Aanschaf stereo set

Started by -madison-, January 22, 2007, 22:42:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob Eric Blank

Quote from: -madison- on January 30, 2007, 18:35:45
Thnx het is gelukt!! Geen idee wat het voor kabel het is maar wat een wereld van verschil O0
De eerste keer met een vergelijkende kabel liep ik ook te vloeken en te tieren...... :-X toen even aan het draaien gegaan en het paste.
Gelukkig is het een verschil, luister ze! O0

-madison-

#26
Weer een kleine update:

Afgelopen dagen echt genoten van m'n nieuwe cd speler!!! Het afspelen van cd's op m'n dvd spelertje of m'n nieuwe 5001OSE is echt een wereld van verschil!!(Zelfs op mijn huidige simpele setje :o)

Ik heb de afgelopen dagen ook wat lopen spelen met de bekabeling, en wat een verschil! Heb er een Oehlbach (Ice Blue) interlinkje tussen gehad, de "Dure leenkabel van de winkel ;D" en ook heb ik de speler optisch aangesloten op m'n Pio. Toen ik de Oehlbach kabel er tussen had was de muziek behoorlijk dof en detailloos. De "Dure leenkabel" klonk echt super (Nouja voor zover mogelijk op deze speakers) en Optisch aansluiten doe ik nooit meer ;D Ontzettend schel en erg lelijk.

Volgende week komt als het goed is de Kimber kabel die ik wilde besluisteren binnen en die ga ik dan ook even uitvoerig beluisteren :P Ook ga ik nog een aantal speakers beluisteren en misschien een PM7001 aanschaffen. Zit nog even te twijfelen wat ik eerst aan zal schaffen; even doorsparen en over +/-1,5 maand nieuwe speakers(als ik er dan uit ben) en dan eerst aansluiten op de Pio met dropveters, Of zeer binnenkort de PM7001 ophalen met mooie bekabeling en nog even wat langer wachten met het aanschaffen van speakers. Ik denk dat ik voor het eerste ga, maarja moet even zien waar ik tegen aanloop de komende tijd ;)

Donderdagavond heb ik bij iemand een platenspeler beluisterd en ik stond daar echt met een open mond :D Wat een prachtig geluid!! Hij had dan ook wel behoorlijke speakers staan :P B&w 804s geloof ik.. we hebben "Feels like home" van Norah Jones beluisterd op Vinyl en cd. (Wist trouwens niet eens dat ze ook nog dingen op LP uitbrachten ::)) De LP leek iets muzikaler en qua klank kwam het ook allemaal wat mooier over dan de cd, de cd klonk wat "hard" De cd was overigens wel behoorlijk dynamischer!! Na de Norah Jones vergelijking hebben we nog wat nummers van Sinatra en enkele werken van Ástor Piazzolla beluisterd. Nou was ik wel wat bekend met de muziekstukken maar er ging echt een wereld voor me open :D Zo detailrijk, zo muzikaal allemaal echt super!! Al met al was het een hele mooie ervaring en ik zit er zelfs over na te denken een goedkoop platenspelertje op de kop te tikken ::)

Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

-madison-

Zo dit topic maar eens even omhoog schoppen ;D

Ik ben vandaag weer even wat gaan luisteren :P En waar ik eerder aangaf dat ik behoorlijk onder de indruk van KEF was, is dat nu helemaal niet meer het geval::) Heb vandaag de KEF's uitvoerig beluisterd, en ik moet toch concluderen dat ze een beetje "saai" klinken.. Beetje dof hier en daar, wel genoeg details en het laag is ook erg leuk maar toch niet wat ik zoek.
Na de KEF's ben ik gaan luisteren naar een set Klipschen en ik moet toch zeggen dat dat toch écht is wat ik zoek!! Ik weet helaas geen type maar ze zijn rond de 300 euro per stuk dus dat valt mee :) De Klipschen zijn echt heerlijk helder, veel detail, het enige wat ik nog een beetje mis is het wat laag.. Dat is echter geen groot probleem en dat is natuurlijk op te lossen met een sub.

De komende weken wil ik nog een paar speakers beluisteren alvoor ik mijn keuze maak:
- Dali Ikon 6 / Suite 1,7
- Monitor Audio Bronze 5/ Bronze 6
- Elac FS127/ ander type?
- Mordaunt Short
- B&W??

Qua componten ben ik er wel uit, Heb reeds een Marantz CD5001OSE en daar ga ik waarschijnlijk een PM7001(KI misschien) bij aanschaffen.. Ik denk dat de PM4001 namelijk iets te zwak is en ik heb veel positieve dingen gelezen over de 7001.

Qua kabels ben ik er nog niet helemaal over uit, en dat word ook het laatste wat ik ga uitzoeken.. Heb laatst een paar Kimber kabels icm met Marantz componenten en verschillende speakers beluisterd en de kabels gaven over het algemeen een heldere tint mee aan het geluid. Ik ga natuurlijk wel luisteren als ik weet wat m'n nieuwe speakers worden maar ik ben uiteindelijk toch op zoek naar een helder, detailrijk geluid en ik denk dat de Kimbers daar ook goed aan mee kunnen werken! Maargoed daarover meer als ik weet wat voor speakers hier komen te staan ;D

Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

Rob Eric Blank

Als de Kef's iets te saai zijn en Klipsch je bevalt zou ik zeker naar de Dali Ikon6 en Elac FS127 luisteren. Lijken wel wat op de Klipsch speakers.

-madison-

Weer even een kleine update van het front ;D

M'n JBL scs178 5.1 setje wordt met een beetje mazzel volgende week of die week daarop verkocht, Dan moet ik nog een weekje of 2 wachten en dan kan ik waarschijnlijk over tot aankoop van nieuwe speakers!! Dan zullen ze eerst nog een tijdje op m'n Pio moeten draaien, maar ik hoop dan snel een PM7001 aan te schaffen zodat ik de speakers geen tekort doe ;)

IK heb in m'n vorige post een lijstje gemaakt met speakers die ik nog graag wil luisteren en inmiddels kan ik daar een paar afstrepen:

- Monitor audio: Erg prettige speaker, miste wat laag en ik vond ze niet helemaal helder..
- Mordaunt Short: Heb verschillende type's beluisterd maar kon me niet echt bekoren.. Ik mis het heldere, en de muziek kwam niet lekker los van de speakers.
- B&W: Heb weer de DM602,5S3 beluisterd, maar vond ze wederom te wollig..
(Bovenstaande allemaal beluisterd op Marantz componenten)

De helft heb ik nu dus afgestreept, binnenkort moet ik toch nog maar even buiten Friesland gaan kijken om de Elacs en de Dali's ergens te gaan beluisteren. Als ik omschrijvingen van de speakers mag geloven is het precies wat ik zoek ;D Op dit moment ben ik erg gecharmeerd door Klipsch, precies wat ik van een speaker wil. Er mag wel wat laag bij maar daar komt waarschijnlijk nog wel een sub voor :P

Ik heb me inmiddels ook op de DIY tweaks gestort! Ik heb de hele kamer omgedraait zodat m'n nieuwe speakers verder van de muur af kunnen en ze kunnen verder uitelkaar. Ook heb ik spikes gekocht zodat ik m'n cd speler kan koppelen(Kastje weegt 60 kilo, en het ziet er ongelooflijk stoer uit ;D) Verder zijn de nodige metertjes Lapp kabel(en stekkers) in bestelling, het plan is om het bestaande netsnoer van m'n 5001ose te vervangen, een kabel voor de aankomende versterker te maken en het standaard snoertje van m'n stekkerdoos te vervangen. (Weet niet of het veel invloed heeft maar het is iig leuk om te doen en ziet er een stuk stoerder uit O0) Ik ben dus lekker bezig en begin het allemaal nog leuker te vinden!! Vooral die kleine tweaks waarmee je toch wat winst pakt.

Binnenkort weer een update met waarschijnlijk wat foto's van de Lapp kabels en waarschijnlijk een verslagje met m'n bevindingen van de Elac en Dali's.

Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

Rob Eric Blank

@ Madison
Klipsch zijn ook meer dan aangenaam, heb deze 1 keer kunnen beluisteren en vind dat deze speakers erg veel bieden voor hun prijs.
Veel luisterplezier naar Elac en Dali.
Oja wat extra Lapp kabel kan geen kwaad, net een heel klein tikje beter.

-madison-

Change of plans!!

Afgelopen dagen weer druk aan het luisteren geweest! Voor de lol wou ik wel eens de Cambridge 540A op een set Klipsch speakers beluisteren, en dat had ik misschien beter niet kunnen doen ;D Heb de Cambridge even afgewisseld met de Marantz PM7001, die oorspronkelijk in de planning lag, en moest tot concluderen dat ik de Cambridge mooier vond ::) Het is net wat sprankelijker en net iets opener dan de Marantz.. Toen toch nog maar een paar versterkers beluisterd (O.a Denon, marantz 4001, NAD) om nu toch wel ongeveer de knoop door te hakken. Nu weet ik wat voor sound ik wil en kan ik dus ook beter bepalen wat voor versterker daar het beste bij past.

Helaas heb ik de 5001ose niet kunnen beluisteren op de Cambridge versterker, dus ik moet nog even bekijken of ik m'n (1 1/2 maand oude ::)) cd speler ga vervangen door een Cambridge.. Ben wel erg tevreden met de 5001ose, en misschien is het wel een mooie match!!

Qua speakers heb ik nu ook ongeveer de knoop doorgehakt: Het wordt Klipsch! Ik heb de Elac's en Dali's nog niet kunnen beluisteren en ga dit waarschijnlijk ook niet meer doen vanwege m'n budget. Die speakers zijn toch net een tikkeltje duurder en ik ben al erg te spreken over de Klipschen. Welk type het wordt ben ik nog niet helemaal over uit want ik heb ze nooit met elkaar kunnen vergelijken, maar het wordt een van de volgende modellen: De F3, RF52 of de RF62. (Iemand een idee waar die 3 te beluisteren zijn?)

Dan nog even m'n DIY tweaks 8)
Ik heb inmiddels m'n 2 netsnoeren klaar(Niet in gebruik omdat ik nog geen apparatuur heb met een aansluiting), moet alleen bij de stekkers nog even afwerken met krimpkous. Als ze helemaal klaar zijn zal ik foto's plaatsen. Was wel even uitzoeken welke kabel waar moest, maar op dit forum het antwoord (uiteraard) al snel gevonden :D M'n Gamma stekkerdoos heb ik mooi inelkaar gelaten en volgende week zal ik een Rittal stekkerdoos bij Conrad bestellen en daar dan 2,5 meter Lapp kabel aan vast knopen ;D
En omdat ik op het moment vrij weinig te doen heb ga ik waarschijnlijk een nieuw meubel maken voor m'n apparatuur! M'n huidige (Ikea) meubel vind ik wat groot en ik wil een wat meer minimalistisch ogende set..

O0
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

Deleted member

We hebben er weer een nieuwe audiofiel bij!  ;D

Madison gefeliciteerd met je nieuwe set in wording!  :)

Rob Eric Blank

Gefeliciteerd, CA is ook erg mooi, richt zich compleet op het gedeelte van de markt waar ik ook zit te vissen (versterkers tussen de 400 en 1000 euro) en in Engeland hebben ze een zeer goeie reputatie. Ook deze eens met mijn Elac's beluisterd en vond ze erg goed, sprankelen idd wat meer (wordt bij Elac dan soms net teveel van het goeie). Ik denk dat je ene mooie keus hebt gemaakt, lekkere versterker met zeer geslaagde speakers.

roeleken

#34
hoi,

koop de 'what hifi' eens van dit moment. Daar stonden hele leuke combinaties in voor ongeveer het geld dat je er aan wilt besteden. De Rotel A4 versterker scoorde heel goed.
Maarre heb het idee dat je qua speakers af en toe boven je budget zit te luisteren (MA RS6 kosten toch 1000 euro) ;). Maar zoals je al zei, het budget valt op te rekken.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

-madison-

Ik heb inderdaad duurdere speakers beluisterd, omdat m'n budget nog wel wat te rekken was. Als ik duurdere speakers zou vinden die ik ook echt mooi zou vinden zou ik het geld er ook wel voor vrij maken, maar de sound van Klipsch spreekt me heel erg aan en dus vind ik het niet nodig om meer geld uit te geven. het was dus puur om te oriënteren, kijken wat er allemaal op de markt is!!
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

-madison-

Twijfel, twijfel, twijfel..

Niet zo zeer welke speakers/versterker het gaan worden, (Daar ben ik inmiddels over uit) maar in welke volgorde ik m'n nieuwe speeltjes aan ga schaffen. Een week of 2 geleden heb ik namelijk m'n Pio receiver voor een leuk prijsje kunnen verkopen, en sindsdien zit ik zonder versterking :-\  Muziek luisteren moet nu dan ook via een koptelefoon ;D
De speakers: Het worden de F-3's van Klipsch!! vind ze echt goed klinken, en passen echt super goed in m'n budget!!
De versterker: ik ben er al over uit dat het een Cambridge wordt, net iets meer sprankeling dan Marantz.. Maar ik ben er nog niet helemaal over uit wat voor Cambridge het wordt. Ik kan namelijk voor een heel leuk prijsje een 340A van iemand overnemen, maar ik weet niet of die wel zwaar genoeg is voor m'n nieuwe speakers.. Iemand misschien ervaring mee? ???

Dus:
- Nieuwe speakers, eerst een tijd draaien met een bagger (Leen)versterker..
- Nieuwe versterker, eerst een maandje draaien met surround set en dan wachten tot ik de speakers aan kan schaffen.
- Nieuwe speakers + (2e hands)Cambridge 340A en dan later waarschijnlijk upgraden naar een 540A/640A
De laatste lijkt me het leukste :P, maar de eerste lijkt me het meest verstandig..

M'n Marantz cd speler staat sinds kort te koop (Helaas nog weinig reacties ???) Hier hoop ik binnenkort een Cambridge cd speler voor te kunnen krijgen.. Stassen heeft een mooie demo 640C staan voor een leuk prijsje, dus ik hoop dat die daar nog even blijft staan ;D En anders blijf ik voorlopig nog met m'n 5001OSE draaien, want het absoluut een goeie speler en ik hoef hem niet persé kwijt. Dan koop ik er in de zomer nog wel een Cambridge bij ;D

Ik ben ook alvast voorzichtig op zoek naar een subje om de Klipschen in het laag te ondersteunen :D Die zal er waarschijnlijk in de zomer komen, maar ik neem graag de tijd om onderzoek te doen en rond te kijken.. M'n budget voor de sub zal waarschijnlijk rond de 400 euro liggen, en hij zal de speakers moeten ondersteunen in een ruimte van 5x4,5 meter.. Hij zal voornamelijk voor stereo muziek gebruikt worden en af toe eens een filmpje..(Voor film heb ik verder geen hoge eisen) Suggesties? ;D

Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.