced by Sander Sassen dedicated double overhead mounting bridge system™... Mk II dus. Ook iets groter omdat het gat vrij groot wordt. Plexiglas = hell dus... nooit meer gebruiken. Leuk dat het doorzichtig is, maar om er een zaag in te gooien is het vreselijk. Once but never again dus. Maargoed, ik was zo stom om het met Bruislijm vast te zetten, en dat moet vier uur drogen. Het leuke is dat ik er dan dus nu aan kan beginnen. ;)


Hier zie je de loodbitumen komen... Here comes the pain dus. En ik heb nóg meer nodig. :'(
Het wordt steeds minder leuk om dat ding naar buiten te dragen, al heb je nu 'teugels'.


Edit: En dit is hem dan, Cirkelmal Mk II
Take it or lease it

Interficior

#46
And another one bites the dust... mieters wat een stof. En we gaan nog wat dieper. O0



Tot hier dus:

Take it or lease it

Interficior

Hoepsa. :D







Nu met kleine hoekjes snijden wordt het zeer astmatisch. :-X

Enniewee, daaroverheen pritex, en dan opvullen met BAF. Als er dan nog een verdwaalde middentoon doorheengestuurd wordt wordt deze echt volledig geëlimineerd. 8)
Take it or lease it

BOUBOU

WOW, wat een beest, ik heb al vast een afspraak gemaakt met de woningbouw voor een paar extra heipalen onder mijn woonkamer   >:D

Echter vakwerk Interficior, ik kan niet anders zeggen  :D

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

dipswitch

#49
 O0