Volumeprobleem Onkyo TX-DS787

Started by A3-D, December 27, 2006, 23:24:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

A3-D

Mijn 5 jaar "oude" receiver heeft momenteel het volgende probleem en vraag me af of dit bij HT gebruikers bekend is, en zoja, wat kan ik eraan (laten) doen.....

Af en toe heb ik een krakend geluid door mijn linkerspeaker wat ongeveer klinkt alsof de speaker kapot zou zijn. Als ik echter de rechterspeaker op de klemmen plaats van de receiver dan is het euvel niet verholpen (en de als ik de linkerspeaker op de klemmen plaats van de rechterzijde dan doet de speaker het goed).

De kabels zitten goed aangesloten, inmiddels al andere kabels geprobeerd, echter daar ligt niet de oplossing.

Het vreemde is als ik het geluid wat meer opschroef, het kraken soms verdwijnt en de receiver naar behoren fungeert, echter bij een laag volume komt de kraak weer terug.

Soms is het even een tijdje weg, en dan ineens is het weer terug....

Je zal altijd zien dat als je de receiver wegbrengt, het euvel zich niet meer voordoet, maar ik word er zo nu en dan echt moedeloos van.

Wie (her)kent dit probleem en kan me helpen aan een eventuele oorzaak/oplossing??

Alvast bedankt!

Darkman

Probeer eens met je balans knop tijdens het gekraak de balans van links naar rechts te verschuiven ? Waarschijnlijk dat het gekraak verwdijnt zodra de balans naar rechts staat en naar links juist erger wordt. Het kan heel goed zijn dat het een kwestie is van deksel eraf en er een stofzuiger overheen halen, dat kan ook dergelijke "storingen" oplossen, maar ik zou er niet te lang mee doorspelen op deze manier en voorzichtig zijn, want wellicht dat je de linker speaker op deze manier beschadigd.

Ik heb het zelf meegemaakt met een Harman Kardon avr7000 toen was het centerkanaal er uit geklapt. Apparaat opgestuurd ter reparatie, kreeg een nieuwe unit. Deze heb ik enkele maanden geleden verkocht aan een oud collega en nog geen 2 maanden later heeft hij hetzelfde als jij in het linker kanaal. Echter bij hem is het permanent en er komt wat zacht gekraak uit maar meer ook niet. Die mag nu ook opgestuurd worden voor een reparatie, knap lullig geheel allemaal.

Knowledge is not power, knowledge applied is power.

A3-D

#2
Ga er dan maar eens een stofzuiger doorheen halen, kwam op Marktplaats overigens een Onkyo receiver tegen die dezelfde kuren heeft als de mijne denk ik: http://koopjes.marktplaats.nl/audio_tv_en_video/receivers/66284100.html

Edit:
De stofzuiger heeft niet geholpen en aanstaande dinsdag wordt de receiver volledig door de importeur nagekeken en hersteld.

A3-D

#3
Ik heb de receiver naar de importeur van Onkyo (HNNY Benelux) laten brengen en ben vandaag gebeld voor een prijsopgave, en daar werd ik een beetje verdrietig van...  :'(

Het schijnt dat de eindtrap kapot is (slijtage geven ze aan, voor een receiver van 5 jaar "oud' en een aankoopprijs van 1250 Euro, ik heb de bon nog liggen...).

Volgens de TD van de de importeur zijn de totale herstelkosten ongeveer 400 Euro en dat het niet zozeer in het materiaal zit (die zouden ongeveer 50 Euro bedragen) maar meer in het arbeidsloon. Omdat de eindtrap moeilijk bereikbaar zou zijn hebben ze er schijnbaar 3 a 4 uur werk aan en is dit de reden van de hoge herstelkosten.

De onderzoekskosten ben ik dus al kwijt en ik ben zelf niet zo'n handige en technische jongen dus ik zal zelf op zoek moeten gaan naar wat anders helaas....

Mogelijk dat iemand anders nog tips heeft anders gaat hij voor een prikkie in de verkoop (minimaal de onderzoekskosten) en kan iemand die wel handig is qua reparatie voor weinig geld een topreceiver krijgen (of iemand moet hem voor een schappelijkere prijs kunnen maken, dan hou ik hem liever zelf natuurlijk).

Mrwhoopie

Is knap balen,maar voor dat geld heb je ms al een 2e handsmodel (en kans op dezelfde miserie),als je er de kosten wel aan doet......tje wie weet wat dan het volgende is....en dan weer geld uitgeven...niet lollig.

A3-D

Precies, moet alleen mijn vrouw nog overtuigen dat het waarschijnlijk einde verhaal is en ik ga kijken voor iets nieuws :P

Ik heb de receiver zojuist op Marktplaats gezet met een uitleg en het eerste bod van 100 Euro is reeds gedaan, ik wacht nog even af en dan gaat hij met pijn in mijn hart vermoedelijk weg.

Ik kon hem ook bij de importeur laten dan rekenden ze geen onderzoekskosten en zouden ze hem vernietigen, maar ik ben ervan overtuigd dat een hobbie-ist er met weinig geld een goed werkende receiver van kan maken en als ik zelf de kennis en kunde zou hebben dan had ik hem zelf op zeker gerepareerd.

Ga dus maar op zoek naar een waardige (of misschien betere) vervanger (zat aan een Rotel RSX-1067 te denken). Ga binnenkort maar eens wat luisterafspraken maken....