HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Started by HuubF, February 8, 2007, 23:28:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HuubF

Quote from: chansig on April 21, 2017, 13:41:56
Jawel toch ? Jij hoort toch ook nog steeds verschillen ? Dus de ABX heeft je subjectieve waarneming niet verpest.

De opbouw van de zin moet je zien in het licht van de vraag van Markus. Inderdaad, ik ben niet beschadigd.
Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MAW

Quote from: Knor on April 21, 2017, 12:05:43
Weet je, ik geloof hier niet in. Sorry...
Het blijft theorie en daarmee redden we het niet.

De feiten zijn dat
- er bewijs genoeg is dat de psyche in staat is tot deze voorstellingen.
- er geen enkel bewijs is dat er iets gebeurt in het objectieve domein

Dus wat is nou theorie waar je neits mee kunt?

Bovenstaande? Of een aanname over 'orde' of hoe het ongefundeerde theoretische concept ook heet.
Gr. Martijn

MAW

Quote from: MAW on April 21, 2017, 13:38:43
Dus op basis van logica is er alleen een basis om aan te nemen dat het psychisch is en niet dat er object een andere rol heeft dan een object waarop perceptie geprojecteerd wordt.

Waarom zou je aannemen dat er iets buiten de oortjes gebeurt als daar geen enkele aanleiding voor is?

Quote from: HuubF on April 21, 2017, 13:42:26
Voor mij is die aanleiding er wel omdat ik het zo ervaar. Dat maakt een discussie als dit ook wat lastig.

Dat is aanleiding te bevestigen dat er ERGENS iets gebeurt, in ofwel het subjectieve of objectieve domein. Als je vervoglens verder gaat analyseren kom je tot de contatering dat:

Quote from: MAW on April 21, 2017, 13:44:42
- er bewijs genoeg is dat de psyche in staat is tot deze voorstellingen.
- er geen enkel bewijs is dat er iets gebeurt in het objectieve domein

Zo lang je dat onderscheid neit maakt blijf je zaken projecteren op je omgeving terwijl je dat helemaal niet kunt zeggen.

Dus nogmaals: Waarom zou je aannemen dat er iets buiten de oortjes gebeurt als daar geen enkele aanleiding voor is?
Gr. Martijn

Markus2

Quote from: HuubF on April 21, 2017, 13:38:54
In elke ruimte heb je akoestische issues waar je rekening mee moet houden. Als ik serieus luister staat het geluid tamelijk zacht, daarom moet een monitor bij mij ook bij een lager volume goed weergeven. Wel worstel ik een beetje met het hifimeubel en mijn niet-hifivriendin. Dus artefacten ja, probleem nee.
Mooi. Het laatste betekent (en dat heb ik ook meerdere malen gelezen) dat je goed van de (muziek)weergave weet te genieten. Dat is toch het belangrijkste.
Quote
Na de K&H 300 en wat actieve Adams dacht ik dat mijn heilige graal een wat duurder type van Adam zou zijn of die Devialet Phantoms. Die Adams sluit ik  nog niet uit hoewel ik er nu weer even achter ben gekomen dat een mooie versterker er toe kan doen.
Heb je al eens actieve monitoren van jou keuze vergeleken met identieke passieve monitoren i.c.m. een versterker en kabels van jou keuze?
Quote
Na intensief het Sony TA-FB370 debacle te hebben meegemaakt heb ik maar besloten dat een abx onzin is. Je zou dan nooit het (in real life) interessante verschil tussen dacs kunnen waarnemen. Zonde.
Op basis van welke persoonlijke criteria heb je dat besloten, als ik vragen mag?
Verschillende dac's heb ik ook gehad, zij het met mate.
Quote
Allemaal interessant, maar het zou mij niet helpen in mijn hobby. Ik denk dat ik het ook niet direct hoor maar dat ik wel na verloop van tijd iets ga missen. Kost mij allemaal veel te veel tijd.
Zelfs dat is interessant en toetswaardig mijn inziens. Niet dat ik daar zin in heb hoor.

Groet, Mark :)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Siddartha

Zoals ik het lees zijn er in principe twee manieren om 'om te gaan'  met het 'hifi-gebeuren':

1. Extrovert, d.w.z. het zoeken van een bepaalde bevestiging over wat goed is of niet buiten jezelf zoeken d.m.v. metingen;
2. Introvert, d.w.z. het zoeken van de bevestiging in jezelf, dus o.b.v. jouw eigen waarneming.

Waarschijnlijk kies je voor 1 als je jouw eigen waarneming niet vertrouwt, en kies je voor 2 als je bang bent dat je door 1 informatie krijgt waardoor je zaken moet veranderen waarvan je eerst dacht dat dit niet nodig was :)

Het voordeel van 1 is dat je dus kennis krijgt en dus verantwoordelijkheid om daar al dan niet naar te handelen.
Het voordeel van 2 is dat wat niet weet ook niet kan deren en jouw eigen waarneming dus ook blijft kloppen voor jouzelf.
In beide gevallen zal de beleving tot hetzelfde leiden, namelijk een voor jou goed klinkende set.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

MAW

Quote from: HuubF on April 21, 2017, 13:38:54
Na de K&H 300 en wat actieve Adams dacht ik dat mijn heilige graal een wat duurder type van Adam zou zijn of die Devialet Phantoms. Die Adams sluit ik  nog niet uit hoewel ik er nu weer even achter ben gekomen dat een mooie versterker er toe kan doen.

check ook eens Geithain. Ik heb Neumann KH 310 (opvolger K+H O300) en Geithain RL944K. De Geithains zijn in mijn beleving de muzikale verfijndere versie van de K+H/Neumanns.
De Neumanns zijn eerlijk/gebalanceerd maar een beetje 'doods'. De Geithains zijn idem maar levendig.

V.w.b. Adams. De S3X is vervangen. 2e hands kan de prijs van de S3X daarom wel eens interessant worden.
Gr. Martijn

MAW

Quote from: Siddartha on April 21, 2017, 13:51:20
Zoals ik het lees zijn er in principe twee manieren om 'om te gaan'  met het 'hifi-gebeuren':

1. Extrovert, d.w.z. het zoeken van een bepaalde bevestiging over wat goed is of niet buiten jezelf zoeken d.m.v. metingen;
2. Introvert, d.w.z. het zoeken van de bevestiging in jezelf, dus o.b.v. jouw eigen waarneming.

Waarschijnlijk kies je voor 1 als je jouw eigen waarneming niet vertrouwt, en kies je voor 2 als je bang bent dat je door 1 informatie krijgt waardoor je zaken moet veranderen waarvan je eerst dacht dat dit niet nodig was :)

Het voordeel van 1 is dat je dus kennis krijgt en dus verantwoordelijkheid om daar al dan niet naar te handelen.
Het voordeel van 2 is dat wat niet weet ook niet kan deren en jouw eigen waarneming dus ook blijft kloppen voor jouzelf.
In beide gevallen zal de beleving tot hetzelfde leiden, namelijk een voor jou goed klinkende set.

^^
Gr. Martijn

HuubF

Quote from: MAW on April 21, 2017, 13:48:15
Dus nogmaals: Waarom zou je aannemen dat er iets buiten de oortjes gebeurt als daar geen enkele aanleiding voor is?

Ik bepaal natuurlijk zelf welke factoren ik mééweeg in het begrijpen van de dingen om me heen. Daarin hanteer ik meerdere standaarden; bij het oversteken moet je iets preciezer zijn dan in het beoordelen van kunst of muziek.

