cyburg needle met beter/ meer laag

Started by mipo, January 24, 2007, 09:28:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mipo

Graag wil ik deze needle gaan bouwen en het zal ook gelijk mijn eerste speaker bouwsel worden, maar...

ik lees her en der dat deze cyburg wat weinig laag produceert en voor stereo wat tekort komt.

Kan ik hier een hier een unit ,vergelijkbaar met de visaton, in kwijt met een dieper doorlopend laag zonder
in algehele geluidskwaliteit in te boeten ?
Ik heb begrepen dat dit ontwerp zoiezo al met een visaton FRS 8  of een Tangband gebouwd kan worden dus
waarom ook niet met een derde alternatief ?

Of , als ik meer laag wil, kan ik dan beter voor een ander ontwerp kiezen ?   

Groet, max.



hifiman

Tsja het blijft een 1 driver systeem natuurlijk, daar kun je geen wonderen van verwachten qua laag want als je een grotere driver kiest dan die 8 inch dan zal dat weer resulteren in een slechtere hoogweergave..

fgroen

Quote from: mipo on January 24, 2007, 09:28:38
Graag wil ik deze needle gaan bouwen en het zal ook gelijk mijn eerste speaker bouwsel worden, maar...

ik lees her en der dat deze cyburg wat weinig laag produceert en voor stereo wat tekort komt.

Kan ik hier een hier een unit ,vergelijkbaar met de visaton, in kwijt met een dieper doorlopend laag zonder
in algehele geluidskwaliteit in te boeten ?
Ik heb begrepen dat dit ontwerp zoiezo al met een visaton FRS 8  of een Tangband gebouwd kan worden dus
waarom ook niet met een derde alternatief ?

Of , als ik meer laag wil, kan ik dan beter voor een ander ontwerp kiezen ?   

Groet, max.




Die dingen zijn "leuk voor het geld". Het kost werkelijk geen drol. Maar zoals gezegd, het blijft een 1-weg systeem. In feite is het een balans tussen wat je nog aan hoog weer kan geven, en wat je nog aan laag weer kan geven. Aan beide zijden van het spectrum moeten compromissen worden gesloten, en om het hoog niet helemaal aan de wilgen te hangen heeft consequenties voor het laag.

Je ziet zo links en rechts dan ook breedbanders in "meer conventionele" ontwerpen opduiken. Dus met tweeter erbij (FaTT, heb ik vanochtend geleerd), en eventueel ook nog uitgebreid met een (sub)woofer. Het enige voordeel dat je dan nog hebt is het feit, dat een breedbander makkelijk te filteren is omdat ze buiten de middenband heel vergeeflijk zijn.

Dus... als je op zoek bent naar een goedkoop projektje, dan zul je je verwachtingspatroon een beetje bij moeten stellen. Een wat dunner laag hoort daarbij. Speakertjes met dat conusoppervlak kunnen nu eenmaal maar een beperkte hoeveelheid lucht in beweging brengen. Eventueel kun je er nog een "preiswert" subwoofertje bijbouwen. Vooral de Duitsers hebben in dit gebied keus volop met Mivoc woofers en goedkope sub versterkers.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

mipo

Ok, bedankt voor de reacties.  Omdat het mn eerste projectje is denk ik dat ik voor needles ga met visaton units.

( tangbands, alleen te bestellen in Duitsland ? )


.. klopt het dat hier niet perse een filter nodig is ?

..  welke binnenbekabeling kan ik gebruiken ?


fgroen

Quote from: mipo on January 24, 2007, 10:48:30
Ok, bedankt voor de reacties.  Omdat het mn eerste projectje is denk ik dat ik voor needles ga met visaton units.

( tangbands, alleen te bestellen in Duitsland ? )


.. klopt het dat hier niet perse een filter nodig is ?

..  welke binnenbekabeling kan ik gebruiken ?



De man achter juoiga (Henkjan) heeft ook de Needles ontworpen (als ik me niet vergis) Daar kun je allerlei breedbandertjes krijgen, onder andere Tang Band.

Het Notch filter is niet per sé nodig, maar slaat wel de kwekkende eend een beetje plat.

