Opus Clone: Passief vs. Aktief

Started by fgroen, January 10, 2007, 10:45:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ruud2

#25
Hoi Fokke,

Mag ik even zeuren?
eerst de achterkant fineren, dan vallen de zijkanten over de fineerdikte ;)
de meubelmakers houden een bepaalde volgorde aan.

Ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

fgroen

Quote from: ruud2 on May 15, 2008, 11:00:15
Hoi Fokke,

Mag ik even zeuren?
eerst de achterkant fineren, dan vallen de zijkanten over de fineerdikte ;)
de meubelmakers houden een bepaalde volgorde aan.

Ruud.


Natuurlijk mag je zeuren.  ;D

Zie post #13 in dit topic: dat zijn de achterkanten.  ;)

Qua volgorde doe ik:
1. achterkant
2. zijkanten
3. voorkant
4. bovenkant
5. zijfacetten
6. centrale bovenfacetje

Als je een rechte kast hebt (zonder facetten) neig ik ernaar, eerst het front te doen en dan de bovenkant.


Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

ruud2

Hoi Fokke,

je fotoserie bracht me van de wijs, vandaar.
de facetten zijn meestal het lastigste, maar als je daar fineer zonder backing hebt is er weer een voordeel; je ziet de backing niet bij schuin afsnijden.

Ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

fgroen

Quote from: ruud2 on May 15, 2008, 11:36:30
De facetten zijn meestal het lastigste, maar als je daar fineer zonder backing hebt is er weer een voordeel; je ziet de backing niet bij schuin afsnijden.

Inderdaad, dat is ook de voornaamste reden dat ik voor echt fineer gekozen heb voor dit projekt (en om het mezelf weer eens wat moeilijker te maken  ::) ) ;D
Op de Avaclones heb ik ook echt fineer gebruikt op de facetten, en Lignaflex op alle andere vlakken, maar daardoor heb ik op die speakers wel een (gering) kleurverschil tussen facetten en andere vlakken, alsmede een andere tekening in het hout. Door nu de hele speaker met hetzelfde boek fineer te doen, wordt het een veel homogener geheel.

Naast deze reden zie ik nog wel een paar voordelen van echt fineer:

1. Veel ruimer aanbod, en veel spectaculairdere tekeningen in het hout;
2. De fineerlaag is dikker. Het fineer op Lignaflex is veel dunner dan een vel echt fineer;
3. Lignaflex krijgt met verloop van tijd last van haarscheurtjes, alsof het fineer een beetje loslaat van het papier, of het fineer iets anders werkt (uitzet/krimpt) dan het onderliggende papier. Ik heb dat al bij een aantal speakers geconstateerd (Gemini's gefineerd met "standaard" Esdoorn, en ook de bovenkanten van mijn Avaclones hebben er een beetje last van). Mijn Deense Dondersteentjes (echt Peren fineer) zien er nog uit alsof ik ze gister gefineerd heb.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

ruud2

Quote from: fgroen on May 15, 2008, 11:51:40

Naast deze reden zie ik nog wel een paar voordelen van echt fineer:

3. Lignaflex krijgt met verloop van tijd last van haarscheurtjes, alsof het fineer een beetje loslaat van het papier, of het fineer iets anders werkt (uitzet/krimpt) dan het onderliggende papier. Ik heb dat al bij een aantal speakers geconstateerd (Gemini's gefineerd met "standaard" Esdoorn, en ook de bovenkanten van mijn Avaclones hebben er een beetje last van). Mijn Deense Dondersteentjes (echt Peren fineer) zien er nog uit alsof ik ze gister gefineerd heb.


ligt voornamelijk aan de homogeniteit van het fineer, de noesten zorgen voor harde spots en daar rond omheen zachter hout en die zetten tov elkaar anders uit.
overigens kun je die haarscheurtjes netjes vullen met een kunsthars, zie het topic van Erik van Voorst en mijzelf.

maaruh, verder mooi resultaat O0

groet, Ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

fgroen

Gister nog een plaat fineer opgezet (2e zijkant 2e speaker) en daarbij is een klein ongelukje gebeurd, ik bleef met mijn broek achter een hoek hangen en het fineer scheurde in tot op het werkstuk. De boel hat al gedeeltelijk vast, dus ik kon alleen maar doorgaan en de schade zoveel mogelijk beperken. :-[

Tevens is op dezelfde hoek ook het achterpaneel een beetje beschadigd. De foto's laten zien wat ik bedoel. Verder niet schokkend, maar ik zit me nu een beetje te beraden op de beste manier om dit te repareren. Voor zover ik weet, zijn er de volgende mogelijkheden:

1. houtlijm met schuurstof van het fineer met elkaar vermengen en dit prutje in de scheur smeren
2. Gupa van een juiste kleur kopen en erin smeren

Ik zat zelf nog te denken om epoxylijm (2-componenten) te vermengen met houtstof en dat in de scheur smeren. Voordeel ten opzichte van houtlijm is dat epoxylijm veel harder wordt en beter na te bewerken is.

