verschil tussen DD en DTS (volume subwoofer)

Started by HJ, January 16, 2002, 16:34:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

#25
Weird.

heb je niet per ongeluk je center op large staan, en je andere speakers op small ?

Het lijkt wel een fout van je bassmanagment.

Ik hoor op mijn setup niet dit soort verschillen tussen DTS en DD, meestal is het veel subtieler te zoeken, strakkere bas, meer spreiding in mijn surrounds, mooier hoog etc. Maar echt een knock-out verschil is er niet (hoewel ik de subtiele verschillen al genoeg knock-out vindt  ;)).

Nu is het wel zo dat veel merken 2 aparte chips gebruiken, één voor DTS en één voor DD, mischien dat inderdaad daar het verschil te verantwoorden is. Normaal horen deze natuurlijk van gelijke kwaliteit te zijn, en dan zul je zeker wel verschil horen, maar niet zo extreem.

Kan natuurlijk ook aan een DVD liggen, maar dat heb je eigenlijk al uitgesloten.

Keep us posted.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

#26
garmtz,even voor de goede orde,het gaat hier om de denon 3802.
mijn fronts staan op small en de rest van de speakers ook.
de center staat dus ook op small want large laat het bassmanagement niet toe,omdat de fronts op small staan.

ik heb alleen een probleempje :-[,ik heb hem bij onze oosterburen gekocht,en ik ga hem niet terug sturen zolang hij niet echt kaduuk is.ik denk namelijk dat het niet aan de denon zelf licht maar aan de decoderchips.
ik hoor het ook van andere merken,een bug misschien?

het valt mee dat ik nog geen blauw scherm heb gekregen met'fatal error' ;D ;D.

weet iemand hier misschien hoe ik denon nederland hierover kan informeren?
misschien heeft denon wel europese garantie?





J.A.F._Doorhof

#27
Zal eens een balletje opgooien bij ze.
Mischien dat ze een oplossing weten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Martin_M

#28
Ik val hier wat laat in maar wil even terugkomen op de bron van deze post.

Ik vind van deze DVD (Santana dus) de DTS-track zonder meer slechter klinken dat de DD versie. Het verschil zit 'm vooral in de lage regionen waarbij het mij opvalt dat de DTS-track veel gecomprimeerder klinkt. Dit is natuurlijk vreemd want de bitrate ligt veel hoger (gecheckt op de voorversterker waar ik de (audio)bitstream kan zien).

Ik verwacht dat de DTS-track in een geheel andere studio is gemixt en dat we hier appels met peren vergelijken.

Blijft het natuurlijk belachelijk dat er twee audiosystemen op één disk aanwezig zijn en de (technisch) betere er slechter afkomt. Maar dit is me al eerder opgevallen bij (muziek) DVD's. Wellicht doet de DTS vermelding het leuk bij de verkoop.

Martin M
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

HJ

#29
nou frank,dat zou hardstikke tof zijn :).

martin,dit is goed om te horen.
ik zal eens een andere titel gaan proberen maar ik gebruik expres maar 1 titel want dan kan ik beter concentreren op 1 stukje van de film.
maar al zou de dts track slechter zijn dan blijft het toch gek dat ik zo veel verschil hoor als ik schakel tussen center yes/no...


ok,ik ga gewoon weer verder met testen.

HJ

#30
ik heb met de interne testtonen vergeleken en als ik de center uitzet in de setup dan blijven alle speakers even hard klinken,alleen de sub lijkt ietsjes harder maar niet meer als 1db(de dbmeter geeft niet echt secuur aan met het meten van de sub maar ik schat +1db).

HJ

#31
ik ben weer even aan het meten geweest ;D.
ik denk toch dat het aan de santana disc ligt :o.
ik heb namelijk de ultimate platinum gekocht en daarmee het DD en DTS niveau vergeleken.
de instellingen van DD met de VE disc komen redelijk overeen met de DD instellingen met de platinum.
als ik nu de DTS levels vergelijk met de DDlevel(met de platinum disc dus)dan zijn alle kanalen 3 tot 4db lager als DD,allen het lfe is 2db lager.
dit houd dus in dat het lfe met dts dus 1db harder is als met DD!
dit alles is geen probleem want dit is een kwestie van het main volume bij dts 3 tot 4db harder zetten dan bij DD.
ik ga alles op mijn gemakkie nog eens een keertje checken om te zien of ik het wel goed heb gedaan.

wel gek is dat op de disc ook testtonen staan voor pcm stereo.
ik neem aan dat dit dus normale cd's zouden zijn ??? .
als ik die instel dan is het subwoofer niveau 10db!!!lager als DD en DTS ???.
als ik dit meet dan zet ik wel de receiver in stereo of direct mode.
wat is het verschil tussen pcm stereo en dolby2.0 stereo?
hiervoor zit namelijk ook nog een speciaal test singaal op de disc.




HJ

#32
ik ben weer even aan het meten geweest ;D.
ik denk toch dat het aan de santana disc ligt :o.
ik heb namelijk de ultimate platinum gekocht en daarmee het DD en DTS niveau vergeleken.
de instellingen van DD met de VE disc komen redelijk overeen met de DD instellingen met de platinum.
als ik nu de DTS levels vergelijk met de DDlevel(met de platinum disc dus)dan zijn alle kanalen 3 tot 4db lager als DD,allen het lfe is 2db lager.
dit houd dus in dat het lfe met dts dus 1db harder is als met DD!
dit alles is geen probleem want dit is een kwestie van het main volume bij dts 3 tot 4db harder zetten dan bij DD.
ik ga alles op mijn gemakkie nog eens een keertje checken om te zien of ik het wel goed heb gedaan.

wel gek is dat op de disc ook testtonen staan voor pcm stereo.
ik neem aan dat dit dus normale cd's zouden zijn ??? .
als ik die instel dan is het subwoofer niveau 10db!!!lager als DD en DTS ???.
als ik dit meet dan zet ik wel de receiver in stereo of direct mode.
wat is het verschil tussen pcm stereo en dolby2.0 stereo?
hiervoor zit namelijk ook nog een speciaal test singaal op de disc.




J.A.F._Doorhof

#33
Bij PCM meet je alleen je basmanagment en GEEN LFE.

Je receiver compenseert dus netjes voor DD & DTS verschillen, die ene dB is hem vergeven  ;).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"