advies aanschaf a\v receiver + speakers

Started by -david-, January 21, 2007, 20:45:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

marconist

Quote from: Ejorne on January 27, 2007, 00:20:57
Ik vond nou juist het voordeel dat er totaal geen ruis hoorbaar is.  ::) Ook met het volume hoog. Ook al leg ik mijn oor op de speaker, ik hoor echt geen spatje ruis. Wel de ruis die eventueel in de opname zit natuurlijk. Zo ben ik met deze receiver ook te horen gekomen dat daar echt heel veel verschil tussen de verschillende opnamen zit. Op mijn oude receiver hoorde ik standaard al zoveel ruis, dat het verschil in de opname er nauwelijks toe deed. Maar met mijn huidige receiver? Ik hoor echt niets!

Weet je zeker dat de philips receiver dezelfde techniek gebruikt als de panasonic? Ze zijn beide class-d had ik begrepen, maar egbruiken ze ook beide die texas instruments chip? Er zijn toch meerdere verschillende class-d varianten? Maar sorry dat mijn technische kennis hierin te kort schiet.


Ruis (spec fabrikant!) 85 dB.
Nee, niet elke klasse D versterker is gelijk. Philips is uitvinder UcD. Theorie te vinden bij Hypex.nl.

marconist

Quote from: Ejorne on January 28, 2007, 12:11:27


Tja, je kunt info vinden over een setup waarbij alles het liefst op large gezet wordt en waarschijnlijk meer voor mensen is die een rommelig en zeer overheersende basweergave prachtig vinden. Maar er is ook info te vinden over een setup waarbij wat meer nadruk op het totaalbeeld wordt gelegd en daarin een juiste basweergave benodogd is...

materie

En we hebben het hier toch over el-cheapo spul? Nee, geen Marquant maar wel het mid-segment... Voor vele erg el-cheapo dus. En zeker voor speaker die in staat zijn ook alle laag weer te geven is het zeker el-cheapo... Ja, als ik inderdaad een stel Kharma grand Excuisite had staan had ik ze inderdaad ook niet op small gezet...  :P


Ik ken het verhaal .......

Ik vind dit de basis van het z.g. "sportschoolgeluid" dat je maar al te vaak bij HT-liefhebbers tegenkomt.
Daarom denken die stereofreaks ook dat je er niet "normaal" muziek mee kunt weergeven.   ;D

Ejorne

#27
Quote from: marconist on January 28, 2007, 19:29:29

Ruis (spec fabrikant!) 85 dB.
Nee, niet elke klasse D versterker is gelijk. Philips is uitvinder UcD. Theorie te vinden bij Hypex.nl.


Volgens mij was de s/r iets van 102 db, maar goed... mogelijk dat de receiver op een analoge ingang ietwat ruis laat horen, maar dat weet ik niet want die gebruik ik eigenlijk helemaal niet, maar op een digitale ingang hoor ik echt nada.

Ejorne

Quote from: marconist on January 28, 2007, 19:38:48

Ik vind dit de basis van het z.g. "sportschoolgeluid" dat je maar al te vaak bij HT-liefhebbers tegenkomt.
Daarom denken die stereofreaks ook dat je er niet "normaal" muziek mee kunt weergeven.   ;D


Terwijl er ook legio stereofreaks zijn die stereo luisteren op twee bookshelfs en een muzikale sub...

marconist

Quote from: Ejorne on January 28, 2007, 13:04:16

Ze zijn daar (avs-forum) onder andere van menig dat Panasonic als eerrste erin geslaagd is om class-d (met de huppeldepup texas-instruments chip) met succes te implementeren in een budget receiver... Er zijn al meerdere "geslaagde" implementaties geweest, aldus de algemene mening daar op het avs-forum, maar die waren tot nu toe alleen in het duurdere segment...

De meningen van andere budget class-d receveivers zoals die van jvc, kenwood of philips, zijn daar over het algemeen veeel minder positief!


Ik zou mij toch maar 's verdiepen in de technologie van klasse D versterkers.   ;D

marconist

Quote from: Ejorne on January 28, 2007, 19:43:13
Volgens mij was de s/r iets van 102 db, maar goed... mogelijk dat de receiver op een analoge ingang ietwat ruis laat horen, maar dat weet ik niet want die gebruik ik eigenlijk helemaal niet, maar op een digitale ingang hoor ik echt nada.

