speaker/sub/receiver advies

Started by daffeh, January 3, 2007, 14:39:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

daffeh

here goes :)

ik ben dus aan het verhuizen en het al een plaatsje ingericht om te gaan dienen als ht (lees het is donker geverfd etc)
Ik zou gaan projecteren (tw700) en als basis een htpc bouwen.
Electronica etc is allemaal geen probleem maar op gebied van audio ben ik een totale leek. Ik wou eerst een 5.1 setje zetten maar door wat problemen (draden & moeilijke buren) zal ik me moeten beperken tot 2 boxen die achter mij staan (al mijn ht electronica gaat achter mij komen te staan in een kast vanwaar ik projecteer)

Nu zat ik te kijken naar die 321 dingen zoals die van bose en denon maar eigenlijk boeien die niet echt aangezien alle functies buiten de 2point surround door mijn htpc gedaan zullen worden...
Nu is de vraag dus hoe realiseer ik een surroundeffect met 2 boxen (+sub) via een htpc?
Moet alles via een receiver (pioneer VSX-1016V-K en aanverwanten) die dolby virtual surround ondersteunt of bestaat er een optie om dit direct met een pci kaart (+ eventueel externe doos type xfi) te verwezenlijken?
Ik heb ook nog een Wii en xbox die ik ook graag op de projector zou doen afspelen en het geluid op dezelfde speakers.

borkaenjo@work

Met alleen 2 boxen achter je zul je nooit geen surround geluid krijgen.
En al zou je dat wel krijgen, blijf je hetzelfde probleem met je buren houden.
Het maakt hun namelijk niks uit al heb je 100 boxen aangesloten, zolang
ze er maar geen last van hebben. Ik zou dus gewoon voor een 5.1 set gaan,
en met kabelgootjes je speakerkabels wegwerken.
Om geen last met de buurtjes te krijgen, zul je op laag volume moeten spelen.
Belangrijk vind ik zelf dan, dat je iig een subwoofer erbij gebruikt, om toch op
laag volume wat bass te genereren.
Verder zal een degelijke geluidskaart een 5.1 uitgang hebben, dus zal dat voor
je htpc geen probleem zijn.

daffeh

oke... niet dus
ik zit met twee buren (aan de ene kant een half doof besje en aan de andere kant overgevoelige authist dus ik zet men boxen aan de kant van het dove mens.
2 box surround bestaat wel, al is het een effect en niet echt. Bose en denon hebben zo een setjes en vooral die denon klonk wel aardig.

Moest echt surround een optie zijn, dan had ik al lang een 7.1 set aangeschaft (een 5.1 heb ik nog)

Dus ik herhaal mijn bovenstaande vraag nog eens

daffeh

echt niemand die een 2.1 surround ding heeft hangen aan een htpc (via dolby virtual speaker)

Ik las dat ook powerdvd zulk een optie heeft, iemand ervaring daarmee?

TornadoGo

#4
Er is inderdaad zoiets als surround uit twee speakers. De Denon set klinkt op zich prima. Wat wel belangrijk is:

De speakers zijn ontworpen om 'surround' te geven van VOREN, als je ze achter je gaat neerzetten krijg je denk een heel vreemd effect, dat zou ik dus zeker niet doen.

Edit: Bovendien zal het het laag zijn (bass) waar de buren last van zullen hebben. Aangezien laag alle kanten op gaat (omni-directioneel heet dat volgens mij) maakt het nog geen reet uit waar je de speakers neerzet.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

daffeh

ow dat van die van voren wist ik niet, dat van de sub vermoedde ik al :)

ik heb ook wel van die wireless front speaker dingen gezien (logitech denk ik)
is dat wat? ik heb daar wel een stopcontact dus dat zou eventueel kunnen zonder teveel meuk maar ik meende mij te herinneren dat die dingen niet tegen wireless internet kunnen ofzow

joostpolletje

Quote from: daffeh on January  5, 2007, 10:14:56
ow dat van die van voren wist ik niet, dat van de sub vermoedde ik al :)

ik heb ook wel van die wireless front speaker dingen gezien (logitech denk ik)
is dat wat? ik heb daar wel een stopcontact dus dat zou eventueel kunnen zonder teveel meuk maar ik meende mij te herinneren dat die dingen niet tegen wireless internet kunnen ofzow

Draadloos bestaat natuurlijk niet..
Want heeft altijd voeding nodig.

Waarom dan niet een 3.2.1 set..
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

daffeh

ik zeg net dat ik een stopcontact heb op de plaats van de speakers, alleen geen mogelijkheid om de draad te leggen op een mooie manier.

Ik zal het ff beter schetsen:
ik projecteer van achter mij, en ook alle aansluitingen (modem, kabel) en dus ook alle apparatuur komen achter mij.
zo een 321 systeem zou dan ook achter mij komen te staan en dat klinkt dan blijkbaar wel raar, en daar kan ik wel inkomen aangezien het illusie is en dus wel richting afhankelijk kan zijn.

Ik ben momenteel is aan het kijken naar een receiver die wireless geluid kan versturen naar mijn front speakers die wireless zouden moeten zijn...
Draden van achteren naar helemaal vanvoren gaan dus niet (of toch niet op dit moment)

Ejorne

Quote from: daffeh on January  3, 2007, 15:59:38
Moest echt surround een optie zijn, dan had ik al lang een 7.1 set aangeschaft (een 5.1 heb ik nog)

Wees blij dat je dat nog niet gedaan hebt...
Ik heb namelijk nog niet 1 combi gehoord waarbij ik 7.1 mooier vind klinken dan 5.1

Er zijn wel een klein aantal films welke 6.1 zijn opgenomen, mogelijk dat dat op 7.1 iets beter zou klinken dan op 5.1. Maar over het algemeen zijn de films 5.1 en moeten de twee rear-back kanalen worden gefilterd uit de rear-speakers...

En als je surround wil over twee speakers.... Tja.... dan zul je waarschijnlijk toch op die Denon uitkomen. Bose vind ik minder... Maar sowieso zou ik niet gaan voor een 2.0 surround sound, ik zou dan eerder meer geld uitgeven om een mooi stereo-signaal te bewerkstelligen. Een goed stereo-beeld geeft een mooi ruimtelijk effect, welliswaar zal het niet net zijn alsof het van achter komt zoals een virtuele surround dat weet te doen. Maar de algemene kwaliteit moet voor hetzelfde geld mooier en beter kunnen mijns inziens...

Draadloos je speakers aansturen.... Ik denk dat het meest pratisch is om op zoek te gaan naar actieve speakers en deze met een draadloze verbinding aan je receiver hangen.... Nu verwacht ik geen worderen van zo een draadloze verbinding, dus zal ik zelf toch hebben gekozen om op wat voor manier dan ook een kabel te leggen....

Succes iig met dit gebeuren...