hoeveel vermogen nodig ?

Started by jamoman, March 26, 2002, 17:19:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jamoman

ik bezit speakers met een laag rendement (89db) en ze werken op 4 ohm, nu heb  ik een  receiver op het oog waarbij wordt aangeraden geen speakers te gebruiken onder 6 ohm.  
kunnen jullie mij ook vertellen hoeveel vermogen m'en toekomstige receiver minimaal moet hebben bij 6 ohm om ja.. toch wel een beetje te knallen

de speakers zijn belastbaar tot 250w, en heb een ruimte van 35 m²

vrgr
.................................

J.A.F._Doorhof

#1
Als je receiver aangeeft GEEN speakers onder 6Ohm te gebruiken dan zou ik die NIET aanschaffen. Het Ohmage verschilt namelijk ook bij weergave. Ik ken speakers die gerate zijn op 4Ohm maar af en toe richting de 2 Ohm dippen.

Persoonlijk vindt ik vaak 120W aan 8Ohm genoeg voor een goede HT opstelling. Maar dit zijn dan wel echte watts, maw er zijn veel japanse firma's die 200-300W claimen te hebben maar dit bereiken door te meten op één kanaal en tot clipping. De juiste versterker zal rond de 120W per kanaal geven in NORMAAL gebruik, dus met alle kanalen gedreven.

Ik zou dus toch even verder kijken als ik jouw was.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jamoman

#2
dus:    6 x135W/kanaal  continu bij 6 Ohm
           =  +- 6x 110W bij 8 Ohm

dus eigenlijk iets te weinig power bij speakers met een rendement van 89db ?  
.................................

cinepaulis

#3
Frank,
Hij heeft zijn speakers al.  ::) Dus hij zal vast geen andere speakers gaan kopen.


jamoman,
Een rendement van 89 dB/m is heel normaal. Kun je trouwens aangeven welke receiver je op het oog hebt ?
Soms wordt bij het vermogen van een versterker ook opgegeven bij welke speakerimpedantie dat dit geldt.
Bijv.:
140 W aan 8 Ohm.
250 W aan 4 Ohm.

Je ziet het aan het voorbeeld: bij een impedantie van 4 Ohm heeft de versterker meer vermogen nodig om de speaker gecontroleerd te kunnen aansturen. Ideaal is als de versterker bij halvering van de impendantie het dubbele aan vermogen kan leveren. Dus bijv.:
100 W aan 8 Ohm.
200 W aan 4 Ohm.
Hoe dichter je bij deze factor 2 zit (bij halvering van impedantie) hoe beter.

Als je een actieve subwoofer hebt, is het aan te raden om je speakers als 'small' in te stellen. Hiermee hoeft de versterker geen zware bassen meer te sturen naar je speakers, waardoor de versterker aanzienlijk wordt ontlast. De vermogensvretende impedantie-dips zitten namelijk vooral in de lage tonen (bijv. onder de 80 Hz).

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

jamoman

#4
het gaat over een onkyo 797

er staat inderdaad
        
  Dynamic Power 4 Ohms (front):    210 W/ch  
        
  Dynamic Power 8 Ohms (front):    130 W/ch

 niet echt het dubbele hé, 50W te weinig ?

.................................

Vincent

#5
Een onkyo 797 is een vrij krachtige versterker en hij zal geen problemen hebben met speakers van 89db Ik heb hem zelf aangesloten gehad op speakers met een gevoeligheid van 87db en dat ging perfect.

greetz

Vincent

cinepaulis

#6
Niet exact het dubbele, maar dat is niet zo erg. Zelfs hele dure eindversterkers halen dit lang niet altijd. Als er nauwelijks verschil zit tussen het vermogen bij 8 Ohm en 4 Ohm, dan zou ik me wel zorgen maken om de capaciteit/kwaliteit van de versterker.

In jouw geval zou ik persoonlijk gewoon je speakers gebruiken op de 797. En als je een actieve sub gebruikt, dan zou ik me al helemaal geen zorgen maken.

Het is vast wel vaker gezegd, maar in dit soort gevallen is het een kwestie van gezond verstand en voorzichtigheid. Ofwel: niet meteen op windkracht 10 draaien. Geleidelijk aan luisteren of je geen klankverandering hoort bij het verhogen van het volume en controleer of je versterker niet (te) warm wordt.


Ter info:
Kreten als 'Dynamic Power' zijn niet echt duidelijk. Helaas gebruiken fabrikanten dit, maar het zegt zo weinig. Een continue vermogen (RMS) aan een impedantie bij een bepaalde frequentie (of beter nog van 20 - 20.000 Hz) zegt meer.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

jamoman

#7
ok jongens het is weer wat duidelijker voor me geworden...en ik heb inderdaad een active sub dus maak ik me  verder niet te veel zorgen.(ga wel het rms vermogen opzoeken )
.................................

J.A.F._Doorhof

#8
Paul,

Ik geef nergens aan dat hij andere speakers moet kopen, waar lees je dat ?

Ik geef alleen aan dat speakers die op 4Ohm werken vaak dips hebben tot ver daaronder, en daarom adviseer ik om niet een versterker te kopen die tot 6Ohm werkt.

De gevoeligheid van de speakers staan ook los van het aantal Ohms je zult speakers hebben met 8 & 4 Ohm die afwijkende gevoeligheden hebben beide kanten op.
Onze bazuinen zijn geloof ik 95dB (4Ohm) en de Oktaven 89dB (8Ohm).

Meestal zul je bij goede versterkers een toename van rond de 75-80% zien tussen 4 en 8 Ohm. Een versterker die dit verdubbelt ken ik niet, of er wordt gelogen met de cijfers. De duurste Cinepro (3k6SE GOLD) bv levert op 8Ohm 425W en op 4Ohm 700W.

Het gaat er voornamelijk om dat ALLE kanalen aangestuurd worden. En dan is voor de kamer die je omschrijft 100-120W op 8Ohm meer dan genoeg. Zal dan dus 160-180W op 4Ohm zijn.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jamoman

#9
;D
.................................

cinepaulis

#10
Frank,
Ah, mijn excuses, ik heb erover heen gelezen. Je adviseerde om die receiver niet te kopen terwijl ik dacht dat je adviseerde om de speakers niet te kopen.

Wat betreft vermogensverdubbeling bij impedantie halvering: ik heb van tevoren al gezegd dat dit het ideaal zou zijn, maar dat zelfs hele dure eindversterkers dit niet halen. Maar we zijn het dus eens  :D

Maar goed, of die Onkyo nu wel of niet geschikt zou zijn vind ik toch een lastige. Ter vergelijk: ik heb daar verreweg meer vertrouwen in dan een Sony. Volgens mij is het tegenwoordig meer een soort disclaimer dat je er min. 6 Ohm speakers aan moet hangen. Maar dat kan ik niet hard maken.
Ik zou persoonlijk toch gaan voor de "gezond verstand en voorzichtigheids methode".

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#11
Paul,

Als ik een post zie die dubbel opgevat kan worden, dan bevestig ik dit voor de newbies zodat er echt maar één uitleg over komt.

Persoonlijk zou ik ook meer vertrouwen hebben in Onkyo dan in Sony, ware het niet dat het met de nieuwe versterkers wel eens zo kan zijn dat de voedingen ondermeten zijn. Vergeet niet dat de nieuwere receivers bijna allemaal tegenwoordig 7 kanalen of meer aansturen, en dat terwijl ze niet echt veel groter en zwaarder zijn geworden. Als er simpel weg 2 kanalen bij een ouder ontwerp zijn bijgezet dat vroeger wel tot 4Ohm ging, kan het best dat dit nu naar 6Ohm is opgetrokken.

Ik zou echt zoeken naar een receiver die 4Ohm aan kan sturen. Denk eens aan Denon.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jamoman

#12
ja... , ik had ook bedacht dat de kwaliteit van een versterker (ook) aan het gewicht afgemeten word.

In mijn geval (797) kan hij 6 kanalen aansturen...maar als ik kies voor een 5.1 opstellling en 1 kanaal ongebruikt laat, verlicht dit de taak wat...
.................................

J.A.F._Doorhof

#13
Kan, maar ik zou er niet blindelings vanuit gaan.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jamoman

#14
ik belde net naar een dealer, die me vertelde dat geen enkele receiver 4Ohm speakers kan aansturen...
ik zou deze in dit geval enkel kunnen gebruiken  voor 2 kanalen.

Volgens hem moet ik voor en eindversterker gebruiken bij 4Ohm speakers

Is het dit dat je me probeerde duidelijk te maken Frank ?
 
.................................

J.A.F._Doorhof

#15
Onzin,

Je hebt receivers die een schakelaar gebruiken voor 4/8 Ohm en je hebt ze ook die automatisch switchen.

