Wat voor subwoofer in een kleine kamer (4x4.5)?

Started by -Freek-, January 11, 2007, 16:35:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Freek-

Ik zit nog een beetje te twijfelen of ik de sub of de fronts ga upgraden. Maar als ik de sub zou gaan upgraden, moet ik dan een kleine sub nemen omdat ik een kleine kamer heb (18m2)? Omdat een grote subwoofer overkill is? Of valt dat in de praktijk wel mee?
Ik heb al even zitten kijken en mij lijken de kleine Rel subs best geschikt. Of moet ik toch een grotere nemen?

Ik heb nu trouwens 2 actieve MFB's (philips) staan. Die geven een erg mooie en indrukwekkende bas, maar het probleem is dat ze niet echt laag gaan.

Natuurlijk ga ik zelf nog luisteren, maar ik wilde vast jullie mening horen ;).

Cylon

#1
Ikzelf heb een magnat omega 300 in een kamer van 16m^2
Een joekel van een sub in een kleine kamer. Tot nu toe nog geen moment spijt van gehad want ik heb meer dan genoeg vermogen om mijn kamer helemaal op te blazen als ik dat wil.

Vriend van mij heeft een rel quake II,
Hoewel die van hem een stukje muziekaler is genereert die van mij toch veel meer druk. (is ook logisch als je de kast volumes etc vergelijkt)

Ik persoonlijk heb geen negatieve ervaringen met een grote sub in kleine kamer. (Tja, je moet hem goed afstellen.  ;D)
Amp: Unison Research Unico P Speakers: Penaudio Rebel 3 Bron: Arcam rPac USB DAC  & Dell E6420 Kabels: W&M ls-01

Extra (slaapkamer) Q-acoustics BT 3 actieve speakers

-Freek-

Quote from: Graft1988 on January 11, 2007, 16:46:03
Ikzelf heb een magnat omega 300 in een kamer van 16m^2
Een joekel van een sub in een kleine kamer. Tot nu toe nog geen moment spijt van gehad want ik heb meer dan genoeg vermogen om mijn kamer helemaal op te blazen als ik dat wil.

Vriend van mij heeft een rel quake II,
Hoewel die van hem een stukje muziekaler is genereert die van mij toch veel meer druk. (is ook logisch als je de kast volumes etc vergelijkt)

Ik persoonlijk heb geen negatieve ervaringen met een grote sub in kleine kamer. (Tja, je moet hem goed afstellen.  ;D)
Bedankt voor je reactie. Ik had eigenlijk al wel een beetje verwacht dat zo'n kleine kast als die van bijv. de rel quake (30x30x30cm) nooit heel veel druk kan leveren. En dat vind ik wel heel erg belangrijk omdat ik veel films kijk (meer dan dat ik muziek luister). De enige vraag die overblijft is dan natuurlijk of het een grote verbetering is tov. mijn huidige 'subwoofer'.

Rob Eric Blank

Je kunt dus ook een Rel Quake II neerzetten, erg muzikaal ook (dus ligt net aan je voorkeur).
Een flinke sub kun je wel kwijt in een kleine ruimte, mits goed afgesteld (is juist lastiger in een kleine ruimte). Rel Quake II heeft idd geen enorme luchtverplaatsing en druk opbouw, wel wat meer snelheid.

Rob Eric Blank

Quote from: JKI on January 11, 2007, 16:58:46
Bedankt voor je reactie. Ik had eigenlijk al wel een beetje verwacht dat zo'n kleine kast als die van bijv. de rel quake (30x30x30cm) nooit heel veel druk kan leveren. En dat vind ik wel heel erg belangrijk omdat ik veel films kijk (meer dan dat ik muziek luister). De enige vraag die overblijft is dan natuurlijk of het een grote verbetering is tov. mijn huidige 'subwoofer'.
Zelf niet bekend met jouw sub en wat is het budget.
SVS heeft een leuke sub SB-12 (naar ik meen), met redelijk druk opbouw. De PB-12 serie nog meer drukopbouw, alleen weet ik de prijzen niet. Dus het hangt af van budget.

-Freek-

Ik hoop eigenlijk iets tweedehands te vinden, ik denk voor zo'n 300 a 400 euro. Dan zou de nieuwprijs dus richting de 700 euro zijn.

Afweging muzikaal/filmisch zal waarschijnlijk nog heel moeilijk worden... De subwoofers die ik nu heb zijn aardig muzikaal. Ik denk dat ik toch wel iets meer druk wil hebben (dus iets minder muzikaal).

Stadium III

als het goed is staat hier oo het form een quake II te koop
Kan ook al wegzijn weet ik niet zeker.

Stadium III
5.2.4 Marantz Klipsch setup

-Freek-

Idd, ik zag het. Maar ik ben me pas aan het oriƫnteren ;). En hij is gereserveerd (als ik het goed heb).

Seth__Gekko

Geloof me een Quake II kan aardig wat druk zetten in een kleine ruimte hoor voor HT gebruik. En kan goed mee met muziek.

Mijn Quake II is inderdaag gereserveerd, hou het topic in de gaten, wanneer er wordt afgehaakt of verkocht is dat daar te vinden.

-Freek-

Ok ;).

Is de B&W ASW100 eigenlijk iets? Of is die toch echt te groot :).

ArneM

Ik heb van de week 2x de Klipsch KSW-10 besteld voor mijn woonkamer......is erg goed getest en voor zo'n kleine sub gaat hij erg laag.....tevens is hij op dit moment voor een mooie prijs te krijgen.....zie kieskeurig.nl. ;D

http://www.klipsch.com/products/details/ksw-10.aspx#specifications

Rody

In een kleine kamer zou ik eerder een kleinere speaker neerzetten, aangevuld met een subwoofer (niet al te groot) voor de bas-extensie.

Een subwoofer kan je namelijk makkelijker op een geschikte plek zetten zodat je makkelijker een goede basweergave kunt krijgen.

-Freek-

Quote from: Rody on January 12, 2007, 20:19:49
In een kleine kamer zou ik eerder een kleinere speaker neerzetten, aangevuld met een subwoofer (niet al te groot) voor de bas-extensie.

Een subwoofer kan je namelijk makkelijker op een geschikte plek zetten zodat je makkelijker een goede basweergave kunt krijgen.
Ik heb nu kleine speakers staan. Alleen de fronts zijn geen boekenplankspeakers (maar nog steeds erg klein en er komt niet veel bas uit). Dus dat is geen probleem in ieder geval :).

Voor de subwoofer zou ik nu 3 a 4 plekken hebben waar ik hem neer kan zetten op mijn kamer.

-Freek-

#13
Quote from: ArneM on January 12, 2007, 20:17:17
Ik heb van de week 2x de Klipsch KSW-10 besteld voor mijn woonkamer......is erg goed getest en voor zo'n kleine sub gaat hij erg laag.....tevens is hij op dit moment voor een mooie prijs te krijgen.....zie kieskeurig.nl. ;D

http://www.klipsch.com/products/details/ksw-10.aspx#specifications
Is wel een mooie speaker. Maar is 55 watt continu niet een beetje mager? Edit: laat maar :).

Prijs valt idd ook mee, maar is dit wel een krachtige subwoofer voor films?

ArneM

Volgens de tests die ik gelezen heb heeft hij genoeg power voor het formaat kamer dat jij hebt. Staar je niet blind op die 55 watt.....zoals in specs vermeld geeft hij een piek vermogen van 225 watt......In een aantal reviews die ik heb gelezen verklaarden de gebruikers van deze sub dat zij veel klachten van hun buren kregen.... >:D........

-Freek-

Quote from: ArneM on January 12, 2007, 22:04:32
Volgens de tests die ik gelezen heb heeft hij genoeg power voor het formaat kamer dat jij hebt. Staar je niet blind op die 55 watt.....zoals in specs vermeld geeft hij een piek vermogen van 225 watt......In een aantal reviews die ik heb gelezen verklaarden de gebruikers van deze sub dat zij veel klachten van hun buren kregen.... >:D........
Ja, ik zag het, daarom had ik het ook weer doorgestreept :D. Het gaat nog moeilijk worden welke sub ik ga kiezen :).

ArneM

Ik hoop de 2 subs binnen 1 a 2 weken te krijgen......als ik ze heb laat ik je mijn bevindingen weten.....