Meridian 861 op proef en binnenkort Lexicon MC-12

Started by garmtz, April 2, 2002, 05:49:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Ik heb op dit moment de 861 thuis staan, geconfigureerd tot in de puntjes en al. Het is al laat, dus ik ga niet heel erg uitwijden, maar ik kan het volgende wel kwijt over het apparaat:

Het eerste wat opvalt is de afwezigheid van eigen klank. Het geluid is compleet neutraal en volledig natuurlijk. Dynamiek is zo vanzelfsprekend dat ik eigenlijk zelfs wat opwinding mis. Of misschien klinkt Meridian wel altijd een beetje "lief". De surround modes zijn af en toe verbluffend goed. Vooral Trifield is prachtig met goede opnames. Ambisonics MOET je gehoord hebben met CDs van Enya...  8)  De 7.1 sturing bij 5.1 films is ook waanzinnig (subtiel). Echt behoorlijke perfectie, dit apparaat. Het enige is dus dat ik het geluid dus soms bijna saai vind. TE perfect misschien...? Even wennen is het wel...

Ik heb ook de Lexicon MC-12 toegezegd gekregen voor op proef, dus het gaat lekker... :)  Het wordt dus de ultieme strijd der titanen. Ik houd jullie op de hoogte...

J.A.F._Doorhof

#1
Het zal waarschijnlijk Mei worden voor de Cinepro, dus dat zal dan wel het toetje worden.

Die surroundmodes van de 861 zijn inderdaad fantastisch. Ik vindt alleen de Meridian wat layed-back klinken, maar dat kan ook aan andere factoren liggen die ik toen heb gehoord.

Moet wel eerlijk toegeven dat dit een BEEST van een pre-amp is, die inderdaad de perfectie benaderd.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chendy

#2
Hé Gijzzz!

Meridian:
Sinds ik voor het eerst bij Jaco de 861 hoorde, wist ik niet wat ik meemaakte... Echt een gaaf apparaat, die klank-technisch in orde zit. Ik heb me sindsdien ook veel in de materie verdiept rondom BoothroydStewart (weet-nie-of-goed-schrijf). Het is technisch een "perfekt" apparaat.
Is het zo dat Meridian het beste "presteert" met alléén Meridian spul(i.v.m. hun gepatenteerde Digi-link)?

Lexicon:
Tja, dat is me er ook 1... Dé MC-12... -hele diepe zucht-
Nog effe doorbijten, Garmt. Wanneer komen ze het beestje brengen? Logic-7 kickz ass!!! Muzikaal gezien is de MC-12 natuurlijk ook niet zomaar ééntje.
Is de M/L-7 verder "verbeterd" t.o.v. de oudere Lexicon´s?

Moet je misschien nog verder expirimenteren met de speakerplaatsing? Want 7.1 van Lexicon werkt toch anders dan die van Meridian?
Please explain.

Met vriendelijkr groet, Chendy.
PCH A100 > Sony 40" Bravia 1080p >  5.1 set-up
powered by Johnny Walker

