juridisch advies over consumentenelectronica

Started by jankees, February 8, 2007, 14:44:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JeKa

Quote from: beunky on August 18, 2010, 23:11:50
Als je gewoon naar de winkel gaat en het uitlegt, zullen ze daar ongetwijfeld begrip voor hebben.

Kan me ook niet voorstellen dat ze daar moeilijk over gaan doen. Of het wettelijk is weet ik niet, maar garantie lijkt me toch niets met een verpakking te maken te hebben, ruilen is een ander verhaal.

eazyq

Ben gisteren dus teruggegaan met de brief, he filiaal vroeg me om maandag terug te komen want ze konden het HK niet bereiken om te vragen of het zonder verpakking wel mocht. Vervolgens naar een ander filiaal gegaan, geen brief laten zien en kreeg zonder problemen mijn geld terug  8) .
Als je geen oplossing hebt, heb je ook geen probleem.

zelfreflectie op zijn tijd doet wonderen, vooral in een spiegel.

Raphie

Blisters zijn echt een crime, mooi voor de winkelier om z'n schappen netjes te houden, maar waardeloos om uit te pakken
JBL PRX Power!

JeKa

Quote from: Raphie on August 22, 2010, 10:59:32
Blisters zijn echt een crime, mooi voor de winkelier om z'n schappen netjes te houden, maar waardeloos om uit te pakken

De naam zegt genoeg...

splatmannl

Beste Jan-Kees,

Wat geweldig dat je op dit forum zomaar je expert advies aanbiedt! Mag ik je wellicht de volgende zaak voorleggen?

Op zaterdag 14/2 heb ik via de email een Sony home cinema projector besteld van een winkel die primair via de website zaken doet (het is een soort 'winkel uit huis' waarbij iemand in zijn woonkamer wel een soort 'showopstelling' heeft staan, maar in principe alleen op afspraak levert; het is wel een officiële dealer van grote merken als Sony, Epson, JVC, etc.).

De projector kostte 3000 euro, en als actie zat er een gratis Playstation 4 (PS4) bij en tevens gratis 3 'kalibraties' om met name de kleurweergave helemaal 'optimaal' te krijgen.
Ik heb het bedrag van 3.000 euro overgemaakt waarna de verkoper hem ging kalibreren. Ik kon hem vervolgens op vrijdag 20 februari ophalen bij hem thuis.
Dat is gebeurd, waar ik vervolgens heb getekend voor ontvangst. De projector zat keurig in een grote doos die ik in de auto heb geladen en vervolgens ben ik ermee naar huis gereden.

Bij thuiskomst de doos geopend samen met mijn vrouw, en die schrok zich een hoedje van de nogal forse omvang van de projector. Zij gaf direct aan dat ze dit enorme ding niet in de woonkamer aan het plafond wilde hebben, en ook niet in een kast (die we dan speciaal zouden moeten kopen gezien de omvang). Kort gezegd was haar stelling "projector eruit of ik eruit".
Ik heb in dat weekend nog geprobeerd haar te overtuigen van de geweldige beeldkwaliteit van de projector (in de hoop dat dat haar alsnog over de streep zou trekken); we hebben samen 2 films gekeken met de projector (en hem dus ca. 4 uur gebruikt). Helaas wilde ze haar mening niet wijzigen, en dus heb ik de projector weer keurig ingepakt. Alle originele verpakking (zelfs inclusief beschermfolie etc) zit er weer netjes op/omheen, uiteraard is hij nog kras/schadevrij, inclusief alle accessoires etc.).

Ik heb vervolgens op maandag 23 februari (binnen 1 werkdag na ophalen dus!) aan de verkoper een email gestuurd met het bovenstaande verhaal en aangegeven dat ik alsnog wilde afzien van de koop. Ik heb daarbij dus vermeld dat ik 2 films had gekeken, en dat mijn zoons ook de Playstation 4 hadden geactiveerd en 1 spelletje hadden gespeeld (zij konden daar uiteraard niet mee wachten...).

Vervolgens kreeg ik een reactie van de verkoper terug dat ik geen gebruik kon maken van het herroepingsrecht omdat:
- hij de kalibratie 'op mijn verzoek' had uitgevoerd, en de projector daarmee dus was 'aangepast' ten opzichte van de standaard fabrieksinstelling
- ik de projector zelf gebruikt had om 2 films te kijken
- de playstation 4 al gebruikt was

In zijn algemene voorwaarden staat onder meer:
"De consumentkoper kan alleen daadwerkelijk gebruikmaken van zijn herroepingsrecht indien de producten compleet,
onbeschadigd, ongebruikt zijn en in de originele verpakking worden geretourneerd.".

Ik begreep uit lezing van diverse internetsites over consumentenrecht dat hij helemaal niet mag eisen dat het product "ONGEBRUIKT" is.
Als voorbeeld werd bijvoorbeeld gesteld dat iemand een paar schoenen best mag aanpassen en dan alsnog mag terugsturen als ze niet goed zitten of hij ze niet mooi vindt..
Daarnaast vind ik het argument dat hij 'op mijn verzoek' de projector heeft gekalibreerd ook wat vergezocht, omdat hij de set juist zelf op zijn website aanbiedt "inclusief gratis kalibratie".
Ik ben daarom van mening dat het product dat ik bij hem koop dus al een keer gekalibreerd is (ik koop van hem een reeds gekalibreerde projector).
Volgens mij kan hij mij dan niet om die reden het herroepingsrecht ontzeggen...

