scheiden van het filter?

Started by vincent909, January 7, 2007, 16:48:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vincent909

Ik ben sinds kort in het bezit van een paar Infinity Kappa 7.
De luidsprekers presteren echt boven verwachting, beter dan de Delta 60 die ik hiervoor had.
Mijn vraag is echter, kan ik deze luidsprekers geschikt maken voor biamping?
Kan ik de filters gewoon apart aansturen dmv het installeren van extra bindingposts voor het laag?

OUD:


NIEUW:


Is dit mogelijk of denk ik nu veel te simpel?
Alvast bedankt.

dre73

ja,je denkt simpel ;D daarintegen wel goed,als je het zo aansluit komt het helemaal goed. O0
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yorkie13

en de mogelijkheid tot biwiring geeft ook de mogelijkheid tot biampng

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

vincent909

Quote from: yorkie13 on January  7, 2007, 17:42:42
en de mogelijkheid tot biwiring geeft ook de mogelijkheid tot biampng

Ik heb nu 2 Harman Kardon versterkers die de kappa's tijdelijk gaan aansturen.
Er komt echter op korte termijn een gereficeerde Bose 1801 om dit de doen.
Met 2 x 400watt is biamping niet meer nodig, maar biwiring kan dan nog wel.

Ik neem aan dat triwiring dan ook kan >:D


Leuk dat modificeren.  O0

dre73

dat wordt een extra trosje kabels >:D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

vincent909

#6
Quote from: dre73 on January  7, 2007, 18:46:32
dat wordt een extra trosje kabels >:D

M'n kabels maak ik zelf met utp, dat wordt dus weer vlechten ;D.

Ik zit ook te denken om de filters aan te passen, beginnent met het filter voor het laag.
Een trafokernspoel van 3.0mH kost echter 41 euro en een audyn cap 100 Ohm condensator 30 euro.
Dit is wel het beste wat ik erin kan stoppen alleen het laag kost dan alleen al 142 euro.
Is dit het waard (geluidstechnisch gezien).

Weet iemand trouwens wat de NPE bij de condensator betekend?

NXP guy

NPE = Non Polarized Electrolytic Capacitor

Een behoorlijk bedrag voor zo'n upgrade, ik zou mijn pijlen richten op de tweeter. Wat is dat 'slingertje', een zekering of lampje of zoiets ?

fgroen

Tweetersectie sec ziet er aardig gezond uit. Afhankelijk van de uiteindelijk gebruikte componenten, maar een parallel schakeling van een kleine C (10nF) aan de serie cap van 14 uF doet me vermoeden dat er een gerede hoeveelheid aandacht aan is besteed. Ergo, twijfelachtig wat een verandering teweeg gaat brengen.

Wat mij een beetje steekt is die 0,4 mH ferrietkern spoel en NPE bagger in de middensectie. Ook die Zeners en L-pad potmeters in hoog- en midsectie is iets wat je liever kwijt dan rijk bent dunkt me. Gewoon de juiste waarde bepalen met die pots, opmeten en met vaste weerstanden uitvoeren.  O0

Ik neem aan dat dat golfje in het tweetercircuit een zekering is, en samen met die zeners moeten zijn dat allemaal beschermings circuits om de tweeter te beschermen. Die zeners slaan bij een bepaalde (volgens het ontwerp te hoge) spanning door (niet-destructief). De zeners gaan dan veel stroom geleiden en ontnemen op die manier stroom van de tweeters. Omdat de stroom in het hoogcircuit zal toenenemen, vliegt als gevolg de zekering in het hoogcircuit eruit.

Ervaring heeft mij geleerd dat gezond verstand de beste bescherming voor je tweeters is. Als je die speakers op feestjes gaat gebruiken waarbij ze veel te hard gezet worden, moet je het erin laten zitten. Anders zou ik het eruit halen..  ;)

Bijkomend voordeel: wegslopen kost geen geld.  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

dre73

en je kunt de veranderingen altijd weer ongedaan maken ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

vincent909

Quote from: NXP guy on January  7, 2007, 22:55:08
NPE = Non Polarized Electrolytic Capacitor

Een behoorlijk bedrag voor zo'n upgrade, ik zou mijn pijlen richten op de tweeter. Wat is dat 'slingertje', een zekering of lampje of zoiets ?

Dat slingertje zou een van de regelaars achterop het filter kunnen zijn (regelen waarschijnlijk crossover niveaus),
Maar dan zou die ook in het mid moeten zitten.


Ik zal vanavond wat foto's van het filter plaatsen (batterijen moeten even opladen).
Stond er trouwens versteld van dat de gehele speaker is volgepropt met watten.

dre73

die watten hoef je je geen zorgen over te make ;D over hoe snel die foto`s online komen wel.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

vincent909

#12
Hier de foto's.
zijn niet echt optimaal, maar ik kon er moeilijk bijkomen.
Alle terminals zijk gesoldeerd, dus ik kon ook de units niet even losmaken om hem eruit te halen.
Het ziet er allemaal wel een stuk degelijker uit dan in mijn oude Delta 60's.
Condensatoren en spoelen zijn een stuk groter.







Even een volledige foto, ook leuk om te weten waar het nou eigenlijk om gaat.




NXP guy

#13
QuoteDat slingertje zou een van de regelaars achterop het filter kunnen zijn (regelen waarschijnlijk crossover niveaus),
Maar dan zou die ook in het mid moeten zitten.


Ik zal vanavond wat foto's van het filter plaatsen (batterijen moeten even opladen).
Stond er trouwens versteld van dat de gehele speaker is volgepropt met watten.

Nee, de regelaars zijn de variabele weerstanden die net voor de hoog en middenspeaker zitten ( R1 en R3 in het schema ).
Die kun je eventueel vervangen door twee vaste weerstanden (per speaker) als je de instelling nooit verandert.
Ik zou in het hoog de beide 1N5343B eruit halen en de zekering (het slingertje) eventueel verwijderen. Dat laatste hoeft niet perse als je er niet bij kunt. Dat is de beveiliging van de tweeter, dus discotheekje spelen gaat tot schade leiden (lijden)  ;)
De belangrijkste condensatoren zijn parallel voorzien van een kleinere kwaliteitscondensator, dus daar is niet veel winst te halen.

vincent909

Fijn om zoveel kennis op het forum te hebben O0

Die variabele weerstanden wil ik  zeker vervangen, alleen moet ik even wachten tot ik mijn 1801 heb.
Pas dan kan ik de waarde definitief vaststellen (neem ik aan).

De zekering verwijderen lijkt me niet zo'n goed idee omdat de emit-k niet makkelijk meer te krijgen is, better save than sorry.

De 1N5343B's waar je over praat, wat doen deze en is dit een kwestie van simpel verwijderen?

Ik krijg de indruk dat het opwaarderen van het filter niet de meest rendabele actie is.
Waarschijnlijk word het dan:

- gereed maken voor biwire
- interne bekabeling vervangen
- de kast intern verstevigen (misschien loodbitumen)
- voet vervangen voor massief hout (ook optisch natuurlijk)
- vanzelfsprekend spikes eronder
- en de boven genoemde 'kleine' modificaties

Dit alles komt qua kosten misschien op hetzelfde neer qua prijs, maar geeft wel meer hobby plezier. ;D

fgroen

De 1N5343B's zijn de zeners waar ik het eerder over had. Die zorgen SAMEN met de zekering voor de beveiliging van de tweeters.

Als je de tweeters wilt blijven beschermen, moet je die 1N5343B's ook laten zitten, want een zekering alleen is totaal zinloos.
Zonder 1N5343B's is die tweeter er bij overbelasting allang uitgefikt voordat de zekering de geest geeft.

Dit heb ik 20 jaar geleden al experimenteel vastgesteld.  ::)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

vincent909

De voeten zijn inmiddels klaar.
Ze wegen ca 10kg per stuk.
Het laag klinkt nu stukken warmer, ik weet niet of die nu door de spikes komt of door de voeten.
Ze ogen in ieder geval wel mooi.

Oude voet.


Nieuwe voet.




Kosten ca 65 euro incl spikes.