garmtz

#3
QuoteHé Gijzzz!
Sinds ik voor het eerst bij Jaco de 861 hoorde, wist ik niet wat ik meemaakte... Echt een gaaf apparaat, die klank-technisch in orde zit. Ik heb me sindsdien ook veel in de materie verdiept rondom BoothroydStewart (weet-nie-of-goed-schrijf). Het is technisch een "perfekt" apparaat.
Het is absoluut allemaal in orde en technisch perfect, alleen het is wat Frank zegt: een beetje laid-back en relaxed. Misschien is dit een soort dynamiek waar je aan moet wennen, maar ik heb steeds de neiging om de 861 met de zweep te geven... :)
QuoteIs het zo dat Meridian het beste "presteert" met alléén Meridian spul(i.v.m. hun gepatenteerde Digi-link)?
Nee, niet echt denk ik. Alleen kunnen sommige functionaliteiten alleen bereikt worden met Meridian randapparatuur. Het 800 transport bijvoorbeeld kan DVD-Audio digitaal doorgeven aan de 861 en bovendien DD en DTS up-ge-sampled doorgeven.
QuoteLexicon:
Tja, dat is me er ook 1... Dé MC-12... -hele diepe zucht-
Nog effe doorbijten, Garmt. Wanneer komen ze het beestje brengen?
n.n.b...
QuoteLogic-7 kickz ass!!! Muzikaal gezien is de MC-12 natuurlijk ook niet zomaar ééntje.
Is de M/L-7 verder "verbeterd" t.o.v. de oudere Lexicon´s?
De hele architectuur is drastisch gewijzigd t.o.v. de andere Lexicons. Dus hij zal ook een hele hap beter klinken. Dit wordt ook bevestigd op de forums: de MC-12 is echt een stap voorwaarts t.o.v. de MC-1.
QuoteMoet je misschien nog verder expirimenteren met de speakerplaatsing? Want 7.1 van Lexicon werkt toch anders dan die van Meridian? Please explain.
Niet echt hoor. Beiden hebben daar ongeveer dezelfde gedachtes over. In de praktijk blijkt dat mijn huidige speaker setup ook uitstekend klinkt met de Meridian (sides iets voor de luisteraar).

chendy

#4
Hi Garmt!

Is jouw 861 een nieuwe of een demo? Als het een nieuwe betreft, zou die nog misschien moeten inspelen. Maar jouw kennende zal dat inspelen niet al te lang kunnen duren...

Met vriendelijkr groet, Chendy.
PCH A100 > Sony 40" Bravia 1080p >  5.1 set-up
powered by Johnny Walker

cinepaulis

#5
Garmt,

Ah! Het wordt spannend!
Wel gaaf dat ook het 7.1 verhaal zeer indrukwekkend is.

Te 'lief' geluid ? Hmmm....
Tja, een snufje Pit mag er best inzitten, maar het kan inderdaad best typisch Meridian zijn (Jaco ?).
Dan vraag ik me af hoe de eindtrappen van Meridian zijn...zouden die dit karakter verder doortrekken of juist helemaal niet ?  ::)

Detail:
Heeft de 861 ook bass-enhancement op je sides ?

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

jaco

#6
Heb je ook de HS optie op Yes staan bij de direct mode voor CD ? Dan pas werkt de upsampling. Ik ben benieuwd of je dat ook hoort. Bij Triefield werkt dat alleen met de Links Rechts Center en Sub, maar dat wordt met de nieuwe DSP's opgelost (de DSP is bijna 4 jaar oud, dus de huidige DSP is niet een van de krachtigste in vergelijk met 4 maal een sharc in een MC-12)

Ik kan niet echt oordelen wat het klankverschil met een Lexicon is. Alleen bij Garmt gehoord op zijn speakers en versterkers. Klinkt zeer goed, maar ik ben niet gewend aan electrostaten, en dan is een vergelijk met mijn eigen Kef speakers moeilijk voor mij.
Dat rustige en laid back klopt bij mij wel. Dat ligt ook wel aan de combinatie van speakers en speaker kabel bij mij denk ik. Tevens heb ik vrij veel gordijnen hangen om het donker te krijgen en daardoor is het hoog ook wat gedempt.

Luister ook eens naar Prologic-2. Dat werkt ook prima met 7 speakers. Het prologic 1 programma is ook al uitstekend, heb wel eens een film een half uur gekeken totdat ik er achter kwam dat ik prologic zat te luisteren...
Prologic 2 is nog beter.

Bass management is minder mooi gemaakt dan op de lexicon, althans wat betreft mogelijkheden.
Wel kun je meerder woofers aansluiten, maar dat gaat dan ten koste van de side speakers. Wel  kun je de crossover per 1 Hz instellen, verschillende frequenties voor muziek, logic en film kiezen.