Sony gebruikt een schakelaar bv.
Marantz, NAD kunnen ook zonder problemen de 4Ohm speakers aan.

Er wordt echter aangeraden de SWITCH NIET te gebruiken omdat de versterkers dan een teruggang in power krijgen en dit betekend weer minder dynamiek en fideliteit.

Gewoon even de handleidingen of internet raadplegen, en je vindt er denk ik genoeg.

MvrGr.
Frank

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Ik zou je absoluut niet druk maken over het gebruik van 4 Ohm speakers (die niet eens 4 Ohm zullen zijn op hun volledige frequentiebereik) met een heel behoorlijk redement (laag rendement is eerder < 85 dB) . Meer dan 100 W is echt ZAT om een kamer van 35 m2 te vullen. De bijna verdubbeling van vermogen van de Onkyo geeft aan dat deze behoorlijk stabiel is bij lage impedanties. Je moet op gaan passen met dit soort specs: 130 W/8 ohm, 120 W/6 Ohm. Dus als het vermogen AFNEEMT. Dan heb je namelijk duidelijk stroombeperking.

Gewoon doen lijkt mij. Er wordt altijd heel moeilijk gedaan over vermogen, maar er zijn maar weinig speakers die echt zoveel nodig hebben.

Ik had speakers van 4 Ohm nominaal (1 Ohm dips) met een gevoeligheid van 86 dB op een versterker hangen van 125 W en kon zo hard draaien als ik maar wilde.

Je zou evt. de versterker wat meer vrij neer kunnen zetten voor een betere koeling en na een tijdje hard draaien voelen of de versterker erg heet wordt. Zo niet, prima.

Die dealer van jou weet helaas niet waar hij over praat. Jammer... Op forums krijg je betere info, geloof me... :)

J.A.F._Doorhof

#17
We aim to please (toch)  ;)

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#18
Precies !  ;)
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#19
Forums zijn gewoon de beste plek voor kennis.

MvrGr.
Frank

Ps.
Wel de goede dan  ;D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jamoman

#20
ja ja jaa
gelukkig zij jullie er...

af en toe een schouderklopje kan geen kwaad zeker

 ;)
.................................

J.A.F._Doorhof

We waren een beetje over enthiousast sorry  ;).

Dat krijg je als de hele dag aan het proberen bent een update voor je forum te maken, en je mist één DUBBELE PUNT !!!

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Er zijn ook niet veel versterkers die echt hun vermogen verdubbelen als de speaker weerstand gehalveerd wordt. Is inderdaad de voeding vaak schuldig aan.

Zal wel een afweging zijn tussen te maken kosten voor zo'n product en de zin ervan.
Het voorbeeld van Garmt is natuurlijk anders, als het vermogen bij 6 Ohm lager  is dan bij 8 Ohm is er echt wat aan de hand.. Dan heb je een stroom begrenzing (minder weerstand is hogere stroom)

Overigens is een duurdere versterker niet altijd een garantie voor verdubbeling van het wattage. Ik heb een redelijk prijzige eindversterkers - 1000 Euro per kanaal.
Die zijn 190 watt op 8 Ohm, maar 'maar' 350 watt op 4 Ohm. Bij navragen waarom bleek het te liggen aan de bouwhoogte van de versterker - er kon niet een condensator in met een hogere spanning want die was fysiek te hoog.. Tja het oog wil ook wat..

Jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jamoman

#23
ok ik maak me dus niet verder druk over mijn 4 Ohm speakers..blijkbaar wordt de soep niet zo warm gegeten als ze wordt opgedient .....   ;)
.................................

Robert

#24
Ikzelf heb een Sony receiver STR-DB 930 en die heeft de hierboven besproken 4/8 ohm schakelaar. Nu heb ik hem op 4 ohm staan, omdat mijn speakers (Infinity Reference 61/100 Mk II) 6 ohm zijn.
Is dit de juiste stand of kun je de schakelaar beter op 8 ohm zetten omdat hij dan meer kan leveren? En levert dit geen schade op omdat de receiver waarschijnlijk warmer wordt?

Volgens de handleiding heeft de receiver de volgende gegevens:

8 ohm: 90 Watt
4 ohm: 90 Watt

En in volts heeft ie de volgende gegevens (uit het blad Video):

2,7 ohm: 28 Volt
4 ohm   : 32 Volt
8 ohm   : 35 Volt


MrvGr.
Robert