Sharp XV-Z90E

Started by igor, January 21, 2003, 15:01:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robert

Morgen zit Frank's mailbox vol met aanvragen voor hercalibraties ;D


MvrGr.
Robert

kermit


J.A.F._Doorhof

Pure onzin.

Ik heb de X-1, Epson TW100, Marantz VP12S1 en VP12S2, Sony W400Q, Sony VW11HT op dit moment hergecalibreerd omdat we dit hebben aangeboden via dit forum en bij allemaal was er een hele lichte afwijking in het groen aanwezig, waarbij de nieuwe analyzer iets teveel groen aangaf dan de Sencore, alleen bij de X1 en was sprake van een afwijking van 3% in het rood.

Laten we dus geen onzin gaan verkondigen.
ALLE calibraties die ik gedaan heb op digitale projectoren zijn goed, maar kunnen tussen de 4-5% beter op OF groen OF rood. Dit is voor de NORMALE gebruiker niet te zien.

Alle mensen die voor de hercalibratie op 2 na beweren namelijk GEEN verschil te zien na de hercalibratie, toevallig de 2 die het wel zien waren VP12S2 projectoren, maar dat is dan ook een extreem goede projector.

Ik heb dus duidelijk geen zin in oproer aub.

De Piano van FrankL is ENORM snel gecalibreerd zonder nacontrole om de snelheid bij de shootout erin te houden, en qua kleuren leek het gewoon nergens op, ik heb toen alleen op 50IRE gecalibreerd om het midden gebied goed te krijgen verder heb ik niet gekeken, en dat weet FrankL ik snap dus niet wat dit soort uitdrukkingen voor nut heeft behalve het schaden van mijn reputatie.

Het liefste zou ik ook roepen dat het enorm scheelt en dat de Sencore een stuk slechter was, maar de praktijk leert me gewoon dat hoewel er inderdaad een afwijking te meten is dit in het gewone gebruik niet of nauwelijks opvalt, en helemaal door de calibraties op digitaal na de meting ook oogmatig te dubbel checken zijn alle calibraties die ik gedaan hebt gewoon meer dan het geld waard.

Daarnaast is het zo dat mensen die een hercalibratie met de nieuwe analyzer willen deze bijna gratis krijgen aangeboden of zelfs gratis.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

PS.

Voor alle duidelijkheid ik heb de Sencore CP288 nog steeds in mijn koffer zitten om een vergelijk te maken, juist omdat ik zeker wil weten wat ik in het verleden heb gedaan bij digitale projectoren en plasma's.

En de verschillen zijn dus WEL aanwezig maar zeker in de mate zoals hier wordt omgeschreven.

Ik daag iedereen behalve Ik en Rob uit om het verschil op een projector te zien  ;D, degene die het ziet krijgt gratis een calibratie, zie je het niet betaal je dubbel  ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Krafty

IK ZIE HET IK ZIE HET , Damn das duidelijk man !!!!


En Doorhof wanneer kommie nou langs ?!  :D



p.s op welke dag verw8 je die sharp binen te krijgen .

J.A.F._Doorhof

Je zult het dan toch echt hier moeten zien met 2x een X1 of 2x een TW100 naast elkaar en dan mag je raden welke met de CP288 is gedaan en welke met de Spectrum Radio meter  ;D.

Geloof me je ziet geen of amper verschil en dan is het nog bijna onmogelijk om te bepalen welke de correcte is, de afwijking is gewoon minimaal.....
Toevallig heb ik deze week een nieuwe X1 binnen gekregen en beide staan nu naast elkaar te draaien, de demo is nog met de CP288 gedaan en de nieuwe met de nieuwe analyzer, het verschil is volgens de metingen, maar ook daar kan een afwijking in zitten (vooral in de donkere vlakken).

Rood + 3%
Groen -5%
Blauw + 4 %

Wat de Sencore afwijkt tov de Spectrum Radio meter, met als meetpunt genomen een gemiddelde tussen 50-80 IRE.

Dat is de X1 nagemeten met de Spectrum radio meter.
Aangezien dit verhaal me toch niet lekker zat heb ik het maar even nagemeten vanavond, hopenlijk zegt dit genoeg.
Er is dus verschil, maar nogmaals dat is minimaal, wat de meting zou zijn ZONDER op het oog bij te stellen heb ik niet gechecked omdat ik met de CP288 nooit calibreer zonder het te controleren.