Dus... in het geval van hifi neem ik alles serieus, ik word hoogstens bekritiseerd op een forum (en door mijn vriendin). Zolang het me maar leidt tot beter klinkende muziek. En als het niet blijkt te werken valt het vanzelf af, meestal na een luisterbezoekje of een aanval van realiteitszin. Na hoogstens een paar maanden valt alles weer op zijn plek. En gaat het apparaat er uit of niet.
Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Markus2

Quote from: Siddartha on April 21, 2017, 13:51:20
Zoals ik het lees zijn er in principe twee manieren om 'om te gaan'  met het 'hifi-gebeuren':

1. Extrovert, d.w.z. het zoeken van een bepaalde bevestiging over wat goed is of niet buiten jezelf zoeken d.m.v. metingen;
2. Introvert, d.w.z. het zoeken van de bevestiging in jezelf, dus o.b.v. jouw eigen waarneming.

Waarschijnlijk kies je voor 1 als je jouw eigen waarneming niet vertrouwt, en kies je voor 2 als je bang bent dat je door 1 informatie krijgt waardoor je zaken moet veranderen waarvan je eerst dacht dat dit niet nodig was :)

Het voordeel van 1 is dat je dus kennis krijgt en dus verantwoordelijkheid om daar al dan niet naar te handelen.
Het voordeel van 2 is dat wat niet weet ook niet kan deren en jouw eigen waarneming dus ook blijft kloppen voor jouzelf.
In beide gevallen zal de beleving tot hetzelfde leiden, namelijk een voor jou goed klinkende set.

In een notedop waar het al die tijd over gaat.
Ouwehoeren erover is toch leuker.

Groet, Mark :D ;)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Siddartha

Quote from: Markus2 on April 21, 2017, 13:59:20
In een notedop waar het al die tijd over gaat.
Ouwehoeren erover is toch leuker.

Groet, Mark :D ;)

Ja, sorry :D

Zo, waar gaan we het nu over hebben? :D
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Markus2

Quote from: HuubF on April 21, 2017, 13:58:11
Dus... in het geval van hifi neem ik alles serieus, ik word hoogstens bekritiseerd op een forum (en door mijn vriendin).

Hier bekruipt mij het gevoel dat een objectieve benadering, relatietherapie overbodig laat zijn.

Groet, Mark :D
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

HuubF

Quote from: Siddartha on April 21, 2017, 13:51:20
Zoals ik het lees zijn er in principe twee manieren om 'om te gaan'  met het 'hifi-gebeuren':

1. Extrovert, d.w.z. het zoeken van een bepaalde bevestiging over wat goed is of niet buiten jezelf zoeken d.m.v. metingen;
2. Introvert, d.w.z. het zoeken van de bevestiging in jezelf, dus o.b.v. jouw eigen waarneming.

Waarschijnlijk kies je voor 1 als je jouw eigen waarneming niet vertrouwt, en kies je voor 2 als je bang bent dat je door 1 informatie krijgt waardoor je zaken moet veranderen waarvan je eerst dacht dat dit niet nodig was :)

Het voordeel van 1 is dat je dus kennis krijgt en dus verantwoordelijkheid om daar al dan niet naar te handelen.
Het voordeel van 2 is dat wat niet weet ook niet kan deren en jouw eigen waarneming dus ook blijft kloppen voor jouzelf.
In beide gevallen zal de beleving tot hetzelfde leiden, namelijk een voor jou goed klinkende set.

Met als kanttekening dat een type 1 best op gehoor dingen kan selecteren en een type 2 niet blind hoeft te zijn voor serieuze aanbevelingen van technici.

Wel vindt een '2' het een beetje sneu als een echte '1' alle prikkels terzijde schuift. En een echte '1' vindt de echte '2' stiekum een beetje dom. Want hij heeft tenslotte de waarheid aan zijn zijde.

In de praktijk vallen de tegenstellingen wel mee. Ik heb meer last van bekeerde '2's want dat zijn de fanatiekste posters.

Quote from: MAW on April 21, 2017, 13:53:01
... V.w.b. Adams. De S3X is vervangen. 2e hands kan de prijs van de S3X daarom wel eens interessant worden.