Echt leuk wordt het met de Versie 3 die eind deze maand verwacht wordt. Er komen nieuwe DSP's 192/24 D/A Converters. 24/96 - 6 kanaals input, digitale link voor een 800 speler (die ook wel te misbruiken zal zijn voor 3 maal input van een merk x speler)
De interne berekeningen gaan op de nieuw DSP allemaal naar 48 bit toe (nu 24 bit) De klank zou er echt op vooruit gaan, ook door de nieuwe D/A kaarten.

Ik plan mijn pioneer 747 om te bouwen met 3 digitale ouputs. Dan zou ik de 747 DTS en DD kunnen laten uitgeven analoog, maar aftappen voor de D/A converter, en dit dan de 861 invoeren, en daar upsampelen naar 96/24. Zo plan ik ook DVD-A digitaal in de 861 te krijgen zonder 15000 Euro  voor een 800 uit te geven..

Veel luister plezier.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

garmtz

#7
QuoteHeb je ook de HS optie op Yes staan bij de direct mode voor CD ? Dan pas werkt de upsampling. Ik ben benieuwd of je dat ook hoort. Bij Triefield werkt dat alleen met de Links Rechts Center en Sub, maar dat wordt met de nieuwe DSP's opgelost (de DSP is bijna 4 jaar oud, dus de huidige DSP is niet een van de krachtigste in vergelijk met 4 maal een sharc in een MC-12)
Yep, uiteraard HS optie aangezet in alle modes die het als optie hebben. Ik hoor echt verschil: meer "lucht" en meer detail met een betere focus. Het is subtiel, maar wel hoorbaar.
QuoteIk kan niet echt oordelen wat het klankverschil met een Lexicon is. Alleen bij Garmt gehoord op zijn speakers en versterkers. Klinkt zeer goed, maar ik ben niet gewend aan electrostaten, en dan is een vergelijk met mijn eigen Kef speakers moeilijk voor mij.
Bedenk ook dat de DC-1 een totaal andere klasse is dan de MC-12 en 861! De DC-2 is beter dan de DC-1, de MC-1 weer beter dan de DC-2 en de MC-12...
QuoteDat rustige en laid back klopt bij mij wel. Dat ligt ook wel aan de combinatie van speakers en speaker kabel bij mij denk ik. Tevens heb ik vrij veel gordijnen hangen om het donker te krijgen en daardoor is het hoog ook wat gedempt.
KEF is ook wat laidback en ook de versterkers van Meridian. Als dan de kabels ook nog rustig klinken en er hangen gordijnen...
QuoteLuister ook eens naar Prologic-2. Dat werkt ook prima met 7 speakers. Het prologic 1 programma is ook al uitstekend, heb wel eens een film een half uur gekeken totdat ik er achter kwam dat ik prologic zat te luisteren... Prologic 2 is nog beter.
Heb ik vandaag gedaan. Klonk prima. Echter, de ProLogic I mode leek wat "schoner" te klinken en maakte volgens mij iets minder foutjes met stemmen die opeens in de surrounds zitten een fractie van een seconde. Ik zal eens wat meer testen... Overigens moet mij toch van het hart dat Logic-7 decodering op Dolby Surround geencodeerde bronnen beter klinkt dan DPLII. Dat weet ik nu wel zeker (DPLII is niet mogelijk op mijn DC-1).
QuoteBass management is minder mooi gemaakt dan op de lexicon, althans wat betreft mogelijkheden.
Wel kun je meerder woofers aansluiten, maar dat gaat dan ten koste van de side speakers. Wel  kun je de crossover per 1 Hz instellen, verschillende frequenties voor muziek, logic en film kiezen.
Ik kan nu eindelijk 70 Hz crossovers kiezen. Perfect voor mij! Bass management bij de Meridian is redelijk simpel, maar heel correct. Ik heb geen fout kunnen ontdekken... Wat ik echter niet doe is verschillende crossovers kiezen voor muziek, logic of film. Immers, de speakers hebben beperkingen die wat mij betreft in alle gevallen opgaan, dus zie geen reden van een zodanige scheiding, maargoed, anderen zullen wel goede redenen hebben om deze WEL verschillend in te stellen. De "Stereo" mode (die de subs gebruikt) klinkt bij mij bijvoorbeeld aanzienlijk beter dan "Direct", die een full-range signaal naar de fronts stuurt.

De Lexicon heeft de mogelijkheid om stereo subs EN een LFE sub EN 7 speakers aan te sluiten. Op zich op dit moment perfect voor mij (ik gebruik dan alle uitgangen), maar de Meridian heeft voor mij op dit moment ook geen enkele beperking. 70 Hz gaat prima voor center, fronts en rears, large voor de sides. Qua crossover freq. is de Lex iets minder flexibel, maar 10 Hz intervallen vind ik prima. Je moet alleen wel weten wat je doet met (de crossovers van) de Lexicon. Je kunt alles instellen, maar hierdoor ook echte fouten maken... Voor mij geen probleem... ;)
QuoteEcht leuk wordt het met de Versie 3 die eind deze maand verwacht wordt(...)D/A kaarten.
Ja, ik weet het... Klinkt behoorlijk spannend allemaal...
QuoteIk plan mijn pioneer 747 om te bouwen met 3 digitale ouputs(...)Zo plan ik ook DVD-A digitaal in de 861 te krijgen zonder 15000 Euro  voor een 800 uit te geven..
Hou ons op de hoogte!
QuoteVeel luister plezier.
Thanks!

jaco

#8
Meer dan 8 outputs wordt overigens ook mogelijk vanaf versie 3. Bij versie 3 is er support voor hoogte kanalen (2+2+2, maar je zou het handmatig kunnen selecteren en dus ook voor Chesky gebruiken)
De roadmap die ooit vrijgegeven is maakte melding dat Versie 3 de hardware upgrade was met nieuwe DSP's en dat men daarna zich weer vol op software ontwikkelingen gaat storten. Versie 4 zou dan tot 16 kanalen gaan krijgen met verbeterd bass management.

Verder is ook de room optimizer card nog in ontwikkeling - parametrische equalizing op alle kanalen. De 24/96 versie schijnt nu ook klaar te zijn, maar ik denk dat men twijfelt aangezien het complex is om dit op te zetten. Als je het fout doet maak je het slechter in plaats van beter.

Ik heb overigens alleen PL-2 muziek getest. Je kunt namelijk niet een DD2.0 track digitaal invoeren en DPL-2 er op los laten (geen DSP kracht genoeg) Je zou dan de DVD speler  PCM moeten laten uitgeven, dan werkt het wel. Wordt ook opgelost in V3 met de nieuwe DSP's.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

garmtz

#9
De Lexicon heeft ook 2 auxiliary outputs. Ik denk persoonlijk dat ik niet meer dan 12 kanalen ga gebruiken...  :o  2+2+2 moet dus mogelijk zijn.

De MC-12 heeft microphone inputs voor evt. room eq. Of en wanneer dat wordt gebruikt is niet duidelijk.

Ik heb voor de test van DPLII een LD gebruikt... :) Gewoon PCM dus...

jaco

#10
Ik wil natuurlijk altijd meer..
Gekheid, maar 7 kanalen normaal. 1 voor LFE, 2 voor hoogte, dan 1 voor een tactile kanaal. Liefst dan nog 1 tot 3 woofers waarvoor je kunt kiezen van welk kanaal daar het  LF gedeelte naar toe gaat (dus woofer voor de center, of 1 voor alle surroundkanalen zodat die bas van achter komt)

Ja ik zie dat wel zitten, maar dat zal dus nog wel 1 a 2 jaar duren.

Jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

#11
Garmt,
Welk analoog inputbord zit er in ?
Normaal is een IA00 (6 x stereo) Maar mooier is de IA40, dat is een 2 x 6 kanaals, die ok in te stellen is als een 1 x 6 kanaals en 3 x 2 kanaals, of 6 x 2 kanaals.
Met een IA40 kun je dan ook een 5.1 signaal invoeren.
Kun je nog naar multikanaals SACD luisteren, al wordt dat dan wel weer digitaal gemaakt.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

garmtz

#12
In mijn model zit geen analoog inputboard! Maar ik zou zowieso een IA40 EN een IA00 willen, voor mijn analoge bronnen EN voor externe 5.1 bronnen.

Het mooie van de Lexicon is, dat je daarop ook standaard je 5.1 ingang kunt configureren als 3x stereo en deze ZOWEL analoog als digitaal kunt gebruiken. Bij een extrene 5.1 bron zou ik dan de 6 ingangen digitaliseren, maar mijn draaitafel bijv. zou ik dan compleet analoog aan kunnen sluiten.

jaco

#13
Dat is niet normaal, hoewel een standaard unit alleen een digitale input kaart heeft. De rest is optioneel.
Maar haast iedereen die zo'n 861 koopt zal wel de een of andere analoge device hebben. Dus dan kocht je in principe de IA00. Daarop kun je ook de optionele analoge input kaarten aansluiten (piggybacked door een kabel) De IA40 is de configureerbare kaart met dus 6x2 / 1 x 6 + 3x2 / 2x6 kanalen in te stellen.
Deze kaart kan echter niet samenwerken met de Tape output kaart - die heeft echt een IA00 nodig.
De nieuwe analoge kaart die komt is de IA45. Die is 24/96 op 6 kanalen. Die wil ik erbij hebben.

Dus ik kan geen ordeel van je verwachten van de analoge prestaties. Toch wel een gemis dat ze die niet aan je meegegeven hebben.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

garmtz

#14
Ik begin te twijfelen of ik die kaart wel of niet heb. Ik zal nog eens goed kijken... Ik krijg trouwens morgen de MC-12 thuis...

jaco

#15
Wanneer heb je tijd, want die MC-12 wil ik naast de 861 horen. Dat kan ik niet missen natuurlijk  ;D

Liefst weekeinde (volgende week ?) Maar anders een dag door de week die je vrij hebt of zo, of anders maar een avond, ik moet het horen.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

cinepaulis

#16
Als ik in mijn kristallen bol kijk, dan zie ik Garmt uiteindelijk met een MC-12.

Ben zeer benieuwd naar de verschillen tussen deze twee giganten.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

jaco

Het is op dit moment ook een beetje een appels/peren vergelijk. De 861 die Garmt heeft staan is qua ontwerp al ruimt 4 jaar oud. De laatste hardware revisie die Garmt heeft is ruim 2,5 jaar oud. (24/96 D/A en 20/48 A/D)
De nieuwe versie 861 V3 is wat meer te vergelijken met de lexicon. Deze heeft dan 24/96 A/D en 192/24 D/A

Wat de lexicon voor heeft is volgens mij een:
- analoge pass through (die Garmt toch niet wil gebruiken - geen bass management en time alignment)
- Component video signalen in en out (niet geschikt voor RGBHV)
- On screen menu's (dit is niet standaard bij Meridian, daar moet je een kaart voor kopen)
- direct 10 uitgangen tot  beschikking (precies geschikt voor garmt zijn setup -1 x LFE en 2 andere woofers)

- Logic 7.  Daar spreekt garmt altijd zo positief over, dus dat zal zeker een pluspunt zijn.

Het 10 uitgangen punt is interessant, maar mijn vraag is wat voor signaal naar die 2 extra woofers gaat. IS dat alle bas van alle speakers aan bijvoorbeeld de linker kant die op small staan voor de linker woofer ? Dan kan ik me iets meer voorstellen bij de woofers die garmt nu aan de zijnkant heeft staan.


