Arcam AVR100 toch geen goede keuze voor mij ?

Started by Flowerd, February 9, 2002, 03:19:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Flowerd

Enkele weken terug heb ik, o.a. op advies via dit medium,  een Arcam AVR100 aangeschaft.
Ik beschik over 2 Rogers Studio 1A speakers.
Afgelopen week heb ik nog een set identieke Rogers op de kop kunnen tikken.

The arcam kent 3 standen:
1) Stereo
2) Pro Logic
3) Hall effect
 
Het volume is instelbaar vanaf 0dB via 80 stappen naar z'n maximum.
Nu had ik verwacht dat wanneer ik alleen naar muziek via m'n CD luister, dat dat mogelijk zou zijn via 4 spaeakers.
Echter in stand
1) Stereo ==> worden slechts 2 speakers aangestuurd.
2) Pro Logic ==> 2 speakers geven een veel te zacht geluid
3) Hall effect ==> Wel 4 speakers, maar met een effect dat ik absoluut niet kan waarderen.
 
De versterker zal voor 90% van de tijd z'n input van de CD krijgen en niet van de DVD. Ik ben dus hevig teleurgesteld.

Een bijkomend nadeel is, dat het maximum volume al op stand 80 bereikt wordt en dat niveau ligt lager dan ik af en toe wil en kan afspelen.
Het maximum in de Pro Logic stand ligt nog lager.

Ik vrees dat ik de verkeerde versterker heb gekocht.
Of is er toch nog een oplossing ?

J.A.F._Doorhof

Hi, en welkom op ons forum.

Muziek via 4 speakers is eigenlijk nooit van echt goede kwaliteit, mits je over een geavanceerde DSP bezit zoals logic 7, triaxis, music 7, DPL-II etc.

DSP's als HALL etc. zullen dus bijna nooit een goed resultaat geven.

De ARCAM opzichzelf is dacht ik toch wel een goed product.

Het te weinig volume kan een paar oorzaken hebben, maar zal bijna nooit aan te lichte versterkers liggen, meestal heeft dat meer met vervorming te maken.

Ik zoek eerder de klacht bij de input, als je analoge inputs gebruikt check dan dat de input sensitivity op de juiste stand staat, en bv niet op -10dB.

Het zou eventueel kunnen dat je speakers zeer weinig rendement geven, maar dan zou je ook op andere versterkers dit probleem krijgen.

Check ook even of je niet een maximaal beperking in je voorversterker gedeelte hebt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

#2
Wat betreft het lage volume:

Arcam heeft een FAQ:
http://www.arcam.co.uk/support/faqs/troubleshooting.cfm?CategoryID=2
Daar staat geen antwoord, maar wel een support emailadres:
[email protected]

Arcam heeft de handleiding niet online staan, dus of onderstaande suggestie zinnig is, kan ik niet beoordelen.
Zou het kunnen dat je 8 Ohm speakers hebt, maar de impedantie setting op 4 Ohm hebt staan? Mijn Sony heeft zo'n schakeling. In die situatie zou ik verwachten dat de versterker minder vermogen uitstuurt.

Garmt kent volgens mij deze versterker, misschien dat hij nog suggesties heeft.

Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

RuudG

Hoi Flowerd,

Zoals gezegd kunnen impedantie mismatches en een eventueel te laag rendement van je speakers een spelbreker zijn. Maar wellicht verwacht je ook teveel van de DSP bij stereo bronnen. Prologic blinkt niet echt uit in het vierkanaals weergeven van CD's (voorzichtig geformuleerd :D ). DPLII zou hierin een forse verbetering moeten geven volgens de berichten hierover. En opties zoals HALL zijn niet serieus te nemen. Pure marketing toeters en bellen.

Groeten,

Ruud

Flowerd

#4
Dank voor jullie suggesties.
Hierdoor is inmiddels 1 probleem opgelost.
Niet lachten.
Mijn CD-speler heeft een "line out phone level" draaiknop aan de voorkant die ik nooit gebruik en die in de vertikale stand stond. Simpel naar rechts draaien en ik knal de kamer uit.
Blijft de vraag staan of dubbel stereo zonder Hall e.d. mogelijk is, waarbij ook de surround mode mogelijk is via de 4 speakers.

J.A.F._Doorhof

#5
Aha,  ;D
Als het goed is heb je aan de achterkant van je CD speler dan ook een optie FIXED out, hij zit dan nu in VARIABLE out. Fixed out moet je in principe gebruiken.

Maar waarom sluit je hem niet gewoon digitaal aan ?

Verder kun je wel over 4 speakers luisteren als je een optie hebt voor een A&B paar speakers, zet dan je surround speakers op de B terminal en gebruik beide. Voor surround zul je dan weer terug moeten naar A en surround.

Hopenlijk heb je hier ook weer wat aan.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Flowerd

#6
Er zit inderdaad een Fixed en een Variabele out op.
Er zit helaas geen digitale out op de Sony CDP597.

Helaas ontbreekt ook de A&B optie.
Ik zit te denken aan een schakelkastje met daarbij of
- de mogelijkheid om de surround speakers te koppelen aan de front waar ook de andere 2 speakers aan gekoppeld zijn
of
- de mogelijkheid de surround speakers te koppelen aan de surround
Zijn er dergelijke "switch-boxen" in de handel ?

Albert


J.A.F._Doorhof

Vergeet aub switch boxen.
Elke switch of tussenkomst in je signaal weg zal verlies betekenen. Vandaar dat je ook de FIXED uitgang moet gebruiken, let maar eens op de verandering in je klankbeeld.

Tevens is het simpel aan elkaar koppelen van speakers vaak niet aan te raden, check goed of je versterker de veranderde waardes wel aan kan.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#8
Flowerd, de Arcam AVR100 is de meest muzikale receiver die ik ken (niet overdreven) en ik ken er heel wat (ook de topmodellen van Marantz en Denon). Hij heeft wat beperkingen in het bass management, maar een klank om te ZOENEN!

Als muziek belangrijk voor je is, zou ik deze gwoon in stereo beluisteren en zeker niet je muziek luisteren in Dolby ProLogic of "Hall" (jech...). De enige interessante surround decoders voor muziek worden gemaakt door een aantal zeer dure high-end merken (Frank noemde er al een paar). Dolby ProLogic II is echter een zeer goed alternatief dat nu ook in goedkope produkten te krijgen is en klinkt ook zeer mooi en subtiel. Naar mijn weten heeft de opvolger van de Arcam, de AVR200 WEL Dolby ProLogic II. Misschien kun je upgraden? Bel hier anders even de importeur over (http://www.audiac.nl).

jaco

#9
FlowerD,
Ik lees nergens of je ook een Center luidspreker hebt.
Als je die niet hebt moet je wel op die Arcam instellen dat je geen center hebt, dit is de zgn Phantom mode.
In prologic mode gaat standaard vrij veel naar de center toe, en als je die niet aansluit en de receiver niet verteld hebt dat je in Phantom mode wilt werken zal het geluidsbeeld niet kloppen.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm