Ayon Audio Seagull ... zelf te bouwen?

Started by Rock Solid, February 4, 2007, 10:38:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rock Solid

Heeft iemand deze eens goed beluisterd?
En zou deze zelf na te bouwen zijn?
Op de website zijn goede plaatjes van de constructie van de kast en het filter te zien.

http://ayonaudio.com/ayon/english/seagull-c/f-seagull-c.htm

Het buigen van de voorkant en precieze afstemmen van de behuizing (poorten) zal wellicht het probleem worden.
De units komen me vaag bekend voor  ;D


Rudolf

Interficior

Ik zie zelf nergens een filterschema en constructiedetails staan, maar ik heb dan ook niet zo goed gekeken.

Echter, wie zegt dat je de voorkant moet buigen? O0
Kijk maar eens hier: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=46832.0
Take it or lease it

Rock Solid

Het opgebouwde filter kun je vinden via de volgende link:
http://ayonaudio.com/ayon/pdf/Seagull-C_ImageHifi_2_06.pdf

En foto's van de constructie hier (in de pdf's zijn ook nog plaatjes te zien):
http://ayonaudio.com/ayon/english/f-fact-speaker.htm

Ja, je hebt gelijk, ik zou de gebogen voorkant kunnen frezen. Maar ik denk dat de 'constante' dikte van de voor- en achterkant cruciaal is  ???

Rudolf

dre73

wel geinig zo`n filtertje van een tientje of 6 ;D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Rock Solid

Filtertje van een tientje of 6;
... dat bedoel ik, de speakers kosten Euro 6000 per paar :o

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

blue-eyes

Quote from: Rock Solid on February  4, 2007, 11:46:39
Filtertje van een tientje of 6;
... dat bedoel ik, de speakers kosten Euro 6000 per paar :o

De feitelijke directe materiaal kosten zijn niet de enige kosten die je maakt. Denk bijvoorbeeld ook aan onderzoek en arbeid. En wat te denken van..... Ach, dat kan je zelf ook best bedenken!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

BernHardN

#7
dat buigen is wel te doen, het zal een llaagjes systeem worden dan omdat je een dikke plank met huistuinenkeuken spullen niet zomaar buigt.
berkenplex leent zich daar goed voor 2 of 3 lagen van 6 of 9mm lijkt me voldoende.





ze hebben een mooie cd-speler trouwens

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Edo

#8
Ik heb diverse dunne lagjes triplex gebruikt. 5 laagjes op elkaar en je hebt een mooi gebogen vorm.
Wel laagje voor laagje klemmen en verlijmen, maar reslutaat is niet zwaar maar zeer stevig.






p.s. Deze site al gezien?: http://www.troelsgravesen.dk/PMS.htm

Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Rock Solid

Edo,

Dat ziet er mooi uit, zeg.
Ik denk dat de sleutel van Ayon ontwerp ook de lichtheid van de kast, en ze gebruiken geen dempingsmateriaal.

Rudolf

fgroen

Heb je ze wel eens in het echt gehoord? Ik niet in ieder geval, dus ik kan er niets over zeggen.

Het lijkt erop, dat dit zo'n "alles hoort mee te resoneren en Thiele & Small waren dingen die aan een boom hangen"-ontwerp is. Het lijkt een soort basreflex met als baspoorten gewoon twee gaten in de kastwand. Op zich niets mis mee, maar dat soort speakers hebben wel een behoorlijk specifiek publiek.

Nu valt er voor "wide-baffle" ontwerpen zelf wel iets te zeggen. Troels Gravesen is daar ook mee bezig, vanuit de optiek van de Sonus Faber Stradivarius.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Rock Solid

Ik zal spoedig ze eens proberen te beluisteren.
Al moet ik wel zeggen, op de VAD show kon me de Lumen Whites (zelfde units, en op min of meer hetzelfde principe als de Ayon Audio) niet echt bekoren; het had geen energie, geluid bleef aan de speakers plakken ...

Ik weet niet precies wat het voordeel van de wide baffles zou moeten zijn, maar het ontbreken van demping in de Ayons om de dynamiek te helpen spreekt me erg aan.

geenius

#12
Zo te zien een gewoon 2e-orde 2-weg parallel filter met Mundorf M-Caps en standaard 1,4mm luchtspoelen met een LR notch-filter in serie met de woofers om een bepaald frequentie gebied iets te temperen. Die E59-serie Aronit spoel (circa 1mH) hoeft maar een klein beetje te corrigeren omdat de parallel weerstand vrij klein is (3,3ohm/5watt/2%). Als dit het gehele filter is, dan zitten er geen weerstanden voor de tweeter. Dit zou duiden op een C12 en niet een C13. De woofers hebben in ieder geval een C173 type korf en omdat als systeem impedantie 6 ohm wordt opgegeven, schat ik dat het gaat om de C173-8-94. Aan de afmetingen van de componenten te zien schat ik de lowpass op 0,82mH+10uF en de high-pass op 3,9uF+0,68mH >:D

FFF

Ik zou idd eerst eens luisteren.

Daarbij moet je rekening houden dat de kast waarschijnlijk ook voor een groot deel bijdraagt aan de klant.
Waar de meeste kastresonanties proberen te beperken is in dit geval waarschijnlijk de speaker er op af gestemt. Dat betekend dat je ook duidelijk moet kijken naar gebruikte materialen en contructie.

