"El Terremoto", een subwoofer van formaat

Started by Interficior, February 9, 2007, 20:27:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Interficior

Hoi allen,

Wat doe je als je de zwarte tonvorm zat bent?
Wat doe je als je uitgekeken bent op normale halters?
Wat doe je als je netjes laag wilt, geen boenkekast maar toch een beetje druk als het moet?

Juist, je bouwt "El Terremoto", een subwoofer van formaat. Om het een beetje audiofiel te houden, blijft hij gesloten, met een Qtc van onder de 0,6.
Een dikke baby komt altijd harder aan dan een dunne, dus het heeft natuurlijk ook een deel met voeding te maken. Dit beestje wordt gevoedt met een degelijke versterker, met genoeg power om de woofer in koele bloede de dood in te jagen. De versterker waar we het over hebben is een QSC PLX3002 Behalve dat je goed gevoed moet zijn, moet je bouw ook lekker stevig zijn, en het hart moet gewoon grote slagen kunnen maken.

Dat is zeker wel het geval. We hebben het hier over een Aurasound NS-15 Een Xmax van 19mm, en een totale slag van 75mm van piek naar piek, zonder dat hij gaat tikken of anderszins kuren vertonen. Met het stralend oppervlak van 765 cm² is het dus mogelijk om 5,7 liter in een maximale slag weg te pompen. Een BL van 18 en een nettogewicht van 20 kilo maken deze woofer toch wel een 'geinig dingetje'.


Wat voor kast komt daar nou omheen? Nou, een niet te zware, anders is deze niet meer omhoog te tillen. Maar door de kleine zandkamers (ze zijn immers niet enorm groot: 4x20x45,6) kan de kast nog een tikkie zwaarder worden gemaakt als de subwoofer zijn huisje heeft gevonden. De voor-, boven-, achter- en onderkant worden bekleed met leer. Naja, skai.  Op de zijkanten, om het geheel nog even wat klasse te geven komt een plakje Bubinga hout van zo'n 2 cm dik. Verder gaat dit ding op Soundcare Superspikes (Jupiter M8) staan, en komt er uiteraard een Speakon plug achterin. De gehele kast wordt opgebouwd van 22mm MDF, maar wel met 3 bracingschotten, en een wat dikkere voor- en achterkant. Ook zal ik ervoor zorgen dat er een 'draagkruis' komt, voor nog wat extra stevigheid. Met wat loodbitumen aan de binnenzijde van de wanden en voor de rest gevuld met BAFtex, moet dit toch een aardig leuk kastje worden.

Het -3dB punt van deze subwoofer ligt niet afgrondlaag, maar in het oog houdend dat de Qtc vrij laag is gaat hij wel diep door, en kun je hem met een klein tikkie boosten zo naar 20 Hz trekken als -3dB punt. Dan zit je strakker te spelen in een kleinere kast. Dan heeft weer voordelen. Ook is de plaatsing altijd weer een gedoe met die baspijp, want op 20 Hz tunen is weer laag en dan moet de pijp weer zo lang worden omdat je je een beetje oppervlak wilt hebben.

Dit geheel wordt dus door mij opgebouwd en is bestemd voor forumgenoot BOUBOU, en in deze thread zal dus de bouw te zien zijn.
Take it or lease it

sphere

"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Arno P


BOUBOU

Wow!! mooie introductie, je maakt me helemaal ethousiast  O0

Ik zou deze sub zo kopen  >:D


MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Bart_M

Ga je een Linkwitz transform circuitje gebruiken?

Interficior

#5
Quote from: Bart_M on February 10, 2007, 07:48:32
Ga je een Linkwitz transform circuitje gebruiken?
Dat ziet er wel erg leuk uit Bart_M, voor deze speaker hoef je ook niet zoveel te boosten.
Echter, ik neem aan dat dit een low-level circuit is? Dus tussen de voor- en eindversterker zetten? Of gaat hij tussen de speaker en de terminals (lijkt me niet, het is toch actief).
Verder wordt er ook bijna nergens gezegd wat het opampje is, maar daar ben ik al uit, dat is een TL072. Daar zijn echter nog verschillende soorten in. Maakt dat nog veel uit?

