Vragen over eindversterker

Started by Timo, January 7, 2002, 14:16:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timo

Ik ben me nu aan het orienteren voor een eindversterker (en later ook een voorversterker). Maar ik heb nog een aantal vragen zoals jullie kunnen zien.
Hoeveel vermogen moet een versterker minimaal hebben?
Heeft het wel nut om zeer veel vermogen te hebben (gevaar voor je boxen???)
Hoeveel "aansluitpunten" voor boxen moet de versterker hebben? Is 5 voldoende of toch gelijk maar 6?
Is er nog iets van belang waar je op moet letten i.v.m. de later update naar een voorversterker.

Ik heb als boxen (front en rear) Tannoy Saturn S6 en als center Tannoy MX 1. Verder heb ik als reciever de Onkyo 676

Timo

J.A.F._Doorhof

#1
Een minimaal wattage per kanaal moet toch wel 100W zijn, maar dan niet de "wimpy" japanse watten, maar echt watts. Dus alle kanalen gedreven.

Verder is een 6 kanaals of 7 kanaals eindversterker aan te raden ivm EX/ES.

Wat ook erg mooi is als je een gecombineerde klasse A versterker koopt, deze is de eerste watts klasse A en schakelt dan over naar A_B.

Nu je het er toch over hebt, ik heb nog een hele mooie eindversterker over.
Een ADA PTM-6150 dit is een 6kanaals THX versterker met 125W per kanaal (25W klasse A). Het is een 19" uitvoering en wordt eigenlijk altijd bij de beste getest.

Normaal kost de versterker € 4999,00, maar ik kan mijn demo verkopen voor € 2049,00. Je hebt dan echt een zeer goede koop. (testperiode is mogelijk).

Verder hoef je je geen zorgen te maken over het opblazen van speakers, je blaast speakers eerder op door een TE lichte versterker te gebruiken dan een te zware. Een speaker blaas je namelijk dan op wanneer je versterker clipt, of je blaast ze op als je gewoon op een oorverdovend volume speelt. 90% wordt echter door clippen opgeblazen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

thommy

#2

QuoteIk ben me nu aan het orienteren voor een eindversterker (en later ook een voorversterker). Maar ik heb nog een aantal vragen zoals jullie kunnen zien.
Hoeveel vermogen moet een versterker minimaal hebben?
Heeft het wel nut om zeer veel vermogen te hebben (gevaar voor je boxen???)
Hoeveel "aansluitpunten" voor boxen moet de versterker hebben? Is 5 voldoende of toch gelijk maar 6?
Is er nog iets van belang waar je op moet letten i.v.m. de later update naar een voorversterker.

Ik heb als boxen (front en rear) Tannoy Saturn S6 en als center Tannoy MX 1. Verder heb ik als reciever de Onkyo 676

Timo

Hallo Timo,
Is dit niets voor u?

http://www.xsorbit.com/users/J.A.F._Doorhof/index.cgi?board=te_koop&action=display&num=1010096592

Pure High-End tegen een zacht prijsje.
2360€ voor beide klassebakken(is nog niet de helft van de nieuwprijs) en er nog een Pioneer DV-717K boven op!!!

Alle toestellen in perfecte staat, incl manuals en dozen.

J.A.F._Doorhof

#3
Dat zijn inderdaad ook hele mooie eindblokken.
Had je linkje erzelf ook al aan toe willen voegen, maar bedacht me dat net iets te laat.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

thommy

#4

QuoteDat zijn inderdaad ook hele mooie eindblokken.
Had je linkje erzelf ook al aan toe willen voegen, maar bedacht me dat net iets te laat.

MvrGr.
Frank

Dit apprecieer ik Frank, echt sportief van u.
Groetjes,
Yves.

J.A.F._Doorhof

#5
Tja,

Waarom niet ?
De link staat toch op het forum, kan ik hem net zo goed meteen erbij nemen toch ?
De keuze zal hij zelf moeten maken, da's persoonlijk.

By the way, helemaal vergeten in ons enthiousasme.

WELKOM OP ONS FORUM !!!!!

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Timo,
Losse voor en eind versterking is inderdaad wel de manier op te gaan. De meeste systemen zijn natuurlijk 5.1 kanaals, maar sinds de komst van EX en ES zijn er ook 7 kanaals oplossingen. Verder zijn er diverse merken (in de wat duurdere klasse) die al tijden een 7 kanaals systeem bieden met zij kanalen.
Qua eindversterker zou ik dan in eerste instantie uitzien naar een 5 kanaals, en als je EX/ES wilt een Stereo erbij.
Je moet hier wel opletten dat je wel voor een merk gaat waar je dan inderdaad een gelijk klinkende 2 kanaals bij kan krijgen.

Ik ken je spakers niet, misschein dat Garmt nog even reageert, die kent wat meer verschillende systemen door onder meer zijn werk. De versterkers die Yves aanbied zullen zoals hij het voorstelt zeker meer dan genoeg zijn voor de gemiddelde speaker set. Ook de ADA van Frank is niet mis qua vermogen (en klank)

Een zware versterker is niet schadelijk vor een box. Als jij gewoon luisterd naar een voor jou acceptabel geluidsnivo zal je je speakers niet op blazen. Het tegendeel levert vaak meer schade op: te lichte versterker die vol openstaat gaat clippen, en levert dan gelijkstroom zodat de spreekspoel zou kunnen smelten.


2e hands is een prima keuze. Heb ik ook eerst gedaan. Het voordeel is dat je geschikt kan kopen, en ooit later voor bijna dezelfde prijs weer verkopen.
Voor 2e hands prijzen kun je misschien het beste even rondzien op marktplaats.nl Je mag er vanuit gaan dat de mensen op dit forum en op dvdforum een beetje eerlijk zijn, en je niet proberen op te lichten. Ze hebben een naam te verliezen (meestal een nick-name)

Ik heb nooit spijt gehad van het gaan naar losse eindversterkers (nu 2 keer 5 kanaals) en ook niet van de tussenstap met 2 kanaals en mono versterkers die ik 2e hands gekocht had.

Veel success, Jaco


garmtz

#7
Zowel de ADA als Parasound versterkers zijn zeer goed. Hou er wel rekening mee dat de ADA 6-kanaals is en dus 1 kanaal mist als je 2 rear speakers wilt gaan gebruiken in de toekomst. Ga je dat toch niet doen, zou je twee kanalen kunnen bruggen (kan dat met de ADA?) voor je center kanaal. Zowel Parasound als ADA zijn van Amerikaanse makelij, wat betekent dat ze heel erg stevig zijn gebouwd en qua klankkarakter wel overeenkomsten zullen hebben.

Jouw Tannoy speakers zijn absoluut niet veeleisend voor je versterker en zullen geen slechte match zijn met Onkyo (misschien wat aan te te pittige kant, met iets teveel hoog). Wat echter een voordeel is van aparte eindversterkers, is dat je later een goede voorversterker kunt kopen en dan ECHT een grote stap maakt in je geluid.

Verwacht namelijk geen wonderen van een andere eindversterker: 2x zo hard geluid betekent 10x zoveel vermogen namelijk. Het geluid zal weinig "luider" worden dus. Wat je WEL zult merken: strakkere bassen, meer controle en rust (vooral op hogere niveaus), beter ruimtelijk beeld...

thommy

#8
Hallo,

Goed gezegd Jaco.
De enige reden dat ik deze twee eindbakken weg doe, is dat ik voor een 5-kanaals ga.
Omdat ik zo erg tevreden ben met dit merk ga ik dan voor de Parasound HCA-2205AT. Zoals ik al eerder vermeldde ga ik niet meedoen met het 7-kanaals verhaal.
Hopelijk reageert Garmt, die is ook eigenaar van een Parasound.

Groetjes,
Yves.

J.A.F._Doorhof

#9
Bruggen is niet mogelijk met de ADA.
Het 6e kanaal kun je ook gebruiken voor een subwoofer, of een EX/ES opstelling met 1 center.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

thommy

#10

QuoteHallo,

Goed gezegd Jaco.
De enige reden dat ik deze twee eindbakken weg doe, is dat ik voor een 5-kanaals ga.
Omdat ik zo erg tevreden ben met dit merk ga ik dan voor de Parasound HCA-2205AT. Zoals ik al eerder vermeldde ga ik niet meedoen met het 7-kanaals verhaal.
Hopelijk reageert Garmt, die is ook eigenaar van een Parasound.

Groetjes,
Yves.

Verdorie, was net te laat.
Als je van de duivel spreekt, zie je ...

thommy

#11
Hallo Frank,

Even off-topic,
Is het niet dat je klok op het forum wat achter/voor loopt?

J.A.F._Doorhof

#12
Druk in dit topic  ;D,

We reageren allemaal op dezelfde tijd.
Je kunt je tijd instellen in je profiel.
Als het goed is loopt de tijd goed van het forum.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Timo

#13
Als eerste iedereen bedankt voor de info.

Ik zat zelf ook te denken aan een 2e hands versterker. Ben er alleen nog niet uit hoeveel kanaals ik wil.

Waar moet je trouwens opletten als je een 2e hands versterker koopt. Zijn er specifieke dingen die snel stuk kunnen gaan?? Of mag je verwachten dat die Parasound en ADA (mede gezien hun (hoge) nieuw prijs) over het algemeen van goede kwaliteit zijn (uitzonderingen daargelaten). Dus dat ze nog jaren mee kunnen bij normaal gebruik.

Groeten,
Timo  

HJ

#14
hoi timo,anders ga je toch voor de 6.1/7.1 versterker maar je sluit voorlopig alleen het 5.1 gedeelte aan,dan kun je later nog upgraden.
maar je moet er wel de ruimte voor hebben want niet iedereen heeft ruimte voor 1 of 2 backsurrounds.
succes ermee


jaco

Timo,
Eindversterkers zijn redelijk vrij van bewegende delen of andere zaken die kapot kunnen gaan. Simpelweg is het een dikke trafo, met daaraanvast wat Transistoren die het signaal oppeppen. In de voedingssectie zitten condensatoren, en die kunnen verouderen. Maar dat is met de nieuwe electrolitische versies niet echt meer aan de orde denk ik.
Bij 2e hands zou ik meer opletten op het feit of je er nog een 2 kanaals bij kan kopen van hetzelfde merk. Verder zou verkoopbaarheid ook een rol kunnen spelen voor het geval je hem ooit nog weer kwijt wil.
Tja en dan spelen nog mee: uiterlijk, maat (eindverstekers kunnen grote dingen zijn, en een 19" versie zal niet in een 43 cm stereo rack passen) warmteontwikkeling.
Let vooral op de maat, want niets is zo lullig als je hem niet in je kast kunt plaatsen die je net duur gekocht hebt..

Jaco

J.A.F._Doorhof

#16
Gezien de ontwikkelingen bij ADA en onze keuze voor Cinepro heb ik de prijs naar € 1750,00 laten zakken.

Wat Jaco zegt klopt.
Maar waar je ook heel goed op moet letten is dat bij actief gekoelde eindversterkers (en niet actief gekoelde) er geen stof in de versterker aanwezig is (of in iedergeval niet te veel). Wij maken bv standaard 2x per jaar onze eindversterkers open en blazen dan de volledige versterkers uit, en checken of alles nog goed draait (bij interne coolers). Dit is een tik die ik heb overgehouden aan mijn werk met PC's waar gewoon een zeer groot gedeelte van "ouderdoms-klachten" simpel weg opgelost hadden kunnen worden door de coolers schoon te houden.

Een beetje liefhebber van zijn apparatuur zal dit regelmatig gedaan hebben.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

thommy

#17
Verder kan ik er dit nog aan toevoegen:

1: Controleren op krassen, deuken...
2: probeer de versterker te zien en te horen in zijn
   originele opstelling.
3: Vraag steeds om een uitgebreide demo.
4: Probeer een beeld te scheppen van de verkoper,
   AV-freak, handelaar, amateur...
5: Kan misschien lullig klinken, maar zie steeds of de
   manuals evenals de originele verpakkingsdozen nog bij
   de toestellen zijn.(schept toch een beeld vd verkoper)
  

Verder je er nog van vergewissen dat de amp nooit gebruikt is voor bv discobar, uitleen ...

