Aanschaf van een 5.1 versterker...

Started by Jorge, April 5, 2002, 17:42:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cinepaulis

#25
Jorge en medeplichtigen,

Goede test! Is wel gaaf om zo de surround capaciteiten te testen. Maar als ik het goed begrijp speelde de stereo weergave op dat moment even geen rol ?
(kan ik me best voorstellen, als je toch zelden of nooit stereo muziek luisterd in je dedicated HT)

- Welke filmfragmenten heb je zoal beluisterd en wat viel je op ?
- Lag de nadruk op het creeeren van een homogeen surround veld zonder gaten en met toch goed te volgen bewegingen ?
- Hoorde je bij de ene versterker details die bij de andere niet opvielen ?

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

jamoman

#26
leuke test !

kan je vermelden welk merk en type speakers je hebt gebruikt ?

vrgr
.................................

J.A.F._Doorhof

#27
Sorry,

Even overheen gelezen, ik had inderdaad van te voren ook wel kunnen aangeven dat het de Denon wordt.

Het zal geen geheim zijn dat ik een zwak heb voor Denon, ze maken gewoon al jaren prachtige producten voor een zeer redelijke prijs. Nu nog een aparte voorversterker en eindbakken en we zijn klaar.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#28
Frank,

Ja, gevoelsmatig had ik ook Denon geroepen, maar dat is even niet 'de issue'. Het gaat (mijns inziens) om een eerlijk vergelijk tussen bovengenoemde apparaten.

Ze hebben nu zelf onder identieke omstandigheden alle aparaten beluisterd. Dit is de ideale manier.

Overigens staan uitgebreidere reacties op DVDforum:
De aanschaf van een surround versterker...

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Jorge

#29
De speaker die we gebruikt hebben waren volgens mij Tannoy's (M ???) De fronts en center waren van identiek en de rears waren een type lager.
Vijf identieke speakers was helaas niet mogenlijk.

Aandachtspunten waren vooral het zoeken naar "gaten" in het geluidsbeeld, soepele overgang bij pans van speaker naar speaker en diepgang van geluidseffecten.

Hiervoor hebben we natuurlijk de openingsscene van toystory 2 gebruikt omdat iedereen deze al van binnen naar buiten kent  ;D
De dynamiek die hierin zit hebben we goed als referentie kunnen gebruiken.

Andere dvd's waren Mask of zorro (titel scene), Saving private ryan (helaas niet kunnen luisteren omdat we de dts track niet konden laden zonder tv, goede tip trouwens ruud) en een solo concert van Raf  ;)

Al met al en goede vergelijking dacht ik zo.
Ik had me natuurlijk door jullie kunnen laten adviseren en gelijk de Denon te kopen  ;)

Het volgende probleem doet zich nou voor:
De tekort komingen van m'n huidige speaker systeem.
Persoonlijk deel ik de mening van Raf dat een ideale surround opstelling het best kan bestaan uit gelijke speakers geplaats volgens een ITU-opstelling.
Alleen over de grote van de speakers heb ik mijn twijfels.

Natuurlijk is het mogenlijk om bookshells met een goed hoog en middenbereik te gebruiken aangevuld met een sub voor bass managment. Maar nu heb ik thuis mijn rears (Kef Q15) naar voren gehaald als test voor een mogenlijke aanschaf.
Vervolgens alles gecalibreerd, sub op lijn geplaats en gaan luisteren. Nu lijkt het toch of ik ineens een stuk diepgang in mijn geluidsbeeld mis ten opzichte van mijn vorige opstelling (JBL's LX750 als fronts)
Natuurlijk praten we hier over twee totaal verschillende speakers, maar het geeft toch wat aan.

Naar mijn idee heeft een zogenaamde full range speaker toch een voordeel omdat deze minder snel zal afvallen bij bepaalde frequenties.
Hiermee zorg je toch voor een stukje overlapping en stabiliteit.
Zeker als je dit kan ondersteunen met een goede sub.

Benieuwd of deze mening gedeeld wordt.

Jorge

Jorge

P.s. Garmt heb je nog een adresje voor een van de Hul coaxiale kabel ?  ;D

Jorge

logix

#31
Hey Jorge!
Ik moet je even corrigeren wat betreft de speakers.

Het waren geen Tannoy's maar Phonar's, type p20 (front, center) en type p30 (met een grotere bass-mid woofer) voor de rears :)

Zoals al gezegd, de uitgebreidere reactie staan op het DVDforum (//www.dvdforum.nl

Grt,
Ruud


Raf1

#32
Jorge,

Tja, de volgende stap, is wat lastiger.
Er zijn 2 keuzes die je moet maken.
De eene is, "ga je makelijk of moeilijk doen?"
Moeilijk betekend dus zoeken en luisteren totdat je er (bijna) bij neer valt!
Makelijk, gewoon een speaker nemen die okay is.
De 2de keuze is "groot of klein", en duur of niet duur, enz, enz.

De 2 werken samen!

Voorbeelden:
Makelijk, je houd de Q15, neemt er 4 bij, en ze zijn "klein" en het "kost" het minst.

Je zoekt en vind een andere(betere) speaker, waar je 3 sets van moet kopen, die vloerstaand zijn, en te dicht bij je muren komen, en daardoor mischien niet meer zo(goed) klinken.

