Author Topic: frezen  (Read 3041 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline gvy

  • senior member
  • *****
  • Trade Count: (0)
  • Posts: 1014
  • Total likes: 0
  • Gender: Male
  • I love the HTforum
    • d' ondergrondse
frezen
« on: December 27, 2006, 23:40:33 »
Hallo,

Hoewel ik op DIY gebied wel al een en ander gedaan heb zoals daar zijn ESL's bouwen, een HT bouwen, een huis bouwen... ;D ;D ;D, heb ik steeds een slecht gevoel als ik moet gaan frezen. Ik probeer er dan ook meestal omheen te klussen, maar soms kan ik er gewoon niet omheen

Nu zijn mijn freesjes aan vernieuwing toe en wou ik graag de mening van de echte hout en MDF wormen.

Ik werk in het algemeen nogal veel met MDF en ook wel met de standaard meubelpanelen.
Welke freesjes gebruiken jullie hiervoor en op welke snelheid, en hoeveel mm per laagje, als je door een 18mm plaat wil gaan?

HSS of widea?

Is er specifiek onderhoud mogelijk aan freesjes (scherp zetten) en hoelang doen jullie ermee.

Van welk materiaal maken jullie freesmallen?

Andere tips?

Geert
« Last Edit: December 27, 2006, 23:42:50 by gvy »

Offline Pim

  • HT forum donateur
  • full member
  • *******
  • Trade Count: (0)
  • Posts: 351
  • Total likes: 0
  • Gender: Male
  • Wat er niet is kan nog komen
Re: frezen
« Reply #1 on: December 28, 2006, 07:29:39 »
Misschien moet je iets specifieker zijn met wat je wil frezen en hoe. Er zijn diverse soorten freesjes welke bijna allemaal geschikt zijn voor mdf.
Als je een plaat wilt infrezen ( of doorfrezen) een diameter van ongeveer 5mm gebruiken en maar 3mm per keer wegfrezen. Indien je een mal gebruikt
is het handiger om je werkstuk eerst een fractie groter te zagen en daarna met een kopieerfrees van 12mm schoonfrezen. Dit gaat beter als met een kopieerring. Het slijpen van freesjes moet je door een specialist laten doen en niet te vaak dan kan je er heel lang plezier van hebben.

Pim
denon AVC A1 SRA / denon A1 / Barco G808S / Infinity IRS Omega / Infinity Renaissance 90 / Floating Cameleon Voice / SVS PB12 Ultra2 / Pronto pro NG / Topfield 5000 / Crystalio II / Moome /  v/d Hull

Offline gvy

  • senior member
  • *****
  • Trade Count: (0)
  • Posts: 1014
  • Total likes: 0
  • Gender: Male
  • I love the HTforum
    • d' ondergrondse
Re: frezen
« Reply #2 on: December 28, 2006, 11:15:59 »
Dag Pim,

Bedankt voor het antwoord.

Het gaat voornamelijk over het uitfrezen van vb luidsprekergaten in 18m MDF, of als ik ESL's maak, Het uitfrezen van openingen in een frame.

Gebruik jij HSS freesjes of andere types (widea)?
Werk jij met mallen en uit welk materiaal maak je die?

Geert

Offline SStraver

  • Junior member
  • **
  • Trade Count: (+2)
  • Posts: 95
  • Total likes: 0
  • I love my HT, and like the HTforum ;)
Re: frezen
« Reply #3 on: December 28, 2006, 13:42:43 »
Zolang je de goeie kant op freest en het gereedschap het werk laat doen moet het goed gaan. Dus niet teveel kracht zetten tijdens het fresen. En niet teveel in 1x willen doen. Maximaal 3mm diep per keer idd.
* Barco 708s IRIS3
* Thommy spanscherm (1.85 breed) 
* Denon 3802
* Luidsprekers: 2x Ariel zelfbouw (voor) + 2x B&W DM302 (achter)
* HTPC: Core2Duo e4400 | Gigabyte p35 DS3 | 2048 mbram | ATI HD2600XT | 500+320 GB HDD | Trust KB-2950 Wireless Keyboard

Offline Pim

  • HT forum donateur
  • full member
  • *******
  • Trade Count: (0)
  • Posts: 351
  • Total likes: 0
  • Gender: Male
  • Wat er niet is kan nog komen
Re: frezen
« Reply #4 on: December 28, 2006, 17:04:14 »
Meestal werk ik met HSS frezen, de mallen kan je ook gewoon van 6 of 9mm mdf maken. Maar ook met een mal werk ik met een kopieerfrees en niet een kopieer ring. Werken met een kopieerring is toch nooit zo zuiver.

Pim
denon AVC A1 SRA / denon A1 / Barco G808S / Infinity IRS Omega / Infinity Renaissance 90 / Floating Cameleon Voice / SVS PB12 Ultra2 / Pronto pro NG / Topfield 5000 / Crystalio II / Moome /  v/d Hull

Offline fgroen

  • A junior
  • senior member
  • *****
  • Trade Count: (0)
  • Posts: 1377
  • Total likes: 2
  • Gender: Male
  • Technology for enjoyment
Re: frezen
« Reply #5 on: January 2, 2007, 10:37:28 »
Ik heb alleen maar widea frezen. Kosten een stukje meer, maar blijven veel langer scherp. Ik heb tot nu toe alleen een nieuw 6mm bit (oude was gebroken...  8) ) en een 16mm bit (was door vele gebruik bot geworden) gekocht. Op dit moment is mijn kantenbit aan vervanging toe, het lager begint uit te lopen.

Slijpen begin ik niet aan, omdat dan de diameter van de frees verandert.

Wat betreft de diepte per keer: hangt ook een beetje van de diameter af. Een 16mm freesbit snijdt een stuk makkelijker omdat de baansnelheid van de messen groter is dan bij een 6mm freesbit.

Luidsprekersponningen (dus de "recess": waar de flens inkomt) met een cirkelmal doe zonder uitzondering met het 16mm bit. Alleen met copieerring of als ik door een plaat heen moet gebruik ik het dunste bit (in mijn geval 6mm).

Ik zou zeggen, pak eens een 61x122 plaat MDF (kost maar een paar Euro bij de Gamma) en leef je eens uit met de frees, gewoon om wat vertrouwen te krijgen en zodat je er niet meer omheen hoeft te klussen. Ik moet zeggen dat de frees bij mij het verschil maakt tussen amateuristisch beunen en werkstukken die er "af" uitzien. Ik zou niet meer zonder kunnen.

Op dit moment heb ik een relatief kleine POF-500 van Bosch, maar als die aan het eind van zijn latijn is komt er een Festool voor in de plaats...  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Offline gvy

  • senior member
  • *****
  • Trade Count: (0)
  • Posts: 1014
  • Total likes: 0
  • Gender: Male
  • I love the HTforum
    • d' ondergrondse
Re: frezen
« Reply #6 on: January 2, 2007, 12:52:33 »
hoy,

bedankt voor het antwoord.
Ik heb een (goedkoop) Startools STT R900 bovenfrees 900W 9000-27000tr/min
MDF en ander liggen hier ook genoeg om op te oefenen.

Ik heb een malletje gemaakt uit dunne cardboard en ga wat spelen.

geert