Heb ik misschien nog methoden over het hoofd gezien?

bvd, Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

ruud2

#31
Hoi Fokke,

das  mooi  k.....
de strijkboutmethode is toch meerdere keren toe te passen?
is er nog wat overlengte aan de rand ,dan kun je het proberen terug te strijken.
De ontbrekende stukken invullen met lijm/schuurstof. guppa blijf je vrijwel altijd zien na het lakken.

ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

fgroen

Hoi Ruud,

Dank voor je meedenken. Ik heb proberen terug te strijken, maar er kwam toch erg veel spanning op het hout. (had achteraf gezien misschien beter het afgebroken deel helemaal los moeten halen en op het werkstuk voegen). Anyhouw, de rand is er al af (geen overhang meer) dus de optie van op zijn plaats strijken valt helaas af. Lijm met stof dus... Ik zal eerst eens een proefje doen met Epoxy lijm.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

Dat gaat geheid mis jongen...niet doen !!!!!
Blijf je altijd erg zien....

Als ik me ermee mag bemoeien...de beschadigde punt er voorzichtig afhalen met een scherpe beitel, daarna goed zoeken naar een stuk met dezelfde tekening en deze opnieuw er tegen aan fineren.....

Ik heb nog restjes liggen dus als het je niet lukt kom je maar langs om te zoeken...

Ik zou gewoon mijn speaker achter in je auto gooien en naar de fijnhouthandel rijden en goed zoeken.....het is nu veel moeite maar je vergeeft het jezelf anders nooit... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Dank voor je advies, Erik! Ik heb zelf ook nog behoorlijk wat stukjes van dit fineer liggen. Komt wel goed.

Ik heb nog niet zitten viespeuken met lijm en stof, dat wil ik toch nog wel gaan doen. Het patroon in dit fineer is best wel druk, dus ik denk er wel mee weg te komen.

Intussen ook de baffles en bovenkanten gefineerd. In de bovenkant is ook een scheur ontstaan (was ik al een beetje bang voor), dus dat moet ik ook nog even netjes oplossen.


Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Fotootje bovenkant
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Nog een fotootje bovenkant
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

okay als je het toch wil proberen...maak dan EERST EEN PROEFJE
kun je precies dezelfde situatie nabootsen....

Werk desnoods met 2 kleuren hout-opvulmiddel...dus licht en ietsje donkerder.... ;)
...je kunt als je hetzelfde merk koopt ook mengen...enz enz.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

 :)

Stap 1 wordt een hele berg schuursel van het fineer zelf maken en een beetje van dat schuursel mengen met wat 5 minuten epoxy.Goed stevig en als het goed is kleurecht.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

Tja ik heb de ervaring dat het schuursel altijd donkerder opdroogt en egaal is van kleur...enfin dit noemen ze hobby  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

hoi Fokke,

Waarom wil je epoxy (hars / lijm) gebruiken en geen gewone witte houtlijm?
de hars wordt harder dan het fineer en met het schuren zal je hinder ondervinden van de te grote hardheidsverschillen.

Quote from: Erik van Voorst on May 19, 2008, 14:08:15
Tja ik heb de ervaring dat het schuursel altijd donkerder opdroogt en egaal is van kleur...enfin dit noemen ze hobby  ;D

is maar een relatief klein scheurtje  ;D ( op de foto althans).
voor sommigen een hobby met een grote H, die het professionele overstijgt ;)

groet,Ruud

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

fgroen

#41
Ik heb de zorg dat houtlijm een thermoplast is (maak ik immers dankbaar gebruik van met het fineren), en als je dat schuurt, versmeert het als het ware. Dat laat dus vlekken achter in het hout die later met het oliën zichtbaar worden.

Ik zal in ieder geval beide lijmen proberen. Misschien valt het allemaal wel mee met witte houtlijm.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

ruud2

Quote from: fgroen on May 19, 2008, 15:33:31
Ik heb de zorg dat houtlijm een thermoplast is (maak ik immers dankbaar gebruik van met het fineren), en als je dat schuurt, versmeert het als het ware. Dat laat dus vlekken achter in het hout die later met het oliën zichtbaar worden.

Ik zal in ieder gaval beide lijmen proberen. Misschien valt het allemaal wel mee met witte houtlijm.

goed laten drogen, geduld is een schone zaak.. ::)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

fgroen

Quote from: ruud2 on May 19, 2008, 15:51:52
goed laten drogen, geduld is een schone zaak.. ::)

:-[ ;D ;D ;D ;D

OK dan...  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

#44
Intussen onverdroten doorgefineerd. De vier "boven-zij" facetten zitten erop. De laatste stap worden de vier "onder-zij" facetten en het klein top-facetje. Dan is de boel gefineerd. Ik ga me dan bezig houden met scheuren etc.

foto's:

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

nog een:
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

nog eentje:
;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Een laatste om het af te leren...  ::)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Godtoh

Marantz SR-6006
Focal Aria 926

fgroen

Zo. Het fineer zit erop. Van het week-end zal ik eens gaan klooien met wat lijm en zaagsel.  8)

Ik moet ook nog een mal maken voor de C2-79. De mal voor de tweeter heb ik nog van de avaclone.  O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.