Volgens mij is het punt dat de Playstation is gebruikt een lastigere, wellicht heeft hij daar een punt, maar er is een mogelijkheid om de PS4 ook terug te zetten naar 'fabrieksinstellingen' en ik heb geen software erbij gekregen die ik apart heb geactiveerd (het spelletje had ik zelf los erbij gekocht en hou ik gewoon zelf).

Op zich zou ik overigens ook nog bereid zijn de PS4 eventueel los te kopen van hem (winkelwaarde 380 euro), en zou ik er dus genoegen mee nemen dat hij niet het hele aankoopbedrag van 3000 euro maar slechts 2620 euro zou terugstorten.

En tenslotte heb ik ook nog bij hem aangegeven dat ik wel graag een andere - kleinere - projector bij hem wilde kopen (wat mijn vrouw namelijk wel acceptabel vindt).
Uiteraard zou die projector wel aanzienlijk goedkoper zijn, maar hij zou dus toch nog 'handel' aan mij overhouden.

Al met al heb ik het idee dat ik in mijn recht sta dat ik de koop wil herroepen en heb ik volgens mij een heel redelijk voorstel gedaan.
Maar ik ben benieuwd hoe jij dit ziet en wat je mij zou adviseren te doen.

Sorry voor de lange post. Alvast hartelijk dank voor je reactie!
Met vriendelijke groet,

SplatmanNL

Faxe

Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Erik

#131
Jan-Kees
Laatst actief:
22-08-2014, 14:15:05

Antwoord kan dus nog wel even duren...

Dit kwam ik wel tegen, zolang je de boel niet stukmaakt mag je even kijken zonder retourrecht te verliezen. Nou is 4 uur iets meer dan even kijken maar er staat nergens dat dat niet mag. De PS4 activeren vind ik niet bijster slim als je weet dat hij waarschijnlijk terug moet van je vrouw. De handelaar heeft wel tijd gestoken in de calibratie maar wiens schuld is dat? Het blijft vervelend voor hem maar officieel heb je niks fouts gedaan. Netjes is het niet vier uur film kijken en de PS4 het weekend gebruiken maar wettelijk mag dat dat weet je als webshop.
Volgende keer zou ik toch bij een winkel kopen en je vrouw op voorhand meenemen :D

---
Uitpakken en uitproberen
Om aan alle fabeltjes een einde te maken: Het retourrecht geldt ook als de klant het product heeft uitgepakt en zelfs als hij het heeft uitgeprobeerd. Een gesloten of oorspronkelijke verpakking kan derhalve geen harde eis zijn in uw retourvoorwaarden.

Als er echter slijtage of schade is opgetreden die u kunt aantonen, dan bent u gerechtigd die schade te verrekenen met het terug te storten bedrag. Deze schade moet ontstaan zijn doordat de consument meer heeft gedaan met het product dan nodig is om te beoordelen of hij het wil houden en om de belangrijkste kenmerken te controleren. Vaak verkopen webwinkels dergelijke retouren als demomodel of aan een handelaar. De vergoeding is dan gelijk aan het verschil tussen de nieuwprijs van het product en het bedrag waarvoor u het kunt doorverkopen.


Edit:
Op de website van de consumentenbond wordt het weer tegengesproken
Artikel moet blijkbaar ongebruikt zijn wil je retourrecht behouden.

Je kunt alleen aanspraak maken op de bedenktijd als je het product ongebruikt, onbeschadigd en in de oorspronkelijke verpakking kunt teruggeven of -sturen. Je mag het product wel uit de verpakking halen om het te bekijken. Bij cd's, dvd's en video's mag je echter niet de verzegeling verbreken. Kleding mag je passen, maar je moet er wel netjes mee omgaan.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Jinsu

In het kort: De Wet Koop op Afstand geeft je een uitprobeerrecht.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

edgnoj

Is er ook sprake van koop op afstand als je het product zelf ophaalt bij de verkopende partij?
Je hebt dan immers de mogelijkheid om het product te bekijken?
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

Erik

#134
Quote from: Jinsu on February 25, 2015, 22:54:07
In het kort: De Wet Koop op Afstand geeft je een uitprobeerrecht.
Is uitproberen ook een was draaien, een kop koffie zetten, een maaltijd bereiden, etc? Kan me voorstellen dat dit een grijs gebied wordt. Of is de wet daar ook duidelijk over?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Jinsu

Quote from: Erik on February 25, 2015, 23:47:08
Is uitproberen ook een was draaien, een kop koffie zetten, een maaltijd bereiden, etc? Kan me voorstellen dat dit een grijs gebied wordt. Of is de wet daar ook duidelijk over?

Dat valt inderdaad onder uitproberen. Maar niet zoals in casu 2 films kijken een paar minuten zou voldoende zijn geweest.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.