vermogen en volume

Started by HJ, March 28, 2002, 01:25:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HJ

er zijn toch al wat topics over vermogen ed,ik heb dus ook nog een vraagje.
ik heb een denon3802 en die heeft 105W bij 8 ohm,en 150W bij 4 ohm(als ik het goed heb).
als ik er nu speakers op aansluit van 4 ohm en ik zet het volume helemaal open is dan het volume wat ik krijg even veel als dat ik er 8ohm speakers op aansluit?of heb je met 4ohm speakers meer volume omdat de versterker dan meer vermogen leverd?
(hierbij erwel vanuitgaande dat de specs van de speakers gelijk zijn,en dat de versterker niet vervormd ed.)



J.A.F._Doorhof

#1
Het ligt helemaal aan het redement van je speakers en de kwaliteit van je versterkers.

Maar in principe als ALLES gelijk zou zijn, zou je inderdaad iets meer volume krijgen, maar vergeet nooit dat je voor een 6dB winst aan volume een verdubbeling van het aantal Watts nodig hebt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#2
Het enige dat het geluidsvolume bepaalt is eigenlijk de gevoeligheid van de speakers. Als de speaker 4 Ohm is, betekent dit dat de versterker 2x zoveel stroom en 2x zo weinig spanning levert, wat opgeteld weer neerkomt op hetzelfde opgenomen vermogen van de versterker (vermogen = stroom * spanning). Sommige versterkers hebben echter moeite met het leveren van veel stroom (niet jouw Denon).

Een verdubbeling van het volume komt overeen met een vertienvoudiging van het vermogen!