Bouw van Serious Sub "The Matrix"

Started by hsantifort, January 28, 2007, 16:59:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hsantifort

Quote from: FFF on January 30, 2007, 15:39:14
Even iets anders: mag ik vargen wat deze unit kost en waar je deze gehaald hebt?

Ik heb de open blaffe's van Tony gezien (en gehoord) op een diy meeting.
Heel bruut gezicht (hij heeft (of had) er 2  >:D O0
Ze zijn op diverse adressen te koop en de prijzen lopen behoorlijk uiteen maar ik heb hem bij n-joymusic gekocht en hij kost nu 640,- maar er zijn ook andere opties zoals Polen (560,- incl.  verzend kosten), Engeland. Als je er echt 1 of 2 wilt hebben dan zou ik even hier en daar onderhandelen..................

hsantifort

Over het lood komt een laag van 12mm MDF als afwerking (en om loodvergiftiging tegen te gaan  ;D)

hsantifort

Over de voor-en achterkant (waar geen lood zit) komt ook een laa van 12mm MDF en de voorkant heb ik uit 2 stukken pas gemaakt om de facetten van de speaker heen. Daarna is daar weer een laagje van 44mm MDF op gelijmd wat ik nu met de kantenfrees mooi pas kon maken.

Arno P

Ik moet zeggen dat ik zelden zo'n goede forumbinnenkomer heb gezien  ;)

hsantifort

Dank je Arno, maar ik ben wel van de zomer al begonnen weet je nog  :)

Voor de afwerking heb ik toch maar besloten om alle kanten af te ronden, de zijkanten grof en de voor- en achterkanten wat fijner. Toen ik bezig was met de onderkant met een klein afrondingsfreesje (zat standaard bij m'n bouwmarktfrees) liep het geleidingslagertjes in de soep (geen soup !!) waardoor ik wat extra plamuurwerk verkreeg :'(

hsantifort

Nou nog eentje dan, hier staat de kast voor de 2de maal in de grondverf, de volgende laag meng ik witte grondverf met matzwarte lak en dan natuurlijk weer goed schuren met waterproof. Als dat gedaan is dan volgende week 2x lakken en daarna met transparante hoogglanslak uit een bus spuiten. Probeer ik eerst op de onderkant natuurlijk, maar we gaan het zien.

Groeten
Hans

FFF

Ik zou je een polyester lak aanraden.

Het is even zoeken op dit forum, maar het is de enige mannier om (voor mij dan) tevreden te zijn met het resultaat.

Met normale verf kun je uren schuren plamuren etc, uiteindelijk heb je nog steeds naden (al dan niet naar de eerste wisseling van vochtigehid en temperetuur).

geenius

#32
Quote from: FFF on January 30, 2007, 16:18:38
Alles beweegt waarschijnlijk, behalve de conussen...  >:D

Jammer dat het thema de inetragtie in het geluid was tijden de DIY dag in Breda, had ze best willen horen knallen :)

Een veel gehoord vooroordeel.  >:D Het gaat bij deze subs juist om kwaliteit en niet de kwantiteit, het eind resultaat is dat van een ongelofelijk vanzelfsprekend, kleuringsvrij en makkelijk klinkend laag. Een tastbaar laag die de grootte van het acoustisch beeld vergroot zowel in de breedte als in de diepte en het spectrum van de hoofdluidsprekers naar onderen toe uitbreidt. Een subwoofer die je niet hoort, maar alleen ervaart als een enorme verrijking van de muziek waardoor de emotie en de boodschap van de componist nog duidelijker overkomt.  O0 En als er sub-sonisch geweld in de opname zit, dan is dat natuurlijk wel genieten!  ;D

Raphie

Quote from: geenius on January 31, 2007, 09:18:50
Een veel gehoord vooroordeel.  >:D Het gaat bij deze subs juist om kwaliteit en niet de kwantiteit, het eind resultaat is dat van een ongelofelijk vanzelfsprekend, kleuringsvrij en makkelijk klinkend laag. Een tastbaar laag die de grootte van het acoustisch beeld vergroot zowel in de breedte als in de diepte en het spectrum van de hoofdluidsprekers naar onderen toe uitbreidt. Een subwoofer die je niet hoort, maar alleen ervaart als een enorme verrijking van de muziek waardoor de emotie en de boodschap van de componist nog duidelijker overkomt.  O0 En als er sub-sonisch geweld in de opname zit, dan is dat natuurlijk wel genieten!  ;D

Klinkt een beetje als m'n SVS  ;D
JBL PRX Power!

Bart_M


Raphie

Quote from: hsantifort on January 30, 2007, 21:08:07
Nou nog eentje dan, hier staat de kast voor de 2de maal in de grondverf, de volgende laag meng ik witte grondverf met matzwarte lak en dan natuurlijk weer goed schuren met waterproof. Als dat gedaan is dan volgende week 2x lakken en daarna met transparante hoogglanslak uit een bus spuiten. Probeer ik eerst op de onderkant natuurlijk, maar we gaan het zien.

Groeten
Hans

Lijkt een beetje op de nieuwste MIELE, is die echt zo groot als een wasmachine ?
JBL PRX Power!

geenius

Quote from: Raphie on January 31, 2007, 10:19:21
Lijkt een beetje op de nieuwste MIELE, is die echt zo groot als een wasmachine ?

Kwa breedte en diepte wel, alleen is ie minder hoog. En het "deurtje" is een stuk groter.  ;D

BernHardN

Ik denk dat waneer je wat harder bij film speelt, je serieuze schade kan aanrichten in huis

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

sphere

Quote from: geenius on January 31, 2007, 10:54:32
Kwa breedte en diepte wel, alleen is ie minder hoog. En het "deurtje" is een stuk groter.  ;D
Straks ga je nog beweren dat hij is uitgerust met SoftCare(tm)  ;D
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

hsantifort

Quote from: BernHardN on January 31, 2007, 13:26:30
Ik denk dat waneer je wat harder bij film speelt, je serieuze schade kan aanrichten in huis
Je bedoelt scheuren in stucwerk e.d.? Persoonlijk denk ik dat het wel meevalt aangezien je de woofer qua db's net zo hard mee laat spelen als je hoofdluidsprekers. Hooguit rinkelen er wat meer kopjes en glazen  >:D ;D
Heb wel gemerkt dat sommige mensen de sub veel te hard zetten zodat het geheel totaal niet meer in verhouding is, leuk voor sommige film-effecten maar voor de rest  :-\

Erik van Voorst (in memoriam)

#40
Ik heb gemerkt dat als je de sub niet alleen met een dB meter afstelt maar beter nog met mooie muziek in je HT...
dat de integratie perfect kan zijn.......leuke bonus is dat als hij tijdens een spannende scene er INEENS inkomt..... de verrassing enorm is....>:D >:D

Bijgaand een trots plaatje van mijn zelfbouw sub der subs....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hsantifort

Erik, toevallig ben jij de aanleiding geweest met al je schitterende bouwwerken om zelf een sub te bouwen (heb je ooit nog een pm gestuurd met wat vragen :) ) maar jah rond die tijd kwam de Velodyne SMS uit en las ik waar Tony mee bezig was, dus na veel lezen gekozen voor deze oplossing.

De center van jouw staat ook nog op mijn verlanglijstje, maar dan zal ik ook voor mijn hoofdluidsprekers naar Thiel speakers moeten om een homogeen geluid te houden?? Ach er moet altijd iets te wensen over blijven  ::)

Erik van Voorst (in memoriam)

Wat leuk...

Ik hoop dat ik beleefd heb terug geantwoord ..in dat drukke mailtijdperk  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mikeske

Ben benieuwd naar het eindresultaat, wordt volgens mij een mega sub  >:D
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

fgroen

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

hsantifort

excuses mensen, ik ben er helemaal uit geweest, onderhoud huis, tuin,  schuur bouwen enz. enz.

Maar fgroen hij doet het inderdaad redelijk in combinatie met de SMS-1 bij lage volumes, probleem wat ik heb is versterker vermogen, ik gebruik nu een oude Denon versterker die maar 75 Watt afgeeft en dat is duidelijk veel te weinig. Ben aan het "sparen" voor een ucd700 en ik moet nog een front verzinnen voor de kast, hoewel het er wel indrukwekkend uitziet met zo een 22" speaker.

Zodra ik van de winter wat meer tijd heb zal ik dit onderwerp netjes afronden uiteraard nog wat fototjes erbij

fgroen

Cool. Da's goed om te horen.  8)

Ik kijk uit naar je vorderingen, dit projekt is te mooi om in de vergetelheid te geraken.   :-*
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik zou ook zeker de 2e hands markt afstruinen....ik ben op die manier tegen een El cheapo Carlsbro van 1000Watt gebrugged gelopen.....deze won het glansrijk van een Krell KSA 50....een veel mooier vloeiender fundament....en bij explosies ;D ;D :-X >:D

De Krell is natuurlijk nooit meer het huis uitgegaan an staat nu heerlijk over mijn fronts...daar presteert hij natuurlijk behoorlijk beter...

Moraal....juist de mega versterkers..veel watts per euro...is mijnsinziens hier the way to go... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Godtoh

Inmiddels 2008...
Hoe staat het ervoor?
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

hsantifort

Het project heeft lange tijd stilgestaan, voornamelijk door wat tegenslagen. Defecte projector lamp, vaatwasser, wasmachine, CJI  >:(

Heb uitgebreid gekeken naar class D versterkers o.a. Hypex, ZAP, Coldamp en ben best wel overtuigd geraakt van de kwaliteit gezien de vele positieve berichten. Zijn allen indien je veel vermogen verlangt best wel aan de prijs, behalve de Coldamp die een bridged AMP setje aanbiedt voor 365,- ex.

Om nu toch maar zo snel mogelijk van start te kunnen gaan volg ik de raad van Erik op en ga toch maar op zoek naar een goede PA.
Ben aan het bieden op een Crown XLS 620 (1200 W aan 8 Ohm) en mocht ik ooit veranderen naar een class-D amp, dan raak je de Crown ook zo weer kwijt.