Dus geld/plaatsing, en "geluid", zijn belangrijk, maar in hoeverre heeft het nut om (te)veel nadruk op 1 van deze 3 criteria te leggen, en misschien wel tenkoste van de 2 anderen?
Minder ruimtelijkheid, maar ook 2/3 van de kosten in je zak houden, roept de vraag op "hoeveel" ruimtelijkheid mis ik?(of hoeveel mag ruimtelijkheid kosten?)
En je zou nu eigenlijk een volledige 5.1set-up moeten beluisteren, van verschillende merken/types.

Groetjes,

Raf.

cinepaulis

Hoi Jorge,

Bookshelves vs. Zuilen.

Op zich een goed experiment om je Q15's eens als fronts te gebruiken i.c.m. de sub. Maar dit is natuurlijk een heel ander geluid als je JBL's. En dan heb ik het niet over beter of slechter, maar gewoon anders.

Wat hierbij wel heel belangrijk is, is de plaatsing van de sub. Omdat je een belangrijk deel van het laag van de fronts naar de sub stuurt, bepaalt deze ook voor een deel de 'punch' en de 'diepgang' van het geluid.
Ik heb ook veel geklooid met de opstelling van de sub en ben situaties tegengekomen waarbij het voor muziek absoluut NIET mooi klonk.
Wat je dus zou kunnen doen is de sub eerst eens zo opstellen dat stereo natuurlijk klinkt. Dus zodat de sub echt naadloos en onopvallend integreert. Hierbij moet je heel lang spelen met plaatsing, maar ook met volume en eventueel fase. Dus even (nog) geen rekening houden met surround, maar gewoon stereo draaien omdat het bij stereo muziek makkelijker te horen is dan bij film.

Zelfs na al die moeite zal het ongetwijfeld anders klinken. Je JBL's hebben waarschijnlijk een heel andere klankkleur dan de KEF's.

Mocht je nog niet zeker zijn of het wel mogelijk is om kleinere speakers i.c.m. een sub te gebruiken, dan mag je altijd nog eens langskomen om te luisteren. Misschien zet het je op andere gedachten...

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

garmtz

#34
Jorge, wellicht dat de JBL's een overdreven laag-frequent respons hadden in je kamer en dat de Q15 eigenlijk juist rechter loopt...

Ook iets om rekening mee te houden is het feit dat een kleine speaker een afval heeft in het laag, die eigenlijk te hoog in frequentie begint, waardoor met bijv. een 80 Hz crossover een dip in je bereik zit (vaak rond 50-60 Hz. Om helemaal safe te zijn, kun je het beste een crossover frequentie in je versterker gebruiken die 1.5-2.0x de laagste frequentie van de speaker is volgens opgaaf door de fabrikant.

Voorbeeld: mijn speakers lopen volgens specificatie door tot 43 Hz, maar ik moet een 60 of 70 Hz crossover gebruiken om een rechte karakteristiek te houden.

Denk erom dat een crossover geen brick-wall is, maar een afval heeft! Deze moet samen met het crossover van de versterker een mooie overgang vormen naar de sub.

Vaak zie je dat crossovers voor de normale speakers een afval hebben van 12 db/octaaf. Dit combineert perfect met gesloten speakersystemen met een akoestische afval van 12 db/octaaf tot een stijlheid van 24 db/octaaf. De sub heeft vaak een 24 db/octaaf afval, wat samen dus combineert tot een systeem met 24 db/octaaf high-pass/low-pass.

Ik ben helemaal verslaafd geraakt aan nauwkeurige crossover frequenties. Ik zat met de Meridian op een gegeven moment te twijfelen tussen 70 en 65 Hz... :)  En dat was toen ik effe snel in moest stellen...

De Theta voorversterkers hebben kiesbare steilheden van 6 tot 24 db/octaaf, drie verschillende filterkarakteristieken (Linkwitz-Riley, Butterworth, Phase Perfect) en 7 kantelfrequenties. Daar kun je echt maanden zoet mee zijn...  8)

garmtz

#35
QuoteP.s. Garmt heb je nog een adresje voor een van de Hul coaxiale kabel ?  ;D
Ik zou de kabel 2e hands proberen te krijgen op http://www.marktplaats.nl, http://2ehands.hifi.nl, http://www.studio107.nl etc.

Maar ik heb een alternatief: de Eichmann eXpress digitale interconnect. Vond ik mooier dan de v.d. Hul. Ik gebruik nu de waaaaaaanzinnige MIT Digital Reference, maar die is wel een beetje duur (600 Euro...  :o). Zal hem vast wel gaan kopen vrees ik...  :-[

ego

QuoteMaar ik heb een alternatief: de Eichmann eXpress digitale interconnect. Vond ik mooier dan de v.d. Hul. Ik gebruik nu de waaaaaaanzinnige MIT Digital Reference, maar die is wel een beetje duur (600 Euro...  ). Zal hem vast wel gaan kopen vrees ik...  

Wat voor een ENORM verschil geeft deze kabel in vergelijking met de Eichmann, zodat je er een ver - acht - voudiging van de prijs voor over hebt Garmtz?
Moet dan toch wel iets héél speciaals zijn,...
Ben erg benieuwd.

Jorge

#37
Garmt, nou ben ik je toch een beetje kwijt geraakt bij de octaven  ??? .
Cross over frequenties zijn duidelijk, maar hoe kan ik de frequentie bepalen en laat staan instellen ?

Jorge

p.s. bedankt voor de tips