Op de zijkanten komt zoals ik al vermeldde Bubinga. Dat ziet er als volgt uit (het groen omlijnde)



Take it or lease it

Bart_M

Quote from: Interficior on February 11, 2007, 20:18:13
Dat ziet er wel erg leuk uit Bart_M, voor deze speaker hoef je ook niet zoveel te boosten.
Echter, ik neem aan dat dit een low-level circuit is? Dus tussen de voor- en eindversterker zetten? Of gaat hij tussen de speaker en de terminals (lijkt me niet, het is toch actief).
Verder wordt er ook bijna nergens gezegd wat het opampje is, maar daar ben ik al uit, dat is een TL072. Daar zijn echter nog verschillende soorten in. Maakt dat nog veel uit?

Ik heb het circuit nog nooit echt toegepast. Het is idd een low level circuitje. Mooie is ook dat je de Q ook kan aanpassen.
Maar wellicht kan je dit ook doen met een parametrische EQ. Die zal je bij deze sub ook wel nodig hebben.

Matthijs Jager

Ben benieuwd Boubou/Interficior, wil graag zien wat jullie van de NS-15 weten te maken!

Pieter-Jan

Lijkt mooi te worden ... zal af en toe es komen kijken naar dit draadje ...  8)
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Hi-man

Hi,

Mooie unit! Hoeveel liter inhoud wordt de kast?

Speel zelf ook met 15" driver ( http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=53546.0 )in relatief kleine gesloten kast van 60 liter netto.

Zelf werk ik met parametrische EQ van Behringer. Dit werkt uitstekend en ik krijg een vlakke curve " in-room" vanaf 20 Hz.

Succes,

Hi-man

Interficior

Quote from: Hi-man on February 14, 2007, 15:49:34
Hi,

Mooie unit! Hoeveel liter inhoud wordt de kast?

Speel zelf ook met 15" driver ( http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=53546.0 )in relatief kleine gesloten kast van 60 liter netto.

Zelf werk ik met parametrische EQ van Behringer. Dit werkt uitstekend en ik krijg een vlakke curve " in-room" vanaf 20 Hz.

Succes,

Hi-man
Zo'n 100 liter. Ik heb de speling tussen 70 en 150 liter, en daarop baseer ik de linkwitz transform. Verder kan ik eventueel met stuffing nog een stukje bijnemen.

Het leer is al gehaald, en ik heb ook al het bubinga besteld. Dat wordt een ingenieus stukje raamwerk. Zometeen of morgen een deel van het MDF halen, en kijken of dat een beetje zwaar is en dan wellicht nog wat bijhalen als het wordt toegelaten door het intern volume. Het wordt wel echt een zwaargewicht hoor!
Take it or lease it

BOUBOU

Maak het niet te gek hé met dat gewicht  ;D
Die persoon die mij helpt met het naar boven sjouwen is net hersteld van een rugbreuk  ::)


MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Interficior

Quote from: BOUBOU on February 14, 2007, 19:23:40
Maak het niet te gek hé met dat gewicht  ;D
Die persoon die mij helpt met het naar boven sjouwen is net hersteld van een rugbreuk  ::)


MvGr. BOUBOU
Van mijn huis naar jouw auto heb ik een steekkarretje. >:D
Take it or lease it

Martijn M

Dutch & Dutch

Interficior

#14
Zo, de eerste lichting hout is hier inmiddels.



Kijken of we daar wat leuk van kunnen bakken, waarna we de tweede lichting hout kunnen halen (binnenbepantsering). ;)

En dit is het deel van 'formaat' :-*



En hij zit vast met wat houten pinnen, want zulke grote planken kan ik natuurlijk nooit recht lijmen zonder hulp. De achterkant zit er weo op maar die zit niet vastgelijmd. Ik heb maar twee grote lijmtangen, want die krengen zijn akelig duur.







Take it or lease it

BOUBOU

Ik regel in ieder geval een steekwagen op de dag dat ik hem kom halen  :o

Het schiet al lekker op  :D


MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Interficior

Quote from: BOUBOU on February 16, 2007, 22:34:18
Ik regel in ieder geval een steekwagen op de dag dat ik hem kom halen  :o
Dat lijkt me een heel verstandige keuze ;D
QuoteHet schiet al lekker op  :D
Jeps, vanaf maandag kan ik weer verder. De kast klinkt nog wel erg hol, ik vrees toch dat ik minimaal nog 9mm MDF erbinnen ga plakken. ;D Maar eerst de zandkamertjes. Na de verdikking kan ik de bracing gaan halen. De voorkant krijgt een beetje rare dikke vorm, maar dat is niet erg haha. Voor die voorkant moet ik nog een nieuwe centerhulpje maken voor de frees. De huidige is te klein vrees ik zomaar. ;D

Ach, de hel komt pas als hij met leer beplakt moet worden en de spikes eronder... dan moet dat lompe ding gedraaid worden en weer heeel voorzichtig teruggedraaid, want die spikes vinden schuin staan niet zo leuk.

Ik denk dat het beste is als ik de zandkamers afwerk met een leuke messing loodgieterkoppeling.
Take it or lease it

sphere

Bij de karwei hebben ze lange klemmen voor weinig, 120x800mm 5 euro.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Interficior

Quote from: sphere on February 16, 2007, 23:17:08
Bij de karwei hebben ze lange klemmen voor weinig, 120x800mm 5 euro.
Owja, dat zou ik vandaag nog doen. ;D

In ieder geval heb ik hout gehaald voor de zandkamers, en mooie afsluitdopjes. Nog een heel gemekker of ik dopjes eroverheen zou schroeven of erin, uiteindelijk gekozen voor erin, want dan hoef je minder hout weg te frezen.

Take it or lease it

BOUBOU

Welk merk paddestoel kan ik het beste zaaien nadat ik de potgrond gestort heb?  ;D
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Interficior

Quote from: BOUBOU on February 19, 2007, 18:44:08
Welk merk paddestoel kan ik het beste zaaien nadat ik de potgrond gestort heb?  ;D
Ik raad je aan het zand gewoon nat te laten. De paddestoelen komen dan vanzelf. ;D
Take it or lease it

Interficior

Quote from: sphere on February 16, 2007, 23:17:08
Bij de karwei hebben ze lange klemmen voor weinig, 120x800mm 5 euro.
Nou mooi niet dus. Nu ben in thuisgekomen met klemmen van 1 meter omdat ze de 80cm versie niet meer hadden (terwijl die wel op het bordje stonden). Wel heb ik uit die 5-euro-grabbelbakken nog klemmen van 50 cm meegenomen, maar zoals is voorspeld zijn die een halve centimeter te kort. Maargoed, de klemmencollectie is weer aangevuld. Nu staat de tweede zandkamer in de klemmen. Eerder had ik de eerste zandkamer al eringezet.





Take it or lease it

Interficior

Ennn het hout is binnen. Echt nette stukken hout zijn het.







Voor het gezicht even een stukje natgemaakt. Zie het verschil van de twee laatste foto's, daar zit echte dieptewerking in, geweldig is dat in het zonlicht. :o Die zwarte vlekken worden dan licht en andersom. :)
Take it or lease it

Wijx wondere wereld

ben wel heel benieuwd. Aurasound staat al een tijd op m'n to-test list
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

BOUBOU

Ik neem aan dat je het kleinere spul van Aurasound bedoeld, zoals deze:


Wat betreft de NS-15, je weet me te vinden   :D

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub