UPC digital NL1 t/m 3 kutkwaliteit. EDIT: NU ZEER FRAAI!

Started by Bengbeng, December 25, 2006, 00:58:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bengbeng

Zie ik spoken of ligt het aan mijn nieuwe UPC DVR? Sinds een paar
dagen bemerk ik behoorlijk veel compressie op NL 1-3, zelfs zo erg
dat ik eigenlijk maar weer liever analoog kijk.

Nog meer mensen die denken dat de bitrate omlaag is gegaan?
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

donaldk

Ik keek toen ik nog Canal Digitaal had al liever naar 'Lopik'. Ook na de aanschaf van een KPNTV abonnement bleef Lopik mijn voorkeur houden, maar voor de afschakeling van good ol' 'Lopik' begon men nog extremer te knijpen en nu kunnen we ook niet meer genieten van 'Lopik', dus hallo KPN ruis.

ajbeefde

Quote from: Bengbeng on December 25, 2006, 00:58:07
Zie ik spoken of ligt het aan mijn nieuwe UPC DVR? Sinds een paar
dagen bemerk ik behoorlijk veel compressie op NL 1-3, zelfs zo erg
dat ik eigenlijk maar weer liever analoog kijk.

Nog meer mensen die denken dat de bitrate omlaag is gegaan?

Hier geen veranderingen aan het signaal. 

Heb je een nieuw kastje met de harddisk aangesloten?  Indien dat zo is, misschien de software updaten of de kabels?
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

EdjeZ

Mij is heel het UPC-digitaal-verhaal ook aardig tegengevallen. Het beeld is er niet echt op vooruit gegaan en ik kijk toch nog regelmatig analoog .... dat zapt wat gemakkelijker  ;D

ohja, 16:9 issue is opgelost (post heb ik maar verwijderd). Toen ik de opmerking schreef schoot het me al te binnen .... moet de mediabox natuurlijk ook op 16:9 zetten!.. sukkel
HT: Panasonic 50VT60, Denon 2807, Denon 2930, Pioneer DVR-630H, Samsung BD5800
Acoustic Energy A109, A107C, A100, REL Q100, Mede8ter 500X2, Mede8ter 400X2

Fotografie: EOS 5D, EF 24-70 2.8L, EF 70-200 2.8L-IS, 550EX, IXUS 860IS

Ejorne

Quote from: EdjeZ on December 27, 2006, 22:44:04
Mij is heel het UPC-digitaal-verhaal ook aardig tegengevallen. Het beeld is er niet echt op vooruit gegaan en ik kijk toch nog regelmatig analoog .... dat zapt wat gemakkelijker  ;D

ohja, 16:9 issue is opgelost (post heb ik maar verwijderd). Toen ik de opmerking schreef schoot het me al te binnen .... moet de mediabox natuurlijk ook op 16:9 zetten!.. sukkel

Het zappen gaat met de mediabox ook aanzienlijk beter en vooral sneller dan voorheen, sinds de update van een paar maandjes terug.
Als je de zapknop ingedrukt houdt, dan schiet het infoschermpje voorbij maar laat al wel voor vrijwel alle zenders de zender info zien. Dit gaat zo snel dat je net genoeg tijd hebt om te lezen wat er op de zender uitgezonden wordt, maar dan moet je wel snel kunnen lezen... Om echt beeld te zien moet je iets langer wachten, maar zeker niet zo lang meer als voorheen. Het gaat echt aanzienlijk sneller!

Ik heb trouwens geen andere kwaliteit dan anders op de zenders 1, 2 en 3. Maar heb wel elders gelezen dat er meer mensen met problemen zijn die de dvr gebruiken. Ook hoor ik veel slechte berichten over de latere pace-box.

Gelukkig heb ik een van de eerdere, de geheel zwarte en kleinere mediabox. Ben er nu wel tevreden mee, nu moet upc alleen nog het signaal beschikbaar maken voor normale tuners zodat ik ook mijn PC als dvr kan inzetten...  En tevens moet upc niet meer van die rare fratsen uithalen met het zender aanbod, zoals zo ineens de VH1-classic zender eraf gooien en daarbij nog een paar mtv zenders... Je krijgt er nog eens prut voor terug ook...