Ik ben deze week niet op de zaak geweest maar Sharp zou zsm versturen dus ik wacht met spanning af.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Krafty

Dan w8 ik gezellig mee :D

hebben jullie ook de optoma H55 ? en voor hoeveel ?

FrankL

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 20, 2003, 18:40:38
De Piano van FrankL is ENORM snel gecalibreerd zonder nacontrole om de snelheid bij de shootout erin te houden, en qua kleuren leek het gewoon nergens op, ik heb toen alleen op 50IRE gecalibreerd om het midden gebied goed te krijgen verder heb ik niet gekeken, en dat weet FrankL ik snap dus niet wat dit soort uitdrukkingen voor nut heeft behalve het schaden van mijn reputatie.
> en dat weet FrankL
Dat weet ik helemaal niet. Je had me een calibratie beloofd, en ik was ook volledig overtuigd dat ik die gekregen had. Wat heb je nu aan een halve calibratie?

Verder is het zo dat als je de thread hierboven naleest, dat je zult zien dat ik helemaal van mening was dat het aan het verschil in spelers lag, niet aan de calibratie/sensor. Je hebt zelf je best gedaan om me van het tegendeel te overtuigen, nl. dat de calibratie zelf, los van de speler, niet goed is gegaan. En dan blijft maar een conclusie over, de sensor. Het is het een of het ander.

Op 50 IRE was ie overigens op mijn Sony ook niet goed. Ik heb hier het plaatje voor me, van 30 IRE tot 90 IRE geeft ie hetzelfde beeld. Teveel rood. Ik kan de 2 plaatjes wel posten als je wilt, degene op de standaard stand, en degene na calibratie.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Rob_Dingen

Hoi

FrankL laat die plaatjes maar eens zien.
Ik zal als mijn probe terug is uit USA volgende week ook eens meten met en zonder calibratie file op mijn oude analizer en het verschil tussen de nieuwe analizer.
FrankD ik vind het wel een groot verschil wat je post namelijk 8% rood en 9% blauw.
Er zit natuurlijk een vaagheid in wat niemand kan controleren en dat is jou oog.
In het begin toen je begon met calibreren zal dat oog niet veel waard geweest zijn omdat je nauwelijks referentie had gezien.
Nu geloof ik je er wel op.

Rob

J.A.F._Doorhof

Quote
Rood + 3%
Groen -5%
Blauw + 4 %

@Rob
Waar haal de die andere waardes vandaan ?

@FrankL
Het was duidelijk dat het geen volledige calibratie was, hoe kan dat ooit in 3-4 minuten.
We hebben de calibratie toen alleen gedaan omdat ik constateerde dat voor Dinosaurs de kleuren gewoon niet accuraat waren bij de Piano, iets dat iedereen constateerde trouwens.

Jaco was daar ook bij en ook die heb ik het nagevraagt en ook die kon zich herinerren dat het een hele snelle setup was op één punt omdat de kleuren gewoon teveel afweken.

In het begin zullen mijn ogen gegarandeerd minder zijn geweest dan nu, maar 90% van mijn digitale projectoren heb ik in het afgelopen jaar gecalibreerd. Aangezien die vraag echter explosief toeneemt heb ik besloten toch maar de Spectrum Radio meter aan te schaffen om het gewoon 100% zeker te weten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi Frank

Het zijn geen andere waardes het is hetzelfde als wat jij zegt.
Je hebt namelijk een referentie punt nodig en dat is groen.

Rob

J.A.F._Doorhof

#36
Ok,

In dat geval ben ik het met je eens.

Feit is wel dat op de lagere IRE's groen op lager staat dan op de hogere, hetzelfde geldt voor Rood en Blauw. Ik heb dus puur een gemiddelde genomen.

Als je de temperatuur pakt dan zit er ongeveer tussen de 50-400 graden verschil op het stuk tussen 50-80 IRE, maar daar heb je ook weer weinig aan omdat Groen niet mee wordt genomen in de graden berekening ::).