Wat betreft de dynamiek, als ik de speaker zo zie denk ik dat dat tegen kan vallen. Mijn ervaring is dat demping het geluid wat warmer en wolliger maakt, dus daarmee expirimenteren kan geen kwaad. Echter het ontwerp is gewoon een gat in de achterkant, ik denk dat een bass relfex of Transmission line meer power neer zou kunnen zetten.

Kortom zeker eerst luisteren, en als het (waarschijnlijk) specifieke geluid je bevalt, dan tot in detail nabouwen.

Rock Solid

Dankje Geenius; er valt niet te ontkomen aan je scherpe blik  ;D
Zou het kunnen dat een van de woofers een (speciale) kortere spreekspoel zou kunnen hebben (zoals bij de Lumen Whites)?

Ja, FFF, ik zal ze zeker eens gaan beluisteren.
Je hebt gelijk; ik denk ook dat het toch wel kritisch komt qua vorm en gebruikte materialen voor de kast.
Wellicht is dit project een maatje te groot voor mij  :-[

Maar ja, als het super klinkt ... kan ik mij wellicht niet meer bedwingen  :o

FFF

Quote from: Rock Solid on February  6, 2007, 23:27:22
Je hebt gelijk; ik denk ook dat het toch wel kritisch komt qua vorm en gebruikte materialen voor de kast.
Wellicht is dit project een maatje te groot voor mij  :-[

Tja het is niet erg om ambitieus te zijn en gelijk de hoofdprijs willen bouwen.

Ik wilde ook met de soup beginnen, op aanraden van tony eerst kleiner begonnen (de hatt's).
Nu is de soup er, als je met hout kan werken ben je al een heel eind.

Ik heb geen verstand van electronica maar een filter in elkaar "knopen" lukt wel, simpelweg een goede verbinding maken met de juiste componenten.

Het lastigste is het fine tunen, expirimenteren, meten etc.

Dat zijn bij een eigen ontwerp toch wel belangrijke zaken als je je project richting high-end wil tillen.

Ik mis in je start post je ervaring die je hebt met zelfbouwen. Als je van 0 af aan wil beginnen zul je veel geld en vooral extreem veel tijd moeten investeren om tot een top resultaat te komen. (goedkoper dan het orgineel, alleen waarschijnlijk wordt het minder rendabel als je jezelf 10 euro per uur zou moeten betalen  >:D)

Het mooie vind ik wel het zelf bouwen, het liefst begin ik al weer met een ander project als ik klaar ben.

maar ik zou je aanraden om met een leuk speaker te beginnen die toch als grotendeels doorontworpen is. Zoals de soup van Tony of de milestones van Marc. Die speakers zijn te beluisteren dus je weet het resultaat, alles is uitgewerkt op tekening en veel mensen kunnen je ondersteunen (die ook daadwerkelijk de speaker hebben gemaakt). Als het je eerste serieuze speaker is zul je extreem veel leren.

fgroen

Quote from: Rock Solid on February  6, 2007, 23:27:22
Wellicht is dit project een maatje te groot voor mij  :-[

Dat denk ik niet.  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Interficior

Maarrrr, waarom wil je exact díe speakers nabouwen, als je niet eens weet hoe het klinkt. Je kunt toch gewoon zelf een speaker maken, die er toevallig qua uiterlijk veel op lijkt? Dan ben je ook veel vrijer in het kiezen van de units, en zit je niet vast aan de starre poot van de maker.
Take it or lease it

Rock Solid

FFF; ik heb enige ervaring met bouwen (2 b precise: mijn eerste zelfbouw luidspreker is net klaar  ::)). Zie HAccuTTon in het speaker en sub zelfbouw forum.
Dan frezen gaat allemaal wel lukken; het buigen lijkt me alleen wat lastig. Ook vind ik het lastig om met grote platen op m'n kleine zaagtafel te werken; om alles mooi haaks te krijgen. Dit blijft altijd belangrijk en kritisch werk.

Waarom the Ayons?
Het is de combinatie van het idee erachter en de gebruikte units. En ook dat de 'broers' Lumen Whites erg goed door de pers worden ontvangen. Bovendien zijn ze makkelijk door de buizenversterker aan te sturen.
Dit is ook weer wat anders dan de Avaclone (ik hebzelf al Avalon Monitors).

Voordat ik ueberhaupt verdere stappen ga nemen, ga ik ze zeker eens beluisteren.
Maar ik dacht met alle kennis dat hier ronddwaalt op het HTForum moeten we dit model geluidsmatig kunnen matchen (en wellicht overtreffen).

geenius

Quote from: Rock Solid on February  6, 2007, 23:27:22
Dankje Geenius; er valt niet te ontkomen aan je scherpe blik  ;D
Zou het kunnen dat een van de woofers een (speciale) kortere spreekspoel zou kunnen hebben (zoals bij de Lumen Whites)?.........

Zou ook kunnen, ik heb ook zitten denken dat bijvoorbeeld de bovenste de C173-8-94 zou kunnen zijn en de onderste de C173-13-94, waardoor de onderste iets minder hard meespeelt.  :-\