Een actief gekoelde amp is hierdoor minder aan te bevelen, wordt nogal vaak gebruikt voor bovenstaande toepassingen en maakt ook meer herrie!

En wat betreft die 19", als je ietswat power en kwaliteit wil ben je denk ik vlug aan een 19" chassis toe.
Belangrijk is ook zijn gewicht, dit refereert onmiddelijk naar de interne transfo die toch het hart is van een amp.

En eerlijk gezegd, het staat erg stoer zo een paar 19" amps van respectievelijk 71lbs(32.5Kg) en 60lbs(27.5kg).

Yves.
dvd.yt@pandora.be



jaco

#18
Yves, ik ben dan wel heel stoer. Grote 19" kast in mijn woonkamer met 2 19" eindblokken erin. Ik woon alleen, dus maar 1 mening over hoe de kamer te vullen.
19" klinkt leuk, maar past dus echt niet in een standaard hifi kast (43 cm)
Let op ik wil niemand afraden 19" te kopen. Dit zijn vaak uitstekende kwaliteit kasten, niet 43 cm blikwerk, maar echte zware aluminium/ijzeren onderdelen.
Om nog eens terug te gaan naar eindversterkers, je kunt ook goed oefenen met tillen, wordt je buiten stoer ook nog sterk (of jektijgt een zere rug) - ik heb 50 Kg per stuk op moeten tillen en in de kast moeten schuiven.


Alle gekheid opzij. Ik zou zeker zoals Yves ook zegt, een goede demo sessie willen hebben. manuals en doos etc zijn ook een pluspunt (kun je hem ook netjes vervoeren)
Verder zou het goed zijn als je een soort van regeling af kunt spreken dat je ook thuis mag luisteren, en als het echt niet klinkt (kan haast niet, maar toch) de deal terug gedraaid kan worden.

Jaco

thommy

#19

QuoteYves, ik ben dan wel heel stoer. Grote 19" kast in mijn woonkamer met 2 19" eindblokken erin. Ik woon alleen, dus maar 1 mening over hoe de kamer te vullen.

Heb jij dan twee Meridian eindbakken???
Wow, op zich al heeeel stoer, You Freak :D :D
Ik ben dan wel niet alleen, maar heb het geluk gehad om over een dedicated HT te kunnen beschikken, Me Lucky guy.

Quote19" klinkt leuk, maar past dus echt niet in een standaard hifi kast (43 cm)
Let op ik wil niemand afraden 19" te kopen. Dit zijn vaak uitstekende kwaliteit kasten, niet 43 cm blikwerk, maar echte zware aluminium/ijzeren onderdelen.

Wees nu eens eerlijk beste Jaco, dat 43cm blikwerk is toch niets voor ons. :D

QuoteOm nog eens terug te gaan naar eindversterkers, je kunt ook goed oefenen met tillen, wordt je buiten stoer ook nog sterk (of jektijgt een zere rug) - ik heb 50 Kg per stuk op moeten tillen en in de kast moeten schuiven.

I Know beste vriend, dan komt er nog een dito PJ, speakerset... bij!  O, wat kan het leven van een HT'er toch hard zijn :D


QuoteAlle gekheid opzij. Ik zou zeker zoals Yves ook zegt, een goede demo sessie willen hebben. manuals en doos etc zijn ook een pluspunt (kun je hem ook netjes vervoeren)
Verder zou het goed zijn als je een soort van regeling af kunt spreken dat je ook thuis mag luisteren, en als het echt niet klinkt (kan haast niet, maar toch) de deal terug gedraaid kan worden.

Jaco


Zeer goede opmerking, eerst de mogelijkheid om zonder enige aankoopverplichting alles eens degelijk beluisteren/uitproberen.
Voor mij dus geen enkel probleem hiermee.
Iedereen die mijn set eens wil komen beluisteren, ongeacht je iets wil kopen of niet, is hierbij vriendelijk uitgenodigd. Het is altijd leuk als je op niveau eens van gedachten kan wisselen.

Yves.

jaco

#20
Yves,
Ja als je eenmaal de kwaliteit hebt gezien van de wat betere eindversterkers, dan snap je ook wel waarom de prijs wat hoger ligt. Dit neemt niet weg dat het vaak(te) duur is.
2e hands kopen is dan een manier.

Inderdaad heb ik 2 5-kanaals Meridian eindversterkers. Ik heb een 7.1 systeem en de keus was 5-kanaals + 2-kanaals of 2 maal 5. Gelukkig heb ik gekozen voor 2 maal 5 kanaals, want nu is het fenomeen hoogtekanaal al weer in opkomst.
Ik ben er dus van overtuigd, dat ik het 10e kanaal ook nog wel eens nodig heb voor iets wat komt, of ik bi-amp gewoon de center. Het verdere voordeel is dat ze natuurlijk echt gelijk klinken. De meridian 2 kanaals versterkers zijn van een andere generatie, en klinken iets anders.

We lopen Timo nu wel lekker te maken met dikke eindversterkers. Ik geloof echt dat het een goede stap is om een losse 5 kanaals eindversterker te kopen, en dan weer rustig tijd luidsteren, en als je er aan toe bent een andere voorversterker. Dit geeft echt klankwinst. Je moet gewoon rustig overdenken, veel luisteren en dan kom je vanzelf op een systeem uit wat je bevalt.

Jaco

Timo

#21
Zelf zat ik ook te denken aan een goede eindbak i.v.m later update naar voorversterker. Dan maar nu iets meer geld kwijt dan bij het updaten naar een voorversterker er achter komen dat het goedkoper model toch naderhand het net niet is.

Ik vind het zelf ook veel mooier/leuker om geleidelijk te updaten naar betere spullen. Je kan dan echt de verbeteringen/veranderingen horen.

Nu zit ik me te bedenken met wat voor kabels sluit je een eindversterker aan op de reciever (of voorversterker)? Zijn hier speciale (analoog/digitaal??) kabels voor?

Timo


J.A.F._Doorhof

#22
Het is inderdaad VEEL leuker om langzaam aan te upgraden.

Er zijn speciale kabels voor bv de Oehlbach Magic Blue, dit is een dikke kabel met 6 aders.

Beter is echter om direct goede analoge interconnects te gebruiken. Bv de Eichmann analoge Expresse € 99,00 per 2.
Via dit forum krijg je van mij in ieder geval 20% korting op de kabels (en als je de ADA besluit te kopen krijg je 60% korting op de kabels).

Eindversterkers zijn trouwens ook meer de moeite waard om NU te wisselen dan pre-amps. Met de opkomst van SACD en DVD-A en DPL-II komen er erg veel pre-amps op de markt die dit NIET ondersteunen. Als je daar geen waarde aan hecht kun je daarmee een goede deal maken. Hecht je daar WEL waarde aan, dan is het over een maand of 3 een leuke tijd om de nieuwe modellen aan te schaffen die dan in prijs aan het dalen zijn.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

thommy

#23

QuoteWe lopen Timo nu wel lekker te maken met dikke eindversterkers. Ik geloof echt dat het een goede stap is om een losse 5 kanaals eindversterker te kopen, en dan weer rustig tijd luidsteren, en als je er aan toe bent een andere voorversterker. Dit geeft echt klankwinst. Je moet gewoon rustig overdenken, veel luisteren en dan kom je vanzelf op een systeem uit wat je bevalt.

Jaco

Of een zeer goede stabiele bridge-able 6-kanaals samen met een dito twee-kanaals, dan heb je meteen je 7.1 systeem!!!

Het valt echt niet mee om tegen de ITC-clan op te tornen.  :-/ (grapje ;) )

btw Raar dat Garmt, toch een echte crack op HT, zich zo gedeinst houdt ???

Groetjes,
Yves.

garmtz

#24
Ik heb gewoon weinig aan jullie adviezen toe te voegen Yves... :)