Snowmaster

#5
Bengbeng, misschien een alternatief :

Nergens lees ik het nog, maar bij TVhome zijn de problemen met de Samsung 360 decoder opgelost. Ik kijk nu op een pio 427 met digitale decoder HDMI 576p aangesloten : waanzinnig goed beeld op ned 1,2,3, vaak beter dan op DVD. Dit moet ik even nuanceren : het beeld is "anders", hogere bitrate bij TVhome dan op DVD hierdoor ontstaat veel diepte bij goede opnames. 
Alle andere zenders, zelfs de Belg zijn het kijken waard. Sinds afgelopen weekend zit ik soms gewoon te kicken bij een TV uitzending. Het geeft een beetje HD gevoel. Kun je TVhome krijgen?
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Bengbeng

#6
Oorzaak is bekend (dat NL1/2/3 de laatste tijd minder is). Canal Digitaal is schijnbaar flink aan het
bezuinigen op de bitrates, UPC haalt deze feeds van de sat en zet dit 1:1 op de kabel.

Hier word je natuurlijk niet vrolijk van:


Ergens in de komende maanden krijgt UPC, net als @home, een rechtsstreekse verbinding met het NOB om zo
de publieken met 8Mbit binnen te halen.
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

HAL

Uit de nieuwsgroepen gevist:

Digitale tv UPC is ondermaats

MARC LAAN

AMSTERDAM - UPC-abonnees die klagen dat het nieuwe digitale
televisiesignaal slechter beeld geeft dan het ouderwetse
analoge signaal, hebben gelijk.

UPC bevestigt dat het digitale beeld van Nederland 1, 2 en 3
van mindere kwaliteit is. Het kabelbedrijf belooft de
klagende abonnees dat er nog voor 1 april verbetering in zal
worden aangebracht.

UPC betrekt het digitale signaal van de publieke omroepen
via de commerciële beeldleverancier Canal Digitaal, die het
uitzendt via de Astra-satelliet. UPC verspreidt het verder
via zijn kabelnet.

Daarentegen komt het ouderwetse analoge beeld rechtstreeks
van de hypermoderne Media Gateway, een digitaal
verdeelstation in het Mediapark in Bussum. (Ach ja, Amsterdammers hè.
Die weten niet waar Hilversum ligt... HAL
)

Satellietsignaal minder goed
Volgens de woordvoerder van UPC is het signaal via de
landlijn uit Bussum bijna twee keer zo goed als het
satellietsignaal. ''De satelliet zendt uit met een
beeldkwaliteit van vijf megabit per seconde, het signaal van
de Media Gateway is met acht megabit stukken beter.''

De woordvoerder weet niet waarom het digitale tv-pakket van
UPC, waarvoor de abonnees extra betalen, geen gebruik maakt
van het betere signaal uit Bussum.

UPC heeft inmiddels een half miljoen decoders voor digitale
tv ongevraagd aan huis afgeleverd bij zijn abonnees. Daarmee
is een kwart van de twee miljoen klanten voorzien van
digitale tv. UPC wil niet zeggen hoeveel kastjes retour zijn
gestuurd.

Begin april begint UPC met het uitzenden van video on
demand: betaalde digitale films, die bekeken kunnen worden
op het tijdstip dat de kijker wenst.

Tot nog toe moet de kijker bij betaalfilms wachten op het
moment dat de computers van UPC de uitzending beginnen. De
keuze uit het aantal films zal fors groter zijn dan de tien
titels die nu in de aanbieding zijn. Bovendien zullen er ook
recente Hollywoodfilms bij komen. Normaal mogen
bioscoopfilms pas na een half jaar worden uitgezonden op
betaalzenders. ''Die periode wordt de laatste tijd steeds
korter,'' aldus de UPC-woordvoerder.


© Het Parool, 12-01-2007, 11:49 uur
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

Bron:  http://www.parool.nl/nieuws/2007/JAN/12/eco2.html


En verder o.a. ook op:

http://www.at5.nl/index.asp?newsid=23812

http://www.bndestem.nl/economie/article1005759.ece

http://www.almeernieuws.net/main4.php?menu=2&nid=8676&cat=&koekietijd=8677&screenwidth=1024

http://www.radiowereld.nl/2003/home/medianieuws/115329.html

http://www.radio.nl/2003/home/medianieuws/010.archief/2007/01/115205.html

M.

Bengbeng

Lijkt erop dat UPC vandaag is overgestapt op een ander signaal, want NL1/2/3 is top. Geen spoortje compressie meer!
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

koffieleut

Ja, het beeld van Nederland 1,2 en 3 is nu echt geweldig bij UPC.
Alle kabelaars in Nederland geven deze zenders nu door met 8mb/s.
Als ik dan het beeld van Canaal Digitaal ernaast bekijk (3mb/s) is dit gewoon een schande, zo slecht.
Vol compressieverschijnselen en minder scherp en minder diepte.
En dan roept Canal Digitaal ook nog eens in hun reclamespot, het beste beeld !!!
Hoe erg kan je mensen voorliegen.....
Spijtig genoeg biedt Canal Digitaal met Nederland 1,2 en 3 dus het slechtste beeld !!!!


ajbeefde

Gisterenavond plots 2 software updates....
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

donaldk

Quote from: koffieleut on February  3, 2007, 11:41:42
Ja, het beeld van Nederland 1,2 en 3 is nu echt geweldig bij UPC.
Alle kabelaars in Nederland geven deze zenders nu door met 8mb/s.
Als ik dan het beeld van Canaal Digitaal ernaast bekijk (3mb/s) is dit gewoon een schande, zo slecht.
Vol compressieverschijnselen en minder scherp en minder diepte.
En dan roept Canal Digitaal ook nog eens in hun reclamespot, het beste beeld !!!
Hoe erg kan je mensen voorliegen.....
Spijtig genoeg biedt Canal Digitaal met Nederland 1,2 en 3 dus het slechtste beeld !!!!



Digitenne is nog slechter:-(.

Maar heb je er een analyser aangehangen, of neem je maar aan dat het met 8 Mbit/s wordt doorgegeven? Dat het met een constant bitrate van 8Mbit/s bij Technicolor/NOB Cross-Media vandaan komt betekent nog niet dat het daarna niet door een statistical re-multiplexer gaat om zo de kanalen in een multiplex het kabelnet op te sturen. 8 megabit is tegenwoordig heel veel, meestal krijgen ze veel minder ruimte toegewezen. Zelfs als peakrate komt het weinig meer voor, heb ik begrepen.

Marcel_T.

Quote from: donaldk on February  3, 2007, 17:46:50
Digitenne is nog slechter:-(.

Maar heb je er een analyser aangehangen, of neem je maar aan dat het met 8 Mbit/s wordt doorgegeven? Dat het met een constant bitrate van 8Mbit/s bij Technicolor/NOB Cross-Media vandaan komt betekent nog niet dat het daarna niet door een statistical re-multiplexer gaat om zo de kanalen in een multiplex het kabelnet op te sturen. 8 megabit is tegenwoordig heel veel, meestal krijgen ze veel minder ruimte toegewezen. Zelfs als peakrate komt het weinig meer voor, heb ik begrepen.

Bij @Home wordt deze 8 megabit gewoon doorgegeven, zie deze link:
http://www.digitalekabeltelevisie.nl/techniek/bitrates.shtml

Ik heb geen reden om aan te nemen dat UPC het anders zou doen, maar daar kan ik verder niks met zekerheid over zeggen. Tenzij jij andere info hebt.
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

Bengbeng

Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

donaldk

Ik weet wel dat in het DMC alles statmuxed (nou ja statistically multiplexed, want statmux is een merknaam van GI, tegenwoordig Motorola) is, dus als het via het DMC lopt mag je er vanuitgaan dat het in een statistically multiplexed mux gestopt wordt, komt het direct bij de diverse head-ends binnen dan is het waarschijnlijker dat ze gewoon een op een doorgeprikt worden.

Bengbeng

UPC schijnt vanaf vandaag de bitrate van NL1/2/3 opgetrokken te hebben naar 9Mbit/s.   8)

Nog ff en ik begin een UPC fanclub.  :)
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

donaldk

Gemiddeld dus 3 mbit/s per 'kanaal';-), daar kom je tegenwoordig nog aardig ver mee.

Bengbeng

Quote from: donaldk on March  2, 2007, 02:59:40
Gemiddeld dus 3 mbit/s per 'kanaal';-), daar kom je tegenwoordig nog aardig ver mee.

Het is 9Mbit/s per kanaal.  ;)
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

koffieleut

Waarschijnlijjk bedoelt Donaldk Canal Digitaal met die 3 mb/s per kanaal :-)

Bengbeng

Genoeg dagen te vinden dat CD zelfs dát niet haalt.  ;D



"Er zit iets moois in de lucht"  ;D
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox