Dynaudio uit auto in huiskamer (foto's toegevoegd)

Started by snapo6, January 14, 2007, 18:17:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

snapo6

Heb van m'n Dynaudio hifi set uit de auto huiskamer (5.1 systeem) speakers gemaakt (MW150, MW 160 en MW190). De ontwerpen zijn gebaseerd op Gemini (center), Focus (front) en Audience (achtergond). Subwoofer obv MW190 moet ik nog afmaken.
Zelf vind ik ze goed klinken.

Wat ik niet weet hoe het zit met het magnetisch veld van de drivers? De huiskamer lijn is wel afgeschermd, maar hoe zit het met de auto lijn?
Kan ik dit zelf makkelijk testen?

Alle hulp is welkom.
LG OLED65C8PLA - Arcam AVR 550 - Parasound HCA-2205AT - Crown XLS 2502 - B&W 603 S2 AE, zelfbouw Dynaudio  Gemini (center), Focal (Height) - Dynaudio Emit M10 (surround) - zelfbouw sub Peerless XXLS 12 - Zidoo Z1000 PRO - Panasonic UB900 - Synology DS214 Play - Logitech Harmony Elite

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

snapo6

Ok, ik beloof foto's. Wel geduld hebben , heb zelf geen dig. camera dus moet ik hulp inschakkelen. Van de week moet wel lukken!
LG OLED65C8PLA - Arcam AVR 550 - Parasound HCA-2205AT - Crown XLS 2502 - B&W 603 S2 AE, zelfbouw Dynaudio  Gemini (center), Focal (Height) - Dynaudio Emit M10 (surround) - zelfbouw sub Peerless XXLS 12 - Zidoo Z1000 PRO - Panasonic UB900 - Synology DS214 Play - Logitech Harmony Elite

PaulSQ

Denk niet dat de autospeakers magnetisch zijn afgeschermd.

Testen? Speaker naast de TV en TV aan ;D
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

snapo6

Ok, zoals beloofd heb ik foto's toegevoegd  ;D

In aanvulling op m'n eerste post het volgende. De opstelling en tv uit de foto is jonger dan 5 jaar, na nog geen 3 jaar moest er een grote reparatie plaatsvinden (kromme beelden aan de zijkanten, kleur werd gelig etc., garantie net voorbij  :-[), nu een kleine 2 jaar later zie ik dezelfde symptonen  >:D

Ik wil 100% uitsluiten dat de problemen met de tv door de speakers komen, want big mama gaat eruit en daarvoor in de plaats komt een fotomodel tw. Panasonic 42PV60  :)

Voor de zekerheid voeg ik ook foto's toe van zowel car als home audio.

Dus de vraag blijft: invloed magnetisch veld en kan het gemeten worden ???
LG OLED65C8PLA - Arcam AVR 550 - Parasound HCA-2205AT - Crown XLS 2502 - B&W 603 S2 AE, zelfbouw Dynaudio  Gemini (center), Focal (Height) - Dynaudio Emit M10 (surround) - zelfbouw sub Peerless XXLS 12 - Zidoo Z1000 PRO - Panasonic UB900 - Synology DS214 Play - Logitech Harmony Elite

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Audiofiel

Leuk om te zien dat je autospeakers hebt gebruikt. Ik heb zelf ooit de 3-weg composet in een MDF kast gezet (staat nu ongebruikt on zolder in een hoek). :D

Quote from: snapo6 on January 14, 2007, 18:17:12
Heb van m'n Dynaudio hifi set uit de auto huiskamer (5.1 systeem) speakers gemaakt (MW150, MW 160 en MW190). De ontwerpen zijn gebaseerd op Gemini (center), Focus (front) en Audience (achtergond). Subwoofer obv MW190 moet ik nog afmaken.
Zelf vind ik ze goed klinken.

Ik neem aan dat je niet het filter van de Gemini hebt gebruikt, anders heb je wel een probleem met de afstraling van je center. De Gemini is namelijk bedoeld om alleen verticaal te worden gebruikt en niet horizontaal. Je zult dan een andere filtering moeten gaan toepassen.

QuoteWat ik niet weet hoe het zit met het magnetisch veld van de drivers? De huiskamer lijn is wel afgeschermd, maar hoe zit het met de auto lijn?

Simpel: er is geen verschil tussen de 'huiskamerversie' en de 'autoversie'; het zijn dezelfde units en NIET afgeschermd. Hoe maar eens een schroevedraaier in de buurt van de units...

Overigens is het veld van de tweeter vooral nogal sterk, van de 15 cm woofertjes valt het nog mee.

De kant-en-klare lijn van Dynaudio (dus niet zelfbouw) heeft wel een aantal exemplaren die afgeschermd zijn. Als het een probleem is, moet je eens contact opnemen met een zelfbouwzaak als Speakerland. Die hebben ook speciale 'anti'-magneten die je als kap over sommige speakers kunt steken.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Interficior

Quote from: Audiofiel on January 18, 2007, 13:49:42
De kant-en-klare lijn van Dynaudio (dus niet zelfbouw) heeft wel een aantal exemplaren die afgeschermd zijn. Als het een probleem is, moet je eens contact opnemen met een zelfbouwzaak als Speakerland. Die hebben ook speciale 'anti'-magneten die je als kap over sommige speakers kunt steken.
Hoe bedoel je 'speciaal' Audiofiel? Want als ik naar het plaatje kijk van de woofer, kan daar geen normale afscherming overheen, en voor zover ik weet hebben de zelfbouwzaken niet speciale Dynaudio compensatiemagneten, maar misschien bedoel je dat met 'speciaal'.
Take it or lease it

Audiofiel

Quote from: Interficior on January 18, 2007, 15:48:51
Hoe bedoel je 'speciaal' Audiofiel? Want als ik naar het plaatje kijk van de woofer, kan daar geen normale afscherming overheen, en voor zover ik weet hebben de zelfbouwzaken niet speciale Dynaudio compensatiemagneten, maar misschien bedoel je dat met 'speciaal'.

Inderdaad.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

snapo6

Ga van het weekend even langs bij S&C. Zij hebben me veel geholpen (nieuwe filters, houtwerk zagen, bouwadvies etc.)
Zou best kunnen dat Dynaudio-units geen probleem veroorzaken, maar juist de tweeters!

@audiofiel
Wat bedoel je met 'Hou maar eens een schroevedraaier in de buurt van de units...'? Trekt het naar de magneet toe?
LG OLED65C8PLA - Arcam AVR 550 - Parasound HCA-2205AT - Crown XLS 2502 - B&W 603 S2 AE, zelfbouw Dynaudio  Gemini (center), Focal (Height) - Dynaudio Emit M10 (surround) - zelfbouw sub Peerless XXLS 12 - Zidoo Z1000 PRO - Panasonic UB900 - Synology DS214 Play - Logitech Harmony Elite

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

snapo6

Quote from: mikeske on January 18, 2007, 22:35:06
heel mooi gedaan snapo6  ;)

Yep. Al zeg ik het zelf, ben er best wel trots op. Het zijn m'n eerste ervaringen in het 'doe het zelf gebeuren', maar het snakt naar meer, alleen ......... time is flying away (ben thuis in de minderheid, 3 dames die altijd alle aandacht opeisen  ;D).

Als het 'magnetisch'gebeuren opgelost is wil ik verder gaan met:
- verbeteren surround (niet 100% tevreden)
- sub afmaken met daarin de MW 190

LG OLED65C8PLA - Arcam AVR 550 - Parasound HCA-2205AT - Crown XLS 2502 - B&W 603 S2 AE, zelfbouw Dynaudio  Gemini (center), Focal (Height) - Dynaudio Emit M10 (surround) - zelfbouw sub Peerless XXLS 12 - Zidoo Z1000 PRO - Panasonic UB900 - Synology DS214 Play - Logitech Harmony Elite

Audiofiel

Quote from: snapo6 on January 18, 2007, 21:30:52
@audiofiel
Wat bedoel je met 'Hou maar eens een schroevedraaier in de buurt van de units...'? Trekt het naar de magneet toe?

Yep.

Maar ik mis nog een reactie op mijn filter-verhaal over de Gemini. ::) ???
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

snapo6

Quote from: Audiofiel on January 18, 2007, 23:12:57
Yep.

Maar ik mis nog een reactie op mijn filter-verhaal over de Gemini. ::) ???

De vermoeidheid  :P

Wat filters betreft, alle filters (front, center en surround) zijn ontworpen door S&C. Front en surround weet ik zeker dat het niet de standaard filters zijn, de center weet ik niet, S&C kennende zullen ze hier wel rekening mee gehouden hebben.
Van het weekend ga ik toch bij ze langs, zal het vragen.
LG OLED65C8PLA - Arcam AVR 550 - Parasound HCA-2205AT - Crown XLS 2502 - B&W 603 S2 AE, zelfbouw Dynaudio  Gemini (center), Focal (Height) - Dynaudio Emit M10 (surround) - zelfbouw sub Peerless XXLS 12 - Zidoo Z1000 PRO - Panasonic UB900 - Synology DS214 Play - Logitech Harmony Elite

Audiofiel

Ik zou het toch maar even navragen bij Speaker & Co, want ik heb eerder een filter van hun gezien... :-X

En een d'Appolito moet nu eenmaal niet 'liggen', maar staan om zijn werk te kunnen doen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.