Daar maak ik me wel zorgen over ja.  ;)
Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Waarom denken over andere speakers als je helemaal in je sas bent met de Guru's ?

De ADAM of iedere willekeurige andere speakers zal wel weer wat anders beter/anders doen. Je kan onmogelijk alle mogelijkheden die binnen financieel bereik liggen proberen.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Markus2

Quote from: chansig on April 21, 2017, 14:12:00
Waarom denken over andere speakers als je helemaal in je sas bent met de Guru's ?

De ADAM of iedere willekeurige andere speakers zal wel weer wat anders beter/anders doen. Je kan onmogelijk alle mogelijkheden die binnen financieel bereik liggen proberen.

Gr. Hans

Dat is een dik punt naar mijn idee, dat wat Hans hier aankaart. Mogelijk vanwege al je postings erover, maar ook omdat je ze alweer enige tijd in bezit hebt; Je bent er naar mijn idee behoorlijk, zeer behoorlijk, mee in je sas.
Dus als je iets veranderd, neem iets anders.

Groet, Mark ;)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Siddartha

Quote from: HuubF on April 21, 2017, 14:09:16
Met als kanttekening dat een type 1 best op gehoor dingen kan selecteren en een type 2 niet blind hoeft te zijn voor serieuze aanbevelingen van technici.

Wel vindt een '2' het een beetje sneu als een echte '1' alle prikkels terzijde schuift. En een echte '1' vindt de echte '2' stiekum een beetje dom. Want hij heeft tenslotte de waarheid aan zijn zijde.

In de praktijk vallen de tegenstellingen wel mee. Ik heb meer last van bekeerde '2's want dat zijn de fanatiekste posters.

Daar maak ik me wel zorgen over ja.  ;)

Natuurlijk is het inderdaad niet zo zwart-wit en zal er zeker kruisbestuiving zijn, dat moet ook! Je moet inderdaad uitkijken voor de fundamentalistische types, zoals altijd. :)

Er werd nog iets aangehaald over mensen die in een studio werken. Nu heb ok zelf ook een studio, weliswaar niet 'professioneel' maar toch. En zelfs daar is het een combi van beiden; Je meet zeker continu en gebuikt heel veel waardes en weet welke waardes wat doen, maar het komt toch uiteindelijk neer op luisteren, want anders had je ook geen monitoren nodig.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Knor

Quote from: MAW on April 21, 2017, 13:44:42
De feiten zijn dat
- er bewijs genoeg is dat de psyche in staat is tot deze voorstellingen.
- er geen enkel bewijs is dat er iets gebeurt in het objectieve domein

Dus wat is nou theorie waar je neits mee kunt?

Bovenstaande? Of een aanname over 'orde' of hoe het ongefundeerde theoretische concept ook heet.

Punt is dat het voor mij niet uitmaakt. Voor jou zeker wel. Geen punt!
Voor mij vervangt theorie niet de waarneming zelf.

Ik ervaar.
Dat volstaat, want meer is er feitelijk niet van waarde in deze wereld.

De ervaring zit hoe dan ook altijd van binnen. Geen vraagtekens over de legitimiteit van de ervaring, maar altijd wel onderzoek naar herkomst, motief en bedoeling.
Dat is ook psychologie, maar niet een die het mechanisme vanwaarneming zelf ter discussie stelt. Dat is niet meer nodig...
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Markus2

Quote from: Knor on April 21, 2017, 14:26:50
Punt is dat het voor mij niet uitmaakt. Voor jou zeker wel. Geen punt!
Voor mij vervangt theorie niet de waarneming zelf.

Ik ervaar.
Dat volstaat, want meer is er feitelijk niet van waarde in deze wereld.

De ervaring zit hoe dan ook altijd van binnen. Geen vraagtekens over de legitimiteit van de ervaring, maar altijd wel onderzoek naar herkomst, motief en bedoeling.
Dat is ook psychologie, maar niet een die het mechanisme van waarneming zelf ter discussie stelt. Dat is niet meer nodig...
Dat geeft "een bepaalde" rust. Ik zie een grote overeenkomst.  ;)

Je zou ook kunnen stellen dat het resultaat van de waarneming "in het moment" niet zozeer ter discussie staat, maar wel de reproduceerbaarheid ervan als er zaken aan diezelfde waarneming onttrokken worden of als er een langere periode mee gemoeid is en de waarneming "in het moment" niet langer lijkt te stroken met het "huidige moment".
Wat dan weer de vraag opwerpt (in vele gevallen), of hetgeen "in het moment" ervaren, op de lange termijn blijft voldoen.

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

chansig

Quote from: Knor on April 21, 2017, 14:26:50
Voor mij vervangt theorie niet de waarneming zelf.

Ik ervaar.
Dat volstaat, want meer is er feitelijk niet van waarde in deze wereld.


Nou euhhh...binnen audio een redelijk veilige manier...maar in de boze buitenwereld met stoplichten toch verdomd gevaarlijk als je rood voor groen gaat aanzien.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Markus2

Quote from: chansig on April 21, 2017, 14:32:36
Nou euhhh...binnen audio een redelijk veilige manier...maar in de boze buitenwereld met stoplichten toch verdomd gevaarlijk als je rood voor groen gaat aanzien.

Gr. Hans

:D
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Knor

Quote from: Markus2 on April 21, 2017, 14:31:16
Dat geeft "een bepaalde" rust. Ik zie een grote overeenkomst.  ;)

Je zou ook kunnen stellen dat het resultaat van de waarneming "in het moment" niet zozeer ter discussie staat, maar wel de reproduceerbaarheid ervan als er zaken aan diezelfde waarneming onttrokken worden of als er een langere periode mee gemoeid is en de waarneming "in het moment" niet langer lijkt te stroken met het "huidige moment".
Wat dan weer de vraag opwerpt (in vele gevallen), of hetgeen "in het moment" ervaren, op de lange termijn blijft voldoen.

Groet, Mark

De reproduceerbaarheid van de ervaring is wel cruciaal voor me.
Als het bestendigen en reproduceren van de beleving  niet gelukt zou zijn, dan zou ik het nu ook niet in de set hebben kunnen integreren. Ik was er al vroeg bij (ergens rond 2008 of zo) met het laten ombouwen van een prima high-end set. Na eerst enkele aldus verbouwde sets te hebben gehoord, concludeerde ik dat ik precies DAT nog miste wat die sets wel bleken te hebben: overtuigingskracht.

Hee... dat klinkt precies zoals het op straat of in het zaaltje ook zou klinken. Er zit die echtheid in die overal en altijd onmiskenbaar is. Om dat eindelijk ook zelf thuis paraat te hebben moest ik lang wachten -  meer dan 25 jaar in elk geval, en ineens leek het binnen bereik te komen.
Zo was het dus, maar het ging niet vanzelf, zoals ik even hiervoor al schreef.

Nog even voor de duidelijkheid: het is nu stabiel (reproduceerbaar) sinds hier in augustus 2014 een grote tegel kwam. De audiolamp, hier sinds een jaar, is cumulatief qua uitwerking en is eveneens stabiel.
Een audiolamp met tegel ingebouwd is vooralsnog provisorisch, in afwachting van een modificatie.
Dan komen er hopelijk tzt nog twee tegels bij, bedoeld om onder de luidsprekers te schuiven. Dat zal ook cumulatief kunnen zijn, maar gelukkig kunnen tegels 1 maand op proef zonder verplichtingen...
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Markus2

Quote from: Knor on April 21, 2017, 15:17:52
De reproduceerbaarheid van de ervaring is wel cruciaal voor me.
Als het bestendigen en reproduceren van de beleving  niet gelukt zou zijn, dan zou ik het nu ook niet in de set hebben kunnen integreren. Ik was er al vroeg bij (ergens rond 2008 of zo) met het laten ombouwen van een prima high-end set. Na eerst enkele zodanig verbouwde sets te hebben gehoord, concludeerde ik dat ik precies DAT nog miste wat die sets wel bleken te hebben: overtuigingskracht.

