Opus Clone: Passief vs. Aktief

Started by fgroen, January 10, 2007, 10:45:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Stone

ziet er echt strak uit. ik ben zelf bezig met een paar cup a soup welke als ze bevallen zullen worden uitgebreid met een paar milestone voor die 5.1 of als ik geld over heb 7.1 systeem waar jij ook van droomt.

maar even een vraag hoe maak jij je malle voor de drivers? en maak jij twee verschillende mallen een voor het verzinken en een voor de uitsparing? doe je de uitsparing uit vrezen of anders want ik vind 60mm nog al veel om te vrezen. mijn vrees kan maximaal maar 30MM aan.

P.S. is/was het niet makkelijker om eerst te vrezen en dan pas te finneren?
Life does not stop and start at your convenience, you miserable...

fgroen

Quote from: Stone on May 22, 2008, 20:19:50
ziet er echt strak uit. ik ben zelf bezig met een paar cup a soup welke als ze bevallen zullen worden uitgebreid met een paar milestone voor die 5.1 of als ik geld over heb 7.1 systeem waar jij ook van droomt.

maar even een vraag hoe maak jij je malle voor de drivers? en maak jij twee verschillende mallen een voor het verzinken en een voor de uitsparing? doe je de uitsparing uit vrezen of anders want ik vind 60mm nog al veel om te vrezen. mijn vrees kan maximaal maar 30MM aan.

P.S. is/was het niet makkelijker om eerst te vrezen en dan pas te finneren?

Een hoop vragen.  ;)

De mal voor de C2-12 heb ik al.



Aan de ene kant het gat voor de binnenkant, aan de andere kant het gat voor de buitenkant. Zo'n soort mal moet ik nu nah maken voor de C2-79

Om die mal te maken: lees deze pagina maar even door.  ;)

Ik heb er ook al aan zitten denken dat 60mm diep frezen een beetje veel van het goede wordt. Of er daadwerkelijk 60mm hout achter de baffle zit ter hoogte van de units moet ik eerst nog zien... Misschien is de achterste plank al voorzien van gecamferde gaten (Zou wel moeten, anders moet ik hier later nog mee aan de bak)

Als het hout 60mm dik is, zal ik het zover mogelijk infrezen en daarna uitzagen met de decoupeerzaag.

Ik heb de Avaclone ook eerst gefineerd en toen pas uitgefreesd. Werkt als een speer. De randen van de gaten zijn dan automatisch 100% strak. (wel een scherpe frees gebruiken uiteraard!!)

Ik hoop dat ik hiermaa al je vragen heb beantwoord...  ;)

Groet, Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Stone

ik ben bang dat de binnen kan nog niet voor gevreesd is. gezien je eerder aan gaf dat er geen lood bitumen was aangebracht, komt bij mij niet over als iemand die goed heeft na gedacht over hoe hij deze kast in elkaar ging zetten.

bedankt voor de antwoorden.
Life does not stop and start at your convenience, you miserable...

mr TC

#53
Quote from: Stone on May 23, 2008, 18:58:09
ik ben bang dat de binnen kan nog niet voor gevreesd is. gezien je eerder aan gaf dat er geen lood bitumen was aangebracht, komt bij mij niet over als iemand die goed heeft na gedacht over hoe hij deze kast in elkaar ging zetten.

Is dit niet een iets te snelle conclusie?
Zou het niet constructiever zijn om Fokke in vragende vorm met je bedenkingen te confronteren?
Zonder er gelijk het stempel "niet goed over nagedacht" op te plakken?

Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

WMC

Quote from: Stone on May 23, 2008, 18:58:09
ik ben bang dat de binnen kan nog niet voor gevreesd is.
Nee, denk ook niet dat er al iemand bang is geweest voor de binnen kant ;). Sorry, kon het niet laten.

