AudioVideo.info test: Hifidelio 400GB music server met vM modificatie

Started by Marcel_T., December 25, 2006, 01:13:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marcel_T.

Tekst en fotografie: Rene Smit



Vorig jaar besprak college Guido de Kanter de Hermstedt Hifidelio musicserver. Sinds kort is dezelfde server beschikbaar met een modificatie uitgevoerd door Audiomart. Een modificatie die er voor moet zorgen dat de muziekweergave van de server op een dusdanig hoog plan komt dat inzetten in een hoogwaardige audio installatie probleemloos mogelijk is.

De importeur leverde de server persoonlijk bij mij af om alle mogelijkheden waarover de server beschikt uit de doeken te doen. Door het (nog) ontbreken van een internet aansluiting thuis blijven veel mogelijkheden onbenut maar dat is geen punt want het is niet de reden dat ik de server in huis heb. In de eerdere recensie wordt immers uitgebreid uit de doeken gedaan over welke mogelijkheden het apparaat beschikt.

...

De conclusie
Het beoordelen van de Hifidelio was een project waar ik met spanning naar uit keek. Deels omdat ik zeer benieuwd was naar de geluidskwaliteit, deels omdat ik onbekend was met de materie van muziekweergave vanaf een harde schijf. Je muziekcollectie verandert van fysiek aanwezig in de vorm van individuele cd's in een ongrijpbaar iets wat ergens in de speler verstopt zit. Bovendien was de Hifidelio het eerste apparaat dat ik recenseerde waaraan een complete website inclusief forum gewijd is. Op deze site www.hifidelio.nl geven gebruikers elkaar tips over het oneindige aantal gebruiksmogelijkheden en ook de importeur neemt hier actief aan deel. Over de geluidskwaliteit van de Hifidelio in gemodificeerde uitvoering kan ik kort zijn. Zowel cd's als bestanden van de harde schijf weggeschreven als FLAC bestand klinken uitstekend.

De speler heeft in direct vergelijk een spoortje warmte wat de weergave bijzonder aangenaam maakt. De muziek klinkt transparant en open en is absoluut meer dan goed genoeg van kwaliteit om weergegeven te worden via een hoogwaardige audioset. De gevraagde prijs van 2249 euro voor deze gemodificeerde 400Gb uitvoering lijkt veel geld en sec genomen is het dat ook. Echter alle mogelijkheden in ogenschouw genomen is de prijs realistisch. Zo is er het uitstekende bedieningsgemak, het kunnen beschikken over een meer dan riante muziekcollectie zonder uit je luie stoel op te hoeven staan, de mogelijkheid Internet radio weer te geven, het met één druk op de knop branden van een cd, het samenstellen van specifieke playlists voor allerlei gebruiksdoeleinden en nog veel meer. Heel belangrijk zijn ook de oneindige mogelijkheden voor het integreren van de Hifidelio in een multi-room situatie of computernetwerk. Een wereld die ik persoonlijk nog moet gaan ontdekken maar waar ik na de kennismaking met de Hifidelio alleen nog maar nieuwsgieriger geworden ben. De geluidskwaliteit is in ieder geval geen punt om me zorgen over te maken.


Bron: http://www.audiovideo.info/recensies.php?id=2854
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Marcel_T.

Mee eens. In de toekomst zullen music servers over steeds meer gigs beschikken, maar of ze qua muzikaliteit ooit deze benaderen?
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

advr

ik dat je dat ook n iet moet willen.
voor (WAV) opslag super, dan doorlussen naar een super dac en je hebt alle cd's tot je beschikking. tenminste zoiets zoek ik.  ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

ajvr

Ik heb de 'gewone' uitvoering momenteel via de DAC van mijn voorversterker lopen en dat klinkt ook aangenaam. Hanze hifi in Zwolle heeft die met de van Medevoort mod staan en heeft in vergelijking met de normale uitvoering duidelijk een breder geluidsbeeld, alles staat losser van elkaar en, welliswaar minder opvallend, ook een wat grotere dynamiek.
Magnepan MG 3.6, AVI S21 MA V.2, Stello DP200, Hifidelio PRO, Rega P25, Shelter 501, Trichord Dino, Chord Company Odyssey & Chorus