Sharp XV-Z90E

Started by igor, January 21, 2003, 15:01:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

igor

Heeft iemand ervaring met bovenstaande projector?
Heb hem gekocht i.v.m. het feit (voorzover ik weet) dat dit een van de weinige projectoren is met een telelens (beeldbreedte van 140 cm bij een afstand van 400 cm van projector tot doek)

Ga hem gebruiken als alternatief voor een lelijke TV welke niet mooi staat in de woonkamer (had iedereen maar zo'n vrouw....)
De Sharp zal dus wel wat branduurtjes gaan maken, dat gaat dus afentoe een lamp kosten.

Is er iemand die een adres weet waar ze de lampen voor deze projector voor een fatsoenlijke prijs aanbieden?

Zie dat jullie voornamelijk CRT fanaten zijn maar zo'n kist aan het plafond hangen in de woonkamer gaat uitlopen op een echtscheiding, die sharp is redelijk onopvallend en geeft een goed beeld (al heb ik natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal....)

Roland

QuoteHeeft iemand ervaring met bovenstaande projector?
Ik niet, maar op avsforum.com heb ik wel een paar keer Z90 voorbij zien komen.

Quote
Is er iemand die een adres weet waar ze de lampen voor deze projector voor een fatsoenlijke prijs aanbieden?
Misschien Frank? Allec? Zaken die Sanyo's verkopen?

Quotemaar zo'n kist aan het plafond hangen in de woonkamer gaat uitlopen op een echtscheiding
Hahaha  ;D

David

Terwijl het toch over de XV-Z90E gaat,kan iemand mij meer uitleg geven over de nieuwe XV-Z10000U? (opvolger XV-Z9000)
Naar het schijnt kan er heel wat gebeuren aan instellingen in het beeld.Wellicht ook zinvol voor een callibratie?

J.A.F._Doorhof

Hi,

Wij voeren de nieuwe Sharp projectoren, als het goed is krijg ik er binnenkort één voor een kritische test.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

igor

Frank,

Ben erg benieuwd wat jullie van de 91 vinden, is geloof ik dezelfde als de 90 echter voorzien van een groothoek objectief.

Heb nl. niet echt een referentie en ben al dusdanig gewend aan het beeld waardoor ik wellicht geen idee meer heb waar ik naar kijk (klinkt raar... maar ik had een sony tv met een "rode vlek" in de hoek van het beeld, deze is langzamerhand ontstaan en viel mij niet echt op, iedere bezoeker riep daarentegen dat het ding rijp voor de sloop was).

Ps. mijn sharp is recentelijk gestorven, met vijf werkdagen weer keurig netjes gerepareerd afgeleverd (pickup&return) door elesco (reparateur van sharp nl.)

Ps.2 kun je mij vertellen of er met een ISF callibratie nog veel te verbeteren valt aan de 91?

bleek een los contact in de voeding te zijn...


Rob_Dingen

Hoi Igor

Met een calibratie en een goede afstelling van je projector is altijd veel winst te behalen.
Maar dit moet je pas doen als je alles klaar hebt zoals scherm en de juiste bron.
Ik heb de Sharp Z91 in duitsland op het beamertreffen gezien en vond het de mooiste uit de vergelijkbare DLP's die er stonden.

Rob

J.A.F._Doorhof

Hi,

Zoals Rob aangeeft is er altijd veel winst te halen, zelfs als ze uit de doos al redelijk zijn.

Volgende week heb ik de 90 hier dan zal ik wel een mini rapport schrijven.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

Quote from: igor on June 17, 2003, 10:53:07
Ps.2 kun je mij vertellen of er met een ISF callibratie nog veel te verbeteren valt aan de 91?
Als je zelf de projector goed af kan stellen met bijv. AVIA of VE, dan hangt het er erg vanaf in hoeverre je DVD-speler i.c.m. je projector afwijken van de optimale greyscale-instelling.
De mate van winst die m.b.t. de greyscale te behalen is, is dus min of meer toevallig.

Waar bij een uitgebreide/zorgvuldige calibratie meestal wel winst te behalen is, is het volgende:
- optimale gamma instelling; je DVD speler of je projector moet dit wel ondersteunen, is niet altijd zo
- optimale instelling van je lichtopbrengst. Dit kun je doen door continue bij het bijstellen je gammacurve te meten, zodat je weet wanneer je projector het niet meer ' trekt' in de hoge regionen.
Vooral dat laatste is nogal tijdrovend, en zit volgens mij niet in een standaard calibratie.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Rob_Dingen

Hoi Frank

Natuurlijk zit dat wel bij de calibrtie ik doe dat in iedergeval wel.
Ik ben het ook niet met je eens dat er niets te halen is in grayscale.
Maar de meeste projectoren wijken erg veel af laat staan van het optimaliseren van de licht opbrengst.

Rob

FrankL

Quote from: Rob_Dingen on June 17, 2003, 19:46:06
Ik ben het ook niet met je eens dat er niets te halen is in grayscale.
Maar dat schreef ik niet! Ik schreef dat het min of meer toevallig is wat er te halen is. Niet voorspelbaar dus. Kan veel zijn, kan weinig.
Bij mijn Piano in combinatie van mijn oude Sony speler was de standaard greyscale instelling bijv. erg goed. Sterker nog, die was er na calibratie, waar niet mijn eigen DVD speler gebruikt werd, alleen maar op achteruitgegaan, bleek later toen ik zelf kon calibreren met Colorfacts.

En mijn complimenten dat je ook de gamma optimaliseert en de lichtopbrengst! Ik weet niet of dat standaard is. Bij de calibratie van mijn projector (niet door jou) is het in ieder geval niet gebeurd.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Rob_Dingen

Hoi Frank

De Gamma kan ik ook pas sind kort nu ik de Colrfacts 6000 analizer heb gekocht.
Frank kon met zijn oude anailzer niet perfect digitale projectors calibreren omdat die alleen geschikt was voor CRT.
Ik heb met mijn analizer wel altijd digitale projectors kunnen calibreren omdat daar speciale calibratie files van iedere projector te krijgen zijn.
Voor optimalisering van het contrast en lichtopbrengst heb je de Gamma kurve niet nodig.
Er moet natuurlijk wel een lijntje te zien zijn met de licht output.
Dit kun je ook alleen met de analizer.
Een mooi voorbeeld hiervan was de Sony VW10HT daar was erg veel winst daarin te behalen omdat rood de zwakste kleur was en die stond verre van open.

Rob

FrankL

Quote from: Rob_Dingen on June 17, 2003, 20:45:49
Voor optimalisering van het contrast en lichtopbrengst heb je de Gamma kurve niet nodig.
Er moet natuurlijk wel een lijntje te zien zijn met de licht output.
Dit kun je ook alleen met de analizer.
Hoi Rob,

Ik begrijp niet helemaal wat je hier bedoelt. Als ik contrast/lichtopbrengst probeer te optimaliseren, meet ik de gammacurve. Zolang die niet afvlakt bovenin, zit ik goed. Ik probeer zo hoog mogelijk te gaan zitten zonder afvlakking.
Doe jij het anders?
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Rob_Dingen

Hoi Frank

Nee hoor een prima methode ik doe het nu ook zo.
Vroeger met de CA-1 eigenlijk hetzelfde alleen stond de gamma waarde er niet bij.

Rob

J.A.F._Doorhof

@FrankL,

De Gamma is inderdaad nu met de nieuwe analyzers pas goed te meten.
Toch ben ik van mening dat er een enorme winst te halen in de grayscale wat voor speler je ook gebruikt.

Ik weet nog hoe de Piano er hier uitzag before en after  ;D.
Als jouw speler thuis afweek is dat meer iets van de speler of bekabeling.

Normaliter is een wisseling van speler niet te merken in de grayscale of je moet echt over enorme budget spelers praten, OF verkeerde instellingen in bv het videosetup menu.

De gamma kun je echter NIET met de grayscale calibratie beïnvloeden dat zijn 2 totaal verschillende facetten van de calibratie.

Bij mij valt de calibratie uit een in:

* User settings
* meting primairies (meer als informatie voor de klant, en voor eventuele filtering, wat we nu als nieuwe service aanbieden  ;) ;D).
* meting contrast bereik before en after
* meting en calibratie Grayscale
* meting Gamma en eventuele aanpassing indien mogelijk via speler/scaler/projector.

Als laatste wordt dan ook nog snel de grayscale gecontrolleerd na de gamma instelling.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

Ok, dus het klopt wat ik zei: optimalisatie van de lichtopbrengst is nogal bewerkelijk, en zit dus niet bij alle calibratoren standaard in de calibratie.

En sorry Frank, ik wormvormig aanhangsel echt niet zomaar wat  ::)
Mijn Piano was door de calibratie op jouw speler verslechterd. De standaard instelling gaf op mijn DVD speler een betere greyscale dan de calibratie-stand.
En mijn speler was geen budget speler. En ik had ook geen verkeerde videoinstellingen!
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Hi,

Zo bedoel ik het ook niet.
Het is alleen wel vreemd dat een projector verslechterd op een bepaalde speler na een calibratie, ook ik weet wel waar ik over praat ondertussen ;).

Een speler wissel kan een zeer lichte afwijking geven maar zeker niet meer dan een marginale afwijking die niet zichtbaar is.

Wel op scherpte gebied, kleurverzadiging etc. maar op grayscale kan er bijna niets veranderen, sommige MPEG decoders hebben wel een afwijking in groen, dit ben ik bij 2 spelers tegen gekomen, ik dacht een Pioneer 444 en een Oudere Onkyo speler, maar verder heb ik nog geen afwijkingen gezien, dit is trouwens maar een afwijking die ongeveer gelijk staat aan de AVIA afwijking, voor het gewone oog dus amper te zien.

Ik geef de schuld toch ergens anders aan, de calibratie is toen ook binnen een paar minuten gedaan om even snel een beter beeld te krijgen als wat er op dat moment uitkwam, een echte calibratie mag je het amper noemen. Het zou best aan de toen gebruikte PC kunnen liggen want daarmee weet je inderdaad nooit wat er uit komt.  ;D

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi

Zoals ik al eerder aangaf ligt dit niet aan de speler of wat dan ook maar aan de gebruikte Analizer waarmee je toen der tijd geen Digitale projectors perfect af kon stellen.
Als je die calibratie contrloleerd met een goede Analizer die dat wel kan krijg je heel andere uitkomsten en dus ook afstelling.
Dat is ook hetgeen FrankL constateerde toen hij zelf een analizer kocht en het thuis na meet dat schijnbaar de orginele setting er dichter bij zat als jou settings.

Rob

J.A.F._Doorhof

@Rob,

Het zit iets anders als wat je denkt  ;).

De Piano gaf hier op de HT-PC die ik op dat moment gebruikte een zeer groen beeld waar bijna totaal geen diepte of rood in aanwezig was.

Na een zeer vlotte afstelling met de Sencore was dit HIER stukken beter, wat ook geconstateerd werdt door de andere aanwezige.

Waarschijnlijk heeft er in de PC toen iets niet goed gezeten.

Ik heb behoorlijk wat digitale projectoren gedaan met de sencore en allemaal zijn ze beter geworden dan uit de doos.

De Epson en X1 die ik hier heb nagemeten met de nieuwe analyzer weken wel iets af, vooral in het groen maar zullen ergens in het midden hebben gezeten, waarmee ik bedoel dat met de Sencore de resultaten beter waren dan uit de doos, en met de nieuwe analyzer nog beter.

Bij de Sencore heb ik bij digitale projectoren nooit alleen vertrouwd op de meting maar heb ik altijd mijn ogen mee laten wegen, en die combinatie maakte de projectoren stukken beter dan out of the box.

Maar met de nieuwe analyzer is het in ieder geval makkelijker geworden, je kunt nu EN je ogen EN de meter vertrouwen.  ;D

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 19, 2003, 11:58:10
Het zit iets anders als wat je denkt  ;).

De Piano gaf hier op de HT-PC die ik op dat moment gebruikte een zeer groen beeld waar bijna totaal geen diepte of rood in aanwezig was.

Na een zeer vlotte afstelling met de Sencore was dit HIER stukken beter, wat ook geconstateerd werdt door de andere aanwezige.

Frank, het zit iets anders dan wat je denkt  :P ;)

Ik betwijfel zeer dat mijn Piano toen op een HTPC is afgesteld. Mijn Piano heeft geen VGA ingang, alleen DVI, dus waarschijnlijk kon je hem toen (ruim een jaar geleden) niet eens aansluiten in de demoruimte.
Bovendien was dit bij de shootout, waar de 3M + PSM1 de Piano zou wegblazen (dat bleek ie alleen via de ventilator te doen  ;D ). De 3M werd toen via de PSM1 aangesloten vanaf een DVD speler, de Piano volgens mij op dezelfde speler via s-video.

Dat de aanwezigen het beeld beter vonden worden maakt mijn verhaal geloofwaardig dat de greyscale per speler kan verschillen. Toen ik thuis kwam bleek het beeld voor mij gevoelsmatig veel te rood te zijn. Ik heb er geprobeerd aan te wennen, maar dat lukte niet echt. En toen ik Colorfacts had gekocht bleek het aan de calibratie te liggen.

Rob kan gelijk hebben, dat het aan de Sencore lag. De geconstateerde beeldverbetering kan ik dan alleen aan massahallucinatie wijten.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

FrankL

Oh ja, Igor: sorry voor het kapen van je onderwerp.
Trek je er niets van aan, neem het heft gewoon weer in handen als je meer vragen hebt.  :-[
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

#20
Hummm,
Daar heb je weer gelijk in, het is al weer zolang geleden  ;D.

Wat ik wel zeker weet is dat het beeld na de calibratie op DIE speler beter was dan daarvoor, wat nog wel kan is dat we hier gecalibreerd hebben op S-video en dat je thuis component gebruikte ??? anders zou ik het ook niet weten, ik weet alleen dat de calibraties die ik met de Sencore en mijn ogen op de digitale projectoren allemaal goede resultaten hebben gehad.

Met de nieuwe analyzer is het echter wel weer een stap beter maar schokkend veel beter kan ik het niet noemen.

Maar goed back on topic.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 19, 2003, 19:55:17
wat nog wel kan is dat we hier gecalibreerd hebben op S-video en dat je thuis component gebruikte ???
::) denk je nu echt dat ik zo dom ben?  :-\
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Nee maar ik mischien wel ???

Wat ik probeer aan te geven is dat het hier HEEL snel is gegaan, je kan het amper een calibratie noemen, ik geloof dat het in 3 minuten gedaan was.

Ik weet zeker dat de speler hier NIET via component was aangesloten en vandaar mijn vraag of je thuis ook via S-video draaide of via component.

Maar goed waar gaat dit over......

Het feit is dat een projector uit de doos slecht staat afgesteld en dat als je hem GOED calibreerd de winst er is, calibreer ik hem met de nieuwe analyzer is de winst nog groter, dat is het belangrijkste. Dit voorval is al meer dan een jaar geleden ik kan me niet meer voor de geest halen hoe en wat er gebeurd is, wat ik wel weet is dat de mensen die erbij waren allemaal van mening waren dat het beeld beter was na de snelle afstelling maar goed dat kan massahysterie zijn geweest :-\.

Op dit moment calibreren met een spectrum radiometer dus het gegeven dat we ook met de ogen moeten werken is definitief verleden tijd.

Het wisselen van een speler blijf ik bij dat dit geen ENORME verschillen in de grayscale tot resultaat kan hebben tenzij het een echt zeer slechte speler is. Wat wel kan schelen is als je van component naar S-video gaat op een projector omdat dit een andere input is en op de meeste projectoren hangt daar ook een ander geheugen aan.

Don't stress, life is short.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

De speler is toen op s-video gecalibreerd, want mijn oude Sony had een s-video uitgang, geen component uit.
De calibratie is niet bijzonder snel gedaan. Je hebt rustig laten zien hoe je normaliter een calibratie deed. Dus als het wisselen van speler geen groot verschil uit kan maken, kan er nog maar 1 oorzaak zijn:
Zoals Rob aangaf, en ook Milori van Colorfacts, was je toenmalige sensor niet geschikt voor digitale projectoren. Blijkbaar werd de rode tint veroorzaakt door een foute calibratie-tool. De meesten (allen behalve jij?) die bij de calibratie aanwezig waren, hadden geen ervaring met calibratie, dus het is niet zo gek dat het niemand direct opviel.

Ik huiver bij de gedachte hoeveel digitale projectoren in NL er nu een te rood beeld hebben, terwijl de eigenaren denken dat dat zo hoort omdat de projector ISF gecalibreerd is :o
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Grindtegel

Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon