"What exactly do you mean by Full HD?"

Started by Marcel_T., January 5, 2007, 14:49:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marcel_T.

When a TV is labeled HD Ready you can expect it support High Definition. But if you're willing to take it one step higher you should look out for the Full HD label that actually takes on the highest standards in HD.

The HD Forum brings together the leaders of the audio-video industry and recently declared that an HD TV must accept 1080 signals and more importantly should have the capability to display them in their native format, without any quality loss. A Full HD TV must sport a native resolution of 1080 lines each one made up of 1920 dots, meaning the resolution is a minimum of 1920×1080 pixels.

The 1080 norm can be:
Progressive or 1080p : each picture is entirely displayed and "refreshed" at a frequency of 25 to 30 pictures per second.
Interlaced or 1080i : the odd or even numbered lines of each picture are displayed alternately and refreshed at a frequency of 50 to 60 pictures per second. These "half-pictures" lined up actually create the full picture on screen.

The highest definition ever reached was with the 1080p. But beware as all Full HD TVs don't systematically support this format! Be sure to check out the specs.

A Full HD TV will however follow the following standards:
- 16/9 format
- offer component YUV and HDMI/DVI connectivity
- support HDCP

You must also know that unlike HD Ready, Full HD is NOT an official label . You should therefore be extra careful when choosing your TV and make sure it follows the above characteristics.

A Full HD TV is preferable to an HD Ready in so far as it allows you to fully enjoy new HD-DVD or Blu-ray formats as well as HD TV channels broadcast in 1080. The price is less becoming though...


Bron: http://www.cinenow.com/uk/news-2243.html
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

frankly

It also means you should visit your optricion for an eyecheck,
even for the ones with 20 - 20 vision it's hard, if not impossible,
to see the difference between 720 and 1080 p at a normal watching distance.
OPPO  UDP 203 Regio MOD - BPD103 Regio Mod - Onkyo TX-NR676E - VU+ Ultimo 4K - Samsung QLED 50Q64A - SAMSUNG EU43MU6100 - VU+ UNO4K SE - SONY PS4PRO - Epson TW7000 -  QNAP TS 451A (4 x 4Tb) - Kef 2005.2 (5.1) + Rel Quake - QED Ultra Flat - Harmony Ultimate One (2)

Marcel_T.

Definieer 'normal watching distance' ...  ;D

Ligt ook aan beeldformaat natuurlijk. Hoe groter, hoe beter zichtbaar het verschil.
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

Del member

't verschil tussen 720p en 1080i haal ik er zo uit zelfs op een 92cm tv en normale kijkafstand
voor een stilstaand plaatje gaat dat redelijk op voor hdtv niet

frankly

das knap, maar dan heb je het ook over een hogere resolutie maar ook 'p' en 'i', ik heb het over alleen de resolutie (oplossend vermogen).
Ik geloof dat Kjelt er een keer een topic over heeft geopend met daarin een link naar een amerikaans onderzoek naar het oplossend vermogen van onze ogen om een bepaalde resolutie op een bepaalde afstand waar te nemen.
Het geheel wordt duidelijk gemaakt in een hele mooie tabel, waar je zelf op kunt zoeken (als je weet hoe goed je ogen zijn)
wat je nog aan resolutie kan zien op een bepaalde afstand.
OPPO  UDP 203 Regio MOD - BPD103 Regio Mod - Onkyo TX-NR676E - VU+ Ultimo 4K - Samsung QLED 50Q64A - SAMSUNG EU43MU6100 - VU+ UNO4K SE - SONY PS4PRO - Epson TW7000 -  QNAP TS 451A (4 x 4Tb) - Kef 2005.2 (5.1) + Rel Quake - QED Ultra Flat - Harmony Ultimate One (2)

frankly

ah kijk, reactie van kjelt gevonden;
Topic was kijkafstand m.b.t. full hd
« Antwoord #24 Gepost op: Oktober 26, 2006, 12:06:52 » Citaat 

--------------------------------------------------------------------------------
Laten we wel zorgen dat we het allemaal over hetzelfde hebben anders wordt het zo'n discussie chaos  .

Even samenvattend zijn er meerdere onderwerpen die allemaal relevant zijn:

1) Pixels: heeft een full HD scherm (1920x1080) 40" zin op 3-4 meter t.o.v. een (1366x768 of 1280x720) scherm en dit bij een full HD bron?.
2) Welke bronnen (1080 pof i,720p of i,576 p of i) bekijk je het meeste, en is de deinterlacer/scaler in deze tv daar goed geschikt voor?
3) Overige overwegingen randapparatuur.
4) Overige verschillen tussen 720p / 1080p scherm

@1) in mijn opinie heeft het bij die kijkafstand geen zin omdat het oplossend vermogen van je ogen te gering is. Zie in dit kader dit artikel: HIER (werkt dus niet, maar zie onderaan) Ik sluit het overigens niet uit dat je na aanschaf van een full HD scherm in de praktijk dichterbij gaat zitten (tenzij je bank dan midden in de kamer staat   ).

@2) Moeilijk moeilijk moeilijk, wat kijk je het meeste en kun je leven met beperkingen op andere formaten? Als ik naar mezelf kijk dan zie ik 1 of hooguit 2 films op 720/1080 per maand vanwege het geringe aanbod. Ik kijk dan op 2,5 meter op 720p en inderdaad heb ik bij 1080p of i materiaal wel eens wat artefacten. Vind ik dat erg? Ja, maar het is me op dit moment geen 3000 euro extra waard voor die ene film per maand dus kan ik er mee leven. Over 2 jaar kijk ik wel weer verder en dan zijn de prijzen beter en het filmaanbod hopelijk ook groter (blue-ray/hd dvd)   
Het meeste kijk ik vandaag de dag toch dvd en tv series.
Probleem bij veel schermen, de resolutie is vreemd, bijv. de 1366x768 is net geen 16:9, een 1280x720 wel. Hoe lost de fabrikant dit op? Wat gebeurt er als je een 720p source aanbiedt?
Jouw probleem: Loont het voor JOU, NU de moeite van de extra investering? Een tv koop je tegenwoordig naar mijn mening ook voor hooguit 5 jaar en niet meer zoals vroeger voor 10 jaar of langer.

@3) Als je er ook een PC op wilt aansluiten en daarmee vaak werkt is een hoge resolutie bij zo'n formaat natuurlijk zeer welkom. Mocht je ook vaak een xbox360 ofzo aan willen hangen dan is dat ook weer een overweging.

@4) Bijna vergeten maar heel belangrijk, de bovenstaande punten gelden natuurlijk voor dezelfde generatie technologie en schermen. Als je full HD een nieuwere generatie scherm is (met beter beeld neem ik dan aan)dan het 720p scherm is dat natuurlijk ook weer een afweging.

Als je er niet meer uitkomt kun je het onderstaande eens proberen

Schrijf voor jezelf gedurende een week de kijk toepassingen eens op en de frequentie (hoe vaak doe je wat) en dan kun je al veel beter een afweging maken wat je qua prijs/prestatie wilt aanschaffen.
Vergeet dan niet de opkomende technologieen als HD-DVD/BlueRay en schat zelf in of en wanneer je dat gaat aanschaffen en hoeveel films je dan wilt zien (a € 20 per stuk).
Zet vervolgens nog alle scherm waarderings factoren op een rijtje en ken er een cijfer van 1 tot 3 aan toe wat jij belangrijk vind 1 is onbelangrijk 2 is neutraal 3 is belangrijk) Scherm waarderings factoren zijn onder andere prijs, uiterlijk, resolutie, beeldkwaliteit, schermdiagonaal, dikte, etc, etc.

Nu zet je alle mogelijke schermkandidaten op een blaadje met daaronder de tekst van de waarderingsfactoren . Je kent nu per apparaat er per scherm waarderings factor weer een getal aan toe van bijv 1 tot 5 , bijv de Samsung X vind je veel mooier dan de Philips Y dan geef je de Samsung een hoger cijfer. Vermenigvuldig nu de waarderingsfactoren met de gegeven cijfers en tel alle punten voor 1 apparaat bij elkaar op en vergelijk de punten en je komt tot jouw ideale scherm    enne vergeet je partner ook niet mocht je die hebben 

De LINK; 
http://www.soundandvisionmag.com/article.asp?section_id=3&article_id=1137&page_number=1&print_page=y
komt echter van ons aller Frank;

OPPO  UDP 203 Regio MOD - BPD103 Regio Mod - Onkyo TX-NR676E - VU+ Ultimo 4K - Samsung QLED 50Q64A - SAMSUNG EU43MU6100 - VU+ UNO4K SE - SONY PS4PRO - Epson TW7000 -  QNAP TS 451A (4 x 4Tb) - Kef 2005.2 (5.1) + Rel Quake - QED Ultra Flat - Harmony Ultimate One (2)