Hee... dat klinkt precies zoals het op straat of in het zaaltje ook zou klinken. Er zit die echtheid in die overal en altijd onmiskenbaar is. Die herkenning heeft voor mij lang op zich laten wachten -  meer dan 25 jaar in elk geval, en ineens leek het binnen bereik.
Zo was het dus, maar het ging niet vanzelf, zoals ik even hiervoor al schreef.

Dit alles niet ter discussie willen stellende, maar bij mij persoonlijk dringt zich dan de vraag op, of het mogelijk is zoiets structureel en welhaast op verzoek "onbewust" op te kunnen roepen opdat de oorspronkelijke beleving (waarneming) in stand blijft en dus telkens als zodanig ervaren wordt?

Dat vind ik boeiend (uiteraard omdat ik het in die hoek zoek, net zo goed als jij dat juist niet doet).

Groet, Mark :)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Knor

Quote from: Markus2 on April 21, 2017, 15:30:04
Dit alles niet ter discussie willen stellende, maar bij mij persoonlijk dringt zich dan de vraag op, of het mogelijk is zoiets structureel en welhaast op verzoek "onbewust" op te kunnen roepen opdat de oorspronkelijke beleving (waarneming) in stand blijft en dus telkens als zodanig ervaren wordt?

Dat vind ik boeiend (uiteraard omdat ik het in die hoek zoek, net zo goed als jij dat juist niet doet).

Groet, Mark :)

Dat kan ongetwijfeld, Markus, maar IK kan het helaas niet.
Dat zou me, op nog veel meer gebieden, veel moeite, geduld, ellende en in laatste instantie ook geld hebben kunnen besparen.
Helaas... ik heb last van m'n eerlijkheid, qua waarneming. Ben erg sceptisch, tot eventueel een andere houding gerechtvaardigd lijkt.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Markus2

Quote from: Knor on April 21, 2017, 15:34:24
Dat kan ongetwijfeld, Markus, maar IK kan het helaas niet.
Dat zou me, op nog veel meer gebieden, veel moeite, geduld, ellende en in laatste instantie ook geld hebben kunnen besparen.
Helaas... ik heb last van m'n eerlijkheid, qua waarneming. Ben erg sceptisch, tot eventueel een andere houding gerechtvaardigd lijkt.

Er is "niets helaas" aan; Je geniet van de muziek, meer dan ooit tevoren. Daaraan kan nooit een "helaas" verbonden zijn.
En juist dàt heb ik ook, doch op basis van andere gronden.

Het legitimeren van de verandering ligt dus verankerd in de muziekbeleving(weergave?). Prima!

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

chansig

Quote from: Knor on April 21, 2017, 15:17:52
De reproduceerbaarheid van de ervaring is wel cruciaal voor me.
Als het bestendigen en reproduceren van de beleving  niet gelukt zou zijn, dan zou ik het nu ook niet in de set hebben kunnen integreren. Ik was er al vroeg bij (ergens rond 2008 of zo) met het laten ombouwen van een prima high-end set. Na eerst enkele aldus verbouwde sets te hebben gehoord, concludeerde ik dat ik precies DAT nog miste wat die sets wel bleken te hebben: overtuigingskracht.

Hee... dat klinkt precies zoals het op straat of in het zaaltje ook zou klinken. Er zit die echtheid in die overal en altijd onmiskenbaar is. Om dat eindelijk ook zelf thuis paraat te hebben moest ik lang wachten -  meer dan 25 jaar in elk geval, en ineens leek het binnen bereik te komen.
Zo was het dus, maar het ging niet vanzelf, zoals ik even hiervoor al schreef.

Nog even voor de duidelijkheid: het is nu stabiel (reproduceerbaar) sinds hier in augustus 2014 een grote tegel kwam. De audiolamp, hier sinds een jaar, is cumulatief qua uitwerking en is eveneens stabiel.
Een audiolamp met tegel ingebouwd is vooralsnog provisorisch, in afwachting van een modificatie.
Dan komen er hopelijk tzt nog twee tegels bij, bedoeld om onder de luidsprekers te schuiven. Dat zal ook cumulatief kunnen zijn, maar gelukkig kunnen tegels 1 maand op proef zonder verplichtingen...

Wat voor een speakers ed heb je nu staan ?  Apogee ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sirius666

Quote from: hvlemmi on April 20, 2017, 19:53:04
Maar audio en studio is toch totaal iets anders? Ik heb een paar vrienden die met muziek bezig zijn en die maken muziek over actieve studio monitoren. Dezelfde speakers worden gebruikt voor het beluisteren van muziek, en ik word na een half uur á uur echt knettergek van dat geluid. Het is vlak en objectief, wat voor het doeleinde natuurlijk gewenst is. Zodra het de studio verlaat en de muziek zijn eigen drager krijgt of dat nou een LP, CD of MP3 of casettebandje is terzijde... het heeft op dat moment niet meer met de studioweergave te maken, dat werk is al gedaan.

Anders geformuleerd; Mensen die zich in een thuis-situatie begeven zijn niet bezig met studio zaken.

Als ik het mij goed herinner reageerde ik op Kwabbernoot, ging nl. over Raphie en zijn (studio)achtergrond. Blijkbaar weet niet iedereen dat hier....al kan ik mij dat niet voorstellen na al die roemruchte jaren.

Ik wil(de) er geen nieuwe discussie mee aanzwengelen. Ik vind het nl. opvallend dat er soms frictie is door onwetendheid over de ander....wat ik vrij apart vind als iemand een ander al tig jaar op een forum kent. Geldt voor meerderen hier. Rekening houden met elkaar's achtergrond lijkt mij een vereiste in discussies want dan weet je wat een ander er evt. toe brengt om op een bepaalde wijze te reageren.

Quote from: HuubF on April 20, 2017, 21:09:34
Ik denk dat ze het ook nu niet gaan redden. Wat mij in de Guru's aantrekt is dat lekkere diepe laag dat de klank voor mij ook mooi maakt. Nadeel is dat het laag ook een beetje kan overheersen en dat het hoog (daardoor?) een beetje op de achtergrond wordt gedrukt. Maar dat is opgelost.

Wat ik al eerder heb geconstateerd: van een verbetering in de keten profiteren beide speakers, waardoor de afstand tussen de speakers blijft. Dus het verschil is er nog steeds: minder warm versus warm. De Russell's zijn gewoon niet zo sterk in het laag en het lekkere midden en hoog maakt dat voor mij niet goed.

Ik zou ook eens wisselen met versterking (meer krachtig) als ik jou was want de kritiek op zowel de Elac's als de Russell's qua laag herken ik absoluut niet. Plaatsing speelt bij beiden absoluut mee zoals dat bij meerderen geldt. Laat plaatsing nou net een dingetje zijn waar je niet (echt) mee bezig bent. Door de (verkeerde) plaatsing van de Guru's kan je niet te hard draaien en heb je op laag volume natuurlijk sprake van dat extra laag. Iets wat je met een evt. bass/treble/loudness knop op een versterker trouwens vast kan toepassen op bijv. de Russell's.

Het blijft zonde als je speakers niet optimaal kan/wil beoordelen. Maar goed, heb ik al eerder gezegd ;)

De akoestiek en plaatsing van de Guru's zorgt voor een output die je m.i. nooit kan reproduceren met een andere speaker.