Als ik voordelen van de 861 moet noemen ten opzichte van de MC-12 wordt het moeilijk.

- Ik denk dat de 861 een meer modulaire architectuur is. Nu heeft de MC-12 wel plaats voor nog meer DSP's, en zal er ook nog wel een connector bij passen, maar het systeem van Meridian is dan simpeler: kaart erbij in of vervangen indien nodig.
Als je bijvoorbeeld 4 maal een 5.1 kanaals aansluiting wilt hebben plaats je 2 kaarten met 2 maal een 6 kanaals ingang.

- hoogtekanalen - direct ondersteund word 2+2+2, maar dat is een klassiek label, en je moet het mooi vinden. OVerigens kun je die mode waarschijnlijk ook wel voor de chesky standaard gebruiken aangezien deze dezelfde speakers hergebruikt: center en sub)

- 48 bit precisie bij alle algoritmes (alles -DD, DTS etc. wordt in software gedecodeerd, en niet in een kant en klaar IC)

- digitale multikanaals input. Nadeel hier  is dat deze in principe bedoeld is voor Meridian transports. Dikke kans echter dat dit ook wel te gebruiken is met een merk X speler.

Verder moet je Meridian maar geloven op hun verhaal. De roadmap  ziet er ongeveer als volgt uit:
V3
hardware: upgrade naar nieuwe DSP's en nieuwe A/D en D/A. Tevens digitale multikanaals link tussen 800 en 861. 10 outputs mogelijk (alleen voor 2+2+2)

Software: upgrade voor 2+2+2, DPL2 gedecodeerd met DPL2, discrete modus voor ambisonics 6 kanaals input.


V4
Meer dan 8 outputs - lees ander bass management met meer woofers.

Daar tussen in zullen wel software upgrades komen van zaken die nieuw zijn: DTS 24/96 en wat niet meer.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

cinepaulis

Garmt zal me vast wel op mijn vingers tikken als ik het fout heb, maar zijn sides worden fullrange aangestuurd waarbij het fullrange uitgangssignaal door een extern filter (niet in de Lexicon) wordt gescheiden in hoog/laag. Het laag gaat inderdaad naar zijn side-subs.

Maar Lexicon heeft bass-enhancement waarbij je stereo bas 'maakt' door faseverschuiving. Deze bass-enhancement klinkt optimaal als je deze in fase verdraaide bas van je zij speakers laat komen.

Analoge pass-through zal ie voor zijn draaitafel willen gebruiken.

Maar OK, ik kan me voorstellen dat die specifieke versie van de 861 inderdaad minder modern is dan de MC-12. Maar ja, zolang er geen nieuwere versie is van de 861....moet je wel appels met peren vergelijken, toch ?

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

jaco

#19
Ik neem aan dat Garmt zelfs wel bass management voor zijn LP's gebruikt. Aangezien hij alles toch als small gebruikt zou ook voor LPalles onder de  80 Hz al verzwakt doorkomen.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

garmtz

#20
QuoteGarmt zal me vast wel op mijn vingers tikken als ik het fout heb, maar zijn sides worden fullrange aangestuurd waarbij het fullrange uitgangssignaal door een extern filter (niet in de Lexicon) wordt gescheiden in hoog/laag. Het laag gaat inderdaad naar zijn side-subs.
Dat klopt.
QuoteMaar Lexicon heeft bass-enhancement waarbij je stereo bas 'maakt' door faseverschuiving. Deze bass-enhancement klinkt optimaal als je deze in fase verdraaide bas van je zij speakers laat komen.
In feite wordt de hele linkerzijde (dus linker front, linker side en linker rear) in fase gedraaid t.o.v. de rechterkant. Om te zorgen dat je het meeste profijt hebt van deze truuk, moet je zorgen dat de meeste bas wordt gerouteerd naar de sides, die je liefst op large moet zetten. De front en rears liefst op 40 Hz of hoger en de center op 120 Hz. Zo wordt mono-bas uit de center ge-'decorreleerd' weergegeven door de andere speakers. Werkt prima!
QuoteAnaloge pass-through zal ie voor zijn draaitafel willen gebruiken.
Klopt! Ik weet dat ik vrijwel alle bas < 70 Hz dan moet missen (speakers zijn echt recht tot 70 Hz, daarna vallen ze af met 12 dB/octaaf), maar liefst hou ik LPs analoog... Het is echter geen ramp als ik toch een A/D stap moet doen met de Meridian, want de A/D convertors zijn wel erg goed die Meridian gebruikt (die van Lexicon trouwens ook).
QuoteMaar OK, ik kan me voorstellen dat die specifieke versie van de 861 inderdaad minder modern is dan de MC-12. Maar ja, zolang er geen nieuwere versie is van de 861....moet je wel appels met peren vergelijken, toch ?
Er zit inderdaad niets anders op... Maar ik hoor al wel het karakter van de Meridian en zijn surround modes. Ik ben nu al compleet verliefd op Trifield... *zucht* :)  Mooier dan alle muziek surround modes op mijn DC-1.

Leuk dat je even meedoet Paul! :)

garmtz

Ik heb zaterdag de MC-12 thuis gekregen en ben GEK geworden! Wat een waaaaanzinnig mooi geluid heeft die MC-12. De heldere dynamiek die ik zo mooi vind aan Lexicon is weer terug t.o.v. de Meridian, die eigenlijk vooral alleen maar heel rustig en laid-back klinkt. Draai ik een stukje Tool op de Lexicon of de Meridian, is dat echt een WERELD van verschil, in het voordeel van de Lexicon. Ook films klinken zeer "filmisch" met de Lexicon. Vol leven en dynamiek.

Ik had niet gedacht dat de stereo subwoofer configuratie zoveel verschil uit kon maken. Het heeft echt zin om stereo subwoofers te gebruiken! Het geluid is nu af en toe zo ruimtelijk, dat ik kan zweren dat mijn sides aanstaan af en toe. De LFE sub heeft nu ook meer headroom omdat deze alleen LFE hoeft weer te geven. Ik heb The Haunting nog nooit zo extreem gehoord!

Ik wil zo SNEL mogelijk een MC-12, liefst NU! :)  Voor de geinteresseerden die mee willen luisteren: ik heb hier precies 1 avond de tijd voor. Jaco zou langskomen waarschijnlijk op donderdag. De mensen die het leuk vinden zouden dan ook kunnen komen voor een Meridian VS Lexicon shootout.

cinepaulis

#22
;D Mijn kristallen bol had gelijk...

Als ik het enigzins voor elkaar krijg lijkt het me wel heel erg leuk om (donderdag) bij deze shoot-out te zijn.  8)
Even nog een slag om de arm houden...

Mijn voorstellingsvermogen wordt hier trouwens ernstig op de proef gesteld. What's next ?  :o
OK, "The Sky Is The Limit", maar het begint er verdraaid dicht bij in de buurt te komen  ;)

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

garmtz

#23
Oh, nog genoeg ruimte voor verbetering hoor: andere eindversterker (Pass Labs?), andere kabels, ander loopwerk... Just kidding... :)  Mijn geld is ook op op een gegeven moment...

jaco

Heb je alleen donderdagavond tijd .. Dat is jammer want dan heb ik al een afspraak.. Nu zou ik die wel kunnen proberen af te zeggen, maar liever niet.
Dus is dinsdag of woensdag ook mogelijk ?

Gek he, dat je geld opraakt met zulke apparatuur.. Ik ken het ook. maar je doet gewoon een jaar niets anders dan werken en slapen. Al die overuren en het feit dat je haast niets uitgeeft leveren behoorlijk wat op.
Verder trek je iemand en poot uit met de DC-1 en zoekt nog even de goedkoopste leverancier op.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm