Scheidingsfilter JBL L20T aanpassen [operatie geslaagd]

Started by Douma, April 26, 2009, 13:56:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Douma

#25
Quote2x68uF is precies 133uF  ;)

Deze ontgaat mij even.

Edit: Als ik de PX range bekijk kan ik ook 3,3 uF + 5,6 uF gebruiken.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

dre73

oeps even verkeerd gekeken ::)

het gaat dus om de 9uF=6.8 en 2.2 toch
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Douma

Quoteoeps even verkeerd gekeken Roll Eyes

het gaat dus om de 9uF=6.8 en 2.2 toch

Ik kwam op mijn waarden uit door een eerdere post van miracle:

QuoteMet bovenstaande waarden krijg je met verschillende plaatgrootten te maken, wat looptijdverschillen kan veroorzaken, en je kan gaan horen. Neem condensatoren die je parallel zet altijd van zo dicht mogelijk bij elkaar liggende waarden, zoals ik in de vorige post aangaf dus.

"Nothing lasts, but nothing is lost."

dre73

zo kunnen we er meer:
volgens tony gee(en mij ;D)

QuoteMaking a capacitor using about 90% Clarity Cap SA and about 10% Mundorf Supreme works very well, this opens up the top end just nicely without altering anything else. I find the Clarity Cap SA a nice alternative in the upper range capacitors especially when cost is an issue

daarintegen is miracle zeker iemand die er wel `wat`van weet ;)

maar geloof me dat gaat prima,kom anders maar even luisteren(zit er nu toch ::))
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Douma

Twee verschillende meningen dus. :) Prima, dan maakt het voor mij niet uit aangezien ik het in dit geval zelf zal moeten ervaren. Vanavond maar eens even een bestelling plaatsen. Nu eerst maar even de buitenlucht opzoeken en een stukkie gaan fietsen.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Zo, de bestelling is de deur uit. Wat ik mij nu nog afvraag is of ik de interne bekabeling ook meteen moet vervangen. Het gaat maar om kleine stukjes kabel, dus om de kosten hoef ik het niet te laten. Aan de andere kant moet ik misschien eerst eens afwachten wat de filtermodificatie doet, om vervolgens te gaan kijken of ik de interne bekabeling ook wil vervangen.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Vandaag heb ik de onderdelen binnengekregen. Zodra ik tijd heb zal ik de filters onder handen gaan nemen. Ik post er dan uiteraard een verslagje van.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

QuoteIk post er dan uiteraard een verslagje van.

Deze belofte kan ik jammer genoeg niet nakomen. Ik had vanavond tijd, maar geen fototoestel bij de hand. Misschien dat ik later nog een foto van het resultaat post. De operatie is in ieder geval geslaagd. De JBL's zitten weer in elkaar en er kom nog steeds geluid uit.;D

Over de klank ga ik nog niet veel zeggen. Eerst maar eens rustig in laten spelen. De eerste indrukken wil ik jullie alleen niet onthouden. Het hoog is wat volume betreft stukken beter in balans met de rest. Wat me verder opvalt is dat er meer "gelaagdheid" in het midlaag te horen lijkt te zijn. Verder durf/kan/wil ik nog geen andere uitspraken doen. Tijd zal het leren.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Miracle.

Quote from: Douma on May  7, 2009, 22:00:06
Deze belofte kan ik jammer genoeg niet nakomen. Ik had vanavond tijd, maar geen fototoestel bij de hand. Misschien dat ik later nog een foto van het resultaat post. De operatie is in ieder geval geslaagd. De JBL's zitten weer in elkaar en er kom nog steeds geluid uit.;D

Over de klank ga ik nog niet veel zeggen. Eerst maar eens rustig in laten spelen. De eerste indrukken wil ik jullie alleen niet onthouden. Het hoog is wat volume betreft stukken beter in balans met de rest. Wat me verder opvalt is dat er meer "gelaagdheid" in het midlaag te horen lijkt te zijn. Verder durf/kan/wil ik nog geen andere uitspraken doen. Tijd zal het leren.

Goed te lezen dat je het nu al beter vind klinken. Geef de nieuwe onderdelen nog wat tijd, zeker een uur of 100, voordat je je definitieve conclusie trekt.
Mijn laatste filterupgrade wilde ik na 20 uur spelen haast weer uit de kast halen en het oude terugbouwen. Gelukkig heb ik dat niet gedaan maar heb ik het nog 2 dagen door laten draaien. :o Dat zit er nu dus nog in. :bigsmile:

Douma

QuoteGoed te lezen dat je het nu al beter vind klinken. Geef de nieuwe onderdelen nog wat tijd, zeker een uur of 100, voordat je je definitieve conclusie trekt.
Mijn laatste filterupgrade wilde ik na 20 uur spelen haast weer uit de kast halen en het oude terugbouwen. Gelukkig heb ik dat niet gedaan maar heb ik het nog 2 dagen door laten draaien.  :o Dat zit er nu dus nog in.  :bigsmile:

Ik ga het zeker nog even de tijd geven. Alhoewel, de tijd geven... klinkt wat negatief. Ben er nu al tevreden over. Of het moet zo zijn dat het slechter wordt gedurende het inspelen. Maar daar geloof ik niet zo in.:)
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Interficior

Quote from: Miracle. on April 26, 2009, 17:31:44
Ik ben niet zo'n voorstander van bypass condensatortjes. De plaatgrootte is zoveel kleiner dan van de grote condesator ernaast dat je looptijdverschillen krijgt. Sommige mensen vinden dat mooi klinken, ik niet.
Kun je hier wat meer over vertellen? Ik kan er weinig over vinden en ik kom niet veel verder dan parasitaire weerstandeffecten of iets dergelijks. Buiten het feit natuurlijk met elko's waar je een kleintje parallel aanzet, maar dat is om spoelwerking in hoogfrequent gebied (pakweg 50kHz) te onderdrukken.
Take it or lease it

Miracle.

Quote from: Interficior on May 12, 2009, 13:43:45
Kun je hier wat meer over vertellen? Ik kan er weinig over vinden en ik kom niet veel verder dan parasitaire weerstandeffecten of iets dergelijks. Buiten het feit natuurlijk met elko's waar je een kleintje parallel aanzet, maar dat is om spoelwerking in hoogfrequent gebied (pakweg 50kHz) te onderdrukken.
Het KAN idd spoelwerking in het hoogfrequentgebied onderdrukken, maar kan ook een veel groter probleem veroorzaken.
Door de verschillen in plaatgrootte kun je looptijdverschillen in verschillende frequenties, in het hoorbare gebied, veroorzaken met zo'n bypass condensatortje.
Doet dus het zelfde als dat je met 2 ver van elkaar verschillende condensatoren 1 waarde gaat maken.
Als je voor bijvoorbeeld voor 10uF een 1,8 en 8,2 gaat gebruiken, omdat er geen 10 voorhanden is krijg je die zelfde effecten.
Het zal geen groot effect hebben, maar iig groter dan de effecten die je weg probeerd te nemen met zo'n bypass. De effecten die je weg probeerd te nemen zitten, zoals je zelf al aangaf in het hoogfrequent, ver boven de gehoorgrens dus. De looptijdverschillen die je door verschillende plaatgroottes gaat creëren zitten IN het gebied wat hoorbaar is.

Interficior

Quote from: Miracle. on May 12, 2009, 21:54:03
Het KAN idd spoelwerking in het hoogfrequentgebied onderdrukken, maar kan ook een veel groter probleem veroorzaken.
Door de verschillen in plaatgrootte kun je looptijdverschillen in verschillende frequenties, in het hoorbare gebied, veroorzaken met zo'n bypass condensatortje.
Doet dus het zelfde als dat je met 2 ver van elkaar verschillende condensatoren 1 waarde gaat maken.
Als je voor bijvoorbeeld voor 10uF een 1,8 en 8,2 gaat gebruiken, omdat er geen 10 voorhanden is krijg je die zelfde effecten.
Het zal geen groot effect hebben, maar iig groter dan de effecten die je weg probeerd te nemen met zo'n bypass. De effecten die je weg probeerd te nemen zitten, zoals je zelf al aangaf in het hoogfrequent, ver boven de gehoorgrens dus. De looptijdverschillen die je door verschillende plaatgroottes gaat creëren zitten IN het gebied wat hoorbaar is.
Ja, dit verhaal heb je min-of-meer reeds uiteengezet. Echter ben ik benieuwd wát de looptijdverschillen veroorzaakt en wat de orde van grootte is. Ook ben ik benieuwd naar het meettechnische verschil dan.
Take it or lease it

Miracle.

Quote from: Interficior on May 12, 2009, 22:06:28
Ja, dit verhaal heb je min-of-meer reeds uiteengezet. Echter ben ik benieuwd wát de looptijdverschillen veroorzaakt en wat de orde van grootte is. Ook ben ik benieuwd naar het meettechnische verschil dan.
Meettechnisch kan ik je niet zo de getallen van geven. Ik heb het jaren terug eens in boeken gelezen, en van mensen waar ik het van geleerd heb (Harman groep/Revel/JBL) zo gehoord.
Heb me er eigenlijk niet veel verder in verdiept, enkel dat ik in de praktijk ook wel eens uitgeprobeerd heb met verschillende grootte en bypass C's, wat mij niet goed beviel. Doordat de verschillende frequenties niet lekker meer op elkaar aansloten.

In een kleine condensator zit automatisch ook kleinere platen als in grotere. Door het verschil in grootte van die platen.....enz. Dat had ik dus al verteld.
Is op het net ook voldoende info over te vinden lijkt mij.

Douma

Kwestie van proberen lijkt me. Op dit moment heb ik de bypass condensators eruit gelaten. Zodra de boel ingespeeld is en ik "gewend" ben aan het geluid zal ik deze eens terug plaatsten. Ben benieuwd of ik dit verschil hoor.

Wat me tot nu toe erg opvalt aan deze "tweak" is de toename in ruimtelijkheid. Het geluidsbeeld is een stuk groter geworden. Tevens is er meer gelaagdheid/detail in het mid/laag te horen. Naast het iets tammere hoog ten opzichte van ongemodificeerd is dit voor mij een goede upgrade geweest. Deze gaan voorlopig niet de deur uit. Maar ja, dat soort dingen heb ik mezelf al vaker horen zeggen.;D
"Nothing lasts, but nothing is lost."