@ Fokke: Heb je een reden voor de grootte van de mal, of is dit gewoon een afval stuk dat je nog had liggen? En hoe heb je bij deze kasten het centrum van de tweeter bepaald? Ik mee me te herinneren dat je bij je vorige speakers al een gaatje had voorgeboord.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Stone

QuoteZou het niet constructiever zijn om Fokke in vragende vorm met je bedenkingen te confronteren?
Zonder er gelijk het stempel "niet goed over nagedacht" op te plakken?

ehm.. ik neem fokke (of wie dan ook) niets kwalijk.wie ben ik, om zo een oordeel te vellen? dat kan ook niet gezien hij de kast half af heeft gekocht. dus dan "niet goed over nagedacht" gaat niet over fokke maar de persoon welke de kast heeft dicht gelijmt zonder lood bitumen en pritex te monteren

zo als duidelijk te zien is op de tekeningen van tony gee, of te lezen op zijn site
QuoteAll internal walls (including the midrange enclosure) are covered with a double layer of bitumen (2x4mm) to add extra mass and control panel vibrations. A layer of wedge-moulded foam covers the inside of the woofer compartment to minimize internal reflections

hoe had (wie het ook was/is) gedacht dit nog te monteren? en van daar "niet goed nagedacht". hoe dan ook het zijn deze kleine probleempje die zelfbouw leuk en frusterend tergelijkertijd maken
Life does not stop and start at your convenience, you miserable...

fgroen

Quote from: WMC on May 24, 2008, 23:53:23
@ Fokke: Heb je een reden voor de grootte van de mal, of is dit gewoon een afval stuk dat je nog had liggen? En hoe heb je bij deze kasten het centrum van de tweeter bepaald? Ik mee me te herinneren dat je bij je vorige speakers al een gaatje had voorgeboord.

Mal had waarschijnlijk wel wat kleiner gekund, had het stuk hout nog liggen.  O0

Ik had die mal inderdaad met een boutje in het woofermiddelpunt vastgezet. Dus de afstand woofer / tweeter moest overbrugd worden.

Ik vat het voorgaande ook niet als kritiek op. Mij kan alleen verweten worden dat ik misschien iets te optimistisch was toen ik die kasten kocht. Soit...

Het zal wel een beetje prutsen worden om die loodbitumen erin te krijgen, maar ik kom er wel uit.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Wowly

Wow!! Dat gaat weer ff snel!!!

Mooi fineerwerk zeg, hélémaal mijn stijl fineer. Fantastische tijgerprint  :o wat zal die mooi gaan tekenen als je er de olie opdoet!

Ik zou trouwens Guppa gebruiken, ga je weinig van zien, is zo'n klein plekje....Niet te perfectionistisch, da's niet gezond voor je hé

Wowly

Erik van Voorst (in memoriam)

Guppa  ;D :-X

Niet te perfectionistisch....hahahahaha...dan zitten we hier met zijn allen op het verkeerde forum.... >:D

Als dit forum in het engels zou zijn geweest was Frank nu ...WORLDFAMOUS... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Quote from: Erik van Voorst on May 26, 2008, 21:09:06
Guppa  ;D :-X

Niet te perfectionistisch....hahahahaha...dan zitten we hier met zijn allen op het verkeerde forum.... >:D

Als dit forum in het engels zou zijn geweest was Frank nu ...WORLDFAMOUS... 8)

;D

No problem, we'll continue in English.

Ff zonder gekheid... Ik werd een beetje hoteldebotel van dat schuurstofverhaal (komt bij dat er ook een hoop zand uit het schuurpapier inmengt wat weer kleurvalsheid geeft). Gister toch maar even een paar tubetjes Alabastine versie van Gupa gehaald en in mijn testplankje gesmeerd.  Ik heb een tubetje Beuken (komt kwa kleur heel dicht bij Esdoorn), een tubetje licht eiken en een tubetje donker eiken (voor mengen) gekocht. Het bleek al snel, dat eiken gewoon de verkeerde kleurtoon heeft, het is ahw iets te "grijs", ipv de gele gloed die Esdoorn heeft.

