Is een Dolby pro Logic versterker tegenwoordig nog wel praktisch?

Started by gijsnoorlander, December 23, 2006, 00:27:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gijsnoorlander

Ik kan van mijn collega zijn oude versterker overnemen (lees:krijgen)
Dit is de Yamaha DSP-A492 (hier een review)

Deze versterker heeft alleen nog maar stereo ingangen als ik de handleiding mag geloven en dus niet de 6 extra analoge ingangen die de 592 heeft.
Nu is deze versterker waarschijnlijk al een redelijke verbetering tov mijn huidige versterker, al was het alleen al omdat mijn huidige versterker af en toe zoemt (niet via de speakers, maar zo'n typische trafo-zoem), dus allicht al een vooruitgang.

Maar ik zat mij af te vragen hoeveel ik van het surround gebruik kan maken tegenwoordig?
Geeft de DVD speler bijvoorbeeld het surround-geluid standaard in een pro-logic-formaat door via de 2 kanalen achterop? Ik zou verwachten van niet, tenzij het gecodeerd zit in de stream, maar ik kan er natuurlijk naast zitten.

Kortom heeft het surround zin, behalve voor die ene koopvideo op VHS, laserdisc (die ik niet heb) en die ene muziek CD met mischien wat pro-logic opnamen?
Waar ik deze versterker met name voor wil gebruiken is soms wat muziek in de huiskamer en TV/DVD kijken.

Harry HT

Hoi,
Quote from: gijsnoorlander on December 23, 2006, 00:27:51
Kortom heeft het surround zin, behalve voor die ene koopvideo op VHS, laserdisc (die ik niet heb) en die ene muziek CD met mischien wat pro-logic opnamen?
Waar ik deze versterker met name voor wil gebruiken is soms wat muziek in de huiskamer en TV/DVD kijken.
Wanneer ik tv kijk doe ik dat ook vaak via 1 van de prologic formaten, wanneer het geluid niet te hard staat vind ik het resultaat wel te genieten. Natuurlijk niet te kritisch luisteren, maar gewoon genieten van het ruimtelijke effect.

Voor mij heeft het wel een toegevoegde waarde. Maar ik heb de achterspeakers en center toch al staan.
Wanneer het allemaal niks mag kosten zet dan een paar kleine speakers achter de bank neer en probeer het.

Wanneer het wel wat mag kosten, koop een 2e hands DTS/ DD reciever voor zo'n €250 bv op het forum en plaats dezelfde speakers als je fronts als achterspeakers. Plaats de achterspeakers met net zoveel aandacht als je de fronts heb geplaats. Even afstellen met een db meter en spelen maar met die dvdspeler...
Wanneer je beleving tekort komt moet je nog kijken voor een goedkope sub (€150) (weer goed afstellen/plaatsen en alleen voor film gebruiken). Wanneer je geen goede center (passend in de serie) kan vinden, draai gewoon zonder en ga goed in het midden zitten.

Gegroet,

Harry

De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

gijsnoorlander

Ik heb ondertussen redelijk wat ingelezen over hoe Dolby pro logic (en versie II) werkt en ook zojuist de versterker bij mijn collega opgehaald.
Morgen maar even installeren en kijken hoe het bevalt.

Bij de versterker zit nog een aantal andere goederen, onder het mom van "je mag het meenemen onder 1 voorwaarde..." :)
Kortom ook 2 rear-speakertjes van MB Quart (model 250) Deze hier zijn wit.
plaatje 1 gevonden via ebay oude advertentie uit Google-cache)

Iemand nog tips qua opstelling van de set en wat mooie films zijn om pro logic mee te testen (Top Gun staat al klaar)?
En is het erg dat de surround speakers niet echt achter je bevinden, maar in het meest optimale geval dus ter hoogte van het hoofd (bank staat tegen de muur)?
De versterker schijnt in staat te zijn om dmv testtonen de delay en het niveau per speaker in te kunnen stellen.

gijsnoorlander

Bij deze nog maar een post (altijd leuk voor de search zullen we maar zeggen :) )
Ik las zojuist op de site van Dolby dat elke Dolby-digital (5.1) decoder het signaal kan downsamplen naar een stereo signaal met Dolby-surround info erin. (dus Pro Logic en Pro Logic II)
QuoteCan I hear 5.1-channel Dolby Digital programs over a regular
    stereo, Dolby Pro Logic, or Dolby Pro Logic II system?
Yes. All Dolby Digital decoders, whether 5.1-channel or two-channel, have a unique feature called "downmixing" that assures full compatibility with any playback system. At your choice, the decoder will create "on the fly" from 5.1-channel programs a two-channel mix encoded in Dolby Surround for playback over a home theater system with Dolby Pro Logic decoding; a two-channel stereo mix for regular stereo and headphone playback; a mono mix for playback over a mono TV set; and even five independent full-range channels through a Dolby Pro Logic II system. A system equipped with Dolby Pro Logic II can decode five full-range channels from the two-channel Dolby Digital downmix source.

Thus, producers of 5.1-channel programs need only provide the one 5.1-channel mix. The decoder in the playback system does the rest, automatically making the signal conform to the particular playback circumstances.
Kortom buiten de TV-uitzendingen, die verrassend vaak surround-info blijken te bevatten, zou een oudere Pro Logic versterker zeker nog wel bruikbaar zijn met de huidige DolbyDigital 5.1 DVD's.
* gijsnoorlander is happy met zijn -toch wel erg voordelige- upgrade :)

Nahpets

Quote from: gijsnoorlander on December 25, 2006, 00:41:26
* gijsnoorlander is happy met zijn -toch wel erg voordelige- upgrade :)
Toch geweldig zo'n collega?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.


Dutchman01

Dolby Prologic (1) is zeker niet te verglijken met de nieuwste en huidige surround formaten.


het verschil is heel erg groot.

De vraag is gewoon waar neem je nu genoegen mee.

Als je nu een nieuwe receiver met laatste decoders haald wil je zeker nooit geen gewoone achterhaalde prologic receiver meer hebben.
Denon AVR-4306
Denon DVD-3930
Technics SE-A1000MK2
Technics SL1200MK5 Sony MDS-JE780.  4x Mission M35i 2x Mission M32i  1x Mission M3C2i 1x Rel Strata 5

Del member

PLI is echt voor 't containerpark :)

PLII is een gigantisch verschil ook al omdat er een hoop Dolby Digital titels zijn die slechts DD2.0 zijn (veel satteliet spul)
en dan is PLII een geschenk om er nog iets deftigs van te bakken. Ook PLII music mode is erg muzikaal tov pro-logic1 op muziek bronnen wat nergens naar klinkt.

gijsnoorlander

Quote from: Dutchman01 on January 24, 2007, 23:25:21
Dolby Prologic (1) is zeker niet te verglijken met de nieuwste en huidige surround formaten.


het verschil is heel erg groot.

De vraag is gewoon waar neem je nu genoegen mee.

[...]
Ik neem voor nu genoegen met dit.
Later als het schip met geld komt binnenvaren zal ik ook wel eens gaan luisteren naar de nieuwere surround versterkers.

Stress!!!!!

Je hebt gelijk.. Je kunt nog een hele tijd wow-en met deze aanschaf. Zeker als je van 2.0 komt. Jij bent er blij mee en dat is het belangrijkste.
En? Vliegen de jets al door je kamer met Topgun?
Denon AVR-4311 - JVC DLA-X3 - Oppo BDR-93EU

gijsnoorlander

Quote from: Stress!!!!! on January 25, 2007, 05:52:01
[...]
En? Vliegen de jets al door je kamer met Topgun?
Ja en nee.
Ik heb ondertussen alweer diverse films gedraaid in de huiskamer met deze set, maar top-gun (stond op VHS) was niet echt een aangename kijkervaring. De tape was namelijk ondertussen een beetje oud/versleten, dus ik heb 'm -uit respect voor de film- maar afgezet en binnenkort eens kijken of ik 'm op DVD ergens kan vinden. Ik heb 'm geloof ik laatst nog wel ergens zien staan, nu alleen nog bedenken waar.
Ik heb wel ook even een THX-demo-DVD gedownload en dat moet ook nog maar even overdag een keer aangezet worden (als de kids van de buren niet willen slapen zeg maar).

Nog een korte vraag...
Iemand nog een tip hoe ik de balans tussen de center en de rest wat beter kan krijgen? Als het geluid wat harder staat is de verhouding gewoon goed, maar als ik 't 's avonds wat zachter afspeel is de center wat te schel. Als ik dat bijregel in de versterker, dan is de center een beetje te zacht als de rest wat harder staat.
Het staat nu op een soort van gemiddelde waarde zeg maar, maar is dat relatief makkelijk aan te passen of passen deze speakers gewoon niet 100% bij elkaar?

Del member

Quote from: gijsnoorlander on January 25, 2007, 14:25:37
Het staat nu op een soort van gemiddelde waarde zeg maar, maar is dat relatief makkelijk aan te passen of passen deze speakers gewoon niet 100% bij elkaar?

zeer plausibel