Daarbij komt dat je sowieso niet weet wat je meet omdat de Sencore naar de projector meet en de SRM vanaf het scherm, zie de verhitte discussie tussen bv Sencore en Milori hierover ;D.

Het punt dat ik wou maken is dat ik zeker niet mensen tekort heb gedaan met de calibraties die ik heb gedaan op digitale projectoren met de Sencore, de verschillen zijn meetbaar maar in 99% van de gevallen niet zichtbaar.

De grafiek van FrankL is op zich niet intressant omdat nogmaals dat een hele snelle setup was en geen volledige calibratie, ik heb ook nooit het idee gegeven dat het een volledige calibratie was.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 21, 2003, 09:26:48
De grafiek van FrankL is op zich niet intressant omdat nogmaals dat een hele snelle setup was en geen volledige calibratie, ik heb ook nooit het idee gegeven dat het een volledige calibratie was.
Nu wordt het een welles/nietes spelletje. Ik geloof je dat het geen volledige calibratie was. Maar je had me een calibratie beloofd (Enterprise downloadtip, graaf nog maar eens in je geheugen). En aangezien ik er nog nooit een gezien had kon ik natuurlijk ook niet weten of ie snel, langzaam, volledig of alleen in het midden was. Hij duurde langer dan 3-4 minuten. Ik was dus volledig in de veronderstelling dat mijn projector daarna wat greyscale betreft gecalibreerd was.

De plaatjes staan al gepost in het verslag van mijn eigen eerste calibratie.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=22;action=display;threadid=4825
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Inderdaad waar, maar dat heb ik niet op die dag dus niet gedaan, en dat gaat ook een beetje moeilijk als er 10 man op je vingers staan te kijken ;D.

Toch vindt ik de afwijking in je grafiek extreem groot, daar moet een andere oorzaak voor zijn, wat weet ik niet, maar de grafieken hier verschillen minimaal van elkaar ook als ik niet nacheck met mijn ogen, een afwijking van zo een formaat had me zeker opgevallen.

Maar goed gebeurt is gebeurt.

Conclusie is dat er bij jou blijkbaar wat fout is gegaan, wat weet ik niet mischien een reset of whatever, de andere projectoren schelen bijna niets.

Het wisselen van een DVD speler zou bijna niets mogen uitmaken, echter meetbaar is alles, maar je weet zelf ook dat als je 2x exact dezelfde grayscale meet je ook al verschillen ziet vooral onder de 50IRE.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi Frank

Het is jou conclusie dat er iets fout is gegaan mijn conclusie is dat de sencore voor digitale projectors zoveel afwijkt als de meting laat zien.
Mijn CA-1 wijkt ook zoveel af als ik de speciale files niet laad en hem voor CRT laat staan en dat is dus niet het vergelijk met de spectoradio meter maar tussen dezelfde probe met of zonder calibratie file.
Dan kun je wel over het oog praten maar het is lang geleden mischien was het nog niet bekend dat de sencore zoveel afweek en ben je er ook vanuit gegaan dat het goed was.

Rob

FrankL

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 21, 2003, 11:44:36
... en dat gaat ook een beetje moeilijk als er 10 man op je vingers staan te kijken ;D.
Mmm, ik vond dat je een overtuigende show gaf hoor ;)

Maar goed, de verschillen zijn inderdaad groot. Met het blote oog goed te zien.
Reset kan ik uitsluiten, want ik heb de waarden direct ook in mijn Palm gezet.

Een absolute uitspraak over wat er mis is gegaan lijkt me niet te geven. Er zijn 2 opties lijkt me: verkeerde calibratie (sensor-fout) of verschil in DVD-spelers (of een combinatie van beide).
Ik ben benieuwd naar de test van Rob, waarbij hij de meting met en zonder calibratiefile doet en vergelijkt met de CF6000. Ik neem aan dat hij dan een DLP neemt?
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Rob,

Ik sluit niets uit, laat dat duidelijk zijn.
Ik zal in de loop van morgen eens een vergelijk posten van een TW100 met de Sencore eerst en dan met de SPRM als before en after.


MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

TW100 volgens de CP288.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Vergelijk BEFORE is CP288 AFTER is SPRM na de calibratie.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Je ziet dat de CP288 zeker afwijkt van de SPRM maar dat het nog steeds binnen de gestelde marge valt, dus binnen +/- 500 graden.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

Dit plaatje (linksonder) komt aardig overeen met het plaatje dat ik zag na doormeting van jouw calibratie met mijn sensor:
teveel rood en te weinig blauw.
De mate van afwijking is niet goed te zien in de jpg, misschien dat je de onderste plaatjes nog kan inzoomen?

Hoe heb je dit gemeten m.b.t. de opmerking van Rob over de projector-type afhankelijke calibratie-file?
En de TW100 is een LCD toch? Maakt dat nog uit?

Interessant, zo komen we tot een betere analyse.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Rob_Dingen

Hoi Frank

Je weet zelf ook dat die +/-500 graden niets zegt.
Ik ben het met je eens dat je +/- 500 graden verschil niet ziet maar dan moet wel rood groen en blauw op elkaar liggen.
Alleen 6500k zegt ook niets omdat er veel te veel of te weinig groen in kan zitten.
Het feit is dat er tussen rood en blauw 20% verschil zit en ten opzichte van groen 10%.
Dus als je dit op het scherm doet zal je zeker duidelijk verschil zien omdat rood overheerst en blauw er veel te weinig in zit.

Rob

J.A.F._Doorhof

Het is gemeten zonder calfiles, de CP288 heeft geen cal files. En zonder eigen controle, dus echt de 2 meters tegen elkaar.

Rob, ik ben met je eens dat er een verschil is, dat heb ik ook nooit ontkent, in tegendeel waarom heb ik anders een andere analyzer gekocht.
De opmerking dat ik slechter zou calibreren met de CP288 dan uit de doos is hetgene waar ik het niet mee eens ben, en de reacties die daarop volgde maakte het belangrijk voor me om dat punt goed duidelijk te maken, mensen hebben geld betaald voor een calibratie en ik wil ze dan ook waar voor hun geld geven, hier kwam het op een gegeven moment over alsof ik de projectoren slechter gemaakt zou hebben.

Uit de doos zitten projectoren in 90% van de gevallen niet in de buurt van het referentie vlak, met de CP288 heb ik ze daar heel dicht bij in de buurt gebracht, bij het gebruik van mijn ogen als referentie draaide ik op de digitale projectoren altijd rood tussen de 5-15% terug, wat dus ook nu overeen blijkt te komen met het plaatje, blauw heb ik nooit wat aangedaan, dat is gewoon niet te zien op het oog.

De projectoren die ook terug komen hebben de grootste afwijkingen in het blauw, en rood valt dus binnen de 3-6 %, zoals ik al eerder aangaf.

De meting is zeker intressant om gedaan te hebben en bewijst des te meer dat een grayscale totaal niet op het oog gedaan kan worden door iemand zonder ervaring, want zelfs met de analyzer en mijn ogen als referentie zit ik er nog een stukje naast. Of je dit ziet blijf ik betwisten. Ik heb net met de TW100 een stukje van Dinosaurs gekeken na de calibratie op de CP288 en vondt hem toen iets te rood (daar krijg je dat stukje eigen inbreng), daarna heb ik hetzelfde stuk gekeken met de SPRM calibratie en buiten het rood om was de verdere indruk totaal gelijk, of wel TOTAAL anders dan out of the box.

Deze Epson tracked trouwens wel EXTREEM recht by the way  8).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

eevano

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 17, 2003, 15:55:00
Hi,

Zoals Rob aangeeft is er altijd veel winst te halen, zelfs als ze uit de doos al redelijk zijn.

Volgende week heb ik de 90 hier dan zal ik wel een mini rapport schrijven.

MvrGr.
Frank

Frank,
Is er een bepaalde reden waarom je de Z90 in huis haalt en niet de nieuwere Z91 ?
Ik weet dat het verschil een andere lens is.
Sound: Pioneer SC-LX89K & Focal ARIA 948 Front,Focal ARIA CC 900 Center,Focal Chorus 826v Surround & Back Surround.Focal ICW 8 Dolby Atmos 4 stuks. Focal Chorus SW 800 Sub.
Vision : Pioneer KRP-600A. BDP-LX88K

J.A.F._Doorhof

Dat is omdat de 91 in Nederland nog niet te leveren is.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"