Tele2 gaat concurrentie met kabel aan

Started by Marcel_T., January 24, 2007, 10:18:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marcel_T.

16/01/2007

Tele2 gaat vanaf vandaag met een grote reclamecampagne de strijd aan met de kabelsector. Het bedrijf wil niet meer concureren op prijs, maar als volwaardig nternet- en televisieaanbieder bekend staan. Een jaar geleden betrof het Tele2-aanbod nog 32 kanalen. Te weinig om de kabelsector in het nauw te drijven, zo bleek uit cijfers die het bedrijf presenteerde. Eind september had het televisieproduct ruim 100.000 klanten, van wie de helft ook het duurdere eredivisievoetbal afnam. Recentere cijfers wil Tele2 niet geven, omdat Versatel nog steeds een beursnotering heeft.

Directeur consumentenmarkt Günther Vogelpoel zegt ondanks de uitbreiding van het aanbod niet te willen niet meedoen aan de ,,kanalenrace" die nu gaande is tussen bedrijven als Essent, Casema en UPC. ,,Ik geloof dat Essent tegenwoordig meer dan honderd kanalen biedt. Uit onderzoek blijkt echter dat mensen meer dan 90 procent van de tijd kijken naar de tien Nederlandse zenders." Tele2 wil zich vooral met interactieve televisie onderscheiden van de kabelbedrijven. Met het nieuwe aanbod is het bijvoorbeeld mogelijk om programma's van de publieke omroepen en Talpa terug te kijken op je eigen televisie.

Bij tele2vision kan de klant kiezen uit drie pakketten; Bronze voor 2,95 p.m.(geen standaard TV zenders, alleen mogelijkheid films en voetbal te bestellen), Silver 7,95 p.m (met 16 zenders volgens de site)en Gold voor 14,95 per maand (volgens de site 42 zenders) Voor "Uitzending gemist" moet het Gold abonnement worden afgenomen.

Daarnaast is een abonnement op Tele2 compleet van 19,95 per maand noodzakelijk. Daarvoor krijgt de klant telefonie en internettoegang.

Voetbal
Tele2 gaat proberen om de tv-rechten voor het rechtstreeks uitzenden van eredivisievoetbal te behouden. Het Zweedse telecombedrijf wil meedoen aan de biedingsprocedure die later dit jaar van start gaat, zegt Günther Vogelpoel, directeur consumentenmarkt van Tele2.

De rechten zijn nu in handen van Versatel, het Amsterdamse telecom- en kabelbedrijf waarin Tele2 een belang van meer dan 80 procent heeft opgebouwd. Versatel betaalde 91,5 miljoen euro om drie seizoenen het voetbal te mogen uitzenden. Volgend jaar zomer lopen de rechten af.

Vogelpoel zegt serieus met de voetbalclubs, verenigd in de vennootschap ECV, te willen praten over de voorwaarden waaronder nieuwe licenties worden uitgeven. Dat is volgens hem ook noodzakelijk omdat Versatel nog altijd geld moet toeleggen op het voetbalaanbod.

Volgens Vogelpoel zijn de verliezen mede het gevolg van beperkingen aan de huidige licentie. Zo mag Tele2 geen sublicenties verkopen, hoewel het bedrijf 'tientallen miljoenen' heeft geïnvesteerd in het realiseren van de uitzendingen.

'Tele2 zou graag willen dienen als verkooporganisatie van de ECV', legt Vogelpoel uit. 'Het gaat erom dat je de rechten zo verkoopt dat zo veel mogelijk Nederlanders ernaar kunnen kijken. Dat betekent dat meer partijen de beelden moeten kunnen uitzenden. Je kunt beter honderd keer 1 euro vragen dan tien keer 5 euro. Als je nu een koude rekensom maakt, blijkt dat Versatel destijds toch te veel heeft betaald.'


Bron: http://www.digitalekabeltelevisie.nl/nieuws/
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650