HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Started by HuubF, February 8, 2007, 23:28:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HuubF

Quote from: Siddartha on April 29, 2017, 10:09:54
Beter! En heb je em al? Of
Moet de postbode nog langs komen [emoji4]

Ga 'm morgenochtend halen.  :)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MAW

Quote from: Markus2 on April 28, 2017, 10:16:42
;D Ik verkeerde even in de veronderstelling dat mijn generaliserende opmerking niet in goede aarde viel.

Groet, Mark

nee hoor.. volgens mij heb je gelijk en is dat gewoon de realiteit :)
Gr. Martijn

Siddartha

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

HuubF

Quote from: Siddartha on April 29, 2017, 14:45:02
Leuk leuk!!!

Vanochtend even bijna 500 kilometer gereden om in het altijd weer mooie Folx-les-Claves de spiksplinternieuw uitziende Naim ND5-XS op te halen. Ontzettend aardige man met een wand vol Naim apparatuur, een intimiderend gezicht. Vreemd genoeg met gevoelsmatig een beetje onderbemeten Focal Aria 926 speakers. Het korte demootje klonk wel erg mooi met de ND5-XS.

Na een kopje koffie gauw weer 230 kilometer terug en om half 12 de zaak aangesloten. Computer en dac er tussenuit, de TV-tuner op de digitale ingang, netwerk eraan en met interlink naar de versterker.

Klassiek via NPO 4 doet het prima. Dat Naim geluid is toch altijd weer anders dan je dacht. Minder audiofiel (want daar zijn de (nog) duurdere modellen en upgrades voor) maar wel geloofwaardig. Een snelle scan door popzenders bevestigt dat. Naim klinkt gewoon lekker.
Daarna de app geïnstalleerd. Op het Android tablet doe ie het tot mijn stomme verbazing matig. Zoeken op Tidal levert rare effecten op en hij loopt ook af en toe vast. Wel is alles in te stellen op afstand dus het begin is er. Op mijn Android telefoon kan hij de ND5-XS niet eens vinden. Damn, I hate computers.

Maar goed, het weerhoudt me er niet van om naar muziek te luisteren. De dac is, als het goed is, van V1 niveau. Dat hoor ik wel een beetje terug: het geluid is erg evenwichtig en heeft dat typische Naim sausje. Ik ben er nog steeds niet achter waar hem dat nou in zit.
Op dit moment liggen de Chord dac en de computer aan de kant. Maar eens even kijken wat er de komende dagen gaat gebeuren met apparatuur en/of hoofd.

edit: telefoon ook geregeld. Zoeken in Tidal lukt wel als je de zoek-string heel langzaam intikt.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Siddartha

Mooi dat je weer wat Naims hebt [emoji1]
Dat geluid herken ik inderdaad, gewoon lekker!
Qua app heb ik nooit problemen, tenminste op iOS. Wat helpt voor een stabiele werking is het toekennen van een vast ip aan de Naim.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

HuubF

Quote from: Siddartha on April 30, 2017, 16:27:29
Mooi dat je weer wat Naims hebt [emoji1]
Dat geluid herken ik inderdaad, gewoon lekker!
Qua app heb ik nooit problemen, tenminste op iOS. Wat helpt voor een stabiele werking is het toekennen van een vast ip aan de Naim.

De app doet het nu wel, gewoon even rustig aan doen als je zoekt. Zal wel een keer gefixed worden.

Maarrrrr de dac is wel even wennen. De Chord Hugo gaat zeker nog niet de deur uit. De Naim klinkt toch een beetje vlakker bij NPO 4. Misschien kan hij minder goed omgaan met gecomprimeerd geluid. Ik hoor het aan pianomuziek: iets minder rijk, minder vol, minder informatie te horen. Kan gewoon nog tussen mijn oren zitten.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Knor

Quote from: HuubF on April 30, 2017, 17:18:56
De app doet het nu wel, gewoon even rustig aan doen als je zoekt. Zal wel een keer gefixed worden.

Maarrrrr de dac is wel even wennen. De Chord Hugo gaat zeker nog niet de deur uit. De Naim klinkt toch een beetje vlakker bij NPO 4. Misschien kan hij minder goed omgaan met gecomprimeerd geluid. Ik hoor het aan pianomuziek: iets minder rijk, minder vol, minder informatie te horen. Kan gewoon nog tussen mijn oren zitten.

Even back to Earth: ik zou zelf allereerst willen weten of de stekker goed zat. Niet meten, maar luisteren.
Dat kan soms heel veel verschil maken. Soms ook niet...

Dan zou ik het allemaal een dagje de tijd geven met lamp en tegel. Orde loopt niet via een aan/uit schakelaar... ;)

Nu ik jou zo bezig zie ben ik toch benieuwd wat er nog niet klopt voor jou. Als ik voor mezelf spreek: hier maakt het niet uit of er grote of kleine speakers staan, of dat de bron CD, mediaspeler, internetradio of MP3 speler is. Het is altijd muziek en er is altijd diezelfde kwaliteit van betrokkenheid als bij een gebeurtenis. Dat overstijgt "geluidskwaliteit".
Ik zoek daarom niet echt meer naar aanpassing van klankmatige aspecten (deelgebieden).

Zal dat het verschil zijn met jou?
Ik meen dat jij naar een specifiek klankkarakter op zoek bent, toch?
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Siddartha

Quote from: HuubF on April 30, 2017, 17:18:56
De app doet het nu wel, gewoon even rustig aan doen als je zoekt. Zal wel een keer gefixed worden.

Maarrrrr de dac is wel even wennen. De Chord Hugo gaat zeker nog niet de deur uit. De Naim klinkt toch een beetje vlakker bij NPO 4. Misschien kan hij minder goed omgaan met gecomprimeerd geluid. Ik hoor het aan pianomuziek: iets minder rijk, minder vol, minder informatie te horen. Kan gewoon nog tussen mijn oren zitten.

Moet zeggen dat ik gecomprimeerde muziek (internetradio) van 128 kb/s best redelijk vind klinken. 320 is wel hoorbaar beter, maar dat ligt ook aan de zender.
Naim zelf geeft aan dat onder de 320 kb/s minder klinkt op de uniti's, weet niet of dat ook voor de ndx geldt
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

HuubF

Quote from: Knor on April 30, 2017, 18:06:18
Even back to Earth: ik zou zelf allereerst willen weten of de stekker goed zat. Niet meten, maar luisteren.
Dat kan soms heel veel verschil maken. Soms ook niet...

Dan zou ik het allemaal een dagje de tijd geven met lamp en tegel. Orde loopt niet via een aan/uit schakelaar... ;)

Nu ik jou zo bezig zie ben ik toch benieuwd wat er nog niet klopt voor jou. Als ik voor mezelf spreek: hier maakt het niet uit of er grote of kleine speakers staan, of dat de bron CD, mediaspeler, internetradio of MP3 speler is. Het is altijd muziek en er is altijd diezelfde kwaliteit van betrokkenheid als bij een gebeurtenis. Dat overstijgt "geluidskwaliteit".
Ik zoek daarom niet echt meer naar aanpassing van klankmatige aspecten (deelgebieden).

Zal dat het verschil zijn met jou?
Ik meen dat jij naar een specifiek klankkarakter op zoek bent, toch?

Ik was dat gekloot met computer, fidelizer, JRiver en al die andere tweaks zat. En dan nog steeds geen tablet. Roon is erg gecompliceerd en vond ik in een volledige implementatie niet best klinken. De Naim leek een mooie oplossing, eindelijk streamen zonder computer. Dus had niet echt te maken met geluidskwaliteit deze keer.

Maar stiekem dacht ik dat dat ook zou verbeteren.

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

djoeri

Je kunt toch die chord Hugo als dac gebruiken? Misschien dat het dan beter gaat klinken.

Groet Djoeri

HuubF

Quote from: djoeri on April 30, 2017, 19:55:41
Je kunt toch die chord Hugo als dac gebruiken? Misschien dat het dan beter gaat klinken.

Ja dat is een alternatief. Ik heb al even gegoogled en de combinatie Naim streamer en Chord Hugo wordt opvallend vaak toegepast. De Chord Hugo is ook erg goed, ik had 'm alleen ingeboekt als verkopertje. Uiteindelijk is die Naim natuurlijk best een duur ding, ook als je 'm voor de helft kan krijgen. :-[

Nevermind, de Naim is wel erg handig in het gebruik. Hopelijk klinkt hij uiteindelijk beter dan mijn computer-constructie. De Elac Discovery redde het hier ook niet.

Even geduld maar...
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Contour

Met Hans zijn 10 seconde regel zou die Naim nu al weer in de verkoop moeten Huub!

HuubF

Quote from: Contour on April 30, 2017, 20:48:32
Met Hans zijn 10 seconde regel zou die Naim nu al weer in de verkoop moeten Huub!

Nou nee, hij is wel erg gemakkelijk in het gebruik. De Elac was ook met Chord slechter dan de computer, dat verwacht ik nu toch niet. Dus even experimenteren nog.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Hmm, beetje laat om met een beetje volume te draaien maar de Naim streamer en Chord Hugo samen klinken ineens wel erg fraai. Er lijkt iets moois te gebeuren.  :worship:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Het is feest hier. De Naim ND5-XS is als dac stukken minder dan de Naim v1 en Chord Hugo. En laat ik die laatste nou nog in huis hebben...

De Naim streamer doet 1 ding goed: streamen. Ondanks de wat onhandige android app. Daarom gaat de arme NUC zijn leven verder slijten als videoserver voor Netflix, YouTube en Uitzending gemist. De streamers hebben de computer in de afgelopen jaren ruimschoots ingehaald. Maar kennelijk is een goede dac nog wel nodig.

De combinatie Naim-Chord is een openbaring. Mag natuurlijk wel want bij elkaar best prijzig, zelfs tweedehands. En het is nog steeds niet de ultieme combi want zowel Naim als Chord hebben een duizelingwekkend upgrade-pad.

Wat ik hoor? Rust, precisie, je kunt instrumenten en stemmen aanwijzen. Een cd waarmee ik kan bepalen of het spul het goed doet is Birds of Fire van Mahavishnu Orchestra. Een geweldige cd maar zelfs als je denkt dat je setje het goed doet klinkt hij op zijn best lekker, maar vaak knarsig en gruizig. Nu is de cd, voor mij, voor het eerst in al zijn glorie te horen.

Even afgezien van de tweaks moet die verbetering toch door de Naim streamer komen. Kennelijk kun je trucs installeren op en om je computer tot je een ons weegt, maar die Naim doet 'het' gewoon gelijk goed. Over dat 'het' ('iets' of 'iets niet' in het digitale domein, nog vóór de dac) kunnen we weer dagenlang gaan praten maar in dit geval doen we dat maar eens even niet.

Veels te druk met solliciteren en muziek luisteren.  :worship:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

cccp

Quote from: HuubF on April 30, 2017, 23:27:07
Hmm, beetje laat om met een beetje volume te draaien maar de Naim streamer en Chord Hugo samen klinken ineens wel erg fraai. Er lijkt iets moois te gebeuren.  :worship:
Dat komt door het 'inspelen' van de hersens, oftewel gewenning.

Contour

Hallo Huub,

Vergeet je niet een kurkje op de trafo van die Naim te plakken? Ik heb net even de nieuwprijs opgezocht van deze streamer, dat is best pittig! Heb je dat gered binnen je 1000 euro regel?

Groetjes Walter

chansig

Dus uiteindelijk is de Naim er komen te staan omdat hij goed streamt ? En dat doet hij beter dan een goedkoper apparaat ? Met de DAC van de Naim doe je niets en heeft het een onhandige android app. Nou een succes dus.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Daarom mijn suggestie van een kurkje erin, wellicht krikt dit de interne DAC op.

Mitch--

Quote from: chansig on May  1, 2017, 09:36:11
Dus uiteindelijk is de Naim er komen te staan omdat hij goed streamt ? En dat doet hij beter dan een goedkoper apparaat ? Met de DAC van de Naim doe je niets en heeft het een onhandige android app. Nou een succes dus.  :D

Gr. Hans

Miss ligt het aan de match met de Roksan, Naim presteerd over het algemeen het beste in een complete Naim set up...?
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

chansig

Quote from: Contour on May  1, 2017, 09:49:37
Daarom mijn suggestie van een kurkje erin, wellicht krikt dit de interne DAC op.

Daar gaat hij op belevingsniveau anders van klinken...maar beter wordt het niet.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: cccp on May  1, 2017, 08:45:23
Dat komt door het 'inspelen' van de hersens, oftewel gewenning.

De hersens waren anders onwillig bij het wennen aan een apparaat van 3250 euro. Je theorietje heeft wat fine tuning nodig om behulpzaam te zijn.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Contour

Het gaat toch ook om de beleving? Dat er meettechnisch wellicht niks verandert is m.i. niet zo intressant, als het in Huub zijn oren maar goed klinkt.

HuubF

Quote from: Contour on May  1, 2017, 09:00:26
Hallo Huub,

Vergeet je niet een kurkje op de trafo van die Naim te plakken? Ik heb net even de nieuwprijs opgezocht van deze streamer, dat is best pittig! Heb je dat gered binnen je 1000 euro regel?

Groetjes Walter

De kurkjes zijn op. Woensdag volop aan de tegels.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Quote from: Contour on May  1, 2017, 09:56:53
Het gaat toch ook om de beleving? Dat er meettechnisch wellicht niks verandert is m.i. niet zo intressant, als het in Huub zijn oren maar goed klinkt.

Huub is blijkbaar erg tevreden met de Hugo...koop een goedkope streamer met fijne app en bediening en klaar dan toch ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.