SVS 12.2 Driver Parameters

Started by WMC, January 25, 2007, 15:12:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WMC

Omdat er verschillende SVS 12.2 drivers op de markt zijn geweest en er ook een aantal mensen hiermee wat wil bouwen -en ik er toevallig ook een heb liggen- heb ik de parameters van deze woofer even opgemeten. Het gaat hier bij mij om de SVS 12SF woofer (staat op het stickertje) uit 2004.

De volgende TS parameters zijn eruit gekomen:
Effective cone area                               Sd       510,71     cm²
Resonance frequency                             f0        28,00       Hz
Moving mass                                         Mms    157,23      g
Compliance                                           Cms     0,21         mm/N
Mechanical Q                                        Qm      9,91   
Electrical Q                                           Qe      0,71   
Total                                                   Qt   0,66   
Equivalent volume                                  VAS   74,84   l
Force factor                                          B*L   11,70   Tm

De parameters zijn bepaald door middel van een impedantie meting. Ik heb vooralsnog met 40 gram gemeten, omdat ik niet meer klei in huis had, als ik wat meer in huis heb zal ik nog eens meten, omdat ik nu net op de grens zat van 20% resonatiefrequentie verschil.

Ik hoop hiermee degenen die zo'n woofer thuis hebben liggen geholpen te hebben en dat de officiele dealer hier geen problemen mee heeft.

Groeten,

Tom
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Hanz71

Die dingen worden toch (ook) ingezet in BR-ontwerpen? Dan lijkt me een Qts van 0,66 een beetje hoog...

WMC

Voor zover ik weet wel, ik zal morgen van mijn werk wat meer kneedkit (klei) meenemen zodat ik de 2e resonatiemeting wat lager kan leggen en nog eens meten, misschien dat de berekening dan betrouwbaarder wordt.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

yorkie13

hoeveel klei moet je hebben, heb hier een hele polder vol liggen ermee
wel mooi gedaan, tijdje terug waren een aantal mensen op zoek naar deze parameters

WMC

Nog eens 40 gram ofzo ;). Morgen neem ik het mee van mijn werk.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Bart_M

Leuk om eens te zien. Zal eens een kastje simuleren en vergelijken met wat SVS aanbiedt.

WMC

Ik heb vandaag gemeten met 95 gram op de conus geplakt, maar de resonantie piek verschuift niet ten opzichte van die van 40 gram. Dit kan ik even niet verklaren om eerlijk te zijn. Heeft iemand hier een idee van of zou het gewoon onnauwkeurigheid zijn van de meetapperatuur door de lage frequentie?

Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

hthifi

Hi WMC,

Sorry for writing in english. I'm from Germany and understand a lot of the written dutch, but can not write it.  :(

I'm very interested in your measurement because I own two 12.2 driver. So I asked the people at www.hifi-forum.de about your problem with the measurement. One replys and says that the Mass should be higher than your 95 gram to get good results because the moving mass of the driver is so big.

Do you have an opportunity to measure again with a higher mass?

Greets
Stefan

WMC

Hi Stefan,

I got exactly the same results with 40 grams and 95 grams concerning the resonance peaks. I think the problem lies in the inacuracy of the measuring program at low frequencies. But I will try to get some other results if I can obtain some more clay to put on the cone. It'll propably take 2 weeks or so.

Greatings,

Tom
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R