Advies gevraagd over de (B&W) CMD1SE, CMD1NT, 805

Started by Erik, January 25, 2003, 13:56:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Ik zou wel wat tips / adviezen kunnen gebruiken over de bovenstaande luidsprekers, omdat dat degenen zijn die ik (op dit moment) op het oog heb.
4x + center of 5/6x zonder center.

Waar ik bv in ben geinteresseerd hoe ze klinken? Zijn ze van het type warm/wollig of juist sprankelend/schel. Ik heb wat fellere speakers nodig, omdat ik zoals het er nu naar uitziet voor een wolligere versterker ga.

Wat voor type versterker hebben ze minimaal nodig? Ik hoor dat ze toch echt een pittige versterker behoeven.  Zijn de oudere CMD1SE wel geschikt voor digitaal? Er zijn zelfs enkele mensen geweest die vonden dat ze beter klinken dat de opvolger de CMD1NT,  dat lijkt me stug, maar goed wie ben ik.

Het liefst zou ik voor de CDM1SE gezien de prijs, maar dan moeten ze natuurlijk wel kwalitatief (nog) goed zijn.
Ze komen in de woonkamer dus ze worden voor 50% muziek en 50% HT gebruikt. En wie weet in de toekomst zelfs voor SACD.
"Fire Away" zou ik zeggen  8)

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Scarp

#1
Uhm, als je wilt weten hoe ze klinken moet je naar een winkel gaan die dealer van B&W is en deze setup heeft staan. Daar kan je luisteren. Iedereen heeft z'n eigen mening over speakers. De ene vind scheller beter klinken dan wat zwaarder, etc.

Zonder center lijkt me niet verstandig voor een 50% HT setup. Een center heb je sowieso nodig.

Overigens snap ik "wollig" klinken nooit. Klinkt het dan naar een bolletje wol? Een wollig klinkende speaker moet je van een kat houden dan, want katten houden van bolletjes wol :)

Erik

LOL zonder center betekende datbik de 5e en 6e als center cq/ 6 (uit 6.1) ging gebruiken. Luisteren zal lastig zijn, omdat ze:
A. de versterker niet hebben.
B. de cdm1se niet meer gemaakt wordt, die zal ik dus 2e hands moeten zoeken.

Wollig heb ik ook nog nooit gehoord , maar ik ken de term.
Ik kan wel vertellen hoe de tegenhanger (schel) klinkt.

btw katten houden niet alleen van wol, maar ze vinden het ook erg leuk om bovenop een speaker te springer die op een standaard staat.
En als ze er af willen, zetten ze zich af met hun pootjes en dan aaargggrhh ...............
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

markvl

Ik heb geen ervaring met de CDM1NT, maar wel met de CMD1SE en de 804N.
De CDM1SE heb ik een tijd als front gebruikt. Eerst met een NAD 214 (2 x 80W) versterker, daarna met 2 x Meridian 505 monoblokken (160W per stuk). Het verschil in geluid tussen de 2 versterkers was redelijk groot. Er was met de Meridians veel strakker laag en meer rust in het klankbeeld. Dus wat versterkers betreft is het zo dat een standaard model voldoet, maar hoe beter de eindtrap, deste beter het geluid.
Het verschil tussen de CDM1SE en de 804N op dezelfde eindeversterkers was voornamelijk een breder stereo beeld en meer details in het geluid. Volgens zul je dat ook terughoren bij de 805N.

Maar afgezien van de onderlinge verschillen: ik was met de CDM1SE al erg tevreden, zowel met muziek als surround. Momenteel heb ik de 804N als fronts met de HTM2 als center en CDM1's als sides. En dat klinkt zeer goed.
Als rears heb ik nu nog oude DM570's, maar ik wil nog een paar 805Ns als sides en dan de CMD1s als rears.

Groeten,
Mark
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

Erik

Quote from: markvl on January 26, 2003, 00:21:55
Ik heb geen ervaring met de CDM1NT, maar wel met de CMD1SE en de 804N.
De CDM1SE heb ik een tijd als front gebruikt. Eerst met een NAD 214 (2 x 80W) versterker, daarna met 2 x Meridian 505 monoblokken (160W per stuk). Het verschil in geluid tussen de 2 versterkers was redelijk groot. Er was met de Meridians veel strakker laag en meer rust in het klankbeeld. Dus wat versterkers betreft is het zo dat een standaard model voldoet, maar hoe beter de eindtrap, deste beter het geluid.
Het verschil tussen de CDM1SE en de 804N op dezelfde eindeversterkers was voornamelijk een breder stereo beeld en meer details in het geluid. Volgens zul je dat ook terughoren bij de 805N.

Maar afgezien van de onderlinge verschillen: ik was met de CDM1SE al erg tevreden, zowel met muziek als surround. Momenteel heb ik de 804N als fronts met de HTM2 als center en CDM1's als sides. En dat klinkt zeer goed.
Als rears heb ik nu nog oude DM570's, maar ik wil nog een paar 805Ns als sides en dan de CMD1s als rears.

Groeten,
Mark

Hoi Bedankt voor je reactie.
Hoe zou je de 1SE beschrijven een felle of een wollige luidspreker
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

markvl

Ik zou hem meer 'open' dan fel noemen.
Hij heeft niet echt een uitgesproken karakter, maar geeft goed weer wat je er in stopt. Dus als je een felle CD over een Yamaha versterker speelt zul je een scherp geluid krijgen, en andersom bij een weinig dynamische opname op een rustige versterker zal het best 'wollig' klinken.

Uiteraard is de beste manier om er achter te komen zelf gaan luisteren met muziek die je goed kent op een installatie die op de jouwe lijkt. Maar dat wist je uiteraard al... :)

Groeten,
Mark
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

riwi

Hoi,
Ik heb zelf de 9NT en heb destijds deze voornamelijk vergeleken met de 7NT, en verder quadral (weet niet meer welke). Ik denk dat de hele serie zich beter laat beschrijven met de term neutraal, degelijk. Het stereo beeld vond ik vooral van de 9NT erg ruim en luchtig. Ik heb toen ook de 1NT aan een vriendin aangeraden (omdat ze kleinere speakers wilde), maar zij besloot voor de N805 te gaan. Deze heb ik wel uitgebreid beluisterd maar niet in de zelfde ruimte als mijn 9NT's. In ieder geval vond ik het verschil tussen de N805 met en zonder B&W stand erg groot. Dat had ik niet verwacht. Met stand klinkt het alsof de speaker veel groter is, de bas komt beter tot zijn recht en lijkt dieper en strakker. En dat was maar met een Denon 2802. Wat ik heb begrepen is dat de N805 echt tot zijn recht komt met een wat zwaardere versterker.
O ja en haar katten kunnen op de speakers springen en er weer vanaf zonder dat de speaker ook maar wankelt, maar ja die stands zijn ook vrij zwaar.
Ik denk er zelf aan om eens 1NT als rears te kopen.

Als je voor N805 gaat zou je de HTM2 kunnen overwegen als centre, die is hetzelfde kwa opbouw volgens mij. En met de 1NT's geld hetzelfde voor de CNT centre.

Richard