Mijn/onze visie aangaande scaling Goliath vs andere oplossingen.....

Started by J.A.F._Doorhof, January 27, 2003, 15:30:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Aangezien er op dit moment heel veel threads lopen en de aandacht voor de Goliath heel groot is, ga ik in dit topic voorzichtig mijn mening geven over waarom WIJ voor de Goliath hebben gekozen en waarom volgens mij ook de klanten met de Goliath de beste keuze maken.

Als eerste de nadelen:

En ik kan er maar één bedenken, die eigenlijk onzin is:

Nadeel 1
Het is een PC.
Tja,
Het is inderdaad een PC, maar met de hulp van de bijgeleverde remote control, de stille voedingen, de noisecontrol in de kast zelf en windows XP maakt dit "probleem" totaal overbodig.

Je zet de Goliath aan, hij boot binnen 5 seconden naar de H3D software, vanaf daar werkt de remote, en je schakelt hem uit met de frontpower knop.

De voordelen:
Upgrades
Je kunt het zo gek maken als je wilt.
Je kunt bv beginnen met een standaard Radeon kaart, waarna je later upgrade naar bv een Mike Parker mod.
Ook te implementeren is DVB en TV ontvangst + opnames. Alles via de remote wordt dan wat moeilijker maar het is te doen.

Resoluties & refreshes
Je kunt het zo gek niet bedenken of het kan via Powerstrip.
Alleen de refreshrates kunnen een probleem zijn voor bv Plasma's (zie mijn opmerkingen verder op.

Outputs
RGBHV met BNC's, Din15, DVI alles is mogelijk.

HD upscaling
Door de toevoeging van bv een Firewire kaart oid kun je met Dscaler waarschijnlijk in de toekomst van 1080i 1080P maken. Je houdt dan alles binnen één machine.

Future proof
En hier wil ik wat langer bij stilstaan, want daar komen de meeste vragen/problemen etc. vandaan.

Veel mensen denken dat bij de H3D kaart de software hoort die door Immersive meegeleverd wordt. En dat is ook zo maar er is meer.....

Op dit moment moet de Faroudja chip nog verslagen worden door een software oplossing, hoewel de nieuwste Dscaler (welke ik vanmiddag ga testen) er al bijna moet zijn of zelfs al is dat laat ik nog even in het midden.

En daar zit nu ook het grote voordeel van deze oplossing.

NIEMAND verplicht je om gebruik te maken van de Immersive software, in tegendeel vanuit Immersive (kijk maar op de forums) en vanuit het Dscaler team wordt de vrijage tussen D-scaler en de H3D per week meer en meer. Er zijn op dit moment al speciale Dscaler versies die met de H3D samenwerken. Je kunt hier een paar opties kiezen:

* H3D met Immersive software (basic)
* H3D met Dscaler als interlaced bron (toekomst)
* H3D met Dscaler als progressive bron (heden)

Zolang de Faroudja nog niet geklopt is, of voor bv titels waar de Faroudja beter presteert dan de software oplossingen kun je kiezen voor de vele plug-ins van Dscaler en toch de Faroudja techniek gebruiken binnen D-scaler door er progressive in te gaan, de Deïnterlacing wordt dus gedaan binnen de H3D en de filtering etc. worden gedaan door D-scaler.

Zodra de Faroudja op alle vlakken geklopt wordt door de software oplossingen kun je toch gebruik blijven maken van je investering door Dscaler te bedienen via de interlaced ingangen van de H3D. En op dit moment is de H3D nog steeds de enige kaart die SDI, Component en RGBS aankan.

Daarnaast (niet onbelangrijk voor Plasma eigenaren), is het met de Dscaler software van de toekomst waarschijnlijk mogelijk om zowel PAL als NTSC op de benodigde refresh te laten draaien, op dit moment kan dit al via een judder terminator maar dit schijnt op bepaalde plasma's nog NET niet genoeg te zijn. Een toekomstige release zal dit zeker oplossen.

Mijn toekomst visie is gevaarlijk en mischien heb ik het helemaal mis (maar ik denk het niet).
Het Dscaler team laat steeds meer zien dat ze verliefd zijn op de H3D en Mark Reyhon die de software kant van de Immersive heeft verzorgt heeft natuurlijk ook al zijn aandeel gehad binnen Dscaler.

Het zou me niets verbazen als er straks een paar dingen gaan gebeuren, die voor ons alleen maar zeer aantrekkelijk zijn:

mogelijkheid 1.
Dscaler verdwijnt en gaat samen met Immersive.
Lijkt me niet, maar het zou kunnen, het Dscaler team krijgt een financiele vergoeding (eindelijk) en Immersive heeft een werelddeal in handen, namelijk een oplossing die ELKE scaler theoretisch kan verslaan. Want geen enkele scaler is zo uitgebreidt als D-scaler mogelijk maakt.

mogelijkheid 2.
Immersive gaat de filtering gebruiken van D-scaler binnen FFDSHOW en VMR support.
En dit lijkt me het meest waarschijnlijke waar ook al een tijdje sprake van is. De grens tussen de Immersive software en Dscaler zal gaan vervagen waarbij Dscaler waarschijnlijk een software pakket blijft voor iedereen, en waarbij de Immersive software een meer aangeklede en opgeklopte versie van Dscaler wordt.

De vraag die ik me namelijk steeds meer stel is "waarom 2 paketten gebruiken als het met één kan".
Op dit moment is dat duidelijk.
Dscaler is VELE malen onvriendelijker dan de Immersive software.
ECHTER als je de shell van de Immersive software gebruikt met de mogelijkheid van filtertoevoegingen dan heb je denk ik een echte knaller.

Ook op het net worden al toespellingen die kant op gemaakt.

Gezien de huidige ontwikkelingen van Dscaler lijkt het me dan ook niet meer dan logisch dat we zometeen een soort merger gaan krijgen van aan de ene kant het Dscaler team dat een kans ziet om serieus te gaan concurreren met merken als Terranex, The Rock, en Faroudja dmv de H3D inputs.

En aan de andere kant Immersive die met de filtering en in de toekomst deïnterlacing van D-scaler een toekomst zekerheid afnemen die niet te verbeteren is. Voor zowel Immersive als het Dscaler team dus een dikke win-win situatie.
Enige probleem dat KAN optreden is een conflict, immers Immersive is een commercieel bedrijf en Dscaler is een niet commericeel bedrijf.....

Dit zou kunnen leiden tot een blokade binnen de Dscaler software voor de H3D, maar daar gaan we maar niet van uit.....

De problemen zoals lipsync, en deïnterlacing, pulldowns, combing etc. lijken me dan ook niet terzake doen daar dit ALLEMAAL binnen software kan worden opgelost.

Opmerkingen of overdenkingen zijn meer dan welkom.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robbo


J.A.F._Doorhof

De speciale Dscaler versies kunnen inderdaad ALLE inputs van de H3D gebruiken zowel progressief als interlaced.

LET OP !!!
Progressief betekend dat de deïnterlacing door de H3D wordt gedaan, 480P aanbieden aan de H3D is niet mogelijk (en ook overbodig lijkt me).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 60 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Onze vlag is blauw, wit en:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview