Meet & install Sony 1251 crt bij HTleek

Started by SpeedyAndré, December 24, 2006, 16:06:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SpeedyAndré

Eerst een stukje geschiedenis ;)

HTleek was al een tijdje op zoek naar een vervanger voor zijn Epson TW10 en hij zocht een projector die voor hem een (flinke) stap vooruit zou zijn.

Na enig heen en weer ge-PM en een paar avondjes msn-en bleek dat Raymond zijn nick niet voor niets had gekozen, zonder hulp bij het installeren en afregelen zou hij weinig hebben aan een crt.
We hebben op een rijtje gezet welke apparatuur Raymond gebruikt (dvdspeler, dvdrecorder en xbox) en of de kamer geschikt was om een zware en grote crt op te hangen.
Aan de hand van enkele foto's kon ik de situatie goed beoordelen en omdat het om een flat met betonnen plafond ging was de conclusie dat het wel zou lukken.

Even kijken hoe het eruit ziet :)

Raymond reist met het OV, wat alles iets lastiger maakte maar zeker niet onmogelijk ;)
De 1251 werd bij mij gedemonstreerd met mijn dvdspeler (en switcher), ook vroeg ik of Raymond zijn eigen dvdspeler mee wilde nemen zodat we deze konden vergelijken.
Al snel bleek dat zijn Pioneer dvdspeler veel weg heeft van mijn dv-575 (zelfde behuizing en aansluitingen) en dus was vergelijken niet echt nodig.
Ik wist nu dat hij een component uitgang heeft en dat de 1251 hier een ingang voor nodig zou hebben.
Raymond nam zijn broer mee en beide waren onder de indruk van het beeld (en geluid  ;D) dat ze voorgeschoteld kregen.
Nu alle gegevens bekend waren kon ik een totaal pakket samenstellen (1251 met remote, plafondbeugel en ifb12 component kaart) en de aankoop was rond.

De reis

We spraken af dat Raymond zaterdag bij mij langs zou komen om de 1251 uit het souterrain naar mijn auto te helpen sjouwen, hetgeen gelukkig zonder problemen verliep.
Ik nam een grote berg gereedschap mee en bij Raymond hebben we nogmaals een heel eind met de 1251 lopen zeulen  :o
De flat was kennelijk gemaakt voor de 1251 want hij paste (horizontaal gedragen) door alle deuren, behalve in de keuken  :-\

Even bijkomen en dan aan de slag  ;)

Als eerste namen we even wat rust en we overtuigden Raymond's vrouw dat de 1251 écht niet zo groot was als hij lijkt  ;D
Toen konden we beginnen met uitmeten, de 1251 stond op een tafel en ik projecteerde een testbeeld op het scherm.
Door de 1251 te verschuiven vonden we het punt waar het beeld op het scherm paste en scherp was.
Vervolgens draaiden we de 1251 op z'n rug en ik schroefde de plafondbeugel erop.
Een steuntje aan de achterkant bracht de bodem in horizontale postitie.

Met een leuke truc bepaalde ik waar het 1e boorgat moest komen: Ik hield een touwtje (naaigaren) met een gewichtje eraan tegen het plafond en hing hem precies boven het 1e boorgat van de beugel.
Zo kon ik het gat op het plafond aftekenen en het 1e gat werd geboord (de bovenbuur merkte dit vreemd genoeg op  ::)).
Toen de keilbout erin zat schroefde ik de beugel vast en nu kon ik de resterende gaten aftekenen.
De buurman reageerde niet meer op het geboor dus gingen we vrolijk verder ;)
Gelukkig zaten alle gaten direct op de juiste plek zodat de beugel definitief vastgezet kon worden.
Na enkele lekkere versnaperingen konden we gaan power-liften met de 1251, Raymond had z'n broer gebeld die direct uit z'n werk hulp kwam bieden (toppie hoor!), het ophangen ging sneller dan ik had gedacht  :-*
Maar eventjes sloeg de twijfel toe op het moment supreme ....



Nu kon ik verder met het afstellen en als basis gebruikte ik het interne signaal.
Daarna bleek dat de component kaart bnc's heeft en dat een standaard component kabel hier niet op zou passen  :-[
Raymond heeft nog 3 verloopjes nodig van bnc naar rca (ik had ze helaas niet liggen).
Als alternatief hebben we een s-video kabel gebruikt en het beeld stond behoorlijk krom/scheef enz ....
Na wat gepiel met de remote kreeg ik het beeld recht en we konden een dvdtje bekijken :)
Dit viel zeker niet tegen en later op de avond keken we nog naar een tv uitzending (via de dvdrecorder) die er ook prima uit zag.
Als laatste puntje op de i heb ik de beugel nog iets versteld zodat de beeldhoogte precies goed uit kwam met het scherm, het rolscherm heeft nl. enkele vaste posities.
Het beeld komt lager uit dan voorheen met de TW10 maar je kijkt nu tenminste niet omhoog.

Ik plaats even 1 (gsm) plaatje, de andere komen nog als Raymond het goed vindt :)



Ik wil Raymond (en familie) bedanken voor het vertrouwen dat in mij werd getoond, want het is niet niks als iemand die je alleen van een forum kent je huiskamer even komt verbouwen ;)
Als laatste ga ik Raymond nog helpen met wat aanpassingen zodra hij de component ingang gaat gebruiken, want het beeld zal dan weer bijgesteld moeten worden.
Ik hoop dat dit via internet goed gaat, desnoods doen we dit met een webcam gericht op het beeld  :)

Het eindresultaat mag er wezen, al kent een gsm-foto wel z'n beperkingen in het donker ::)



André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Htleek

Hoi Andre en de rest van de medeforummers,

het klopt allemaal wat André hierboven beschreven heeft en daar zal ik van de week nog een paar dingen aan toevoegen. Vrouwtje en de kleine (8 jaar) zitten nu een kerstfilm te kijken en je kan wel raden op welk scherm. De oeh's em de ah's vliegen hier om mijn oren. :D :D :D :D :D :D. Papa heeft weer eens een juiste keuze gemaakt en plotseling maakt het formaat ineens niets meer uit. ;D

Zoals ik al eerder zei zal ik van de week ook mijn kant van het verhaal vertellen :D :D :D :D.
Vandaag wel geslaagd voor de verloopstekkers dus die ga ik van de week aansluiten.
André, foto's mag je plaatsen hoor.

er is echter 1 maar...



















In André zijn verhaal bedankt hij mij :o :o :o :o :o :o
De man die een vreemde in ZIJN huis laat om naar zijn crt te komen kijken.
De man die met minder dan perfect geen genoegen neemt.
De man die na bijna 8 uur tillen, meten, boren, schroeven ed toch nog een moertje extra vast zet zodat het beeld net iets beter uitkomt.

Nee André, jij moet bedankt worden, jouw preciessie, kunde en doorzettingsvermogen zijn ongekend.
Namens het hele gezin, BEDANKT :D :D :D :D ;D ;D ;D ;D

SpeedyAndré

Haha oké dan, mijn bescheidenheid kent geen grenzen  :D
Ik ben blij dat alles gelukt is en dat jullie er tevreden mee zijn ;)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

B.J.


spotmatic

Idem dito, een pluim is wel op zijn plaats! Andre is ook een keer bij mij thuis geweest (rara, waar komt de Component ingangskaart vandaan  :D ) maar no way dat hij mijn huiskamer mag verbouwen  :P
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

SpeedyAndré

Ach, Spotmatic heeft al een dedicated Ht-room dus zijn huiskamer laat ik wel in tact  ;D
Die component kaart kwam erg goed van pas, ik had hem net op tijd binnen en hij kon een weekje  later mee met de 1251 :)
Wat het verbouwen betreft was alles mogelijk, een deel van het bankstel werd aan de kant gezet om de 1251 (tijdelijk) te kunnen plaatsen zodat ik de ideale beeldafstand kon bepalen.
Er hing een lamp achter de TW10 die het veld moest ruimen voor de veel grotere 1251, ik ben benieuwd of die lamp elders nog een plaatsje krijgt :)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Midcall

André goes HT.... het blijft wennen hoor  ;D
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

SpeedyAndré

Quote from: Midcall on January  2, 2007, 13:57:59
André goes HT.... het blijft wennen hoor  ;D

Als jij straks bij Paul geweest bent dan neem je denk iik ook geen genoegen meer met alleen een tv ;)
Surround heb je al, dus maak de boel eens af :)
Ik zie het 3m brede scherm nu al omlaag rollen  ;D

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Midcall

Quote from: SpeedyAndré on January  2, 2007, 17:11:31
Als jij straks bij Paul geweest bent dan neem je denk iik ook geen genoegen meer met alleen een tv ;)
Surround heb je al, dus maak de boel eens af :)
Ik zie het 3m brede scherm nu al omlaag rollen  ;D

André  8)

Ja, ik ook, alleen dat sneeuwkanon aan mijn plafond..... die nog niet zo....
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

SpeedyAndré

Quote from: Htleek on December 24, 2006, 17:01:11

Zoals ik al eerder zei zal ik van de week ook mijn kant van het verhaal vertellen :D :D :D :D.


Het wordt wel eens tijd voor dat verhaal, of was dit alles  ::) ;D

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

spotmatic

Quote from: SpeedyAndré on March 15, 2007, 23:43:11
Het wordt wel eens tijd voor dat verhaal, of was dit alles  ::) ;D

Hij is nog steeds bezig de Off-knop te vinden op de Sony-afstandsbediening  ;D
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Htleek

Hai mensen,

nou genieten doe ik er zeker van, ik zet hem wel eens uit hoor.
Verder de afgelopen weken heel druk bezig geweest met het opnieuw aankleden van de kamer
en mijn nieuwe stoelen binnen gehad. Alleen dit weekend filmposters ophangen en dan ben ik klaar.
Dan gaat alle aandacht naar de sony, want ik krijg hem nog steeds niet draaiend op component en doe nog alles via s-video waar ik overigens heel tevreden over ben, maar zou graag ook de xbox 360 op een groot scherm zien. Als alles klaar is zal ik wat plaatjes schieten en André dan moet je snel een keer langs komen voor de officiële opening. ;D ;D ;D

                                      groetjes Raymond
                         

SpeedyAndré

Ok laat maar weten wanneer je zo ver bent :)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp