woofer naar onder?...

Started by mel, December 23, 2006, 08:28:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mel

Wat zijn de grote voor -en nadelen van een ontwerp waar de woofer naar onder gericht wordt (downfiring??) en een ontwerp waar de woofer gewoon naar voor gericht wordt ??

bedankt voor de reactie

mvg
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

yorkie13

bij downfiring zie je het frontje of de woofer niet, is bv bij subwoofer met fineer iets graaier vindt ik persoonlijk
downfirng wordt door rel, mj acoustics en svs gebrijkt, terwijl frontfirng ook veel gebruikt wordt, ook door rel, svs en velodyne

NielsLu

Quote from: mel on December 23, 2006, 08:28:09
Wat zijn de grote voor -en nadelen van een ontwerp waar de woofer naar onder gericht wordt (downfiring??) en een ontwerp waar de woofer gewoon naar voor gericht wordt ??

bedankt voor de reactie

mvg

Bij mijn weten is een down-firing subwoofer makkelijker te plaatsen dan een front-firing. Echter is downfiring minder geschikt voor muziek (correct me if i'm wrong ::))

Groetjes,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

yorkie13

wrong ::)  meeste rel en MJ subs zijn downfiring en vooral de rel strata, storm, stadium en stentoe zijn gebouwd met de insteek
goede laagweergave bij stereo en deze subs hebben toch een aardige naam opgebouwd
ook de huidige reeks stampende strata 5 en storm 5 zijn downfirng, terwijl de nieuwe r-serie weer gesloten is en frontfiring is,
kan beide dus

Rudo

Quote from: mel on December 23, 2006, 08:28:09
Wat zijn de grote voor -en nadelen van een ontwerp waar de woofer naar onder gericht wordt (downfiring??) en een ontwerp waar de woofer gewoon naar voor gericht wordt ??
Je vraag kan simpel opgevat worden, maar er is zeker meer over te vertellen.
Lees eens in een goed luidsprekerboxenboek hier de betreffende hoofdstukken over, bv luidsprekerkasten ontwerpen door Vance Dickason.

Er zijn zeker voordelen voor een sub met de woofer naar beneden gericht.
Een voordeel om de woofer onderop te monteren is te vinden in de stabiliteit van de gehele kast. Wanneer een woofer aan de voorkant geplaatst wordt, staat de gehele kast (tengevolge van actie=-reactie) altijd wat heen en weer te schudden. Wanneer onderop gemonteerd rust het gehele gewicht van de kast op deze reactiekracht. En gesteund op drie spikes is een stabiele stand van de subwoofer verzekerd.

Nog een voordeel is dat de woofer dicht bij de vloer zit. Die vloer gaat meedoen als baffle waardoor je meer laag krijgt dan wanneer de woofer voorop 1 meter boven de grond gemonteerd zit.
Wanneer de woofer tot relatief hoge frequenties mee moet doen met de gehele speaker, dan mis je de bovenkant in het frequentie spectrum van de woofer (doordat de speaker de hogere frequenties gaat bundelen ) wanneer deze naar de grond gericht is.

Hoe wil je de sub gaan gebruiken, vanaf welke frequentie naar beneden, welke filterhellingen mono of stereo... En natuurlijk ook het uiterlijk van de kast.
Dit zijn de m.i. factoren waarop je kunt besluiten voor het éne of het andere te kiezen. De ene is niet per definitie beter dan de andere.
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

mel

Quote from: Rudo on December 23, 2006, 16:25:03
Je vraag kan simpel opgevat worden, maar er is zeker meer over te vertellen.
Lees eens in een goed luidsprekerboxenboek hier de betreffende hoofdstukken over, bv luidsprekerkasten ontwerpen door Vance Dickason.

Er zijn zeker voordelen voor een sub met de woofer naar beneden gericht.
Een voordeel om de woofer onderop te monteren is te vinden in de stabiliteit van de gehele kast. Wanneer een woofer aan de voorkant geplaatst wordt, staat de gehele kast (tengevolge van actie=-reactie) altijd wat heen en weer te schudden. Wanneer onderop gemonteerd rust het gehele gewicht van de kast op deze reactiekracht. En gesteund op drie spikes is een stabiele stand van de subwoofer verzekerd.

Nog een voordeel is dat de woofer dicht bij de vloer zit. Die vloer gaat meedoen als baffle waardoor je meer laag krijgt dan wanneer de woofer voorop 1 meter boven de grond gemonteerd zit.
Wanneer de woofer tot relatief hoge frequenties mee moet doen met de gehele speaker, dan mis je de bovenkant in het frequentie spectrum van de woofer (doordat de speaker de hogere frequenties gaat bundelen ) wanneer deze naar de grond gericht is.

Hoe wil je de sub gaan gebruiken, vanaf welke frequentie naar beneden, welke filterhellingen mono of stereo... En natuurlijk ook het uiterlijk van de kast.
Dit zijn de m.i. factoren waarop je kunt besluiten voor het éne of het andere te kiezen. De ene is niet per definitie beter dan de andere.


Das al een beetje duidelijk ;)
Even concreet dan: Ik wil graag een sub bouwen die enkel en alleen moet dienen voor HT toepassingen hier in mijn living. Maar ik wil niet gaan experimenteren, m.a.w. gewoon een degelijk beproefde sub nabouwen die kwalitatief hoogstaand is.
Ik zou het liefst een kubusvorm hebben van ongeveer 5Ox50x50 cm
budget 400 a 500 euro alles inbegrepen
misschien dat je me hiermee nog kan verder helpen?
alvast bedankt

mvg
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Duck Twacy

#6
Niet iedere woofer is geschikt voor downward firing. Weet niet precies waardat aan ligt en hoe je dat herkent (stijfheid ophanging ofzo). Er is een gevaar van doorhangen (op den duur), meen ik.

Google: http://www.adireaudio.com/Files/TechPapers/DriverOrientation.pdf