Hoe moet je een schakelschema maken?

Started by -Freek-, December 26, 2006, 16:54:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Freek-

Mijn plan was om het hier een beetje te automatiseren, met de volgende bedoeling:

Met 1 druk op de knop het rolluik voor het raam en het projectiescherm omlaag laten gaan (het liefst met tijd ertussen, dus pas het projectiescherm naar beneden als het rolluik beneden is) en daarna spotjes aan te laten gaan oid.

Ik heb alleen geen idee hoe je dat doet ::) :P. Is er iemand die mij op weg kan helpen? Hoe maak je zo'n tijdschakeling?

SpeedyAndré

Het kan misschien met een redelijke slimme remote control (macro), eventueel met schakelkastjes voor het rolluik en het scherm.
Wat heb je in huis om bijv. het rolluik te besturen  ???

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

-Freek-

Quote from: SpeedyAndré on December 26, 2006, 17:21:00
Het kan misschien met een redelijke slimme remote control (macro), eventueel met schakelkastjes voor het rolluik en het scherm.
Wat heb je in huis om bijv. het rolluik te besturen  ???

André  8)

Gebeurt gewoon analoog via een schakelaar.

SpeedyAndré

Dan heb je een 'box' nodig die verschillende relaiscontacten kan aansturen en met timers een vertraging maakt.
Misschien is dit een idee:



Een setje met 4 radiografisch aan te sturen blokken met timer erin :)
Je moet dan alleen nog op de handzender e.e.a. aanpassen, deze werkt met start/stop schakelaars :)
Je kan ook een elektronische schakeling met relais uitgangen maken, maar dat gaat iets verder dan het bovenstaande Conrad spul.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

-Freek-

#4
Dit is toch gewoon een aan-uit schakelsetje (met timer)? Als dat zo is kan ik er denk ik vrij weinig mee, omdat ik dan toch eigenlijk maar één richting kan schakelen (bijv. alléén scherm omhoog)? Of hoe had jij het dan in gedachten om aan te sluiten? De aarde splitten zodat je één stekker voor 'scherm naar boven' en één stekker voor 'scherm naar beneden' hebt?

SpeedyAndré

Je geeft vrij weinig info over wat je precies wilt.
Nu is het dus met een druk op de knop alles gereed maken voor projectie en na afloop ook weer alles 'opruimen'?
Ik dacht aan deze apparaten omdat er ook een dimmer in zit, met de remote moet je dan nog trucjes gaan uithalen om alles met een bepaald patroon te laten werken.
Als het uitgebreider moet worden (en flexibel) dan kan je beter aan een simpele schakelcentrale gaan denken die dan van alles kan schakelen zoals je zelf wilt.
Een plc is hier heel geschikt voor, je kan er schakelvolgordes, timers en voorwaarden in bakken en hij is modulair (uitbreidbaar met in- en uitgangen).
Een basic-stamp kan dit ook, dit is een kleine programmeerbare computer waar je schakeluitgangen op kan zetten.
Of dit allemaal binnen je budget gaat vallen betwijfel ik, maar ook daar heb je niets over gezegd :)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

-Freek-

#6
Idd, ik ben volgens mij nogal slecht in complete info geven :P. Maar als ik bijvoorbeeld mijn scherm naar beneden wil laten gaan (en later weer naar boven), hoe sluit ik dat dan aan via zo'n setje als waar jij een foto van liet zien?

Mijn budget is trouwens niet al te hoog, ik was eigenlijk gewoon benieuwd of dit binnen een normale prijs (laten we zeggen ongeveer 100 euro) kon lukken. Dat zal wel niet denk ik :).

SpeedyAndré

Je kan een eind komen door dingen zelf te bouwen, je hebt relais nodig om schakelaars te bedienen.
De units die ik heb afgebeeld zou je moeten aanpassen, hier zitten ook relais in :)
Er zijn nog andere mogelijkheden, ik ga wel verder kijken wat met jouw budget te doen valt.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

GTDesign

Vervang je orginele schakelaar door een SW10 van marmitek.
Dan kun je makelijk met een Pronto een complete besturing maken.

The Foundation

mijn vrouw is ook een vorm van domotica

als ik roep ; ik ga cinema kijken , gaat alles luiken dicht , ht in de juiste stand  en een apertief komen eraan

als ik moe van mijn werk kom , moet ik mijn benen onder tafel steken , en dan komt het eten aan O0 O0


PM

Pronto met X10 moet lukken. Evt. kan je ook met een CM11 (via computer programmeerbare interface) werken, maar dat is niet eens nodig.
Als je met een IR->X10 interface werkt zal je tijdens het uitvoeren van de macro wel je pronto gericht moeten hebben op de interface, dat hoeft niet bij RF->X10 of als je gebruik maakt van een CM11. Bij de laatste stuur je een IR commando naar de IR->X10 omzetter en de CM11 stuurt de rest aan. Ik doe zoiets met mijn verlichting.. pronto via RF naar TM13, dan naar een CM11 computerinterface en die zet de individuele lampen naar de juiste dimstand.
Groeten, Peter

Jep

#11
Hallo!

Een Siemens LOGO! is een leuk apparaatje die je kan programmeren met timers e.d. Afhankelijk van de grootte, kun je meer mogelijkheden maken.

Kijk hier eens:
http://www.automation.siemens.com/logo/index_76.html

Zo'n LOGO! heb ik ook gebruikt om mijn automatisch projectiescherm te besturen en heeft mij (ex btw.) € 99,- gekost. Die heeft 8 digitale ingangen en 4 digitale uitgangen. En ik moet niet vergeten te melden dat je een speciaal kabeltje moet hebben om het programma van je PC over te schieten naar de LOGO! en er komt ook programmeersoftware bij... Weet alleen niet of dat 'freeware' is of niet. Die software gebruik ik gewoon via mijn werk.

Succes!

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

-Freek-

Idd een erg mooi apparaatje. Maar waar is zoiets in NL te koop?

Jep

Hallo!

O.a. te vinden bij Conrad, onder 'automatiseringstechniek' --> 'geheugen programmeerbare besturing'.

Ik zie overigens dat het kabeltje waar ik het over had achterlijk duur is en de software is ook geen freeware... :-\

Jep!
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

-Freek-

Jammer :-\. Ik denk dat ik het toch nog maar even met de hand ga doen...