Enfin, ik heb een scheur (rechts onder) volgesmeerd met Beuken naturel, een scheur (midden boven) een stukje met naturel, een stukje met een mengsel van beuken en donker eiken, en een scheur (links onder) met alleen donker eiken.

fotootje van het resultaat na schuren:
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Je zou zeggen, die beuken naturel Gupa is best onzichtbaar.

Na een laagje olien wordt het een iets ander verhaal. De Gupa springt er dan wat meer uit in vergelijk met alleen kaalgeschuurd hout. Hier was ik al een beetje bang voor.

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Close up scheur met naturel
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Closeup scheur met donker eiken

Ik ga ook nog wel weer een keer met houtstof aan de gang. Ik denk, dat ik met een vijl of rasp wat verder kom dan met schuurpapier.

Als ik uiteindelijk besluit, om met Gupa verder te gaan, neig ik ernaar om de scheuren (in ierder geval de scheur op de bovenkant) dicht te smeren met donker eiken. Als je beuken gebruikt, ziet het er een beetje uit als een mislukte camouflage poging, terwijl met donker eiken het eruitziet als "ik erken dat hier een barst in het hout zat, en dat is helemaal niet erg". Een beetje "hiding in plain sight" zullen we maar zeggen.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Quote from: Wowly on May 26, 2008, 20:15:18
Mooi fineerwerk zeg, hélémaal mijn stijl fineer. Fantastische tijgerprint  :o wat zal die mooi gaan tekenen als je er de olie opdoet!

Grrrrrraaaaawwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!  8) 8) 8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Godtoh

#64
Tsjah, jammer dat je het blijft zien...
Maar goed inderdaad toegeven en netjes vlak maken is ook een oplossing.

Mag toch wel eens wat fout gaan...

Wat mijn vader wel eens doet (niet te profi) witte houtlijm in de naad smeren, dan als het iets droog is licht schuren, dan mengt het schuursel met de lijm op de bovenkant...

Gaf wel een mooi reslutaat 8)

En ziet er heel mooi uit ja :o
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

fgroen

 :)

Misschien nog vier halen erbij maken, lijkt het net of er een tijger in gehangen heeft.  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Godtoh

Quote from: fgroen on May 27, 2008, 11:26:37
:)

Misschien nog vier halen erbij maken, lijkt het net of er een tijger in gehangen heeft.  ;D
Tsjah, je hebt de speaker in het oerwoud gemaakt, een tijger viel je kast aan vandaar die krassen ;D
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

fgroen

Zoiets dus....  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Godtoh

Marantz SR-6006
Focal Aria 926

ruud2

ik heb juist  licht eiken  kneedbaarhout gebruikt van Frencken , en omdat het hout vol zat met noesten die een donkere kleur hebben  en veel scheurtjes vertonen deze dichtgesmeerd ( het gehele oppervlak) met plastic coating van Rustin's. daarna schuren en inolien.
testen hebben aangewezen ........
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

fgroen

Uiteindelijk toch maar wat moeite gedaan..  O0

Ik heb de grote scheur in de bovenkant van een van de kasten opgevuld met een tactisch gekozen stukje fineer, dat ik op maat heb gesneden en vervolgens op zijn plaats heb gestreken. 
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Close-up:

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Gaat allemaal reuze meevallen.  ;)

Misschien, dat ik nog wat schuurstof in de lijm kan strijken, hoewel ik er een beetje aan twijfel om de boel weer te verwarmen, het zit nu immers goed.

Ook nog een mal voor de C2-79 gemaakt, een keer een fout gemaakt met de radius van de hoeken, maar de tweede poging was na wat schuurwerk goed genoeg:

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

"je kunt niet vaak genoeg proberen"  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Godtoh

Die hout stukjes komen me bekent voor zeg maar ::)
Marantz SR-6006
Focal Aria 926