Wat is de beste keuze. (Onkyo vs Marantz)

Started by Vincent, February 2, 2002, 14:10:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vincent

Hoi,

Ik wil vogende maand een nieuwe versterker halen ik twijfel alleen tussen de volgende modellen.

De Onkyo 797

of de marantz sr7200.

Ik heb ze beide uitgebreid beluisterd en ik zit nu  dus met een probleem. De onkyo heeft heel veel power in multichannel maar is daarentegen met gewone stereo weergave heel steriel (helder) van klank. De Marantz heeft daarentegen met muziek een veel warmere klank die vloeiender lijkt te lopen. Maar is daarentegen in multichannel hij heeft te weinig power lijkt het wel en hij mist oook de detailering van de onkyo.

mijn bedachte oplossing:

Marantz SR7200 met een Rotel 1075 Helaas heb ik niet de mogelijkheid om die rotel te beluisteren. Maar als ik deze 2 met elkaar combineer krijg ik dan meer power in mijn geluid?.

Onkyo797 met een goede stereoeindtrap.

Mijn vraag is dus eigenlijk de invloed van de voorversterker op de eindtrap is het heldere geluid van d eonkyo te corrigeren?.

Of moet ik nog ietsje langer doorsparen voor een 8200? of een 898? Kan beide modellen tegen inkoop kopen...

oei die vraag werd iets langer dan gepland :D


mvg

Vincent

J.A.F._Doorhof

#1
Marantz zou mijn voorkeur krijgen.

Onkyo vindt ik niet mooi klinken.
Rotel heb ik nooit hier gehoord.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ego

#2
Hoi Vincent,

Ik ken de Onkyo's niet, maar ik persoonlijk ga voor de marantz sr8200.

Wat gaat ie kosten inkoop?

Leuk als je zou gaan voor de marantz sr 8200. Kunnen we ervaringen en tips uitwisselen.

Groet,

Ego

Vincent

#3
Hoi.

Ja zou idd leuk wezen maar iki moet nog steeds een heel stuk gaan bijbetalen t.o.v. de 797 of de 7200. En wat ik heb gelezen waren er veel problemen met de meegeleverde a.b. pronto neo dacht ik. Enige voordelen voor mij zijn die THX certificering en als het goed is meer power. Maar ja ik ga volgende maand (hoop ik) hem beluisteren en dan weet ik meer.

mvg

Vincent

J.A.F._Doorhof

#4
Als je alleen op THX blind gaat zou ik even nadenken.

THX is de laatste tijd meer een wassen neus geworden, en je betaald er vaak veel meer voor. THX heeft weinig meer te bieden dan andere goede pre-amps/receivers (waar je echt wat aan hebt).

Je eigen oren meenemen en goed luisteren.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Vincent

#5
Bedankt voor je reactie maar ik dacht dat Je bij THX gecertificeerde versterkers veel meer dingen preciezer kon afregelen. Aangezien ik het OSD van de 7200 nogal karig vind.

mvg

Vincent

Maar nog even om op de vraag terug tekomen krijg ik met een 7200 i.c.m. bv de rotel 1075 meer power in mijn geluid multichannel?


J.A.F._Doorhof

#6
THX, heeft standaard minimale eisen aan een apparaat gesteld, als je THX wilt gebruiken zul je daaraan moeten voldoen.

Dit betekend echter niet dat andere receiver/pre-amps het beter doen. Mijn pre-amp laat me bv per speaker een cut-off instellen met 10Hz sprongen (de Cinematrix).

Als je THX volgt zou dat bij 80Hz liggen, en niet op bv 40Hz wat voor mijn speakers perfect is.

Je kunt wel meer power krijgen door aparte eindblokken te gebruiken, maar dan adviseer ik je liever om meteen voor losse onderdelen te gaan, dan heb je veel meer waar voor je geld.

Kijk bv naar de Sony TAE-9000ES of verschillende andere merken, als je daar een Rotel (of andere) 5 kanaals eindversterker bij plaatst heb je een zeer goed geluid. Het is zonde om meteen bij aanschaf je interne eindbakken niet te gebruiken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Vincent

#7
Hoi ,

ik wil de 7200 of 797 alleen gebruiken als tussenoplossing. Als ik op mezelf ga wonen komt er toch een losse processor die echt upgradebaar is. De rotel 1075 spreekt me erg aan qua design en ik kan daar ook weer goedkoop aankomen. En ik hoor er goede verhalen over. Dus ik denk idd maar dat ik het plan laat varen om te gaan voor een 8200 of een 898.
Omdat een Processor/eindbak toch is waty ik wil op den duur zou  het nu zonden zijn om een alles in 1 app te kopen.

mvg

Vincent

garmtz

#8
Als het echt een tussenoplossing is, zou ik evt. kiezen voor een niet al te dure receiver en hier een aparte eindtrap bijkopen van behoorlijke kwaliteit. Je kunt dan later hier weer een goede voortrap bij kopen. Rotel maakt zeer mooie eindversterkers. Je moet wel houden van het wat warme stroperige geluid. Rotel is wel altijd erg muzikaal.

Selmar_Cleef

#9
Garmt, zou je uit kunnen leggen wat je bedoeld met een "warm stroperig geluid"?

garmtz

#10
Tja, hoe moet ik dat uitleggen... Ik vind dat Rotel gewoon een wat afgeronde, warme, rustige klank heeft. Het tegendeel van de meeste Japanse versterkers. Het is geen waardeoordeel (sterker nog, heb zelf Rotel gehad wat waanzinnig was), meer een beschrijving van hun "sound".

J.A.F._Doorhof

#11
Hi, en welkom op ons forum.

Elke versterker en bijna elk merk heeft zijn "eigen" geluid. Je kan zelfs spreken van een Amerikaans geluid, een Engels geluid of bv een Japans geluid. Daar zitten alleen altijd uitzonderingen bij.

Meestal kun je die verschillende geluiden herkennen aan bv een schreeuwerig hoog, een afwezig mid, een gedefineerde bas etc. etc. Om dat duidelijk te maken gebruiken we af en toe omschrijvingen die het duidelijk moeten maken waar je op moet letten.

Stroperige bas zal Garmt een warme maar niet snelle bas mee bedoelen (neem ik aan).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#12
Ik zei niet stroperige bas, maar een warm stroperig geluid, maar bedankt voor de toelichting. Inderdaad bestaat er zoiets als een Japans, Engels, Duits, Amerikaans, Frans en zelfs Nederlands geluid! Even een lijstje met een paar cliches (maar wel vaak waar, uitzonderingen daargelaten):
  • Engelse apparatuuur klinkt warm, vloeiend ("stroperig", als tegenstelling tot verstild) en gewoon "lekker" en muzikaal. Wel vaak wat terughoudend in dynamiek. Vb.: Arcam, Rotel, NAD. Uitz.: laatste modellen van Musical Fidelity
  • Japanse app. klinkt analytisch/kil (tegen het scherpe aan), gedetailleerd, redelijk dynamisch. Vaak wat minder muzikaal. Vb.: Pioneer, Sony, Kenwood. Uitz.: Accuphase
  • Amerikaanse app. klinkt stevig, onder controle, redelijk neutraal, indrukwekkend, maar soms met een iets verminderde detaillering, ook vrij muzikaal meestal. Vb.: Parasound, Sunfire. Uitz.: Conrad Johnsson
  • Duits is briljant hoog en veel laag (tenminste, vroeger zeker). Vb.: Burmester, T+A.
  • Franse app. heeft een heel duidelijk en natuurlijk middengebied. Bas en hoog zijn wat minder belangrijk. Vb.: Jadis, Jean-Mary Reynaud, JM Lab.
  • Nederlands: neutraal, op het saaie af. Kan scherp klinken. Vb.: Van Medevoort, Sphinx. Uitz.: Aitos

HJ

#13
hoi garmtz,en waar valt denon onder?
japans of engels?
de meeste zeggen engels maar ze worden toch in japan gemaakt?

J.A.F._Doorhof

#14
Engelse klank voor een japans model  ;D.
Denon is één van die mooie uitzonderingen.

Persoonlijk heb ik een beetje afkeer van de Japanse merken, maar de Denon serie heeft bij mij altijd al een voorkeur gehad. Mijn eerste CD speler en versterker waren Denon, en die hebben het HEEL lang uitgehouden (CD speler is nog in mijn bezit).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Flint

#15
Bedankt Garmt, daar was ik altijd al naar opzoek!  :D

Wel vreemd in grote zin het geluid bij een bepaald land hoord en niet bij een bepaald merk ???

J.A.F._Doorhof

#16
Op zich niet zo vreemd, als wel een kip&ei verhaal.

Het is bv van Japanners bekend dat ze gek zijn op Karaoke, rauwe vis, een TV die veel te veel blauw bevat en een wat scheller geluid.

Vandaar dat je dus op veel Japanse TV's een VEEL te hoge kleurtemperatuur vindt, en wat schellere versterkers.

MAAR is het niet zo dat OMDAT je daar schellere apparatuur vindt, dat ze het DAAROM beter zijn gaan vinden ?

Dat is een vraag waar we waarschijnlijk nooit antwoord op zullen krijgen. Maar het is een bekend gegeven dat elk volk, of elke bevolkingsgroep een bepaald algemene voorkeur heeft. Persoonlijk kan ik niet tegen schele apparatuur, maar zou ik bv wel kunnen leven met warme klanken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Vincent

Hallo,

Ik heb inmiddels weer even verder geluisterd en de 797 valt voor mij af omdat hij in mijn ogen op stereo slecht presteert hoe niet zo van de heldere klank die hij produceert.

Dan zou een logische keus zijn de Marantz maar daar hoor ik via mijn werk alleen maar klachten over over allerlei defecten o.a. de bekende plop niet werkende aansluitingen, kanalen die niet even hard klinken.

Nou heb ik van een kennis van mij het aanbod gekregen om een denon avr3802 te kopen tegen een zeer gunstige prijs (nieuw) dus ik denk er u over om deze maar te halen omdat ik over deze versterker eigenlijk geen slechte berichten lees.

iedereen btw bedankt voor de adviesen

mvg

Vincent

J.A.F._Doorhof

#18
Met Denon kun je in principe ook niet fout gaan, dat is gewoon een goed merk, met een goed waar voor hun geld principe.

Veel succes met je Denon.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

#19
lees dan even het topic over die vuurbal ;D ;D!!

even serieus,ik heb zelf ook een 3802 en die bevalt erg goed en ik kan hem dus echt aanbevelen.

J.A.F._Doorhof

#20
Over elk artikel zijn wel negatieve posts te vinden. Dat is het nadeel van het internet, vaak wordt er heel veel gepost door mensen die totaal geen verstand van zaken hebben, of die net pech hebben, of die simpelweg niet weten hoe iets moet worden aangesloten etc.

Kijk bv maar eens naar de posts over de PSM-1, volgens sommige een geschenk volgens sommige het kwaad in hoogst eigenpersoon  ;D. Wie heeft er gelijk ?

Ik geloof meer in eigen ervaringen.
En natuurlijk zal er een keer een Denon of een Marantz in vuur zijn opgegaan, en natuurlijk zijn er mensen die altijd als ze Denon kopen pech hebben en met YOKO nooit. Maar ja.............. Lees daar doorheen, en vertrouw alleen je zelf.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#21

QuoteEngelse klank voor een japans model  ;D.
Denon is één van die mooie uitzonderingen.
Klopt als een bus! Denon heeft in tegenstelling tot 99% van de andere Japanse merken een volle en rustige klank.
QuotePersoonlijk heb ik een beetje afkeer van de Japanse merken, maar de Denon serie heeft bij mij altijd al een voorkeur gehad. Mijn eerste CD speler en versterker waren Denon, en die hebben het HEEL lang uitgehouden (CD speler is nog in mijn bezit).
Kan ik me absoluut iets bij voorstellen.

J.A.F._Doorhof

#22
Heb nu zelfs weer een Denon DVD speler (1600), en tussen alle high/mid-end spullen staat dat een beetje schril.

Maar Denon bewijst eens te meer dat als de basis muzikaal klinkt je een goed product hebt. Over de standaard 1600 wil ik het niet hebben, die kan gewoon niet echt meekomen, maar na wat "kleine" tweaks  http://www.xsorbit1.com/users/J.A.F._Doorhof/index.cgi?board=Acoustiek&action=display&num=1013162404 zie je toch echt een juweeltje boven komen.  ;)

Op dit moment kan ik van DVD spelers maar 2 merken aanraden die betaalbaar zijn en zeer muzikaal zijn, dat zijn Toshiba en Denon.
(waarschijnlijk ook de Panasonics daar de Denon daarop gebaseerd is, maar die heb ik nog niet gehoord).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"