Woonkamerset *Audi, Vide, Tace* [Nu met FOTOS]

Started by Sander Nooy, January 30, 2007, 17:26:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sander Nooy

Zo, eindelijk even tijd om een nieuw topic te openen. Mijn oude topic is inmiddels zo verouderd dat aanpassen geen zin meer heeft.
Alles is verplaatst naar de woonkamer, dit ivm het opkomst zijn van mijn tweede kind. Helaas moet ik ruimte maken. Opzich geen probleem, want ik zat vaak alleen boven film te kijken. En dat beviel met toch niet echt, samen met vrouw op de bank is toch vele malen leuker.

Als eerst een kleine opsomming van de apparatuur, wat ermee gebeurd is en wat nog open staat voor upgrades. Daarna wat er nog moet gebeuren om alles af te maken.

Speakers:
Fronts: Mordaunt Short 902 Signature
Rears: Mordaunt Short 902 Signature
Center: Mordaunt Short 905C
Subwoofer: DIY op basis van MDS08 woofer

Deze ga ik voorlopig niet vervangen, enige upgrade die ik zou willen is naar B&W 6 series.
Maar dat is zo'n prijsverschil, dat dat er even niet in zit. Voorlopig doen ze ERG goed werk.
Er komt mooi geluid uit voor deze kleine speakers, genoeg bass en genoeg hoge tonen wanneer het moet.

Heb lange tijd zonder subwoofer gespeeld, daar miste ik alleen het hele lage. Kan nu alleen niet meer zonder Subwoofer.
Wordt alleen gebruikt bij films, voor muziek voldoet de bass van de speakers, en voegt de subwoofer niks toe.

Versterking:
Stereo Versterker: Marantz PM66 Special Edition
Surround Versterker: Marantz SR5200 (wellicht upgradebaar naar een SR6x00)

Ik heb de stereo versterker pas sinds kort, maar wauw wat een geluid. Deze speelt in combinatie met de CD67SE en Pioneer SL-12D platenspeler de sterren van de hemel. Ik weet dat het allemaal duurder en mooier kan, maar dit is toch voor mij al ZO'N vooruitgang, dat zelfs mijn vrouw verschil hoorde.

De surround versterker zit via de Pre-outs naar de stereo versterker. Extra controle voor de fronts. Klinkt goed. Moet het nog verder testen en afstellen, heb nog niet veel films zo gekeken. Staat nl pas sinds dit weekend in deze opstelling.

Spelers:
CD Speler: Marantz CD67 Special Edition
Platenspeler: Pioneer PL-12D II
DVD Speler: Cyberhome CH-DVD405 (is aan het stukgaan, wordt opgevolgt door Marantz DV6200 als alles goed gaat ;))

De DVD speler is al iets van 5 jaar in mijn bezit, deze komt uit de tijd dat ik nog geen waarde hechtte aan kwaliteit, dat is nu wel even anders. Het verschil zit er wel zeker, in geluid EN beeld. Deze speler is dan ook het laatste wat echt geupgrade moet worden naar een betere DVD Speler. Naar alle waarschijnlijkheid wordt dit een Marantz DVD speler, ik denk de DV6200. Aangezien ik de HTPC ga gebruiken voor de beamer, heb ik geen component nodig daar mijn TV een simpele CRT is.

De Marantz CD speler is ook pas sinds kort in mijn bezit, dit was ook iets waar ik nooit naar had gekeken, maar WAT een verschil in geluid met mijn goedekopere CD speler en DVD speler. Hiervoor heb ik eigenlijk ook speciaal de stereo versterker voor aangeschaft. Voor een prikkie gekocht, maar echt in superconditie.

De platenspeler is mijn laatste aanwinst, het is wel niet de beste, maar hij klinkt geweldig. Daarnaast heb ik hem voor wel een hele goedkope prijs kunnen overnemen, om te wennen aan een platenspeler. Hij was alleen vreselijk lelijk geschilderd door de vorige eigenaar. Dat moest dus over, hij is nu mooi glanzend zwart met een verstevigde onderbodem. Ook is de stekker direct aangepast, aangezien deze in zeer slechte staat was. Heeft een lang weekend geduurd maar hij zit er nu gelikt uit. En speelt heerlijk. Heb direct platen gekocht bij de kringloopwinkel voor 1,- per stuk ... nu op naar platenbeurzen voor de mooiere platen.

