Ynnadjes "Plaza" Hometheater

Started by ynnadje, December 24, 2006, 14:31:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ynnadje

Hallo,

Een jaar terug was ik al begonnen met het opzetten van een hometheater. De ruimte die toen voorzien was om hometheater te worden is ondertussen een speelkamer geworden voor de kinderen.
Sinds een week echter zijn de werken voor mijn hometheater met een sneltreinvaart aangevangen.

Situatie-schets

Ruimte van 3m52 op 5m en 2m52 hoog.
Plankenvloer
Veel geluidsoverlast voor de buren.


Na het uitbreken van de plankenvloer zagen we dat er slechts op 4 plaatsen "stempeling" aangebracht werd. (Dit zijn de dwarsbalkjes die tussen de roostering liggen). Een eerste opdracht was dus aanbrengen van "stempeling" om de 30 cm. Hierdoor zou de vloer voldoende stijf moeten worden.

Nadien hebben we tussen de roostering 15 cm dik "IsoFloc" gestrooid. Mijn ervaring leert dat dit een ideale geluidsdemper is. In de speelkamer hebben we dit ook gedaan, en als de kinderen beneden hun stereo-installatie volle bak zetten hoor je dit boven nog amper.

Boven op de roostering komt een rubberband van 0,5 cm dik (van panterre)
Vervolgens een eerste laag OSB-platen van 18mm
Dan Panterre accoustische platen van 20mm
Afwerking gebeurt met OSB-platen van 18mm.
Als eindafwerking denken we aan tapijt.


Op de muren zijn we nu Isofix aan het plaatsen, waartegen nadien Gipsplaten geschroefd worden. De Isofix loopt door tot onder het vloeroppervlak.


Op de foto's hieronder zie je hoe de IsoFix tot onder de vloer doorloopt. De grijze massa is IsoFloc die nadien nog zal bijgevuld worden tot vlak onder de vloerplaat.

Op de 2e foto zie je de plaats waar de RF-sturing voor dimmers komt. Een aparte kring voor mijn homtheater.
het is de bedoeling dat mij homecinema systeem daar in een rack komt.

En onderaan de bioscoopstoeltjes die ik vorige week op de kop kon tikken (via E-bay) voor 10 Euro/stuk. Ze zijn in perfecte staat.


Eriks

Leuk, dedicated!
Deze ga ik volgen  :D

nielsg

ziet er goed uit, deze ga ik ook volgen ;D

Davey

Ben erg benieuwd. Je bent in ieder geval al goed bezig met de isolatie  ;D

ynnadje

Vanavond heb ik nog een beetje verder kunnen werken. Ondertussen staat de zekeringskast er. Ik denk eraan om RF modules van Nico te gaan gebruiken om de lichten de dimmen. (lampen op de zijwanden + Podium).

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe dimmen jullie de lampen? (Ik heb een Kameleon universele afstandsbediening).

Morgen werken we weer een volledige dag verder. Eerst nog naar de bouwmarkt (je ze zijn open op 2e kerst) om niet expanderend PU-schuim te kopen. Daarmee vul ik dan kieren tegen het geluid (o.a. tussen deurkozijn en muur). Ik hoop om tegen morgenavond nog wat fotootjes te kunnen tonen.

gobbya

 ;D Cool man. Ga dit ook volgen, ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Erg leerzaam ook. Succes !!
Versterker : Pioneer XV DV55 5.1
DVD: Samsung P244
Console: Xbox360, Ps2
PC: Dell 8300 P4 3.0Ghz HT,1,5G,Radeon 9800XT. Tv: LG 37LZ55,Upc Digitalbox. PJ: Hitachi TX300

Eriks

Quote from: ynnadje on December 25, 2006, 22:46:51
Vanavond heb ik nog een beetje verder kunnen werken. Ondertussen staat de zekeringskast er. Ik denk eraan om RF modules van Nico te gaan gebruiken om de lichten de dimmen. (lampen op de zijwanden + Podium).

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe dimmen jullie de lampen? (Ik heb een Kameleon universele afstandsbediening).

Morgen werken we weer een volledige dag verder. Eerst nog naar de bouwmarkt (je ze zijn open op 2e kerst) om niet expanderend PU-schuim te kopen. Daarmee vul ik dan kieren tegen het geluid (o.a. tussen deurkozijn en muur). Ik hoop om tegen morgenavond nog wat fotootjes te kunnen tonen.

Ik gebruike een Marantz RC5200 icm met X10 schakelmateriaal. kijk ook eens hier: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=20.0

ynnadje

#7
Interessant,  X1O schakelmateriaal ik zal die posts nog eens doorlopen.

X10, werkt dat niet met signalen over het electriciteitsnet?
Ik heb ook een computernetwerkje over powerline. Zorgt die X10 dan niet voor storing?

Mijn afstandsbediening (Kameleon 10 in 1). Ik zou mijn verschillende lichtkringen graag kunnen dimmen met deze afstandsbediening en modules die in de electiciteitskast zitten.


Vandaag hebben we weer wat verder gewerkt.

  • Alle electriciteitskabels / luidspreker kabels zijn nu gelegd.
  • Rondom is er Isofix aangebracht tot onder het vloerniveau
  • De openingen tussen muur en deurlijsten zijn opgevuld met Isofix overschotjes en PU-schuim die na het spuiten niet meer verder uitzet.
  • Ik had wat te weinig IsoFloc liggen en heb alle ruimte tussen de balken opgevuld met gewone rotswol.
  • Boven op de balken een soort glaswolstrips gekleefd (0,5 cm dik)
  • en daar boven op een eerste laag OSB-platen (18mm)
  • De aansluiting isolatie - eerste laag OSB afgeboord met bouwkit

Als verlichting had ik gedacht aan een grote lamp in het midden van de kamer en LED's aan de zijwanden (kunnen deze laatste trouwens gedimd worden?)

Vandaag wel 1 grote stommiteit begaan 1 van de kabels voor de luidsprekers is te kort (ligt ergens onder de vloer in een knoop). Het is  luidsprekerkabel van 1,5mm2. Kent er iemand hier een oplossing voor?  Is er veel kwaliteitsverlies als ik er een stuk aan zou solderen?



Hieronder een paar fototjes:

De afstandsbediening (Kameleon 10 in 1)
Mijn electriciteitskast (waarvoor ik nog een sturing zoek die ik kan gebruiken met die Kameleon afstandsbediening)
De openingen langs de deur die nu opgevuld zijn met stukjes isofix en niet verder uitzettend PU-schuim
Detail van de OSB-plaat die op glaswol strippen rust (alles gelijmd). Boven op die OSB-plaat komt nog een laag "Panterre" en daarbovenop nog een laag OSB van 18mm.




Eriks

Quote from: ynnadje on December 26, 2006, 22:20:28
Interessant,  X1O schakelmateriaal ik zal die posts nog eens doorlopen.

X10, werkt dat niet met signalen over het electriciteitsnet?
Ik heb ook een computernetwerkje over powerline. Zorgt die X10 dan niet voor storing?



Klopt, gaat over het lichtnet maar of dat stoort met powerline weet ik echt niet. Als er andere oplossingen zijn die beter in jou situatie passen denk dat het hier ook wel te vinden is.   En verder weer een hoop werk verzet, mooi hoor!  :)

ynnadje

#9
We hebben vandaag weer wat verder gewerkt. Zowat alle muren zijn nu bezet met isofix.(die groene platen geluidsisolatie).
Ik heb gemerkt dat de platen uit de Gamma (met donkere boorden net iets kleiner zijn dan deze van een andere bouwmarkt met lichte boorden). Dit maakt het wel moeilijker om de 2 verschillende soorten door elkaar te gebruiken.

Ik heb ook gemerkt dat isoFix nogal moeilijk te snijden is met een stanleymes. Zowel de panelen als verticale stijlen worden het makkelijkst gesneden met een kleine slijpschijf.

De toegangsdeur is ook verwijderd, deze ging voordien open naar binnen toe, nu zal deze naar buiten toe opendraaien. Dit heeft als voordeel dat de deur rondom tegen een boord zal rusten wat de geluidsisolatie ten goede zal komen. Ik heb ook nog enkele rolletjes lood liggen en denk eraan om de deur hiermee te bekleden (heeft iemand hier ervaring mee?)

Mijn vrouw vindt dat de ruimte met de geluidsisolatie al veel kleiner lijkt. Dit zal nog verergeren gezien de ruimte in zwart en zwart geschilderd zal worden. Heeft er iemand een afwerkingstip om die ruimte toch groter te laten lijken?

Hieronder nog een paar fototjes van de vorderingen:

De linker muur, zo heb je al een idee waar de lampjes komen
Achterzijde van het HT, naast het raam komt de apperatuur
De radiator wordt morgen afgenomen en 10 cm vooruit geplaatst (om accoustische isolatie te kunnen plaatsten). Hier zal ik waarschijnlijk mijn enige accoustische brug creeren doordat ik verstevigingsbalken zal moeten plaatsen om de radiator aan vast te hangen.






ynnadje

#10
Bijna alle geluidsisolatie is nu geplaatst (ik heb nogal wat moeite gehad met het bekleden van een schouw die ik jammer genoeg niet kan afbreken wegens nog in gebruik  :D). Jammer genoeg heb ik een paar m2 te weinig geluidsisolatie besteld. Hopen maar dat ze er nog hebben bij de doe het zelf zaak.

Volgende week beginnen we met het plaasten van de gipskartonnen muren. Tegen midden volgende week zou de "ruwbouw" af moeten zijn.

Alles schiet zo goed op dat ik nu snel nog een paar knopen moet doorhakken.


  • Nog altijd de sturing van de verlichting.
  • Lichtarmaturen
  • Kleurencombinatie (variaties op zwart)
  • en vooral het scherm (2 m breed).

Ik heb geïnformeerd bij J.A.F. Doorhof en hij verkoopt projectiedoek die het beste opgehangen wordt.  De temperatuur in de kamer waar het HT in komt kan nogal schommelen tussen +5 en +25°.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Hoe strak hangt zo'n opgehangen doek?


Hieronder vind je de info die ik van ITC mocht ontvangen.
Het doek kan opgespannen worden, alleen het nadeel is dat het doek niet elastisch is, zijn er behoorlijke schommelingen in je kamer qua temperatuur kan het gaan bobbellen.
We hebben verschillende mensen die het hebben opgespannen en waar het perfect hangt (80% van de kopers) bij een kleine groep werkt dit niet, deze spannen het tussendoor bij.
Maar in principe is het dus mogelijk.


Zodra we gestart zijn met het plaatsten van het gipskarton plaats ik nog wat foto's.

donaldk

Of toch elastisch doek van bijvoorbeeld GT Design?

ynnadje

Quote from: donaldk on December 29, 2006, 21:23:12
Of toch elastisch doek van bijvoorbeeld GT Design?

Bedankt voor de tip, ik denk dat ik toch maar voor elastisch doek ga, ik heb net GT-Design gecontacteerd.

ynnadje

#13
Er is de laatste weken weer een en ander gebeurd.
Onder andere zijn de muren nu allemaal bezet met gyproc.

Daar hangt wel een straf verhaal aan vast. Zoals in de vorige posts te zien heb ik eerst accoustische isolatie geplaatst (isofix). Deze moet op de muur gelijmd worden met een hele sterke lijm. Om de werken wat sneller te laten lopen had ik een klusjesman aangesproken om de isofix verder te plaatsen en ook om de gyproc platen te plaatsten.

Vorige week kwam ik 's avonds thuis van mijn werk en schitterend, alle gyproc wanden stonden er. Toen ik echter op van de wanden duwde bewogen ze zeker 5cm. Verwonderd heb ik de gyproc platen terug verwijderd  en wat bleek? Die handige harry had de Isofix vastgelijmd met ... voegkit. Alle panelen zaten los, ik heb dus alles terug moeten afbreken. Ik hoef niet te zeggen dat die "klusjesman" niet meer terug moest komen. Zo ben ik nu elke dag terug tot na middernacht bezig met gips, lijm, ...

Ik heb vandaag ook mailtje terug ontvangen van GT-Design, mijn bestelde goederen (Marmitec materiaal + mijn spanscherm) zijn verzonden.

Verdere planning:

Vandaag:
opschuren van de gyprocplaten
maken van een bak rond de waterbuis (ik zou die ook willen ombouwen als absorber

Morgen:
opbouwen van het podium voor de 2 rijen stoelen volgens het volgend plan: http://www.audioholics.com/productreviews/avhardware/SeatRiserp1.php


Ik heb in de koopjes een prachig stuk hitzwart vilt gevonden aan 8 Euro/m2. Ik zal dit gebruiken achter het scherm. Voor de rest van de muren denk ik eraan om tapijt te plaatsen tot op +/- 1m20 hoogte en de rest te bezetten met crepi. Op het plafond komt dan noppenschuim uit de bouwmarkt.

Zoals de werken nu lopen hoop ik om binnen 14 dagen de "grand opening" te kunnen doen.



Davey

Je hebt goed je best gedaan zie ik. Schiet lekker op hoor.

ynnadje

zaterdag ga ik de definitieve muurbekleding kopen, spuw maar tips, want ik ben er nog niet uit?

Wat denk je van:


  • muren volledig in tapijt
  • muren tot op een zeker hoogte in tapijt - en hoe hoog?
  • schilderen van de muren
  • behangen?

Achter het scherm wil ik sowieso zwart vilt hangen (over de volledige breedte en hoogte van de muur)[/li][/list]



Heeft iemand positieve of negatieve ervaringen met een van bovenstaande technieken?


ynnadje

ah, nog iets.

Het ideale hometheater is zwart. Ik vrees dat mijn ruimte daardoor veel kleiner zal lijken dan hij is.
Heeft er iemand de gouden tip om toch zo'n donker mogelijke kleuren te gebruiken, maar er teglijk toch voor te zorgen dat de ruimte optisch niet te klein wordt?

Davey

Zoveel mogelijk vloerbedekking. Hoe meer hoe beter. Als het effe kan je plafond ook.

Met verlichting zal je één en ander aan sfeer kunnen maken (dimbaar)

donaldk

Krijg je dan niet weer problemen met 'absorptie van het hoog' :P.

ynnadje

Quote from: donaldk on January 11, 2007, 23:57:25
Krijg je dan niet weer problemen met 'absorptie van het hoog' :P.

dat is net mijn probleem, creer ik, als ik overal tapijt plaats geen "dode" ruimte?

wat denk je van noppenschuim op plafond, tapijt op de grond, geschilderde/ behangen muren?

ynnadje

#20
Ik heb al een hele tijd niets meer van mij laten horen, vorige week lag ik ziek in bed. Maar sinds zondag werk ik weer elk vrij moment verder aan mijn home theater. Ik hoop om zaterdagavond mijn eerste filmpje te spelen. ;-)

Wat is er ondertussen gebeurd?

Scherm is klaar voor gebruik. Op aanraden van een vriend kunstschilder heb ik hiervoor een "spie-kader" gebruikt. Dit is het raamwerk waarop schilders hun schilderdoek opspannen. Voor een op maat gemaakt kader betaalde ik slecht 32 Euro. Het doek is echt perfect opgespannen. Geen enkel kreukje, geen enkel oneffenheid. (doek gekocht bij GT-Design - perfecte service, maar de levering door UPS was weer een ander verhaal.

Het podium waar de zetels opkomen is klaar (18 cm hoog, volgepropt met rotswol).

Het podium vooraan waar de luidsprekers opkomen is klaar (ik heb dit opgebouwd boven op rubbertegels zoals gebruikt in sommige speelpleintjes. Nergens is er contact met de onderliggende vloer. Toch voelt het geheel heel erg stevig aan).
Ik heb nu dus kamer in kamer met daarin nog eens een accoustisch ontkoppeld podium waarop de luidsprekers komen.

Alles heeft ondertussen ook een eerste laag verf gekregen. (donker bordeaux-rood en zwart). Op de onafgewerkte wand (zie foto) heb ik gewoon de laatste verf die aan mijn verfrol hing uitgesmeerd. (hier komt toch het noppenschuim uit bouwmarkt).

Vanavond heb ik de laatste oneffenheden met enduitte (plamuur) weggewerkt.

Morgenavond krijgen de muren de definitieve laatste verflaag ;-)

Het rack waarin mijn installatie komt krijgt overmorgen zijn definitieve donkerblauwe kleur.

Vrijdag komt iemand helpen met het plaatsen van het tapijt.

Zaterdag stoelen plaatsen, stopcontacten verbinden en filmpje kijken (hoop ik)  8)



ynnadje

En nog een paar foto's. Ik zie net dat er blijkbaar heel wat stof op de lens lag. Ik zal de lens eens goed afkuisen, en hopelijk zijn de volgende foto's (van het afgewerkte HT ;-) ) dan van betere kwaliteit.

Ondertussen heb ik ook het marmitek materiaal geïnstalleerd (2 kringen - de lampen op de zijwanden, en 3 hallogeenspots die op het scherm gericht zijn) kunnen afzonderlijk gedimd worden. En nu weet ik ook dat X10 geen storing geeft op een powerline netwerk. (Internetten + HT gaan perfect samen).

Stress!!!!!

Wordt al heel erg mooi...  :)

Waar bestel ik zo'n Spie-Kader? Dat wil ik ook!
Denon AVR-4311 - JVC DLA-X3 - Oppo BDR-93EU

ynnadje

Quote from: Stress!!!!! on January 31, 2007, 08:23:22
Waar bestel ik zo'n Spie-Kader? Dat wil ik ook!

Bij de kunst-vakhandel. Bij ons is er zo'n winkel waar kunstenaars hun verf, schilderdoek, klei, potloden, ... kopen. Daar heb ik zo'n spie kader besteld. Gewoon de gewenste afmetingen opgeven en een weekje later mocht ik het kader als bouwpakket komen ophalen. Het voordeel van zo'n "spie-kader" is dat het doek nadien nog extra kan opgespannen worden door spietjes in hout bij te steken. Een schilder moet dit doen omdat na het beschilderen van een doek, dit doek wat uitrekt. Ik zal daar eens een detail foto van maken.

ynnadje

#24
Toch jammer dat er zo weinig reactie komt op mijn topic   :'( . Het gaat hier toch over een echt zelfbouw "dedicated" medium budget hometheater.
Ik had gehoopt om zoals hier in het verleden reeds meerdere malen gebeurd is levendige discussies te zien ontstaan, maar goed ...
Ik heb echt overwogen om dit topic maar te laten voor wat het is, maar voor die paar mensen die af en toe toch reageren volgt hier nog een update.

Ondertussen zijn de muren en mijn kast in donkerbordeau geschilderd.
Er is een lichtbak met drie spotjes die het scherm belichten (scherm moet nog afgewerkt worden)
Alle verlichting is verbonden. (5 x 60W halogeen aan de zijmuren + 3 x 30 W op het scherm). En zelfs op volledige sterkte vind ik het heel donker.

Het plafond is beplakt met van dat accousisch - zwart noppenscuim uit de bouwmarkt.

Vandaag ben ik begonnen met het leggen van hitzwart tapijt op het podium vooraan. Het tapijt in de rest van het HT is donker -donker paars. Dit zou er tegen einde deze week ook moeten inliggen.

Hieronder nog een paar foto-tjes. De ruimte is zo donker dat er maar niet in slaag om deftige foto's te maken. ik zal de topics rond HT fotografie eens moeten nalezen ;-)