"randje" om geluid bij stemmen

Started by Nosoforos, January 2, 2007, 14:09:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nosoforos

Over mijn B&W LCR600S3 die hangt aan een Rotel pre RSP1066 en een Rotel EV RB985 heb ik last van een niet goede weergave van bepaalde tonen, die voornamelijk voorkomen bij stemmen.
Bij een bepaald volume en toonhoogte (voornamelijk als iemand zijn stem iets hoger verheft) komt er soms een "randje" om het geluid. Ik weet niet goed hoe ik het anders moet beschrijven. Een soort krakerige weergave, overdreven gezegd. Voorheen bij mijn Marantz SR7300 is me dit nooit opgevallen. Zou dit op te lossen zijn door betere speakerkabel bijv. of kan ik ergens anders naar een oorzaak zoeken?


Bant

Quote from: Nosoforos on January  2, 2007, 14:09:38
Over mijn B&W LCR600S3 die hangt aan een Rotel pre RSP1066 en een Rotel EV RB985 heb ik last van een niet goede weergave van bepaalde tonen, die voornamelijk voorkomen bij stemmen.
Bij een bepaald volume en toonhoogte (voornamelijk als iemand zijn stem iets hoger verheft) komt er soms een "randje" om het geluid. Ik weet niet goed hoe ik het anders moet beschrijven. Een soort krakerige weergave, overdreven gezegd. Voorheen bij mijn Marantz SR7300 is me dit nooit opgevallen. Zou dit op te lossen zijn door betere speakerkabel bijv. of kan ik ergens anders naar een oorzaak zoeken?



Mits je bij de marantz gebruik maakte van dezelfde speakers en kabels lijkt het mij meer een probleem van de versterker of processor. Mischien dat je kunt testen met een andere pre, amp of het de pre of de amp is. Lijkt me niet echt een probleem van de kabels

Raphie

lijkt me eerder vervorming. (lees: defect)
Kan uit speaker of versterker komen
goede spullen produceren geen "randjes" .......
JBL PRX Power!

Nosoforos

Ik heb het gevoel dat het aan de versterking ligt. Maar het zal nog wel even duren voordat ik dat kan testen, de eindversterkers heb ik hier niet overal klaarliggen. :P

reMC

Quote from: Raphie on January  2, 2007, 16:27:08
lijkt me eerder vervorming. (lees: defect)
Kan uit speaker of versterker komen
goede spullen produceren geen "randjes" .......

Hangt af van hoe figuurlijk Nosoforos beschrijft? Maw, Nosoforos, hoor je inderdaad iets 'kraken' of vind je dat dat stemmen niet los genoeg staan, niet vrij genoeg zijn of whatever?

Nosoforos


Nee, het klinkt alsof de versterker het niet trekt - en dus vervormt.

FTT



Kan ook nog een component zijn op je crossover. Vaker meegemaakt met een bv verkeerde afgestelde actieve installatie.
Passieve filters kunnen hier nog wel eens last van hebben en dan krijg je precies wat je omschrijft. Een vermogen probleem lijkt mij sterk. Vooral omdat je het over hoge tonen hebt daar hebben versterkers normaal gesproken niet veel vermogen voor nodig. Plug anders even een speaker om dan kan je makkelijk zoeken.

Groet Edwin

Nosoforos

Dat klinkt erg interessant, maar ik ben bang dat ik niet goed weet wat je bedoelt en wat ik precies kan doen om vast te stellen of wat jij noemt inderdaad het probleem is :-X
Zou je iets verder kunnen uitleggen wat je bedoelt?

FTT



Als je eens een links of rechts front op de plaats van je center zet (dus achterop je versterker even je speakers ompluggen) En je hebt het probleem nog steeds dan zit het niet in je centerspeaker.

Verder heb ik even gekeken waar jou speaker zijn crossover zit. Die zit op de 300hz en 4khz. Het zou ook kunnen zijn dat (weet niet of je dat doet) je in een van deze twee gebieden je EQ te ver hebt geboost. Als je dit namelijk doet op het gehoor dan zou het natuurlijk heel goed kunnen dat je volgens je gehoor het idee hebt dat je wat "mist" op het crossover gebied. Dit ga je dan vervolgens boosten en dan ga je je speaker ergens heen "douwen" die hij niet fijn vind.
En wat je dan verteld klopt want je zegt dat het voornamelijk voorkomt bij stemmen die ophoog gaan. Ze lopen dan door je crossover heen en komen bij een bereik die je speaker niet 100% kan weergeven.

Nosoforos

#9
Ik zal vanavond eens een front/ reservespeaker aansluiten op de plek van de center.
Overigens draai ik sinds kort met een subwoofer (en ik heb nog niets met een DB-meter afgesteld, die waren laatst uitverkocht in de stad helaas) dus wie weet dat daar het een en t ander niet klopt. De crossover in de processor heb ik op 80Hz staan.
Maar hoe ik ongewis de hogere frequenties zou kunnen "boosten" weet ik niet...

Nosoforos

#10
Ik heb even een andere speaker op het centerkanaal gezet - hetzelfde probleem. Aan de lcr600 ligt het dus niet. Gisteren heb ik er nog erg last van gehad tijdens een film, de voiceover klonk gewoon ontzettend brak. :P

edit: ik heb ook nog zonder center, dus met fantoomcenter gedraaid, dan blijft het effect ook hetzelfde.
edit 2: en ook zonder subwoofer gedraaid, weerom zonder succes...

Nosoforos

Wat ik niet snap is dat ik er geen last van heb tijdens muziek... Ik zit nu even te testen met stevige operamuziek, waar het hele stemspectrum toch wel langs komt, en alles klinkt prima.(hoewel een spreekstem in een film bepaalde dingen misschien beter laat opvallen dan deze aldoor wisselende muziek) Ik draai gewoon in stereo.
Dan lijkt het toch niet aan de eindversterker te liggen... Zou het aan de processor kunnen liggen - aan hoe die een digitaal signaal verwerkt?
Ik heb ook al een andere dvd-speler aangesloten en getest- zelfde probleem.  :P

Ik denk dat ik maar eens de digitale interlink ga verwisselen.

Mr. Dave

Wat heb je gedaan om dit probleem op te lossen?

Nosoforos

Het is nog niet opgelost... Maar ik heb wel gemerkt dat het probleem zich bij sommige films meer voordoet dan bij andere. Daardoor heb ik er niet vaak last van. Het heeft wellicht ook iets te maken met de kwaliteit van de audio op de dvd's, maar helemaal weg is het probleem niet. Ik kan er nu wel even mee leven, misschien dat het ooit nog ergens door verbeterd kan worden.

Mr. Dave

Het lijkt erg op het probleem dat ik heb, ik heb er echter alleen last van bij bepaalde TV-uitzendingen (ca. 20% van de kanalen). Ik ben nu aan het overwegen om maar eens een monteur van at-home langs te laten komen.

Nosoforos

Tv geluid dat je over je receiver laat lopen? Maar bij dvd heb je er geen last van?

Mr. Dave

Bij DVD's en voorbespeelde video's is het geluid prima. Bij het geluid van bepaalde TV-uitzendingen via video, digitale tv decoder(toslink en analoog) of via de TV zelf hoor ik het geluid van de center(stemmen) als een soort digitale ruis over de front- en back-speakers. Andere TV-uitzendingen geven dan weer een perfect geluid.

Audiofiel

@Nosoforus: heb je het geluid van de DVD-speler al eens analoog aangesloten om te checken of het probleem alleen ontstaat bij de digitale inputs? Misschien heeft je DVD-spelers zelfs een 5.1 analoge uitgang waarmee je kunt testen? Ook kan het nuttig zijn om eens door de menu's van de speler heen te lopen, misschien staat daar nog iets vreemds ingesteld?

De meeste sporen wijzen echter toch wel naar de voorversterker, ben ik bang.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Nosoforos

Ik weet niet meer of ik nou ook de analoge uitgang had getest, maar ik heb in ieder geval wel een andere dvd speler getest, met hetzelfde resultaat. Het ligt dus niet aan de dvd speler. Ik moet nog eens testen met de analoge ingangen op mijn processor inderdaad, het kan aan de digitale inputs liggen. Bij muziek luisteren heb ik er immers nooit last van, en mijn cd-speler is analoog aangesloten.

Audiofiel

Quote from: Nosoforos on February 27, 2007, 08:04:00
Ik weet niet meer of ik nou ook de analoge uitgang had getest, maar ik heb in ieder geval wel een andere dvd speler getest, met hetzelfde resultaat. Het ligt dus niet aan de dvd speler.

Duidelijk. Daar zou ik verder niet gaan zoeken dan.

QuoteIk moet nog eens testen met de analoge ingangen op mijn processor inderdaad, het kan aan de digitale inputs liggen. Bij muziek luisteren heb ik er immers nooit last van, en mijn cd-speler is analoog aangesloten.

En hoe klinkt het als je CD's afspeelt op de DVD-speler? Dan stuur je immers ook een digitaal signaal naar je Rotel (weliswaar PCM ipv DD of DTS)...
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Nosoforos

#20
Goed idee, ik ga het even proberen.

edit- Dat klinkt erg naar (stuk slechtere kwaliteit dan de cd-speler :P) Maar ik hoor ook een "scherp" geluid, wat mijn probleem vormt bij films wanneer er gesproken wordt.