HTPC:
Compaq Evo P4 2.66Ghz
Videokaart: Geforce 4 ti4200
DVD Speler: NEC 2510 DVD-RW

Heerlijk stille PC, enige wat ik hiermee moet doen is de videokaart upgraden naar een snellere.
Want de GF4 kan de nieuwe HD niet lekker weergeven, zit te denken aan bv een 2e hands Nvidia 6600GT.
Deze komt straks via DVI aan de beamer te hangen voor DiVX en DVDs op de beamer.

Geluidskaart moet ik ook nog vervangen, gebruik nu de onboard 2.0 ... dat schiet niet op. Daar moet straks een goede 5.1 geluidskaart in, waarschijnlijk een M-Audio Revolution ofzo.

Beeldweergevers:
TV: Panasonic 72cm 50Hz Breedbeeld
Beamer: Sanyo Z2
Scherm: (Moet nog aangeschaft worden)

TV heb ik eigenlijk voor zo weinig mogelijk gekocht, aangezien ik niet veel TV kijk, en alleen maar films/DVDs etc kijk.
Beeld is goed genoeg, vooral omdat straks de films over de beamer worden bekeken. Daarom zal er voorlopig ook geen LCD of plasma aan de muur komen. Vindt de kwaliteit voor TV nog steeds bar slecht, en dat is net het enige wat ik op mijn TV kijk ;)

Na veel gehannes met CRTs ben ik toch overgestapt op de digitale beamers. Ik weet dat de CRTs mooier zijn, maar was niet goed te doen op mijn zoldertje ... en nu krijg ik die niet aan het plafond ... Mocht ik oooooit verhuizen en een kamer overhebben, komt er wel eentje terug ... maar tot dan voldoet deze Sanyo Z2 zeker wel.

Binnenkort dus ook het scherm beneden, er moet alleen een nieuw scherm komen, ik kan alleen nog niet kiezen wat ik wil. Dat komt dus nog.

Afstandbedieningen:
Marantz RC3200 (werkt op alle marantz apparatuur)
Kameleon All-In-One 6 (voor de TV, DVD speler en Beamer)

Ik gebruikte voorheen alleen de kameleon, maar de AB die bij de SR5200 zit, kan ook alle andere Marantz apparatuur aansturen. En deze werkt daar NET iets beter voor dan de kameleon. Deze wordt nu vooral voor de TV en DVD speler gebruikt, en straks voor de beamer.

Aardig wat leesvoer ... alleen nog geen fotos. Deze komen vanavond of morgen. Heb ze wel gemaakt al, maar ze staan nog op de camera.
Samsung PS50B850 - Emotiva EMC-1 - 3x Marantz MA500 - 3x Marantz MA700 - Fronts: Vifa Vivace '94 - Rears: Vifa Filligran - Center: Vifa Surround-2

Sander Nooy

Goed, zoals belooft .... FOTOS!

Als eerst het aanzicht zoals ik op dit moment films kijk op de TV.


Met de goedkope Cyberhome en XboX. Aan de zijkant staat de PS2.
De Center speaker staat nu absoluut verkeerd en straalt naar boven, deze wordt straks gecentreerd als het projectiescherm er hangt.
En dan netjes aan de muur, zodat het geluid je tegemoetkomt ;)

De rears staan op de vensterbank, niet de meeste ideale plaats, maar helaas heb ik verder geen ruimte om de bank naar voren te schuiven. Moesten maar eens kijken naar de uitbouw ;) >:D

Dan het rack met de audio apparatuur.


Van boven naar beneden, Pioneer PL12D II, Marantz CD67SE, Marantz PM66SE, Marantz SR5200 en de Compaq HTPC. Dit alles zit met VLS interlinks aan elkaar vast. Geen superdure kabels maar stukken beter dan de dropvetertjes. Wellicht komen daar ooit nog DIY interlinks.

Binnenkort ga ik de Marantzen even onder handen nemen, wat ik dan zowieso ga doen is de voedingsstekker vervangen. Dan maak ik van de losse componenten nog even wat fotos. Maar het staat net, dus ik laat het even staan ;)
Samsung PS50B850 - Emotiva EMC-1 - 3x Marantz MA500 - 3x Marantz MA700 - Fronts: Vifa Vivace '94 - Rears: Vifa Filligran - Center: Vifa Surround-2

Sander Nooy

#2
Vorig weekend dus de laatste aanwinst opgehaald en opgeleukt ... of zoals het uiterst populair nu wordt gezegd ... gepimpt ;)

Hij was in vreselijke verftstaat.





Het Pioneer logo was ook niet meer te redden, kreeg hem door de verf niet goed van de behuizing af.
Die heb ik opgevuld met kneedbaar hout, drie lagen zodat het goed opgevult was.
Mocht iemand een plastic Pioneer logo hebben liggen, en er vanaf willen ... laat dat maar weten ... ben wel geinteresseerd ;)

Platenspeler zonder behuizing, in zeer goede staat. Lekker simpel, kan eigenlijk niks stuk aan gaan ;)


En de onderkant. Hier heb ik direct een andere voedingstekker aangemaakt, niks speciaals. Maar iig een die past.


En de kap, in redelijke staat. Aardig wat krassen, maargoed, de kap zat er nog bij ... dat is soms al heel wat ... vooral als het apparaat al meer dan 30 jaar oud is ;)
Erg leuk was dat de originele handleiding er nog bij zat, die was in bijna nieuwstaat O0



Toen zelf aan de ververij, eerst grijze grondverf en toen drie lagen glanzende zwarte verf.



De onderplaat waar de speler op stond was een 2mm spaanplaatje, dat kon vast beter dacht ik. Had al meerdere aanpassingen aan aandere platenspelers gezien, dus even kijken wat ik nog voor hout had liggen. 18mm MDF, die gelijk door de Gamma op maat laten zagen en zwart gemaakt. Deze moet er nog wel onder. Maar de zijkanten moeten nog minimaal 1 laagje zwart, MDF zuigt de verf echt OP ::)

En hier is de platenspeler 95% af ... de onderplaat moet er nog onder, maar daar moet ik nog even aan gaan zitten. Denk dat ik die dit weekend er even onder schroef.



Binnenkort de platenspeler afstellen met deze plaat, vond ik in de kringloopwinkel voor een eurootje 8)

Samsung PS50B850 - Emotiva EMC-1 - 3x Marantz MA500 - 3x Marantz MA700 - Fronts: Vifa Vivace '94 - Rears: Vifa Filligran - Center: Vifa Surround-2

DVDGuy

Leuk om te zien hoe je de Pioneer "gepimpt" hebt  O0
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

molle

STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

DA BoSS

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Sander Nooy

Bedankt O0

Was ook leuk om te doen. Ziet er in het echt nog strakker uit hoor ;)
En ik weet dat de platenspeler geen match is voor de betere merken, maar dit is een ZEER leuk instapmodel :P

Ga van het weekend ook aan de gang met de marantzen, kijken of ik de voedingskabel kan upgraden naar iets beters.
Maak ik direct wat fotos van de losse apparatuur en de binnekant.

En in de zeer nabije toekomst komt het scherm er, denk zo eind februari. De beamer en beugel heb ik al een tijdje in mijn bezig.
Daar zal ik ook nog eens wat fotos van plaatsen.
Samsung PS50B850 - Emotiva EMC-1 - 3x Marantz MA500 - 3x Marantz MA700 - Fronts: Vifa Vivace '94 - Rears: Vifa Filligran - Center: Vifa Surround-2

BjornV

Kerel,

Moet echt binnenkort even komen luisteren als ik alles zo voorbij zie schuiven hier.  O0

Spreek je

Meridian 861v4
Meridian G55
Rega P3 24 - Goldenote Babele element
Oppo 103

Sander Nooy

Dat moet je zeker ... is echt wereld van verschil met wat er eerst stond ;)

EN hopelijk komt deze week de dB meter binnen ... kunnen we alles eens goed instellen.
Vooral de subwoofer, want die staat absoluut niet goed ingesteld.

Vergeet niet wat eigen CDs mee te nemen :P
Samsung PS50B850 - Emotiva EMC-1 - 3x Marantz MA500 - 3x Marantz MA700 - Fronts: Vifa Vivace '94 - Rears: Vifa Filligran - Center: Vifa Surround-2

take5

Ik vond het anders wel een ideaal filmzoldertje... Maar wat mot dat mot natuurlijk  ;D Geinige TV trouwens, die had ik ook!

Sander Nooy

Was het ook wel hoor ... heb er veel plezier gehad ... maar toch ... samen met je vrouw op de bank een filmpje kijken is toch NET iets leuker ;)

En straks ook GOED geluid en GROOT beeld beneden ... dan heb ik alles wat ik wil ... nouja ... ::) ;D
Samsung PS50B850 - Emotiva EMC-1 - 3x Marantz MA500 - 3x Marantz MA700 - Fronts: Vifa Vivace '94 - Rears: Vifa Filligran - Center: Vifa Surround-2

graafke


BjornV

Vandaag even met Sander zijn cd speler op mijn set gehad , verschillende cd's gedraaid.

Speler klinkt met sommige cd's totaal anders als mijn gemodde Denon 2910 , en bepaalde cd's is het verschil niet zo heel groot. Wel heel leuk om te doen! Volgende keer naar Sander met mijn dvd speler onder mijn arm.

1 ding is zeker , de soldeerbout gaat er nog wel in in die speler hehehehe
Meridian 861v4
Meridian G55
Rega P3 24 - Goldenote Babele element
Oppo 103

Sander Nooy

Was inderdaad leuke mini-shootout ... Maar de Marantz bleef op de achtergrond.
Vooral met de BASS en helderheid. Dit moet wel opgelost kunnen worden met een aantal modificaties.
(aanpassen voeding(12v) / betere opamps en eelcos / bypass Marantz HDAM)

Volgende week een lijstje met componenten neerleggen bij de lokale electroboer en aan de solderij :)

Wel heb ik de voedingskabel van de PM66SE en CD67SE aangepast. Fotos volgen nog. Moet er nu vandoor ;)
Samsung PS50B850 - Emotiva EMC-1 - 3x Marantz MA500 - 3x Marantz MA700 - Fronts: Vifa Vivace '94 - Rears: Vifa Filligran - Center: Vifa Surround-2

Sander Nooy

Hier de CD speler met nieuwe stekker. Binnenkant ziet er zo lekker "makkelijk" uit :P
Samsung PS50B850 - Emotiva EMC-1 - 3x Marantz MA500 - 3x Marantz MA700 - Fronts: Vifa Vivace '94 - Rears: Vifa Filligran - Center: Vifa Surround-2

Sander Nooy

En de stereo versteker. Ziet er ook zo simpel uit vergeleken met mijn AV receiver :-X
Samsung PS50B850 - Emotiva EMC-1 - 3x Marantz MA500 - 3x Marantz MA700 - Fronts: Vifa Vivace '94 - Rears: Vifa Filligran - Center: Vifa Surround-2

Sander Nooy

CD speler is nog iets verder gemodificeerd ook. Ik heb de HDAM schakeling verwijderd, bypass eigenlijk.

Vond de bass TE aanwezig en te boemerig. Dat is nu weg. Maar het kan nog beter. Dat komt later. Ben allang blij dat alles nog werkt :-X
Samsung PS50B850 - Emotiva EMC-1 - 3x Marantz MA500 - 3x Marantz MA700 - Fronts: Vifa Vivace '94 - Rears: Vifa Filligran - Center: Vifa Surround-2