Kwa kabel zou ik gewoon voor 1,5 - 2,5mm2 OFC luidsprekerkabel gaan. Kost ong Eur. 1,00 - 1,50 per meter.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

mipo

Mooi site van Henk Jan !

1e  boxje is klaar en snel even geluisterd:  niet slecht !  Wat een kastontwerp kan maken van een eenvoudig
speakertje.. geweldig.

Nog even over dat filtertje...  wil ik wel even proberen toch.

Kan ik hiervoor het  "ontwerp" gebruiken wat voor de tangband bedoeld is ??

Cheers, Max.

mipo

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen... ook met andere drivertjes enzo..

Is er trouwens ook een center en een sub die hier goed bijpassen ?

fgroen

Quote from: mipo on January 24, 2007, 20:47:43
Mooi site van Henk Jan !

1e  boxje is klaar en snel even geluisterd:  niet slecht !  Wat een kastontwerp kan maken van een eenvoudig
speakertje.. geweldig.

Nog even over dat filtertje...  wil ik wel even proberen toch.

Kan ik hiervoor het  "ontwerp" gebruiken wat voor de tangband bedoeld is ??

Cheers, Max.

Er staat in de Elektuur audio special een artikel (geschreven door Henk Jan) over de Needles. Daarin staan ook een hele reut alternatieve speakers en eventuele alternatieve notch filters.

Omdat ieder speaker zijn eigen eigenschappen heeft, zullen alle notch filters ook verschillen vertonen. Misschien zijn die in sommige gevallen verwaarloosbaar.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

mipo

Ok thanks FGROEN.  Ga ik zeker halen !


Foo

Quote from: mipo on January 24, 2007, 22:04:22
Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen... ook met andere drivertjes enzo..

Nog even geduld, heb alles al binnen, moet komende week alleen het MDF laten zagen.

Foo

Wowly

Ik ga vanavond de kasten voor cyburgs needle en de cyburgs stick in elkaar zetten. Ik heb de filters en de unit's (in mijn geval de omnes audio BB3.01 = geen hoogtoner meer nodig.....) al klaar liggen. Ben erg benieuwd naar het verschil tussen de stick en de needle.......

Ook heb ik nog een aantal centerkasten klaar staan om gelijmd te worden, zodat misschien mijn brakke TVgeluid wat opgepept kan worden.

Wowly

DualdudE

Quote from: fgroen on January 24, 2007, 17:06:14
De man achter juoiga (Henkjan) heeft ook de Needles ontworpen (als ik me niet vergis)

Je vergist je wel ;) Berndt Burghard aka Cyburgs, en Vandaar ook Cyburgs Needle, heeft ze ontworpen. Hier zijn thread over de Needle op een ander forum ;)
Monitor Audio GS-20, Silver Centre, Silver 2.
Marantz Cinema 70S (pre-/center), Arcam SA20 (front), Audiolab 6000A (rear).
UD-5005, Rotel RCD-1072, Pro-Ject Essential II.

fgroen

Quote from: DualdudE on February  7, 2007, 14:41:51
Je vergist je wel ;) Berndt Burghard aka Cyburgs, en Vandaar ook Cyburgs Needle, heeft ze ontworpen. Hier zijn thread over de Needle op een ander forum ;)

Ach, so.  ;D

Henkjan heeft er een artikel over geschreven.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

mipo

#13
Zijn ze dan


Foo

Cool  O0

En hoe vind je ze klinken?

Ik ben er nog steeds niet aan toe gekomen om mijn needles te bouwen.  :-X
Foo

mipo

Ze klinken prima en hebben een evenwichtig en natuurlijk klankbeeld. En.. wat je ook veel terugleest, de ruimtelijkheid
valt erg op. Eigenlijk vind ik het laag  nog het mooist; grappig genoeg, gezien de fragiele bouw.

Ik mis wel impact en rockmuziek is uit den boze. 

Wellicht ga ik binnenkort deze

http://www.jogis-roehrenbude.de/LS-Box/Fostex-Horn_Lukasz-Panek/Fullrange-Horn-FE103.htm

bouwen;  of anders een 'grote broer needle' , maar die moet ik nog vinden.


