Inschakel beveiliging

Started by vincent909, January 29, 2007, 19:12:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vincent909

Eindelijk in het bezit van m'n nieuwe (oude) eindversterker.
De Bose 1801, fantastische eindbak met meer dan genoeg vermogen voor mijn Kappa 7.
Echter een probleempje, bij het inschakelen trekt hij zoveel vermogen dat m'n stop (automaat) er uit knalt.
Binnenkort komt er een nieuwe automaat in de verdeelkast (C karakteristiek?) om dit probleem op te lossen.
Ik vraag mij echter wel af of dit soort klappen (bij inschakelen) wel goed zijn voor de versterker.
Is het dus verstandig om er een inschakelbeveiliging voor te plaatsen, zo ja, zijn deze ergens te koop?
Misschien is zelf maken ook een optie.
Ik ben niet supertechnisch maar het lijkt me redelijk simpel, tijdvertraagt relais, 220V weerstand (4 Ohm?) en misschien een diode (dit is pure logische redenering en geen kennis :-\)

Alvast bedankt.

vincent909

Heeft niemand ooit zo'n ding aangeschaft of gebouwd?

Interficior

Quote from: vincent909 on February  1, 2007, 18:51:15
Heeft niemand ooit zo'n ding aangeschaft of gebouwd?

Moet ik nog doen, mijn trafo trekt hier ook het een-en-ander uit de stoppenkast. Het is inderdaad te maken met een relais die gekoppelt is aan een condensator.
Je kunt er ook een kopen, die kun je dan zo helemaal instellen enzo.

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/93
Take it or lease it

Audiofiel

Je zou ook de automatische stop kunnen vervangen door een normale smeltzekering. Die knallen er lang zo snel niet uit. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

vincent909

Quote from: Audiofiel on February  1, 2007, 19:26:41
Je zou ook de automatische stop kunnen vervangen door een normale smeltzekering. Die knallen er lang zo snel niet uit. ;)

Zondag gaat er een andere automaat in (c karaktiristiek), welke meer kan hebben (25 amp).
Hierdoor zal de trip naar de groepenkast niet meer nodig zijn ;D.
Ik vraag me nog wel af of die heftige inschakelspanning wel goed is voor je versterker?