Misschien helpt dit:

Panasonic recently announced the successor to the popular XR57 in Europe. Whereas the XR57 was essentially a XR55 with added HDMI, the SA-XR58 improves upon the performance and usability of the product.

The SNR is improved from 85dB on the XR57 to 90dB on the XR58. The SA-XR58 also adds dual-amping in 5.1 mode, an on-screen display (OSD), and auto-setup and equalization via microphone. There is are no details yet on the extent of the equalization and room setup features.

All other inputs / outputs are the same as the SA-XR57. The announced MSRP in Europe is 549 Euros, which will probably translate into a U.S. MSRP of $599 to $699.

Look for a U.S. announcement on this product next month. Until then, you can view a datasheet and specifications on Panasonic's German site.

Zoek zelf maar even de site.  ;D

Ejorne


Darkman

#32
Quote from: marconist on January 27, 2007, 10:21:23

Ik kan mij niet zo in je verhaal vinden. Je lijkt er vanuit te gaan, dat ik vermogen niet belangrijk acht.  ???

Maaaaaar, bovenstaande opmerking begrijp ik helemaal niets van. Wat is de theorie daarachter??




Hier zijn al talloze discussies over gevoerd, maar dit is de THX norm en nu zijn er veel mensen hier die de THX norm niet zo belangrijk vinden. Maar er zijn maar heel weinig speakers die ECHT full range te noemen zijn. Hierbij gaat veel bass informatie verloren. Als je hier vragen over heb verwijs ik je graag naar het topic Small/large ?

Wat betreft de Panasonic en zijn din vermogen. Niemand heeft het hier over disco houden thuis. Ik heb het over Dynamisch vermogen.  Dat wil zeggen dat je versterker juist niet hard hoeft te staan om ineens als een idioot toe te slaan als een film passage hier om vraagt. Puur op specificatie kan ik je nu al zeggen dat de SR8500 de panasonic met de grond gelijk maakt. Vermoedelijk de SR7500 ook, want jij geeft aan die beluisterd te hebben, maar heb je die correct opgesteld beluiterd met een goede 5.1 set en het volume op representatieve cinematische levels ? Dat is natuurlijk andere koek.

Elke set is net zo sterk als zijn zwakste schakel en als je bijvoorbeeld iets ziet staan in een winkel die daar staat te spelen totaal verkeerd gematched met speakers die ook nog eens aangesloten staan via een of ander verdeeldoosje van prutskwaliteit dan zal je ook troep te horen krijgen.

Dat de panasonic totaal niet zou ruisen is wellicht mogelijk, wat ook kan is dat jouw speakers gewoon extreem efficiënt zijn en zo gemakkeljk aan te sturen zijn, dat zelfs de panasonic het met 2 vingers in zijn neus aan kan sturen. Wat ik weet van klipsch is dat ze bovengemiddeld efficiënt zijn, dus dit kan wel kloppen.  Het verschil zal steeds groter worden naarmate je er zwaarder aan te sturen speakers op aan sluit. Dan zul je daadwerkelijk het verschil in vermogen horen wat een SR7500/8500 KAN leveren t.o.v. een Panasonic met 100 watt din.  De din norm is zowieso niet representatief voor vermogensafgifte. 100 watt bij 1 khz met hoeveel % vervorming ?

Ik ben er niet op uit  panasonic als een slecht product te bestempelen, maar we moeten wel realistich blijven. We hebben het hier over producten uit een totaal andere klasse en het is mooi dat jij gelukkig bent met de prestaties van je Panasonic receiver, dat betekent dat jij minder aan home cinema uit hoeft te geven als anderen, maar ik ben wel van mening dat je er naast zit door te claimen dat de Panasonic de SR7500 gemakkelijk kan hebben waarbij je insinueert dat ie zelfs de SR8500 kan benaderen...

Als de panasonic daadwerkelijk het beste was sinds gesneden brood, dan had ik hem nu ook thuis staan ;)

Het feit dat je toegeeft dat je beide receivers ( SR7500/SR8500) niet echt goed beluisterd hebt zegt genoeg. De perceptie van iets gehoord hebben in het verleden en het dan moeten vergelijken met iets in het heden is altijd vertekend, maar wel menselijk.  Daarnaast zijn er wel mensen die "Disco thuis willen houden" oftewel mensen die home cinema van de hogere plank willen waarbij er gigantische geluidsniveau's worden bereikt met minimale vervorming.

Dus wellicht zou jij je claims anders kunnen formuleren "als je net als ik .. niet zo hard hoeft te draaien, dan is de panasonic een goed product" .

Denk dat het punt inmiddels wel gemaakt is.  ;D

oh ja ook nog een leuke ..

Quote from: Ejorne on January 28, 2007, 19:43:13
Volgens mij was de s/r iets van 102 db, maar goed... mogelijk dat de receiver op een analoge ingang ietwat ruis laat horen, maar dat weet ik niet want die gebruik ik eigenlijk helemaal niet, maar op een digitale ingang hoor ik echt nada.

Appels met Peren. Ook erg afhankelijk van datgene wat je er analoog aan hangt, troep er in is troep er uit. Wat je iig wel weet is dat bij een merk als Marantz er minimaal troep aan toegevoegd wordt. Hoe dit bij de panasonic zit weten we dus niet, maar ik vrees steeds meer dat ie in een 1:1 op alle fronten t.o.v. een SR7500 het onderspit zal moeten delven. :-\
Knowledge is not power, knowledge applied is power.

Ejorne

#33
Quote from: Darkman on January 29, 2007, 10:58:38
heel verhaal... 

Ik heb de Marantz 7500 zeker uitgebreid vergeleken. De 8500 idd iets minder uitgebreid. Daarbij heb ik de meeste aandacht aan de stereo-weergave tussen de verschillende receivers gelegd.

Ik ben het zeker niet met je eens dat de Panasonic te weinig vermogen levert...
Deze laat namelijk ook 4 stuks Jamo BX200 (die heeeel wat minder efficient zijn dan bijvoorbeeld de Klipsch) bijna doen ontploffen.

Neem eens een kijkje op het avs forum en dan met name het topic van de XR57 en ook een topic die iets als "why do people buy receivers other than de panasonic". Daar zul je heel veel persoonlijke ervaringen van anderen lezen, die soortgelijk zijn als die van mij...

Dus, ja.... een beetje vreemd dat je de receiver nog niet thuis hebt staan...  :P

btw: Oja, je zegt dat ik claims maak? Ik let er juist zoveel mogelijk op dat ik termen gebruik als "mijns inziens" of "volgens mij". Als je een paar topics waarin ik gepost heb terug leest, zul je dat ook overduidelijk zien. Ik claim dus helemaal niets! Ik ventileer wel mijn mening...

Ejorne

#34
Quote from: Darkman on January 26, 2007, 10:18:17
Wellicht dat ik die Panasonics dan maar eens moet beluisteren.

ennuh... je geeft aan dat ik niet goed (of uitgebreid) genoeg vergelijk? Ik doe dit anders voor zover ik kan wel degelijk. Ja, nogmaals, met de 8500 wat minder, en dat zet ik er dan ook gewoon eerlijk bij...

Maar... jij hebt de Panasonic nog niet eens gehoord... Je zit hier dus alleen je voorgevoel te ventileren...  :-\
Vreemd ende merkwaardig...  ???

;)

En dan nog een klein puntje...
Ik heb nooit gezegd dat de Panasonic mijns inziens net zoveel vermogen kan leveren dan de Marantz. Ik heb alleen vergeleken op geluidskwaliteit. En dit niet aan de hand van een technisch lijstje met opsommingen, want dat heb ik jaren geleden al afgeleerd. Wel heb ik gezegd dat de Panasonic zeker genoeg vermogen heeft om in dit segment een set goede speakers aan te sturen...

Darkman

Quote from: Ejorne on January 25, 2007, 11:06:43
Volgens mij is die Philips ook class-d he?

Mijn aanbeveling is zondermeer de Panasonic SA-XR serie.
Deze staat heel erg goed aangeschreven op bijvoorbeeld het AVS-forum.

Ik heb de SA-XR57 en heb nog geen receiver gehoord die ik beter vind spelen (ook die philips niet  :P ) tot het budget van ca 1500 euro. En deze XR57 receiver kost slechts ca 400 euro! Voaral op een stereobron vind ik deze receiver onverslaanbaar. (tot een bepaald budget dan he...) Ik vind hem zelfs beter dan de Marantz 7500 en (als ik het me goed herinner) vind ik hem zeer gewaagd aan de Maranzt 8500! En dat zijn toch echt wel een fors stapje duurdere receivers welke eveneens erg goed bekend staan om de goede stereo-weergave voor receivers.

Volgens mij staat hier toch echt dat je hem beter vindt dan de SR7500 en gewaagd aan de 8500 op STEREO. Hier had dan best mogen staan dat jij hem beter geschikt vindt voor JOUW eigen situatie, want zoals de meesten het zullen lezen is dat jij het duidelijk het betere apparaat vindt, terwijl jij wellicht aangeeft dat jij hem beter geschikt vindt voor jezelf.  Het zou dus kunnen dat de Panasonic beter matched met jouw speakers dan een SR7500. Maar waar ik eigenlijk nieuwsgierig naar ben is of je de SR7500 thuis hebt beluisterd.. in jouw eigen setup met jouw eigen speakers. Dus correct opgesteld i.t.t. een setup bij een dealer.

Ik heb niks tegen Panasonic, ben er zelfs een groot fan van , maar dan wel hun CRT tv's en de plasma tv's. Voorheen was ( en is op andere gebieden) Technics het audiomerk van Panasonic en daar was ik ook best van gecharmeerd, maar toen ik destijds over stapte naar Marantz was het toch wel een schokkend verschil, dus wellicht dat ik enigszins bevooroordeeld ben. Verder heb ik ook nergens aangegeven dat de Panasonic "te weinig" vermogen zou leveren. Op elk potje past een dekseltje... maar voor echt groots bioscoop geluid heb je gewoon rauwe power nodig zeker om dan stabiel en detailrijk te blijven tijdens heftige explosieve scene's, is er een behoorlijke vermogensreserve nodig.

Nu heb ik al wel meerdere sets gehoord die menig speaker zullen doen "ontploffen"waarbij de eigenaar behoorljik blij was met datgene dat gepresteerd werd door die set, terwijl ik tenenkrommend toe moest luisteren hoe mijn gehoor geteisterd werd door hevige vervorming. 

Je verwart keihard spelen Dynamische vermogensreserve dat nodig is om tóch geluidsdruk te creëren bij LAGERE geluidsvolumes op je versterker en dat is wat ik duidelijk probeer te maken.

Als jij je panasonic hebt gekocht voor pure stereo performance ( en die indruk krijg ik)  en hem daarin beter vond dan de SR7500, dan heb ik daar niets tegenin te brengen, dat is jouw smaak en heeft niets met de kwaliteit van het gereproduceerde te maken, enkel met persoonlijke smaak.

Nu weet ik niet of de panasonic een 7.1 surround receiver is. maar hang er eens een 7.1 set aan en vergelijk het dan nog eens met de SR7500.. ik denk dat je er dan vrij snel achter bent wat ik bedoel met vermogensreserves en dat heeft werkelijk niets te maken met keihard spelen of speakers ontploffen ( al zullen ze wel op ontploffen staan als een scene in een film daar om vraagt, bij een systeem met heel veel vermogensreserve.)  Puur op specs vergelijken doe ik ook allang niet meer... maar dan eerder op gewicht van een product. Dat getuigt van een superieure voeding.

Ik begon met een Sony Pro logic surround receiver. 3x pruts. Die vervormde op 6 ohm Mordaunt-Shorts ( VS300) die werd vervangen door een SR590 van Marantz 5x50 watt in surround 2x 70 watt RMS in stereo)

Wat klonk die SR590 WAANZINNIG goed in stereo, ongelooflijk. Iedereen die het hoorde spelen werd er stil van. Dat was een Match made in heaven met die MS VS300. Toen over op een SR7200. van daar naar een Harman Kardon avr7000 en nu dan naar een Marantz SR9600. Als speakers heb ik sinds de SR7200 wederom mordaunt-short MS-500THX. I.c.m die SR9600 heb ik nu eindelijk weer het niveau behaald ( en lichtelijk overstegen) van de SR590/vs300 combi waar ik toen mee begon.  Zelf speel ik in stereo liever niet keihard, nergens voor nodig als het geluid groots klinkt.  Maar dit is ook appels met peren want de 590/vs300 combi was in het ouderlijk huis op mijn slaapkamer en de SR9600/MS500THX combi nu op mezelf waar het de ruimte heeft te "ademen".   

Maar op het gebied van Surround is het geluid sinds de SR590 ook opgeschaald van ruimschoots bevredigend naar fenomenaal verwoestend. De SR9600 kan met het grootste gemak van het ene moment heerlijk rustig sfeervol omslaan naar verwoestend , soms haast beangstigende reproductie van druk, zonder dat ik ook maar in de buurt van de volumeregeling kom. Dat is dus een goed voorbeeld van Dynamisch vermogen. Maar toegegeven valt ook de SR9600 weer in een totaal andere klasse.

Ik wilde je alleen even laten weten waar mijn gedachtengang vandaan komt en wat mijn referentiekader is.

Dus even goede vrienden  ;D ik laat me graag verrassen, dus zou de panasonic graag ergens een keertje willen horen. Wie weet voel je wat voor een meet & greet ? :P

Knowledge is not power, knowledge applied is power.

Ejorne

#36
Quote from: Darkman on January 29, 2007, 18:09:17
Volgens mij staat hier toch echt dat je hem beter vindt dan de SR7500 en gewaagd aan de 8500 op STEREO. Hier had dan best mogen staan dat jij hem beter geschikt vindt voor JOUW eigen situatie, want zoals de meesten het zullen lezen is dat jij het duidelijk het betere apparaat vindt, terwijl jij wellicht aangeeft dat jij hem beter geschikt vindt voor jezelf.  Het zou dus kunnen dat de Panasonic beter matched met jouw speakers dan een SR7500. Maar waar ik eigenlijk nieuwsgierig naar ben is of je de SR7500 thuis hebt beluisterd.. in jouw eigen setup met jouw eigen speakers. Dus correct opgesteld i.t.t. een setup bij een dealer.
Nee, ik vind de Panasonic niet beter geschikt, ik vind de Panasonic beter dan de Marantz. En beter slaat dan op de geluidskwaliteit en wat ik daarvan vind... Dit slaat niet op de specs of op het aanwezige vermogen. Puur op  de geluidskwalteit. En dan met name het detail vind ik de Panasonic beter weergeven.

Quote from: Darkman on January 29, 2007, 18:09:17
Nu heb ik al wel meerdere sets gehoord die menig speaker zullen doen "ontploffen"waarbij de eigenaar behoorljik blij was met datgene dat gepresteerd werd door die set, terwijl ik tenenkrommend toe moest luisteren hoe mijn gehoor geteisterd werd door hevige vervorming. 
Van vervorming is wonderbaarlijk weinig sprake.

Quote from: Darkman on January 29, 2007, 18:09:17
Je verwart keihard spelen Dynamische vermogensreserve dat nodig is om tóch geluidsdruk te creëren bij LAGERE geluidsvolumes op je versterker en dat is wat ik duidelijk probeer te maken.
Nee ik verward dat helemaal niet, hoe kom je daarbij? Ik heb alleen eens aangegeven dat deze Panasonic op een hoog volume heel wat power op kan brengen en dat het dan nog steeds goed klinkt. En dat is inderdaad wat anders dan dat wat jij omschrijft. Maar ik verward beide niet... 

Quote from: Darkman on January 29, 2007, 18:09:17
Als jij je panasonic hebt gekocht voor pure stereo performance ( en die indruk krijg ik)  en hem daarin beter vond dan de SR7500, dan heb ik daar niets tegenin te brengen, dat is jouw smaak en heeft niets met de kwaliteit van het gereproduceerde te maken, enkel met persoonlijke smaak.
Stereo was inderdaad een belangrijke factor, maar niet de enige... Want dan had ik wel een stereo amp gekocht.

Quote from: Darkman on January 29, 2007, 18:09:17
Nu weet ik niet of de panasonic een 7.1 surround receiver is. maar hang er eens een 7.1 set aan en vergelijk het dan nog eens met de SR7500.. ik denk dat je er dan vrij snel achter bent wat ik bedoel met vermogensreserves en dat heeft werkelijk niets te maken met keihard spelen of speakers ontploffen ( al zullen ze wel op ontploffen staan als een scene in een film daar om vraagt, bij een systeem met heel veel vermogensreserve.)  Puur op specs vergelijken doe ik ook allang niet meer... maar dan eerder op gewicht van een product. Dat getuigt van een superieure voeding.
Ja, het is een surround receiver. Je vergelijkt de Panasonic zojuist nog op de specs, daaruit is toch ook wel te zien dat het een 7.1 receiver is?  :P
Ik weet wat jij bedoelt met vermogensreserves. Ik zie ook dat jij dit tussen de Marantz en de Panasonic totaal verkeerd vergelijkt.
Je kunt het gewicht niet vergelijken. Natuurlijk is de PAnasonic lichter. De voeding hoeft namelijk niet zoveel "verloren" energie op te wekken en kan daardoor wellicht lichter gebouwd worden. En daarbij mist deze Panasonic nog een hele hoop gewicht aan koelblokken die bij class a/b nodig is om al die energie aan warmte af te voeren... Natuurlijk zullen de onderdelen van de voeding uit de Marantz van duurdere kwaliteit zijn, maar dit is kennelijk bij class-d van minder belang...

Quote from: Darkman on January 29, 2007, 18:09:17
Ik wilde je alleen even laten weten waar mijn gedachtengang vandaan komt en wat mijn referentiekader is.

Dus even goede vrienden  ;D ik laat me graag verrassen, dus zou de panasonic graag ergens een keertje willen horen. Wie weet voel je wat voor een meet & greet ? :P

Ja, even goede vrienden toch?  :D

Maar ik weet ook wel zo'n beetje wat de referentie zoal kan zijn. Ik ben bijvoorbeeld afgelopen weekend nog bij de demo van Kharma geweest... En dat is toch wel een vrij goede referentie lijkt me...  ;D

Wellicht is een meet 'n greet een keer een goed plan....  8)


marconist

Quote from: Ejorne on January 28, 2007, 23:33:08
Of dit?




:D :D :D
Ze hebben de specs van de 58 erin geschoven!  ;D ;D ;D

Tsja, hij staat alleen nog op de Nederlandse site. Tenslotte is ie al een paar maanden uit het programma. Hetgeen ik overigens géén negatief punt vind, hoor.
Dat doen tenslotte heel veel fabrikanten.

Ejorne

#38
Quote from: marconist on January 29, 2007, 19:02:53

:D :D :D
Ze hebben de specs van de 58 erin geschoven!  ;D ;D ;D

Tsja, hij staat alleen nog op de Nederlandse site. Tenslotte is ie al een paar maanden uit het programma. Hetgeen ik overigens géén negatief punt vind, hoor.
Dat doen tenslotte heel veel fabrikanten.


Ik heb overigens gelezen dat het enige verschil tussen de xr57 en xr58 de auto-room instelling is. Je krijgt er dus een mic bij.
Volgens mij klopt dat stukje tekst wat jij gequote hebt dus niet.

/edit:
Het klopt inderdaad niet dat stukje tekst. Ze beschrijven daar het verschil tussen de xr55 en de xr57. De specs op van op de panasonic site staan ook in de handleiding. En daarbij si het op de xr57 ook mogelijk om dual-amp op 5.1 te gebruiken...

-david-

Met een set (2x IQ3 2x IQ7 IQ6c) speakers van Kef kom ik al snel aan 1700euro + een subwoofer van Kef kost 1000euro! Dat is ruim boven m'n budget.

Iemand ervaring met Sib & Co van Focal-JMLab?
Dit is een prachtexemplaar! (2x SibXXL 3xSibXL en Cub2) En dit voor zo'n 1500 euro. Vraag is natuurlijk of ze ook goed klinken en ev. bij een marrantz zouden passen.

THX.