Dutchie

Ik ben ook van plan om de needle's te gaan bouwen om het geluid van m'n slaapkamer
5.1 setje wat beter te laten klinken. Zal het topic dus goed in de gaten houden en zelf
ook toevoegen als ik zover ben.
Huiskamer HT:  Samsung Q9F 75inch | Pioneer SC-LX801 | Pioneer UDP-LX500 | Kef iQ9 | Kef iQ6C | Kef iQ5 | Sub: SVS SB-3000 | Harmony One

mipo

Even terugkomend op de needles;  "het kwakende eendje" wat ik eerst nog niet hoorde begint me nu steeds meer op
te vallen. Ik weet niet of  je ( fgroen ) hierbij doelde op specifiek de needle in gebruik met de visaton ?

Mischien kan een filtertje uitkomst bieden ? Graag raad bij deze.

groet, max

Dutchie

Afgelopen week dus ook begonnen met de Cyburg needles. In Rotterdam de Tangband W3-871 gehaald (5 stuks) en de bijbehorende filters.
Daarna bij de lokale doe-het-zelf het kastmateriaal laten zagen en aan de slag gegaan.
Vind het een héél leuk project:




Na het passen meteen maar alle 4 de kasten in elkaar gezet. Dat ging sneller dan ik verwacht had. De houtlijm die ik gebruikt heb is de Bison Pro D2. Is in principe binnen 4 minuten droog, maar heb voor de zekerheid toch maar 20 minuten per deel gewacht.

Heb als dempings materiaal geen BAF gebruikt maar steenwol, gewoon omdat ik daar nog een hele rol van heb liggen.


Nadat ik de eerst 2 in elkaar had zitten natuurlijk meteen aangesloten want ik was toch wel ontzettend benieuwd naar het resultaat.


En zoals bijna iedereen reageert als ze de Needles voor het eerst horen: Wauw!! Je gelooft je oren bijna niet.
Dat dat uit zo'n klein drivertje kan komen. Natuurlijk mis je wel wat in de lagere regionen, maar met de subwoofer er subtiel bij
mis je dat ook niet.

De testopstelling ook nog even uitgebreid met de iQ 5's


Nu nog verder met de afwerking. Ik heb zelf geen bovenfrees, dus helaas kan ik de luidsprekers niet mooi laten verzinken, maar dat vind ik eigenlijk niet zo'n probleem. Ga alle kanten nog netjes afronden en dan met de plamuur en schuurpapier aan de slag.
Welke kleur het moet gaan worden is m'n vrouw nog niet uit. Ze wil ze eigenlijk 'kaal' laten totdat we verhuisd zijn en dan pas de kleur bepalen, maar dat vind ik zonde. Kan ze altijd over een jaar weer een ander kleurtje geven.

Ik hou jullie op de hoogte!
Huiskamer HT:  Samsung Q9F 75inch | Pioneer SC-LX801 | Pioneer UDP-LX500 | Kef iQ9 | Kef iQ6C | Kef iQ5 | Sub: SVS SB-3000 | Harmony One

Interficior

Als ik dit zo zie, zou ik een rol Elesgoflex kersen kopen en die erop gooien. Zwart speakerdoek ervoor en je hebt een professioneel ogende speaker. Jammer dat je de driver niet hebt ingefreesd, zo krijg je namelijk wel wat diffractie. Onder bepaalde hoeken heb je dus gigantische kuilen in je frequentiekarakteristiek.

Maar het ziet er wel netjes uit. :)
Take it or lease it

Dutchie

De 4 needles zijn klaar nu. Moet alleen nog de luidsprekers om gaan wisselen voor de magnetisch afgeschermde uitvoering. Maar dat komt aan het einde van de maand pas. Met de center speaker ben ik nog bezig. Foto's daarvan volgen later.

Huiskamer HT:  Samsung Q9F 75inch | Pioneer SC-LX801 | Pioneer UDP-LX500 | Kef iQ9 | Kef iQ6C | Kef iQ5 | Sub: SVS SB-3000 | Harmony One

PaulSQ

Maaruh zijn de kefs nu overbodig door deze???
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

mikekiwi

Quote from: Dutchie on June 11, 2007, 07:51:14
De 4 needles zijn klaar nu. Moet alleen nog de luidsprekers om gaan wisselen voor de magnetisch afgeschermde uitvoering.

Is dat wel nodig met de TV die ik op de foto's zie staan? Verder een leuk projectje en ik ben ook benieuwd of ze de Kef's gaan vervangen (en dus wat jouw mening over het kwaliteitsverschil is) of dat het voor een andere ruimte is....

Dutchie

Nee, ze zullen absoluut de KEF's niet gaan vervangen! Daarvoor missen de Needles toch wel wat.
Hoewel ik moet toegeven dat ze prima klinken, zeker in combinatie met een sub.
Ik heb deze gebouwd ter vervanging van deze luidsprekers:

Die zaten bij ons hightech HT systeem van het Kruidvat, wat we op de slaapkamer hebben staan


De centerspeaker moet nog verder afgemaakt worden, en die heeft toch echt een afgeschermde luidspreker
nodig! Hij komt onder de tv te liggen.
Maar de eigenlijke bedoeling is om m'n set in de huiskamer te upgraden ;D en dan de Pioneers naar
de slaapkamer te verhuizen 8). Maar dat gebeurt pas na de verhuizing. Voorlopig klinkt het met
de Needles prima op de slaapkamer.


Huiskamer HT:  Samsung Q9F 75inch | Pioneer SC-LX801 | Pioneer UDP-LX500 | Kef iQ9 | Kef iQ6C | Kef iQ5 | Sub: SVS SB-3000 | Harmony One

Henkjan_O

Quote from: fgroen on February  7, 2007, 16:37:01
Ach, so.  ;D

Henkjan heeft er een artikel over geschreven.

inderdaad  8)  (zie deze draad nu pas, sorry)

@Dutchie: mooi wit is niet lelijk!  erg goed afgewerkt zeg!  zo op de foto helemaal geen naden te zien, klasse! hoe heb je dat gedaan?

voelbaar laag zal uit de needles lastig worden, daarvoor is zoals al gezegd 1 stuks 8cm driver gewoon te klein.  maar niet iets wat een sub niet oplost  ;D   een andere manier is om een FAST te bouwen, een breedbander met laag gecrosste (200-300Hz) bas.  zo hou je de voordelen van een breedbander maar heb je wel 'echt' laag.  in D is dit aardig een rage aan t worden, vrij veel onderwerpen op t hifi-forum.de selbstbauforum gaan over FAST luidsprekers. Met de Tangband W3-871S heb je de CT211 (Klang und Ton ontwerp), met de BB3.01 de Vettern FAST en de HotSprot, met de Vifa 10BGS is er de Linus, en zo kan ik nog wel even doorgaan.  Nadeel van deze oplossing is dat de WAF veel lager is  ::)  wat dat betreft scoort de Linus met z'n bas aan de zijkant nog het beste.

wat over de verschillende drivers in de Needle:

als je de BB3.01 gebruikt (met idd een ander notch filter) dan heb je een duidelijk beter hoog (vergelijkbaar met een redelijke dome tweeter in die zelfde prijsklasse) en een haar betere bas. 

ik ga binnenkort 9cm Vifa breedbanders testen in de Needle, in de simu ziet t er allemaal goed uit. deze hebben een ~20% groter oppervlak en een flink grotere Xmax, dus daarmee zou de dynamiek een stuk beter moeten zijn.  en verder wordt die Vifa als een van de betere breedbanders genoemd, dus ik verwacht er veel van.

De nieuwe Ti 3" breedbander van Tangband ga ik uiteraard ook testen als ik 'm binnen heb

en ja, het lijkt echt een alleseter die Needle, zo ongeveer elke 3" breedbander die je er in stopt zal het kwa laag doen (zo lijkt het in elk geval), je moet dan wel het notch filter (a.k.a. sperkring) aanpassen, want de kans dat de impedantie gelijk verloopt als de TB is niet zo groot helaas
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)