Vraag mbt aanschaf nieuwe speakers

Started by Bubbachups, January 19, 2003, 10:12:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bubbachups

Hallo,
Ik ben druk bezig met het uitzoeken van een nieuwe speakerset. Ik heb m'n ogen, en vooral oren, laten vallen op de Dali Blue series. Tijdens een uitgebreide luistertest was voor mij zeer duidelijk dat deze boxen precies bij mijn smaak passen en ze staken met kop en schouders boven de concurrentie uit. Omdat ik deze set momenteel kan krijgen voor een zeer aantrekkelijke prijs ben ik sterk geneigd om direct tot aanschaf over te gaan.
Nu zit ik alleen nog met 2 vragen. Ik heb deze luidsprekers tot nu toe enkel op een Nad setje kunnen horen. Dit klonk perfect, maar er zal ongetwijfeld een iets ander geluid uit komen als ik deze luidsprekers op m'n Denon 1803 receiver aansluit. Het liefst zou ik dit met eigen oren gaan luisteren alvorens tot aanschaf over te gaan, maar ik zit momenteel midden in een tentamenperiode en mijn vrije tijd is zo goed als nihil (uitstellen is ook een kunst ) Tevens weet ik niet hoe lang de aanbieding blijft gelden dus ik ben zeer geneigd de spullen te kopen. Dus mijn vraag is eigenlijk of het verschil in geluidskleur tussen Nad en Denon dusdanig groot is dat de luidsprekers niet zullen bevallen. Ik was namelijk altijd onder de veronderstelling dat Nad, Denon en Marantz min of meer de zelfde geluidskleur hebben.

Mijn andere vraag is vanuit technisch oogpunt. Namelijk of de luidsprekers technisch gezien op een goede manier aangedreven kunnen worden door m'n receiver en of mijn kamer (4,8 bij 3,5 meter) voldoende groot is om de kwaliteiten van de luidsprekers te kunnen benutten. De verkoper zei van wel, maar een second-opinion kan natuurlijk nooit kwaad. Ik heb hieronder de specs rechtstreeks uit de handleidingen gekopieerd. Mijn eerste reactie was dat deze combinatie niet zou lukken vanwege de 6 tot 16 ohms receiver en de luidsprekers die een impedantie hebben van 4 ohms. Maar volgens de verkoper en van wat ik op verschillende forums gelezen heb, zou dit geen enkel probleem mogen opleveren.

Ik hoop dat iemand me met deze vragen kan helpen.

Groeten, Bob



Denon 1803

Power Amplifier
Rated output *THD figures are power amp stage values.
Front .................................................. 80 W + 80 W (8 ohms, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% THD)
........................................................110 W + 110 W (6 ohms, 1Khz with 0,7% THD)
Center................................................ 80 W (8 ohms, 20 Hz - 20 kHz, 0.08 % THD)
........................................................110 W (6 ohms, 1Khz with 0,7% THD)
Surround........................................... 80 W + 80 W (8 ohms, 20 Hz - 20 kHz, 0.08 % THD)
........................................................110 W + 110 W (6 ohms, 1Khz with 0,7% THD)
Surround Back................................. 80 W (8 ohms, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% THD)
.......................................................110 W (6 ohms, 1Khz with 0,7% THD)


Dynamic power..................100 W x 2 ch (8 ohms)
............................................. 145 W x 2 ch (4 ohms)
............................................. 170 W x 2 ch (2 ohms)

Output terminals.....................Front/Center/Surround (6 to 16 ohms)


Dali 5005 (front speakers)

DALI Blue Series 5005
Frequency Response, ±3dB 37 Hz - 25 kHz
Crossover Frequency 3.5 kHz
Sensitivity (2.83V/1m.) 91.5 dB
Nominal Impedance 4 Ohm
Maximum SPL 111 dB
Rec. Amplifier Power, 8 Ohm 25 - 150 Watts
High Frequency Driver 1"
Low Frequency Drivers 2 x 6.5"
Midrange Driver -
Enclosure Type Reflex, 36.5 Hz Tuning
Placement Floor
Recommended Rear Wall Distance 10 - 100 cm
Dimensions (HxWxD) 86 x 21.5 x 29.4 cm


Dali R1000 (surround speakers)

DALI Blue Series R 1000
Frequency Response, ±3dB 70 Hz – 20 kHz
Crossover Frequency 3 kHz
Sensitivity (2.83V/1m.) 87 dB
Nominal Impedance 4 Ohm
Maximum SPL 105 dB
Rec. Amplifier Power, 8 Ohm 25 – 80 Watts
High Frequency Driver 1"
Low Frequency Drivers 5" + 5" passive driver
Midrange Driver -
Enclosure Type Passive Bass Radiator, 75 Hz Tuning
Placement Wall/Ceiling
Recommended Rear Wall Distance -
Dimensions (HxWxD) 29.6 x 17.7 x 15.5 cm


Dali C1000 (Center speaker)

DALI Blue Series C 1000
Frequency Response, ±3dB 63 Hz - 24 kHz
Crossover Frequency 3 kHz
Sensitivity (2.83V/1m.) 88.5 dB
Nominal Impedance 4 Ohm
Maximum SPL 109 dB
Rec. Amplifier Power, 8 Ohm 30 - 150 Watts
High Frequency Driver 1"
Low Frequency Drivers 2 x 5"
Midrange Driver -
Enclosure Type Reflex, 58.5 Hz Tuning
Placement Above/below TV
Recommended Rear Wall Distance -
Dimensions (HxWxD) 13.9 x 47.5 x 25 cm