Monitorsnoer afgeknipt, stekker kwijt. Hoe weer goed te solderen??

Started by -Freek-, February 8, 2007, 17:37:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Freek-

Ok, om voor de hand liggende reacties te voorkomen: ik was het niet ;D. Ik heb een Packard Bell 17" scherm zeer goedkoop van marktplaats kunnen halen. De verkoper had hem van een vriend gekregen, die zo boos was geworden op z'n vrouw dat hij de draad door midden heeft geknipt :P.
Ik wil hier dus weer een stekker aan zetten, maar weet niet echt hoe ik het moet solderen. Iemand die dit wel weet? Het scherm heeft ingebouwde speakers, dus de zwarte kabel op de foto is van de luidsprekers ;) (2x kern+ 1x aarde).


Zoals je ziet zitten er 7 dunne draadjes en 3 dikke draadjes in. Wie weet hoe ik dit moet solderen?

ajbeefde

Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Tiekhaak

Idd gewoon kleur aan kleur solderen.

Weet je trouwens wel zeker of het verhaal van de verkoper klopt?? Het kan namelijk ook goed een geval van heling zijn. Inbrekers willen ook nog wel eens de snoeren van een scherm doorknippen zodat ze het scherm sneller mee kunnen nemen, zonder dat ze eerst alle aansluitingen hoeven losschroeven. Kan best zijn dat de verkoper het verhaal heeft verzonnen lijkt me.. Maar ik weet natuurlijk niet wat de achtergrond is van het verhaal, dus misschien heb ik het wel verkeerd.

-Freek-

Quote from: Tiekhaak on February 10, 2007, 12:25:34
Idd gewoon kleur aan kleur solderen.

Weet je trouwens wel zeker of het verhaal van de verkoper klopt?? Het kan namelijk ook goed een geval van heling zijn. Inbrekers willen ook nog wel eens de snoeren van een scherm doorknippen zodat ze het scherm sneller mee kunnen nemen, zonder dat ze eerst alle aansluitingen hoeven losschroeven. Kan best zijn dat de verkoper het verhaal heeft verzonnen lijkt me.. Maar ik weet natuurlijk niet wat de achtergrond is van het verhaal, dus misschien heb ik het wel verkeerd.
Geen idee. Ik heb 'm zelf ook niet gekocht, maar mijn vader...
Maar ik heb de stekker niet, dus kleur aan kleur solderen gaat niet... Het snoer zit gewoon op een printplaat in het scherm gemonteerd, dus die eruit halen heeft ook geen zin. Ik heb al 2 andere vga-snoeren opengemaakt, maar bij alletwee waren de draden weer anders gekleurd.

Tiekhaak

Je kan proberen een service manual te bemachtigen.. Daar staat dat printje waarschijnlijk wel in, en er staat wss ook in wat de verschillende soldeeraansluitingen betekenen. Ik heb net een service manual van een acer scherm doorgekeken, en er staat bij iedere pin netjes aangegeven wat het is: 8=RGND, 9=R, 10=GGND, 11=G, 12=BGND, 13=B, etcetera. Vervolgens kijk je wat de verschillende pinnen op de VGA connector betekenen (er staan zat plaatjes met pinbeschrijvingen op internet, ook op wikipedia), en je soldeert de juiste punten aan elkaar.

Een service manual is misschien op internet te vinden, maar misschien is Packard Bell ook wel zo vriendelijk er een op te sturen..

-Freek-

Quote from: Tiekhaak on February 10, 2007, 13:26:24
Je kan proberen een service manual te bemachtigen.. Daar staat dat printje waarschijnlijk wel in, en er staat wss ook in wat de verschillende soldeeraansluitingen betekenen. Ik heb net een service manual van een acer scherm doorgekeken, en er staat bij iedere pin netjes aangegeven wat het is: 8=RGND, 9=R, 10=GGND, 11=G, 12=BGND, 13=B, etcetera. Vervolgens kijk je wat de verschillende pinnen op de VGA connector betekenen (er staan zat plaatjes met pinbeschrijvingen op internet, ook op wikipedia), en je soldeert de juiste punten aan elkaar.

Een service manual is misschien op internet te vinden, maar misschien is Packard Bell ook wel zo vriendelijk er een op te sturen..
Goede tip! Ik zal kijken of ik er een kan bemachtigen.

jantje112

Stekker doorgeknipt omdat die boos boos was op zijn vrouw.. dat is net zo cliche als "van de vrachtwagen" en "van het oude vrouwtje geweest"

Teejoo

Quote from: JKI on February  8, 2007, 17:37:32
Ik heb een Packard Bell 17" scherm zeer goedkoop van marktplaats kunnen halen. De verkoper had hem van een vriend gekregen, die zo boos was geworden op z'n vrouw dat hij de draad door midden heeft geknipt :P.
Dit is dus zeker wel een gestolen monitor! Wat een klets verhaal. Hij was niet voor niks zeer goedkoop.

SpeedyAndré

Quote from: jantje112 on February 10, 2007, 18:59:55
Stekker doorgeknipt omdat die boos boos was op zijn vrouw.. dat is net zo cliche als "van de vrachtwagen" en "van het oude vrouwtje geweest"

Misschien woonde 'zijn' vrouw wel ergens anders  ;D

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

ajbeefde

Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

garmtz

Ga googlen en vind de datasheet... Deze thread gaat dicht omdat ik de opmerking van teejoo wel terecht vindt. Vaag verhaal...