Bouw van Serious Sub "The Matrix"

Started by hsantifort, January 28, 2007, 16:59:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hsantifort

Hallo,

van de zomer ben ik begonnen met de bouw van een subwoofer (heb niet zo veel tijd over) en aangezien hier geweldige projecten verwezenlijkt worden, wil ik op deze manier ook graag mijn bijdrage leveren.
Op het zelfbouwaudio forum post ik ook, maar volgens mij leest niet iedereen beide.

Het ontwerp is van Geenius, de speaker is een PD.2150 jawel 21" en de kast is berekent op 110ltr zodat je ongeveer op een Q=0.55 uitkomt.
Dit is em dan:

hsantifort

Alle wanden zijn van 18mm MDF en om het geheel wat stevigheid te geven is dit alles dubbel gedaan, dus 36mm. Tegelijkertijd ben ik aan de bracing begonnen. Dit was eigenlijk het meeste werk, aangezien ik geen goede gatenzaag van 10cm heb is dit met de frees gedaan.

Eerst even een malletje gemaakt waarmee een kleine radius gemaakt kan worden. Daarna alle gaten met de frees afgerond en vervolgens in elkaar gelijmd.

Probeerde nog wat foto's toe te voegen, maar dan crashed IE  ??? Iemand enig idee waarom

Groeten
Hans

dre73

en waar gaat dat mee aangestuurd worden 8)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

hsantifort

Voor de EQ heb ik een Velodyne SMS en voor de versterking ben ik van plan om een UcD700 aan te schaffen, zou toch redelijk moeten lukken zo? De reden dat je een flinke versterker nodig hebt zit hem vooral in het feit dat ik hem zowel voor muziek als voor film wil gebruiken, dus om de laagste tonen weer te geven ga je met de EQ rond 18hz wat boosten maar de rest zal verzwakt worden om een mooi rechte grafiek te krijgen.
Geenius heeft 2 van deze woofers en gebruikt 2x UcD400, is misschien nog een optie maar zolang de sub nog niet helemaal klaar is wacht ik met aanschaf van de AMP(s)

vrgr
Hans

hsantifort

Het verlijmen van de wanden 2x 18mm

hsantifort

Het maken van de bracing

hsantifort

Daar ik geen gatenzaag van 10cm heb heb ik een mal gemaakt waarmee een kleine radius gefreesd kan worden. Waar dit forum al niet goed voor is  ;D

hsantifort

Alle gaten zijn netjes afgerond met de frees

hsantifort

Hier zie je dat kast en bracing verlijmd zijn, dus het begin is er

hsantifort

Om de wanden van de kast goed "dood" te krijgen worden alle zijwanden met lood bekleed. Om het lood goed vast te lijmen heb ik het eerst ontvet en daarna goed opgeschuurd. Daarna met witte houtlijm (watervast) ingesmeerd en het zit muurvast.
De kast was al zwaar maar nu is ie helemaal niet meer te tillen

Arno P

Wat verwacht je dat het lage -3dB punt gaat worden?

hsantifort

Arno,

rond de 17Hz moet te doen zijn, voorlopig heb ik met een testkast gewerkt en voor de versterking had ik allen maar een oude Denon 75W versterker daarmee kreeg ik een respons van +/- 0,5 db vanaf zo'n 20Hz.
Tony heeft echter een rechte grafiek vanaf 15-17Hz met behulp van de UcD400 van Hypex , die hij even geleend had van Sander Sassen als ik het goed heb.

VrGr
Hans

fgroen

Supergaaf bouwwerk zeg!!

Wat betreft frequentie respons: die woofer gaat toch niet tot 17 Hz??

Fs=22 Hz, dus je zult in een gesloten kast allicht een stuk hoger uitkomen. Ik heb nu geen simulator bij de hand, maar ik schat dat je to ong. tussen de 35 en 40 Hz uitkomt.

Of doel je op een frequentie respons na "bass anhebung"? Er is natuurlijk ruimschoots dynamische headroom (mits een stevige versterker voorhanden) om het laag op te krikken.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

geenius

#13
Quote from: fgroen on January 29, 2007, 10:04:29
Supergaaf bouwwerk zeg!!

Wat betreft frequentie respons: die woofer gaat toch niet tot 17 Hz??

Fs=22 Hz, dus je zult in een gesloten kast allicht een stuk hoger uitkomen. Ik heb nu geen simulator bij de hand, maar ik schat dat je to ong. tussen de 35 en 40 Hz uitkomt.

Of doel je op een frequentie respons na "bass anhebung"? Er is natuurlijk ruimschoots dynamische headroom (mits een stevige versterker voorhanden) om het laag op te krikken.

Na EQ vlak tot 20Hz en een -3dB punt van 15Hz. Let op dat de horizontale schaal 3dB is, dus in-room response van +-/0,5dB vlak.  :o De schaal verdeling in dB's is overigens niet absoluut, maar relatief.

dvd-fan

 ;) leuke referentie dat fietswiel op de foto. Wat een monster van een kast!
Robin
Zappitti one , Denon X2600H, Panasonic 4k TV, Phonar LS

Arno P

Quote from: hsantifort on January 28, 2007, 23:07:54
Arno,

rond de 17Hz moet te doen zijn, voorlopig heb ik met een testkast gewerkt en voor de versterking had ik allen maar een oude Denon 75W versterker daarmee kreeg ik een respons van +/- 0,5 db vanaf zo'n 20Hz.
Tony heeft echter een rechte grafiek vanaf 15-17Hz met behulp van de UcD400 van Hypex , die hij even geleend had van Sander Sassen als ik het goed heb.

VrGr
Hans

En welke geluidsdruk bij die 17dB?...105...115....120dB  :o ;D ;)

Interficior

#16
Quote from: Arno P on January 29, 2007, 22:02:09
En welke geluidsdruk bij die 17dB?...105...115....120dB  :o ;D ;)
Met een gevoeligheid van 99 dBW-1m-1 en een UcD 700 komt dat wel redelijk goed denk ik zomaar. Hoewel die UcD's niet zoveel gain hebben, maar dan heb je wel enorm veel controle.

Maar alleen die magneet al die net zo groot is als een 12" woofer en een spreekspoel met de afmetingen van een 6" woofer... humongous gewoon. :o
Maar dan heb je tenminste wel een woofer die compleet wegvalt in de muziek (niet in het zicht waarschijnlijk ;)) en niet zoveel vervormd, ook als er wat meer wordt gevraagd.

Hoe wordt hij afgewerkt trouwens? Ik ga zou voor een bottenafwerking gaan, dat geeft hem wat speciaals. (dat wordt de afwerking van mijn volgende speakers).
Take it or lease it

geenius

Quote from: Arno P on January 29, 2007, 22:02:09
En welke geluidsdruk bij die 17dB?...105...115....120dB  :o ;D ;)

Zonder enige vorm van EQ heeft de PD2150 een rendement van 78dB bij 20Hz met 1 watt in de gesloten kast met een Qtc van 0,5. Ter vergelijking: een Peerless XLS-12 scoort ongeveer 71dB  onder dezelfde omstandigheden.  :)

Bart_M

Krijg je geen compressie als het wat harder gaat?

BernHardN

Holymoly, weet de rest van de straat/stad hiervan :o

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

koen29

denon dcd-1550
denon PMA-2000R
audio static es100
W&M LS-01
dual 505-2

FFF

Even iets anders: mag ik vargen wat deze unit kost en waar je deze gehaald hebt?

Ik heb de open blaffe's van Tony gezien (en gehoord) op een diy meeting.
Heel bruut gezicht (hij heeft (of had) er 2  >:D O0

geenius

Quote from: Bart_M on January 30, 2007, 12:58:34
Krijg je geen compressie als het wat harder gaat?

Ik speel weliswaar met 2 stuks, maar zelfs met Jurassic Park op hoog nivo zie je de konussen amper bewegen.  :o Ik heb tot nu toe geen compressie kunnen ontdekken.

FFF

Quote from: geenius on January 30, 2007, 15:58:57
Ik speel weliswaar met 2 stuks, maar zelfs met Jurassic Park op hoog nivo zie je de konussen amper bewegen.  :o Ik heb tot nu toe geen compressie kunnen ontdekken.

Alles beweegt waarschijnlijk, behalve de conussen...  >:D

Jammer dat het thema de inetragtie in het geluid was tijden de DIY dag in Breda, had ze best willen horen knallen :)

hsantifort

Quote from: BernHardN on January 30, 2007, 13:15:19
Holymoly, weet de rest van de straat/stad hiervan :o

Nog niet want de kast is nog niet helemaal klaar  :)